96 monte-carlo

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

96 monte-carlo

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tämmöstä vähän ihmettelin:

http://www.traderamotor.com/showObject. ... _carlo_850_''''

Jos tämmönen on alkuperäinen, niin olisiko jollain lisätietoja ko. mallista.?(sisustus, puuratti yms.. onko näitä ollut näinkin hienoja?)

blocketissa oli viimeviikolla myös kuvissa todella hienon näköinen 60 luvun alun malli. (se vanha keula, jossa pyöreät valot muotoiltu keulan muotoihin). hintaa oli 15000kr ja melko äkkiä se sieltä hävisi. Haaparannassa olisi auto vielä ollut...

Toisaalta voisihan sitä suomestakin hankkia ihan jonkun sopivan vaikka 70-luvun projektinkin, mutta kun ei kiirettä ole, niin aina voi näitä ihailla :D
Citroen C5, OG900t16
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vaikuttaa hyvin alkuperäiseltä.
Noissa oli mm. nelipulttiset pyörät 114,3 jaolla
Hieno ja arvokas klassikko
# 419 Vesa Pohjalainen
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kiitoksia tiedosta. Täytyy alkaa etsimään ja opiskelemaan tarkempaa 96 historiikkia. Itseasiassa palkitsevinta varmaan on, kun etsii harrasteauton ajan kanssa ja perehtyy asiaan vähän paremmin, sen siaan, kuin ryhtyisi hoivaamaan ensimmäistä vastaantulevaa ehdokasta..
Citroen C5, OG900t16
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jos ysikuutosta halajaa, niin prosessihan voisi mennä niin, että ensin päättää haluaako V4:sen vai tahtarin.

Jos päätyy V4:seen niin siinäkin on jo ihan eri fiilis alkupään peleissä ja loppupään peleissä.

Jos päätyy tahtariin, joutuu taas tekemään lisäpäätöksiä. Ensin karkeasti että onko lyhytnokkanen vai pitkänokkanen. Ja kun siitä on päässyt selvyyteen voi vielä miettiä onko perusmalli vai lähteekö oikeasti metsästämään jotain erikoisempaa (ja kalliimpaa).

Tiettyjen osien saatavuus heikkenee progressiivisesti mitä vanhemmasta kuupasta on kyse. Samassa suhteessa kasvavat entisöinnin/kunnostuksen kustannukset.

Varsinkin jos päätyy vanhempiin malleihin tai tahtareihin, kannattaa oikeasti miettiä mitä haluaa, mitä siihen on valmis satsaamaan, omat resurssit jne.

Ja hyväkuntoisesta aihiosta/projektista/käyttöpelistäkin kannattaa oikeasti maksaa enemmän, koska se mitä suurimmalla todennäköisyydellä säästää vararikolta, parisuhdeongelmilta, yms sitten joskus myöhemmin :wink:
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Olispa unelma laite :D
Kimmo #1373
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tommij kirjoitti:Jos ysikuutosta halajaa, niin prosessihan voisi mennä niin, että ensin päättää haluaako V4:sen vai tahtarin.
Tällä hetkellä ainoastaan tuo V4 on jo päätetty. Vaihtoehtoina laidasta laitaan kumipuskurisiin asti, mutta ehdottomasti tuo 65:stä eteenpäin oleva maski pyöreillä valoilla miellyttää eniten silmää :D Ajattelinkin ihan suorilta yrittää satsata kerralla vähän ehjempään yksilöön, jos semmoista tässä löydän. (minulla ei kuitenkaan ole mikään kiire).

Kiitoksia taas vinkeistä.

Onkos muuten saabientisöijät korjanneet hitsaamalla vai käytetäänkö koritina -menetelmiä?
Citroen C5, OG900t16
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No sikäli tilanne helpottuu, että tuota peltimaskia ja pyöreitä valoja on ollut vain malliessa -67 ja 68 V4 koneen kanssa. -67:ssa oli vielä matalat ikkunat.
# 419 Vesa Pohjalainen
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Topicin vierestä:

Mulla olisi tuollaisen MC:n veenelosversion mittaristo jouten. Myytävänä siis jos hinnasta päästään yhteisymmärrykseen. Nopeus/matkamittari (jossa spesialiteettinä myös trippimittari) on mailiversio, ja rundikellon takana lukee siis 4 zyl.

Perskuta kun en silloin aikoinaan, kun oli tilaisuus, ostanut tuollaista puurattia :?

150 euroa olen ajatellut sopivaksi hinnaksi tuosta. Vaihdossa käy 93B:n osat (puskurit, sisustus...?), 2t 850 viripalikat, ym kampe.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

No nythän näitä alkoi löytymään:

2-tahtinen:

http://www.blocket.se/view/5840702.htm? ... c=1&city=0

hmm.. kylläpäs noi vanhemmat on kauniita autoja.

Ehkäpä aloittelen harrasteen jollain 70 -luvun lopun käyttövehkeellä ja ryhdyn valmistelemaan itseäni henkisesti tuommoisen 2-tahtisen hankkimiseen. Tai jos säkällä löytyisi joskus 67-68 V4:lla.. Vaihtoehtona pyörii myös vuoden 62 tai vanhempi kupla volkkari. Semmoinen 62 meillä aikoinaan jo olikin, mutta opiskelujen sun muiden elämänvaiheiden takia tullut luovuttua siitä...

Inttiaikoina oli monilla kavereilla noita 70-luvun lopun 96:ia ja aina kun iltaloma kuskausnakki tuli omalle kohdille, niin tuli pitkin pitäjiä moisella ajeltua. Muistaakseni ihan nykyauton ajettavuus ja toiminnot noissa uudemmissa sämpylöissä taisi olla..
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kartsa kirjoitti:Topicin vierestä:

Mulla olisi tuollaisen MC:n veenelosversion mittaristo jouten. Myytävänä siis jos hinnasta päästään yhteisymmärrykseen. Nopeus/matkamittari (jossa spesialiteettinä myös trippimittari) on mailiversio, ja rundikellon takana lukee siis 4 zyl.
Vielä tenttaan, että minä vuosina tuota MC mallia on valmistettu?
Citroen C5, OG900t16
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Tuo punainen käsittääkseni myynnissä Norjassa. Ruotsin klubisivuilla siitä mainittiin ettei ole alunperin MC. Tiedä sitä kun ei alkuperäisessäkään lue Monte Carlo eli se pitää sitten papereiden ja muun dokumentoidun aineiston perusteella todeta. Jos sillä nyt on sitten mitään väliä.
Matti
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

lehtola kirjoitti:Tuo punainen käsittääkseni myynnissä Norjassa. Ruotsin klubisivuilla siitä mainittiin ettei ole alunperin MC. Tiedä sitä kun ei alkuperäisessäkään lue Monte Carlo eli se pitää sitten papereiden ja muun dokumentoidun aineiston perusteella todeta. Jos sillä nyt on sitten mitään väliä.
Matti
Kyllähän sillä varmaan harrasteauton kohdalla on hankittaessa väliä. Meidän vanha 62 -kupla oli ns. "limousine" varustelulla ja tämä luki rekisteriotteessakin. Harrastajat kyllä tunnisti tapauksen ja kyselivät, että onkos alkuperäinen.. Autossa oli muutamia pikkuhienouksia, kuten bensahanan tilalla polttoainemittari ja kello.

MC:tä on näköjään valmistettu 64-66 (pikaisen googlettamisen mukaan). Tässähän sitä on harrastetta vuosiksi eteenpäin, kun yrittää bongata jonkun erikoismallin ja vielä saada moinen omaan pihaan :D
Citroen C5, OG900t16
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Niin siis Monte Carlo-nimellä Saab 96:sia valmistettiin vuosimalleja 1966 ja 1967: kun kone muuttui V-4:ksi oli auto MC V-4. Eli vuonna 67 tehtiin rinnan molempia. Vuosimalli 68 ei enää ollut MC vaan DeLuxe. Ja vuosimalli 1965 oli vielä mallinimellä Sport vaikka ulospäin identtinen MC vm-66 kanssa. Jenkkilässä käytettiin hieman eri mallimerkintöjä, mutta sielläkin vuosilta 66-67 löytyy Monte Carlo. (Huh, onpas tosi sekavaa)
Kun Google poimii noita tietoja netistä niin virhe ikäänkuin kertautuu.
Suosittelen sinulle kirjaa Saab 40 vuotta. Se on paras Saabista tehty kirja ja maksoi klubikaupassa vaivaisen 100 mk silloin kun niitä oli tarjolla


Matti
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kiitoksia vinkistä. Täytyy ryhtyä jäljittämään tuota kirjaa. Huomasin itsekin surffaillessani, että sport/MC malleille on netin avulla vähän hankala kasata aukotonta aikajanaa. No, onneksi voi kysellä.. nopeuttaa aiheeseen perehtymistä huomattavasti.
Citroen C5, OG900t16
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

Onko jollakulla tietoa MC:n valmistusmääristä vuosittain, onko kyse kuin harvinaisista kulkineista?

Timppa
Vastaa Viestiin