Maitokahvia venttiilikopassa?
Maitokahvia venttiilikopassa?
Hermanni (95 -72) sai sydämensiirron. Edellisessä oli yksi pytty pimenänä, ja siksi aikaa kun sitä korjataan, laitettiin tilalle toinen moottori, josta hiottiin ventiilit.
Hertsu pelitti vaihtokoneella tosi kiltisti ensimmäiset 400 km, mutta nyt siltä katosi tyhjäkäynti aivan tyystin. Kylmänä kone käy ihan ok, kun siinä on automaattiryyppy päällä, mutta heti, kun ryypy menee pois päältä, kone ei jaksa käydä itsekseen. Kaasua jos antaa, niin kyllä käy.
Ajattelin säätää tyhjäkäyntiruuvia, ja otin ilmanputsarin pois. Silmään pisti silloin öljyntäyttöaukosta pilkottava vaahto. Hmmm... Irrotin venttiilikopat huomasin, että ne olivat lähes kauttaaltaan maitokahvin värisen 2mm paksun hienon vaahtokerroksen peittämät. Jos aivan tarkkaan katsoo, voi siinä vaahdossa erottaa pieniä liukenemattomia kirkkaita pisaroita.
Vaahtoa ei ole venttiilikoneistossa lainkaan, vain kopassa. Ja kun irrotin sen putken, joka lähtee toisesta kopasta kaasariin, näin, että myös sen sisäpinnat olivat ihan maitokahvivaahdossa.
Mitä tämä vaahto on, liittyykö se niihin hiottuihin venttiileihin? Tukkiiko se vaahto nyt mahdollisesti kaasarissa jotain tyhjäkäynnissä olennaista?
Ei uutta päivää ilman uutta ihmeteltävää.
Hertsu pelitti vaihtokoneella tosi kiltisti ensimmäiset 400 km, mutta nyt siltä katosi tyhjäkäynti aivan tyystin. Kylmänä kone käy ihan ok, kun siinä on automaattiryyppy päällä, mutta heti, kun ryypy menee pois päältä, kone ei jaksa käydä itsekseen. Kaasua jos antaa, niin kyllä käy.
Ajattelin säätää tyhjäkäyntiruuvia, ja otin ilmanputsarin pois. Silmään pisti silloin öljyntäyttöaukosta pilkottava vaahto. Hmmm... Irrotin venttiilikopat huomasin, että ne olivat lähes kauttaaltaan maitokahvin värisen 2mm paksun hienon vaahtokerroksen peittämät. Jos aivan tarkkaan katsoo, voi siinä vaahdossa erottaa pieniä liukenemattomia kirkkaita pisaroita.
Vaahtoa ei ole venttiilikoneistossa lainkaan, vain kopassa. Ja kun irrotin sen putken, joka lähtee toisesta kopasta kaasariin, näin, että myös sen sisäpinnat olivat ihan maitokahvivaahdossa.
Mitä tämä vaahto on, liittyykö se niihin hiottuihin venttiileihin? Tukkiiko se vaahto nyt mahdollisesti kaasarissa jotain tyhjäkäynnissä olennaista?
Ei uutta päivää ilman uutta ihmeteltävää.
Autolle pitää osata puhua...
Hermanni,
sininen 95-72
Hermanni,
sininen 95-72
Sehän on veden ja öljyn emulsiota. Vika korjataan ajamalla hieman pidempi lenkki että saadaan lämmitettyä vesi pois myllystä.
Puhaltele kaikki alipaineletkut auki, tarkista niiden kunto ja käytä tyhjäkäyntisuutin myös putsauksessa niin eiköhän se siitä, todennäkösesti tuo tai jokin muu mönjä on vain tukkinut paikkoja, kuulostaa nimittäin tutulta. Jäänestoaine monesti auttaa asiaa.
Mitä öljyä käytät? Toisilla on pahempi taipumus tuohon maitokahvitöhnään kuin toisilla..
Puhaltele kaikki alipaineletkut auki, tarkista niiden kunto ja käytä tyhjäkäyntisuutin myös putsauksessa niin eiköhän se siitä, todennäkösesti tuo tai jokin muu mönjä on vain tukkinut paikkoja, kuulostaa nimittäin tutulta. Jäänestoaine monesti auttaa asiaa.
Mitä öljyä käytät? Toisilla on pahempi taipumus tuohon maitokahvitöhnään kuin toisilla..
Aki Peltola #1132
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
maitokahvi
Ite olen törmänny maitokahviin vain ja ainoastaan kansivikojen yhteydessä.
Kannataa tarkistaa ettei kannentiiviste vuoda ja kannenpulttien kireys.
Kannataa tarkistaa ettei kannentiiviste vuoda ja kannenpulttien kireys.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: maitokahvi
Eilen laitoin kannen tiivisteet, uudet sellaiset, ja kaikki pultit momenttiavaimella kunnolla kiinni... Voiko ne pultit näin nopeasti löystyä vai olenko kuitenkin jotenkin tyrinyt sen tiivisteen laittamisessa?korpijaakko kirjoitti:Ite olen törmänny maitokahviin vain ja ainoastaan kansivikojen yhteydessä.
Kannataa tarkistaa ettei kannentiiviste vuoda ja kannenpulttien kireys.
Voiko sen kannentiivisteen vuotamista tarkistaa mitenkään muuten kuin päästämällä kannet irti?
nimimerkillä "elämäni ensimmäinen kansiremontti juuri takana"
Autolle pitää osata puhua...
Hermanni,
sininen 95-72
Hermanni,
sininen 95-72
itse en ole yhtäkään kansiremonttia tehnyt ja lausuntoni tulkittava sen mukaisesti, mutta omistin joskus ysiysin jossa oli kansiremontin jälkeen jätetty jälkikiristys tekemättä ja oireet oli samat kuin kansivikaisella. kansipulttien kiristys auttoi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Jälkikiristys
Jälkikiristys pitää tehdä.
Eli Käytetään lämpimäksi, minkä jälkeen pultit kiristetään vielä kertaalleen.
Pultit saattaa löystyä yllättävän paljon lämpimäksikäytön aikana.
Kai putsasit tiivistepinnat hyvin ennen uusien tiivisteiden asentamista.
Eli Käytetään lämpimäksi, minkä jälkeen pultit kiristetään vielä kertaalleen.
Pultit saattaa löystyä yllättävän paljon lämpimäksikäytön aikana.
Kai putsasit tiivistepinnat hyvin ennen uusien tiivisteiden asentamista.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Jälkikiristys tulee tehdä noin 500 km ajon jälkeen, mutta tosiasia on se, että jos kansirempan tekee kunnolla ja kiristää pultit tarkasti jo ensikiristysvaiheessa, ei niitä tarvitse kirrata uusiksi. Tämä toimii ainoastaan valurautakansissa (jollaiset kuupassa on), ei alumiinisissa.
Ja tähän herra Hermannin käyntiongelmaan on täysin mahdotonta että se johtuisi kansista jos auto käy hyvää tyhjäkäyntiä automaattihuikalla. Tyhjäkäyntisuutin irti, puhalla kerran puhtaaksi ja SIMSALABIM! Auto käy.
Ja tähän herra Hermannin käyntiongelmaan on täysin mahdotonta että se johtuisi kansista jos auto käy hyvää tyhjäkäyntiä automaattihuikalla. Tyhjäkäyntisuutin irti, puhalla kerran puhtaaksi ja SIMSALABIM! Auto käy.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Tuo öljylaatu pisti vähän silmään.Viippa kirjoitti: Delphi 5w40 täyssynteettistä siellä tällä hetkellä on.
Laitteleppa jossain vaiheessa jäykemmät mineraaliöljyt sisään, pysyvät aineet paremmin pilttuissaan...
terv. ei moottoriasiantuntija jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Ei kai se maitokahvi siitä mineraaliöljystä pelkästään johdu? Synteettistä käyttämällä välttää siis maitokahvi-ilmiön? Noin yksinkertaistako se onkin?
Aattelin vaan ihan MuTuna heittää, kun olen itse ajellut 15 vuotta/toistakymmentä kuuppaa "vanhan liiton" öljyillä ilman maitokahveja. Ja yleisessä tiedossa on suositus käyttää vanhassa koneessa sellaisia öljyjä, joille se on suunniteltu?
terv. nimim. "ajettiinpa ennenkin"
Aattelin vaan ihan MuTuna heittää, kun olen itse ajellut 15 vuotta/toistakymmentä kuuppaa "vanhan liiton" öljyillä ilman maitokahveja. Ja yleisessä tiedossa on suositus käyttää vanhassa koneessa sellaisia öljyjä, joille se on suunniteltu?
terv. nimim. "ajettiinpa ennenkin"
Sehän riippuu ja roikkuu siitä mitä on koneessa käytetty. Tehtaalla sinne on lyöty mineraaliöljyt, joten jos on aina käytetty mineraaleja öljynvaihtojen yhteydessä ei missään nimessä saa yhtäkkiä siirtyä täys-synteettisiin. Jos ryhdytään käyttämään synteettisiä öljyjä, niin pitää öljynvaihdon jälkeen käyttää kone lämpimäksi, kaataa öljyt pihalle ja sen jälkeen pistää uusi satsi sisään.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979