Pikkuongelmia?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pikkuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

TERE!

On ollut kyllä ilo päristellö tuolla kuupalla(-79 Super) täällä lumen joukossa ja liukkaalla, aika veikeä peli kulkemaan :D

Mutta. mutta, on muutama pieni ongelma ilmentynyt jo tässä pikkupakkasilla. Hakuakin jo koitin, mutta en ihan tyhjentäviä vastauksia löytänyt :?

1. Lämmityslaitteen puhallin vikisee kylmänä, eli saako tuohon vaihdettua palkkää laakeria vai täytyykö etsiä "uutta" puhallinta jostain?

2. Mielestäni lämpenee aika hitaasti ja lämpö roikkuu muutenkin aika alhaalla. On vaihdettu uusi Motonetin 89C termari. Tällä hetkellä pahvi syylärin edessä ja lämmöt on parhaillaan N kirjaimen alareunalla.

3. Lähtee kohtuu huonosti kylmänä käymään, pumppaamalla kaasua ja pitkällä startilla kyllä lähtee. Ryyppyy tuntuu ainakin olevan päällä kun kierrokset on aika korkeella kunhan lähtee käymään. Välillä kyllä sammuu, esim risteyksissa jollei anna hieman kaasua. Myös välillä tuntuu vähän röpöttövän kylmänä kiihdyttäessä.
Kaasari tukkeessa? Venat on säädetty ja kaikki sähköosat uusittu.
Lämpimänä toimii moitteettomasti.

4. lämmön säädin on aika tiukka ja tuntuu ettei mene hana täysin kiinni, ei tule aivan kylmää. Saako uusia hanoja ja vaijereita jostain?


Sitten vielä että. mitä tuo huurteenpoisto(keskimmänen vipu) tekee, en ainakaan huomaa mitään on se sitten ylhäällä tai alhaalla eli mitä se säätää? :roll:


Tässä nyt aluksi jotain, täytyy lisäillä jos tulee vielä jotain mieleen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja tässä tyhjentävät vastaukset:

Viesti Kirjoittaja mestari »

KOhta 1 korjaus: voitele lämml moottorin liuut tai osta "uusi" taikka sitten multa löytyy ihan UUSI.
2:Miksi vaihdoit talvea vasten kesätermarin,minäkin vaihdoin juuri pitkät kalsarit en lyhysiä.

3. vaatisi pitkän kaavan selvityksen mutta en jaksa vielä näin kohtuu hutikassa kirjottaa joten tarkasta ryypyn toiminta etenkin kaasuttimen päällä oleva säätökalvon kunto (toteat että rikki on) jos ehjä säädä löysäämällä 8 mm mutku ja ruuvaa tapista ohjearvoon.
säädä koneen ollessa kylmä nopea joutokäynti vipuvarresta jossa on 8mm mutku ja pultti vartta kikottamalla joutokäynti kylmänä ohjearvoihin.


4. voitele lämmönsäätövaijeri (hyvä olisi voidella kerran 20vuodessa)
tarkasta että säätä on oikein kun sormella avitat lämml vivun kiinni ja sitten vasta kiristät kojetaulun alla vaijerinkuorta/ja/tai hanan vieressä vaijerinkuorta, kyllä se siitä

jos oireet kaasuttimessa ei poistu,niinkuin ne ei poistukaan,etsi WEBER DGV tai vastaava.
(tarvittavat elementit löydät allekirjoittaneelta tarvittaessa)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuli taas kuin apteekin hyllyltä :D

Täytyypi käydä hakemassa tuo 92:n termari!

Oli kyllä kojelauta kesällä irti joten tuo lämmönsäätimen vaijeri on varmaan turhan kireellä :wink:

Oishan se Weberi varmaan kova sana, mutta kun ei viittis tähän kuuppan sijoittaa mitään 200-300€ kaasariin :roll: Vaihtoehdot voipi olla silti vähissä jos ei tuota kuntoon saa :wink:

Täytyy myös aukasta lämppärinpuhallin ja koittaa rasvata se.

Kiitoksia taas!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Velipoika aikoinaan (90-luvulla) kun ajeli kuupalla ja kyllästyi automaattiryyppyyn niin vaihtoi -76 mallin imusarjan ja kaasarin (FoMoCo) kuuppaansa. Ei enää ongelmia ja kulutuskin laski.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

MikkiV4 kirjoitti:Velipoika aikoinaan (90-luvulla) kun ajeli kuupalla ja kyllästyi automaattiryyppyyn niin vaihtoi -76 mallin imusarjan ja kaasarin (FoMoCo) kuuppaansa. Ei enää ongelmia ja kulutuskin laski.
Tämmöinen 1-kurkkuisen imusarja löytyy mm. Porista allekirjoittaneelta. (Löytyy kyllä varmasti ties mistä muualtakin...)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Dodii, hyt se myrkyn lykkäs, kävin katsastamassa vehkeen ja meni saman tien ajokieltoon :evil:

Päästöt olivat "vähän" kuralla. C0 oli 9.8 (raja 4.5). Muut olivatkin sitten ihan arvoissaan. HC 580 , C02 8.76 ja O2 0.63


Keväästi kun viimeksi kävin katsastamassa kävi vehje pirun laihalla joten säätelin silloin tuota kaasaria hieman :)

Voiko tuo johtua oikein jostain viasta vai täytyykö vaan säätää laihemmalle ja käydä vetämässä vähän pitempi lenkki ennen katsastusta.

Yks vaihtoehto on tosiaan heittää tuo Solexi mehtään ja hommata joku muu tilalle. Weber DCD 36/36 taitaa olla vähän raju vakio pataan :? ?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Pikkuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Frostgrey kirjoitti: 2. Mielestäni lämpenee aika hitaasti ja lämpö roikkuu muutenkin aika alhaalla. On vaihdettu uusi Motonetin 89C termari. Tällä hetkellä pahvi syylärin edessä ja lämmöt on parhaillaan N kirjaimen alareunalla.
Mulla oli kerran sama ongelma, mutta syy olikin lämpömittarin anturissa. Vaihdoin toisen ja sitten alkoi näyttää oikieta lukemia. Tuleeko pirttiin lämmintä riittävästi? Termarihan oli uusi, kuten kerroit
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kats

Viesti Kirjoittaja mestari »

miksi et kääntänyt ennen leimalle menoa jo seosta niin kiinni että just käy.sit leiman jälkeen vartti takasin.
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Minä pyörittelen 96:sen seokset kohdalleen aina katsastuksessa.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyypi säädellä vähän tota kaasaria!
Ei ole tuosta solexista vaan oikeen mitään tietoa, löytyy korjaamo käsikirja vain -75 asti :? Löytyykö netistä mitään tietoa tosta mokomasta :?:

Täytyypi vaihtaa tuo anturi, kun ei paljoa maksa!
Kyllähän tolla nyt tarkenee, mutta voishan sinne kuumempaakin tulla :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Tarkista ensin sytytysjärjestelmä ja ventiilivälit ja säädä ne, tarkista sen jälkeen pakokaasu arvot, voi olla että kaikki pelaa sen jälkeen
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Frostgrey kirjoitti:Täytyypi säädellä vähän tota kaasaria!
Ei ole tuosta solexista vaan oikeen mitään tietoa, löytyy korjaamo käsikirja vain -75 asti :? Löytyykö netistä mitään tietoa tosta mokomasta :?:

Tuolla on hyvät sivut ja tietoa Solexin säädöstä.
Käypä kurkkaamassa:

http://personal.inet.fi/koti/retki/saab96/index.html
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Dodii, sehän meni heittämällä läpi, kun hieman sääsi sytytystä jolloin sai kiristettyä tyhjäkäynnin seoksia aika paljon :D

Sen kunniaksi tilasin alkuperäiset kilvet :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

paljoko makso nuo orkkis kilvet?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

16€!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin