Sonett ja Risti-imut

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Sonett ja Risti-imut

Viesti Kirjoittaja saariju »

Kurkatkaa, miltä Sonett näyttää Risti-imujen kanssa.
http://www.kolumbus.fi/jsaarinen/toka.html

Sivuilta löytyy myös myytävänä oleva viripata.


Juha
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Hauskan näköinen "skoopi" on tulossa Sonettiin. Onkohan ko auto Orivesi - Tre akselilta kotoisin ? Viritystaso jää varmasti realistisesti, jos viritetyllä 1760-1815-1890 cm3:lla + tuplilla otat 125 hv. Itselläni on tarkoitus ottaa samaisesta korimallista abaut 120 hv yhdellä Weber 32-36 DGV:llä, 1775 cm3 (92 mm:n männät; Ford OHC 2.0:n) , mahdollisesti 2-portti kansilla tai kisakäytössä olleilla 1-porttisilla, avarilla pakareilla, virinokalla ja kevennetyllä vauhtipyörällä. No tänä keväänä mun Sonett 3 liikahtaa katsastukseen vain lievästi viritetyllä mosalla, mutta em isoteho-koneen osat on jo pääosin tallissa, joten pitää hoitaa katsastus alta ja miettiä viitsiikö tänä vuonna alkaa koneen vaihtoon. :twisted:
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, La Tammi 17, 2004 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Viritystaso

Viesti Kirjoittaja saariju »

En osaa sanoa tarkkaan, kuinka paljon seuraavilla palikoilla saa mutta on se joka tapauksessa enemmän kuin 65 hp.
Kannet on avarrettu, ventiilit suurennettu ja laskettu noin millin.
Kaasarit on 40:set Turbo Dellortot ja nokka on 7,6 (ralli)
kuutiotilavuus on 1815 cc ja vauhtipyörä hivenen kevennetty.
pakoputkeksi tulee n. 45 mm rööri. Sytkä vaihtuu kärjettömäksi.

Auto löytyy Ruovesi-Tampere akselilta
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Eiköhän tuo hevosvoima määrä ole kokolailla kohdallaan ja auto varmasti liikkuu siten, mitä matalalta 2 paikkaiselta urheiluautolta odotetaan. Olen kuullut autostasi kaveriltani (Kangasalan Sonett II / III) ja oman autoni entiseltä omistajalta tuolta Seinäjoen kupeesta. :D

Risti-imuista - onko tietoa oliko niitä vielä jossakin myynnissä Suomessa tai Ruotsissa. Mopo Sport aikanaan myi sellaista sarjaa, missä ei muistaakseni tarvinut ns pitkää jakajaa. Välillä noita kuulee olevan kaupan, mutta osa niistä on viilattu aivan pilalle katukäyttöä silmällä pitäen.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Risti-imuja

Viesti Kirjoittaja saariju »

Tehtaan tekemiä risti-imuja on harvemmin myynnissä mutta kotikutosia on sitten useammin. Ne ovat joissain tapauksissa jopa parempia. Hinnat pyörii 120-200 euron välillä. Jos tarviit, yritän hankkia....


Juha
040-5225 158
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Viritystaso

Viesti Kirjoittaja kallejh »

saariju kirjoitti:En osaa sanoa tarkkaan, kuinka paljon seuraavilla palikoilla saa mutta on se joka tapauksessa enemmän kuin 65 hp.
Kannet on avarrettu, ventiilit suurennettu ja laskettu noin millin.
Kaasarit on 40:set Turbo Dellortot ja nokka on 7,6 (ralli)
kuutiotilavuus on 1815 cc ja vauhtipyörä hivenen kevennetty.
pakoputkeksi tulee n. 45 mm rööri. Sytkä vaihtuu kärjettömäksi.

Auto löytyy Ruovesi-Tampere akselilta
Juha, aika tutun näköinen setti! :)

Mutta ihan turhaa noita tehoja on etukäteen arvuutella: auto kasaan, penkkiin ja dynokäppyrät kertoo totuuden. Se on siinä!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Risti-imuja

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

saariju kirjoitti:Tehtaan tekemiä risti-imuja on harvemmin myynnissä mutta kotikutosia on sitten useammin. Ne ovat joissain tapauksissa jopa parempia. Hinnat pyörii 120-200 euron välillä. Jos tarviit, yritän hankkia....

Juha
Onko tuo sinun sarjasi tälläinen "itse tehty" ? Näyttää aivan kuin tehdas valmisteiselta. Tuollainen kyllä kiinnostaisi. :D
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Näyttäis Juhalla olevan sama imusarja kuin mulla, eli ns. englantilainen risti-imu. Vesapo muistaa valmistajankin?

Ei tarvii pitkää jakajaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:Näyttäis Juhalla olevan sama imusarja kuin mulla, eli ns. englantilainen risti-imu. Vesapo muistaa valmistajankin?

Ei tarvii pitkää jakajaa.
Onko nämä teidän risti-sarjat ostettu viime aikoina uusina sielä Vesapo:n tietämästä osoitteesta ja mihin hintaan ne sieltä irtosi ? Mulla on tuon näköinen ristisarjan yläosa (ei siis sitä varsinaista imukantta) olemassa tallilla, mutta onko se Saabin sarjasta tai jostakin muusta on hämärän peitossa. Siinä nuo kippuraputket on kiinni toisissaan ja niiden välillä on kiinteä vivusto kaasuttimen vipuja varten.
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Janspeed (?!)

Viesti Kirjoittaja saariju »

Muistini sopukoista pullahti otsikon mukainen nimi eng. risti-imusarjan valmistajaksi. Voi olla vääräkin, mutta ko. firma taisi joskus olla mukana jopa F1 kahinoissa osavalmistajana.
Omani hain Keski-Suomesta, kun kiertelin rallitalleja.
Jos joku näitä myy, niin firman tiedot näkyviin....
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Tuo britti ristiimusarja on siinäkin mielessä parempi noin katu viilaukseen että se on tehty normaalille imukannen kulmalle kun taas saab orkkis on eri kulmalle kun niistä kisa vehkeistä on otettu lohkosta pois niin paljon että kulma muuttuu.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Juha, oikein meni se nimi.

Keijoannikki: ei ole uutena ostettu, tosin tuollainen imusarja olis kyllä aika helppo tehdä itsekkin...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:Juha, oikein meni se nimi.

Keijoannikki: ei ole uutena ostettu, tosin tuollainen imusarja olis kyllä aika helppo tehdä itsekkin...
Niimpä kun alumiinihitsaus olisi helppoa. :? Mulla olisi aihiot olemassa ja olempa tuota miettinytkin - mulla on työpaikan kautta suhteita Hämeenlinnan Ammattioppilaitoksen metallipuolelle. Eli nuo jonkun auton risti-imujen tehdastekoiset käyrät löytyy ja sitten mulla on jokkisversio imukannesta, missä on joskus ollut itse tehdyt risti-imuputket kiinni. Ihan ei mene putket kohdalleen ja kiinnitykset on ollut jm-imukannessa kumiletkua + isoja putkiklemmareita tasolla. Tämä viritys ei kyllä kiinnosta Sonettiin laitettavaksi, mutta jokkikksessa kyllä. Mielummin sitten tallissa jo oleva Weber 32/36 DGV (vaiheittain avautuva, jota tällä sivulla kehutaan hyväksi Sonett kaasariksi http://pages.prodigy.net/jackashcraft/s ... mance.html ) tai yksi iso Weber/Dellortto (kokemukset tästä on hyvät ja hyvä imusarja löytyisi siihenkin käyttöön tallista). Mutta jatkampa ainakin hetken myös tämän risti-imun etsimisen / haaveilun kanssa, koska ne + nuo mun paremmat 2-porttiset kannet liikuttaisi Sonettia taatusti kaikista parhaiten. Kiitoksia vinkeistä. :P
Vastaa Viestiin