Vaihdeongelmia

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Vaihdeongelmia

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Sain tuossa viikonloppuna otettua ensimmäiset sauhut kuupasta. Konehuoneen entisöinti alkoi keväällä ja polte päästä ajaamaan autolla on ollut kova, ihan noin mökkitiellä kun tuo ajokortti puuttuu. Ei muuta kuin kokeilemaan. Pakki päälle ja menoksi, kone tuntui toimivan. Ykkönen kehään ja seuraavaksi kakkonen. Mutta kakkonen ei toiminut eikä kolmonen. Ykkösvaihdekkin meni tämän jälkeen jäykästi päälle. Sen sijaan nelosvaihde meni jatkuvasti päälle, myös muissa vaihde asennoissa lukuunottamatta pakkia. Missä vika? Vaihteistoon ei ole pahemmin kajottu, ainoastaan tarkistusluukku on avattu. Menikö säädöt sieltä vai joutuuko vaihdevälejä hienosäätämään vaihteiston irroittamisen jälkeen? Entä mistä? :roll:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

diagnoosia varten suosittelemme muistelemaan kaikkia manöveereja joita olet konehuoneessa elsmunnut.
Nämä tiedot tuntuvat hieman hatarilta.
oletko ajanut esim sillä ennen "remonttia",vai tuliko vika rempan jälkeen?
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

kyllä se rempan jälkeen ilmeni. Ps. Mikä on huoltoluukun salpojen tarkoitus? Luulen että toinen niistä tipahtaa aina pois kolostaan kannen paikalleen laiton yhteydessä.
Kuva
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tarkoititko

Viesti Kirjoittaja mestari »

vaihteensiirtäjän kantta kenties?
asenna se oikean paksuisen tiivisteen ei silikonin kanssa.
tarkasta asennuksessa että tapit menee sinne missä niiden kuuluu olla.
kokeile vaihteet ns. kylmäharjoitteluna. jos ei löydy silloin ei niitä taikomaan voi ruveta sit kun loota on kiinni.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Joutuuko tiivisteen tekemään itse vai saako uusia vielä? Jos joutuu tekemään itse niin mitä materiaalia kannattaa käyttää ja kuinka paksua?
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

oli muuten erittäin asiallista kuvasarjaa tuolla sun galleriassa. ja autoki alkaa näyttään erittäin makialta enkä kyllä yhtää ihmettele että on kovat ajohalut..tosi tyylikäs peli..
ja varsinkin ne haalarit oli piste i:n päälle, mistä tommosia saa..?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Ne on itseasiassa teetetty. Autoa rakentaessa täytyy olla asialliset haalarit. :wink:
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

mistä sen logon sait selkämykseen?
onko se joku painokuva?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

En mene varmaksi sanomaan mutta luulen että kuva on kopioitu sinisestä korjaamokäsikirjasta. Sain nimittäin haalarin lahjaksi.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

f.pentti88 kirjoitti:Mikä on huoltoluukun salpojen tarkoitus? Luulen että toinen niistä tipahtaa aina pois kolostaan kannen paikalleen laiton yhteydessä.
Itse sain aikanaan ekasta kutvosesta kaksi vaihetta yhtäaikaa päälle, pakki ja joko kolmonen tai nelonen. Ykkönen ja kakkonen ei menneet päälle ollenkaan. Vika tuli hajonneista muoviosista vaihdekepin juuressa. Silloin tuli tutkailtua noita vipsuttimia tuossa kannessa, kait niiden tarkoitus on, että ei ainakaan viereiset vaihteen siirtäjät pysty liikkumaan yhtä aikaa. Toisen siirtäjän liikkuessa vipsuttimen tappi menee viereisen siirtäjän kolmion malliseen koloon, jolloin se lukittuu paikalleen. Meikäläisellä oli tuo siirtäjää liikuttava vipu päässyt väärään paikkaan johtuen noista vaihdekepin juuressa vioittuneista osista, kait :roll:
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tiiviste

Viesti Kirjoittaja mestari »

ota normaalia klinkkeri tiivistettä jostain alan kaupan takahuoneen lattialta.
paksuus n. 1mm tai alle. kikkaile siitä tiiviste ja asenna ne vipsuttimet omiin koloihinsa niin pitäisi löytyä vaihteet.
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Jess! Näin teen, täytyy vain taivuttaa pellistä sopiva "työkalu" jolla saan ohjattua salvat koloihinsa. Eiköhän se ala pikkuhiljaa toimia, syytä olisi nimittäin sen verran on viikonloppuja vierähtänyt vaihteiden etsimisessä. :cry:
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

kromipuskuri kirjoitti: Itse sain aikanaan ekasta kutvosesta kaksi vaihetta yhtäaikaa päälle, pakki ja joko kolmonen tai nelonen. Ykkönen ja kakkonen ei menneet päälle ollenkaan. Vika tuli hajonneista muoviosista vaihdekepin juuressa. Silloin tuli tutkailtua noita vipsuttimia tuossa kannessa, kait niiden tarkoitus on, että ei ainakaan viereiset vaihteen siirtäjät pysty liikkumaan yhtä aikaa. Toisen siirtäjän liikkuessa vipsuttimen tappi menee viereisen siirtäjän kolmion malliseen koloon, jolloin se lukittuu paikalleen. Meikäläisellä oli tuo siirtäjää liikuttava vipu päässyt väärään paikkaan johtuen noista vaihdekepin juuressa vioittuneista osista, kait :roll:
No niin lainasin emännälle auton kauppareissulle,ja sinnehän se jäi kaupan pihaan :lol: Vaikuttais samalta vaivalta kepin alapää sohlona ja laatikko jumissa.No tulipahan vähän lisäohjelmaa kun on liian hyvin toiminukki :lol:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

paitsi että

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos jää kaupan pihaan ilman ennen olevaa vikkaa nin syy löytyy kepistä ei lootasta. eli toinen käsi eli vas kepille ja toinen varten rattiaksilan viereen . sit vas kädellä pakkia silmaan ja auttaa oik kädellä ja homma toimii.
tarvittaessa ehjiä keppejä sekä laatikoita suoraan välivarastosta.-
Vastaa Viestiin