95 vuosimalli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

95 vuosimalli

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kävin tuossa juuri katsomassa yhtä metsäautoa, ja kun en täysin varma ole vuosimallista (luullakseni '69) niin täytyypä kysäistä.

Kyseessä siis
- 95 V4
- maski neliskanttisilla valoilla, kromikehyksillä
- Mittaristo kuten tahtarissa, harmaa pohja, 1 iso ja 2 pientä mittaria +kello (pimeässä nopeasti katottuna tällainen: http://www.gmmcoolen686.freeler.nl/interieur1968.jpg)
- Ratti kokomusta, pienellä mustalla keskiöllä, jossa lukee Saab
- Kone oli paikallaan, ja nopeasti katsottuna siinä oli siniset? venakopat, saattaa olla maalatut jälkeenpäin, mutta oliko joissain alkupään malleissa tuollaisia vai olisiko vaihtari?
- Takavalot oli uudempaa tyyppiä, ei kromireunuksia
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Perskules, näytti juurikin tältä se auto, mutta kantikkaat valot:
http://tubbs.cc/saab/1969-95.htm

Vielä kysyttävää:

Tietääkö kukaan onko tuon vuosimallin farkkuja rekisterissä? Tuolla tietokannassa oli '66tta ja sitten '70 etiäpäin malleja, mutta onkohan noita minkä verran noin muuten?

Alkoi alustavasti nimittäin syyhyttää tuo kärry, vaikka siitä onkin alimmat 20 senttiä tahkojuustoa, niin peltiosaa kuitenkin löytyisi etupäähän ja pohjaan, takaapään sitten joutuisi väsäämään suorasta pellistä...

Kärry on kuitenkin suhteellisen täydellinen (puskurit on, tosin kunto vain pintapuolisen tarkistelun varassa), ja mitä nyt sisustus puuttuu. Kyseessä on kaksipaikkainen farkku.

Pitäisiköhän alkaa tehdä talliin tilaa...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Laita kuvaa tuosta metsäautosta näkyville! :lol:

Ratti on tuossa kuin jossain 70-luvun lopun Scania-alustaisissa linja-autoissa (esim. Scania BR116s)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Auto on näreikössä ja kymmensenttisen lumivaipan alla. Tihrustin mitä pystyin maglite minin valossa, mutta kameraa ei sattunut mukaan...

Omistajan selvitys tuossa on tuttavan sukulaisen kautta meneillään, joten jos homma sitä kautta etenee, tuo voisi tulla joko purkuun tai kunnostettavaksi lumien sulettua.

Projektina lähinnä epätoivoinen, mutta tehtävissä jos vain löytyy innostusta.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kuvauksen perusteella -69 malli elikkäs ekaa kanttivalomallia
Ilmeisen harvinainen peli.
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Yritän hahmotella projektin laajuutta jos siihen tulisi lähdettyä (olettaen että auton saa ja sille löytyy paikka missä rauhassa vartoilla muutama vuosi), joten kyselläänpäs sitten vielä ysivitosen ja ysikutosen peltien yhteensopivuudesta:

Ajattelin että tuohon voisi vaihtaa kuupasta koko etupään ikkunanpielistä alaspäin. Pala saisi varmaan olla sellainen että kattaa myös pohjalevyn ja kylkipellit takasivuikkunoiden alla takalokasuojiin saakka. Kysymys kuuluukin sopivatko ristiin, vai onko ysivitosen kylkipellit pidemmät/tms?

Mites pohjalevy, mihin saakka kuupan pohjapeltiä voisi käyttää ja kävisikö esim. takakontin pohjasta osa myös ysivitoseen?

Katselin myös että takalokasuojissa on samaa muotoa etupäässä ja siinä pullistumassa, voisiko ajatella, että yhdistäisi kuupan lokasuojasta etupään ja ysivitosen lokasuojasta taka/yläosan?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Ei ole olemassakaan niin huonoa aihiota, ettei olisi kunnostettavissa. Toki mielekkyys saattaa olla jo kaukana, mutta kyllä kunnostaminen aina muut vaihtoehdot voittaa.
Ei muuta kuin talliin tekemään tilaa...
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Sen verran tuossa jo nettiä pengoin, että vuoden 1969 ysivitosessa kuuluu olla siniset venakopat, koneessa on muutenkin jotain pikkueroja ja kaasutin mallia Autolite.

Kone siis saattaa hyvinkin olla alkuperäinen, ja jos on kunnostettavissa, nostaisi kyllä entisöinnin arvoa.

Auton pintaväri on muuten suhteellisen harvinainen vaaleansininen (olettaen että on alkuperäinen).

Ja tuossahan on kromimaski ilman silmänpeseviä, eli ne valonkehykset on ilman reikiä. Eka vuosimalli jossa on jarrutehostin. Ja penkeissä varaukset niskatuille.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

tommij kirjoitti:kaasutin mallia Autolite.
...eli Ford.
96 V4 -75
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kävin räpsimässä kuvia:
http://www.lihikset.net/images/kuuppa/Saab-95-1969.htm

Auton väri olisi tehtaan laatan mukaan B6L. B6 on ruotsalaisten mukaan Husarblå, mutta onko tuolla L:llä tuossa perässä jotain merkitystä?

Kärry olisi periaatteessa täydellinen, ellei oteta lukuun puuttuvia etupenkkejä ja konehuoneesta riivittyjä kamoja.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
MadeInSweden
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 21:46

Viesti Kirjoittaja MadeInSweden »

saabnetissä oli seuraavanlaista juttua B6L väristä, kyseessä oli myös 69 mallin auto,tosin 96:
"B6L code is Middle Blue, which I believe had black and gray vinyl side panels and black vinyl seats with a satin like material inserts."
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9x/?bID=7991
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hiphei,

Ei kun trailerrin ja baanalle - jos ei saa helposti museoautoa, niin tuollainen kaunotar kääntää katseita tuunattunakin.

Tuo olis pitäny bongata joku 10 vuotta aiemmin.

Ilmaisesti se on 95E van malli .... niinkuin mulla se uusin hankinta, mutta se on vuoden uudempi malli. 8)

Tuossa on tosi styde kojetaulu!!! :twisted:


..siis traileriiin....
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

MadeInSweden kirjoitti:saabnetissä oli seuraavanlaista juttua B6L väristä, kyseessä oli myös 69 mallin auto,tosin 96:
"B6L code is Middle Blue, which I believe had black and gray vinyl side panels and black vinyl seats with a satin like material inserts."
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9x/?bID=7991
Joo, tuon bongasin itsekin, mutta Saabklubbenin mukaan B7 on Mellanblå (keskisininen) ja B6 on Husarblå (husaarinsininen). Kannattaa muuten katsoa sitä väriä yhdestä konehuoneen kuvasta jossa näkyy nokkapellin sisäpinta, on varmaa vähiten haalistunut ja onko meinaan todella nätti väri!

Muutenhan tuo kyllä pätee tähänkin autoon, ovipahvit ja kojelauta tummanharmaat, penkeistä ei sitten olekaan tietoa.

Tavaratilan puulavettikin on tallella, tosin maalattu sinisellä päälle (oliko alunperin vain lakattu?).

Varsinkin etupää on aika heikkona, konehuoneeseen melkein kasvaa heinät sisään ja pystypalkkien alapäät ovat ruostuneet pois. Hinata sitä ei voi, trailerille saantikin edellyttää varmasti hieman puuhastelua...

Mutta jos homma menee suunnitelmien mukaan, niin kyllä sen pois haen sitten keväällä, tulevaisuudessa entisöitäväksi (tärpättiruisku pitää ensin saada valmiiksi).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

95 vuosimalli

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Moro!
Jätä sinne!
#158 KK
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 95 vuosimalli

Viesti Kirjoittaja tommij »

KaKe kirjoitti: Jätä sinne!
Jos jollakulla on tarjota tilalle parempikuntoinen '69 puoli-ilmaiseksi, voin harkita asiaa... :lol:
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin