Pikkuongelmia?
Pikkuongelmia?
TERE!
On ollut kyllä ilo päristellö tuolla kuupalla(-79 Super) täällä lumen joukossa ja liukkaalla, aika veikeä peli kulkemaan
Mutta. mutta, on muutama pieni ongelma ilmentynyt jo tässä pikkupakkasilla. Hakuakin jo koitin, mutta en ihan tyhjentäviä vastauksia löytänyt
1. Lämmityslaitteen puhallin vikisee kylmänä, eli saako tuohon vaihdettua palkkää laakeria vai täytyykö etsiä "uutta" puhallinta jostain?
2. Mielestäni lämpenee aika hitaasti ja lämpö roikkuu muutenkin aika alhaalla. On vaihdettu uusi Motonetin 89C termari. Tällä hetkellä pahvi syylärin edessä ja lämmöt on parhaillaan N kirjaimen alareunalla.
3. Lähtee kohtuu huonosti kylmänä käymään, pumppaamalla kaasua ja pitkällä startilla kyllä lähtee. Ryyppyy tuntuu ainakin olevan päällä kun kierrokset on aika korkeella kunhan lähtee käymään. Välillä kyllä sammuu, esim risteyksissa jollei anna hieman kaasua. Myös välillä tuntuu vähän röpöttövän kylmänä kiihdyttäessä.
Kaasari tukkeessa? Venat on säädetty ja kaikki sähköosat uusittu.
Lämpimänä toimii moitteettomasti.
4. lämmön säädin on aika tiukka ja tuntuu ettei mene hana täysin kiinni, ei tule aivan kylmää. Saako uusia hanoja ja vaijereita jostain?
Sitten vielä että. mitä tuo huurteenpoisto(keskimmänen vipu) tekee, en ainakaan huomaa mitään on se sitten ylhäällä tai alhaalla eli mitä se säätää?
Tässä nyt aluksi jotain, täytyy lisäillä jos tulee vielä jotain mieleen
On ollut kyllä ilo päristellö tuolla kuupalla(-79 Super) täällä lumen joukossa ja liukkaalla, aika veikeä peli kulkemaan
Mutta. mutta, on muutama pieni ongelma ilmentynyt jo tässä pikkupakkasilla. Hakuakin jo koitin, mutta en ihan tyhjentäviä vastauksia löytänyt
1. Lämmityslaitteen puhallin vikisee kylmänä, eli saako tuohon vaihdettua palkkää laakeria vai täytyykö etsiä "uutta" puhallinta jostain?
2. Mielestäni lämpenee aika hitaasti ja lämpö roikkuu muutenkin aika alhaalla. On vaihdettu uusi Motonetin 89C termari. Tällä hetkellä pahvi syylärin edessä ja lämmöt on parhaillaan N kirjaimen alareunalla.
3. Lähtee kohtuu huonosti kylmänä käymään, pumppaamalla kaasua ja pitkällä startilla kyllä lähtee. Ryyppyy tuntuu ainakin olevan päällä kun kierrokset on aika korkeella kunhan lähtee käymään. Välillä kyllä sammuu, esim risteyksissa jollei anna hieman kaasua. Myös välillä tuntuu vähän röpöttövän kylmänä kiihdyttäessä.
Kaasari tukkeessa? Venat on säädetty ja kaikki sähköosat uusittu.
Lämpimänä toimii moitteettomasti.
4. lämmön säädin on aika tiukka ja tuntuu ettei mene hana täysin kiinni, ei tule aivan kylmää. Saako uusia hanoja ja vaijereita jostain?
Sitten vielä että. mitä tuo huurteenpoisto(keskimmänen vipu) tekee, en ainakaan huomaa mitään on se sitten ylhäällä tai alhaalla eli mitä se säätää?
Tässä nyt aluksi jotain, täytyy lisäillä jos tulee vielä jotain mieleen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ja tässä tyhjentävät vastaukset:
KOhta 1 korjaus: voitele lämml moottorin liuut tai osta "uusi" taikka sitten multa löytyy ihan UUSI.
2:Miksi vaihdoit talvea vasten kesätermarin,minäkin vaihdoin juuri pitkät kalsarit en lyhysiä.
3. vaatisi pitkän kaavan selvityksen mutta en jaksa vielä näin kohtuu hutikassa kirjottaa joten tarkasta ryypyn toiminta etenkin kaasuttimen päällä oleva säätökalvon kunto (toteat että rikki on) jos ehjä säädä löysäämällä 8 mm mutku ja ruuvaa tapista ohjearvoon.
säädä koneen ollessa kylmä nopea joutokäynti vipuvarresta jossa on 8mm mutku ja pultti vartta kikottamalla joutokäynti kylmänä ohjearvoihin.
4. voitele lämmönsäätövaijeri (hyvä olisi voidella kerran 20vuodessa)
tarkasta että säätä on oikein kun sormella avitat lämml vivun kiinni ja sitten vasta kiristät kojetaulun alla vaijerinkuorta/ja/tai hanan vieressä vaijerinkuorta, kyllä se siitä
jos oireet kaasuttimessa ei poistu,niinkuin ne ei poistukaan,etsi WEBER DGV tai vastaava.
(tarvittavat elementit löydät allekirjoittaneelta tarvittaessa)
2:Miksi vaihdoit talvea vasten kesätermarin,minäkin vaihdoin juuri pitkät kalsarit en lyhysiä.
3. vaatisi pitkän kaavan selvityksen mutta en jaksa vielä näin kohtuu hutikassa kirjottaa joten tarkasta ryypyn toiminta etenkin kaasuttimen päällä oleva säätökalvon kunto (toteat että rikki on) jos ehjä säädä löysäämällä 8 mm mutku ja ruuvaa tapista ohjearvoon.
säädä koneen ollessa kylmä nopea joutokäynti vipuvarresta jossa on 8mm mutku ja pultti vartta kikottamalla joutokäynti kylmänä ohjearvoihin.
4. voitele lämmönsäätövaijeri (hyvä olisi voidella kerran 20vuodessa)
tarkasta että säätä on oikein kun sormella avitat lämml vivun kiinni ja sitten vasta kiristät kojetaulun alla vaijerinkuorta/ja/tai hanan vieressä vaijerinkuorta, kyllä se siitä
jos oireet kaasuttimessa ei poistu,niinkuin ne ei poistukaan,etsi WEBER DGV tai vastaava.
(tarvittavat elementit löydät allekirjoittaneelta tarvittaessa)
Tuli taas kuin apteekin hyllyltä
Täytyypi käydä hakemassa tuo 92:n termari!
Oli kyllä kojelauta kesällä irti joten tuo lämmönsäätimen vaijeri on varmaan turhan kireellä
Oishan se Weberi varmaan kova sana, mutta kun ei viittis tähän kuuppan sijoittaa mitään 200-300€ kaasariin Vaihtoehdot voipi olla silti vähissä jos ei tuota kuntoon saa
Täytyy myös aukasta lämppärinpuhallin ja koittaa rasvata se.
Kiitoksia taas!
Täytyypi käydä hakemassa tuo 92:n termari!
Oli kyllä kojelauta kesällä irti joten tuo lämmönsäätimen vaijeri on varmaan turhan kireellä
Oishan se Weberi varmaan kova sana, mutta kun ei viittis tähän kuuppan sijoittaa mitään 200-300€ kaasariin Vaihtoehdot voipi olla silti vähissä jos ei tuota kuntoon saa
Täytyy myös aukasta lämppärinpuhallin ja koittaa rasvata se.
Kiitoksia taas!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Velipoika aikoinaan (90-luvulla) kun ajeli kuupalla ja kyllästyi automaattiryyppyyn niin vaihtoi -76 mallin imusarjan ja kaasarin (FoMoCo) kuuppaansa. Ei enää ongelmia ja kulutuskin laski.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Tämmöinen 1-kurkkuisen imusarja löytyy mm. Porista allekirjoittaneelta. (Löytyy kyllä varmasti ties mistä muualtakin...)MikkiV4 kirjoitti:Velipoika aikoinaan (90-luvulla) kun ajeli kuupalla ja kyllästyi automaattiryyppyyn niin vaihtoi -76 mallin imusarjan ja kaasarin (FoMoCo) kuuppaansa. Ei enää ongelmia ja kulutuskin laski.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Dodii, hyt se myrkyn lykkäs, kävin katsastamassa vehkeen ja meni saman tien ajokieltoon
Päästöt olivat "vähän" kuralla. C0 oli 9.8 (raja 4.5). Muut olivatkin sitten ihan arvoissaan. HC 580 , C02 8.76 ja O2 0.63
Keväästi kun viimeksi kävin katsastamassa kävi vehje pirun laihalla joten säätelin silloin tuota kaasaria hieman
Voiko tuo johtua oikein jostain viasta vai täytyykö vaan säätää laihemmalle ja käydä vetämässä vähän pitempi lenkki ennen katsastusta.
Yks vaihtoehto on tosiaan heittää tuo Solexi mehtään ja hommata joku muu tilalle. Weber DCD 36/36 taitaa olla vähän raju vakio pataan ?
Päästöt olivat "vähän" kuralla. C0 oli 9.8 (raja 4.5). Muut olivatkin sitten ihan arvoissaan. HC 580 , C02 8.76 ja O2 0.63
Keväästi kun viimeksi kävin katsastamassa kävi vehje pirun laihalla joten säätelin silloin tuota kaasaria hieman
Voiko tuo johtua oikein jostain viasta vai täytyykö vaan säätää laihemmalle ja käydä vetämässä vähän pitempi lenkki ennen katsastusta.
Yks vaihtoehto on tosiaan heittää tuo Solexi mehtään ja hommata joku muu tilalle. Weber DCD 36/36 taitaa olla vähän raju vakio pataan ?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Pikkuongelmia?
Mulla oli kerran sama ongelma, mutta syy olikin lämpömittarin anturissa. Vaihdoin toisen ja sitten alkoi näyttää oikieta lukemia. Tuleeko pirttiin lämmintä riittävästi? Termarihan oli uusi, kuten kerroitFrostgrey kirjoitti: 2. Mielestäni lämpenee aika hitaasti ja lämpö roikkuu muutenkin aika alhaalla. On vaihdettu uusi Motonetin 89C termari. Tällä hetkellä pahvi syylärin edessä ja lämmöt on parhaillaan N kirjaimen alareunalla.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Täytyypi säädellä vähän tota kaasaria!
Ei ole tuosta solexista vaan oikeen mitään tietoa, löytyy korjaamo käsikirja vain -75 asti Löytyykö netistä mitään tietoa tosta mokomasta
Täytyypi vaihtaa tuo anturi, kun ei paljoa maksa!
Kyllähän tolla nyt tarkenee, mutta voishan sinne kuumempaakin tulla
Ei ole tuosta solexista vaan oikeen mitään tietoa, löytyy korjaamo käsikirja vain -75 asti Löytyykö netistä mitään tietoa tosta mokomasta
Täytyypi vaihtaa tuo anturi, kun ei paljoa maksa!
Kyllähän tolla nyt tarkenee, mutta voishan sinne kuumempaakin tulla
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey kirjoitti:Täytyypi säädellä vähän tota kaasaria!
Ei ole tuosta solexista vaan oikeen mitään tietoa, löytyy korjaamo käsikirja vain -75 asti Löytyykö netistä mitään tietoa tosta mokomasta
Tuolla on hyvät sivut ja tietoa Solexin säädöstä.
Käypä kurkkaamassa:
http://personal.inet.fi/koti/retki/saab96/index.html
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti: