Helppiä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Helppiä

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Mikähän on vikana kun kampiakselin päässä oleva siimapyörä ei pyöri
siittä sitten seuraa että vesi ei kierrä ja laturi ei lataa elikä ei ajeta kuupalla :cry:
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

Tasapainoakselin hammaspyörä sileänä. Kone pois ja hoitoon, on äärimmäisen hankala irrottaa koneen ollessa paikallaan. Ja öljypohjakin pitäs saada puhtaaksi murusista ja laakerit tarkastaa samalla.

Timppa
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

timotn on ihan oikeassa, jakopyörästössä on yksi tai useampi pyörä sileänä. kone on pakko irroittaa ja samassa remontissa vaihtaa myös laakerit välyksettömiin niin eivät uudet pyörät heti mene samalla tavalla. tässäpä ainakin ohjeet koneen irroitukseen


Eetu
#1516
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

eikös juu

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös se ole ollut se heikoin lenkki ... Tasapainoakselin laakerit heikko paikka ja sit seuraa juurikin niin että hampaat lähti bakeliitti rattaasta.Vissii parisataa euroa on metalliratas sarjan hinta ainakin ruotsin klubilta ja mivacarilta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onneksi on niin, että niitä saa vielä!

10 vuotta takaperin kun alotin Saabismin 96:lla, hajos tasapainovermeet heti neitsyt matkalla...pääsi heti tutustumaan tekniikkaan moottorinvaihdon muodossa :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: eikös juu

Viesti Kirjoittaja ile76 »

900i kirjoitti:Eikös se ole ollut se heikoin lenkki ... Tasapainoakselin laakerit heikko paikka ja sit seuraa juurikin niin että hampaat lähti bakeliitti rattaasta.
Juuri tuosta syystä käytän kierrostenrajoitinta. :D

Joskus olen miettinyt tuon tasapainoakselin pois jättämistä. Teettää vaan niin pirusti töitä...
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

ööö..

muistaako\tietääkö joku että millä sivulla oli kuvitettu saabin koneen irrotus?? joku aika sitten niillä sivuillä kävin, oli joku linkittäny jostain näistä topikeista... nyt en muista nii millää että mikä se oli...
tak so mykket!!
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

I_K_E_H kirjoitti:ööö..

muistaako\tietääkö joku että millä sivulla oli kuvitettu saabin koneen irrotus?? joku aika sitten niillä sivuillä kävin, oli joku linkittäny jostain näistä topikeista... nyt en muista nii millää että mikä se oli...
tak so mykket!!
Koneen irrotuksessa ei oikeastaan ole mitään erityistä jippoa. Startti pitää irrottaa alussa ja sen saa parhaiten pois, kun ottaa mutterit pois koneen kannattamista, pistää levyn palan tai laudan pätkän öljypohjan alle ja nostaa varovasti tunkilla koko konetta. Se on siis edelleen kiinni laatikossa. Silloin saa sen inhottavan alimmaisen mutterin pois pitkällä varrella ja 14 mm hylsyllä sievästi. Lähtee usein pinnapultteineen. Sitten vaan letkut ja piuhat irti ja tietysti akun narut ihan ekana.

Koneen nosto käy parhaiten, kun ruuvaa vanhat laturin tukiraudat ...se L -mallinen ...niihin pakosarjan päällä oleviin pultteihin kiinni ja nostaa taljalla tms. koneen pois. Aikaa menee ajamalla tuodusta autosta koneen irrottamisen sellaiset puolitoista tuntia, eikä tartte huhtoa silmä puolituumaa päästä ulkona.

Koneen purku on sitten yhden illan homma. Koulupojat ( 10 - 13V ) tekivät homman "moottoripajassa" alle kahden tunnin, tosin männät yms. pidettiin kokonaisina mutta muuten kaikki kamat erilleen. Oli pikkukavereista tosi jännää hommaa ...tämmöistä tehdään tämän päivän perskoulussa :wink:

Kun otat koneen auki, kannattaisi se laakeroida muutenkin. Kiertokangen laakerit on aika pienet, joten ne ainakin ovat usein kuluneet.
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

tuosta mahtavasta ohjeesta ei saanu selvää että jääkö se vaiheloota kiinne autoon?! olen nimittäin löytänyt ohjeet joissa suositellaan vaihteiston irrottamista samalla (?!?)

mikä on teidän mielipide tästä asiasta?
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Kyllä minä omissa ohjeissani, joihin löytää linkin tämän threadin yläpäässä, suosittelen koneen ja vaihdelaatikon irroittamista yhtenä pakettina. Tämä omasta kokemuksesta - niin selvisi vähimmillä kirouksilla.

Jos on aikaa niin kokeilee sitten vaikka molempia tapoja ja päättää omasta suosikistaan! :D

Eetu
#1516
Vastaa Viestiin