V4:een mäntävaihtoehtoja

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4:een mäntävaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

AnttiK kirjoitti:
To Helmi 13, 2020 17:57
OHC 91.3mm mahlen männät tuli ebayn kautta noin 220€ hintaan. Laskeskelin excelissä männän laen korkeuksia ja puristussuhteita, niin tuo OHC mäntä tulee 1.7 kammen kanssa 0.07mm korkeammalle kuin vakiomäntä 1.5kammella, jos 1.5 vakiomännän korkeus on jossain kerrottu 45.45mm. Vakiomännästä mitattuna työntömitalla hyvin lähelle se on 45.5mm kokoa.

Näillä mitoilla laskemalla saan puristusuhteeksi 10.38:1 eli kai sitä laskuissa on oikeilla jäljillä, kun Motomobil.de sanoo myytävänä olevien 41.55mm korkeiden mäntien (OHC männät varmaankin) nostavan puristukset 10.4:1 tasolle. Kantta kun plaanattiin venttiiliremontin ohessa saattoi siitä lähteä luokkaa 0.5mm pois, niin sillä puristus menee laskujen mukaan jonnekin 10.9:1 tasolle. Vakiopahvit kun kestävät sportin kuponkien mukaan 11 puristukset eli eiköhän tuo kokoonpano ole ok. Jos puristukset ovat jostain syystä liian korkeat voi hieman vakiota suurempien imuventtiilien ympäriltä vingutella vähän matskua pois.
Entisessä kisakoneessa että Sonett:in virikoneessa OHC:n männät ja vakiopahvit. Molemmissa kansia laskettu ja pyöräteho 115 hv. Ei sitten mitään ongelmia. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin