V4:n 91 mm:n pattipää Mahlet
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
V4:n 91 mm:n pattipää Mahlet
Itselläni on V4 kone 1.7 l kammella, mistä löytyy Mahlen 91 mm viritys männät. En ollut niitä koskaan mittaillut ja oletin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muuta. No Kouvolassa juttelin jokkis kaverin kanssa ja kertoi sellaisia löytyvän tehtaan tekemänä ja tällöin olisi kyseessä takomännät. No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset. Onko tietoa näistä männistä ja varsinkin löytyykö niihin männänrenkaita ? Uudet männänrengasurat kyllä saan koneistettua, mutta kiinnostaisi toki alkuperäiset.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.
Määräykset koskevat myös SAABisteja
Määräykset koskevat myös SAABisteja
Hyvä tietää! Koskeeko määräykset myös Toyotalla ajavia? Teillä kun näkyy niin reikäisiä rasseja, että ihmettelen miten katsastuksen läpäisevät... Mahtaakohan kyseessä olla ollut asiansa osaamaton katsastusmies </provo>
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
VOI LUOJA!!!!!!!!Yrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kyllä määräykset koskevat myös Toyota-merkkisiä ajoneuvoja.jamala kirjoitti:Hyvä tietää! Koskeeko määräykset myös Toyotalla ajavia? Teillä kun näkyy niin reikäisiä rasseja, että ihmettelen miten katsastuksen läpäisevät... Mahtaakohan kyseessä olla ollut asiansa osaamaton katsastusmies </provo>
Missä tällainen katsastusasema sijaitsee?
Täytyy oitis tiedottaa asiasta korkeammille tahoille.
En voi sietää katsastusinsinöörin jalon ammatin halventamista määräysten törkeällä laiminlyönnillä
Mites tämä tähän liittyy? Onko kyseinen auto edes liikenteessä?Yrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.
Määräykset koskevat myös SAABisteja
Eikö tämän Yrjömäen vois pistää jo banniin, kun tulee aina offtobicia?
Kaiken lisäksi äijä/ämmä on ihan selkee rulli?
VW transporter 2.5tdi vm.99
letin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muuta
Ettei nyt sitten menisi offtopic hommiksi.No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset
Mitkä ne männän mitat siis olikaan. Puristekorkeus, halkaisija, männäntapinkoko.. ym.
Mulla on ollut myös opeleita ja niissä oli oletettavasti juuri ne samanlaiset männät, arwidsonilta saa männänrenkaita!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Männät on koneessa kiinni, joten nyt tiedän vain männä halkaisijan. Ne on omat männät ja mäntien männänrengasurat koneistetaan joillekkin muille 91 mm männänrenkaille. Sain tutusta koneistamosta tarjouksen, josta on vaikea kieltäytyä.Yrjömäki kirjoitti:letin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muutaEttei nyt sitten menisi offtopic hommiksi.No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset
Mitkä ne männän mitat siis olikaan. Puristekorkeus, halkaisija, männäntapinkoko.. ym.
Mulla on ollut myös opeleita ja niissä oli oletettavasti juuri ne samanlaiset männät, arwidsonilta saa männänrenkaita!
Tuohon sivuraiteille menneeseen vastailuun voisi sanoa, että eivät ne männät itsessään tuo sen taivaallista lisää tehoa. Puristusta kylläkin mikä todennäköisesti haittaa vakiokoneessa. Sen verran on pattipäätä noissa Mahleissa. Johonkin koneeseen ne tulee myöhemmin kunnon viritysasteella, joten ehkäpä tuollainen 100 % ylitys alkuperäistehoista voisi olla tavoitteena. Nauretaan sitten yhdessä katsastajan kanssa että hienoa että väki laittaa vanhoja autoja vireeseen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jep, ja kyllähän vaparikonetta saa virittää melkein vapaasti (teho-paino 7kg/kW). Koneen vaihto on sitten asia erikseen (siinä se 20%), sehän tässä EI ole kyseessä (eikä iskutilavuutta kasvateta yli 10%:a.)....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
katsastus sitä muutoskatsastus tätäYrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.
Määräykset koskevat myös SAABisteja
Viimeksi muokannut anaconda, Ke Loka 26, 2005 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bmw e46 alias proteesi
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Mitenkähän ne siellä kanikonttorilla saa selville millaset männät sulla siellä koneessa on jos vakiolohkoa porailtu. Normaalisti kokeillaan onko akku kiinni ja sillä selvä. Jos tosta 1500cm3 tekee 2000cm3 niin mistä sen päällepäin tiiät. Voihan sitä epäillä mutta taitaisisivat joutua purkaman koneen jos pitäisi tarkemmat tiedot saada.
Ei kuulunut taas tähän otsikkoon juttu mitenkään.
Ei kuulunut taas tähän otsikkoon juttu mitenkään.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
En ole kuullut meillä päin tuota tehdyn katsastuksen yhteydessä. Alkaa ihan jännittää seuraavaa kertaa miettiessä.Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Paskat.Sen kuin keskeyttää katsastuksen jos katsari meinaa jotain tollasta.Rajansa kaikella.KeijoAnnikki kirjoitti:En ole kuullut meillä päin tuota tehdyn katsastuksen yhteydessä. Alkaa ihan jännittää seuraavaa kertaa miettiessä.Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus.
nimimerkki:yhden katsastuksen keskeyttänyt kupla aikaan.
ja milläs oikeudella se katsastusmies edes kaatelis sinne mitään litkuja,eihän siitä konekaan tykkää.. ja samahan se on mikä on kuutiotilavuus,penkkiinhän sen se pitäis laittaa jos se jotain v*ttuilemaan haluis ruveta! mutta en nyt taas jaksa uskoa!!KeijoAnnikki kirjoitti:Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus.
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00