Helppiä
timotn on ihan oikeassa, jakopyörästössä on yksi tai useampi pyörä sileänä. kone on pakko irroittaa ja samassa remontissa vaihtaa myös laakerit välyksettömiin niin eivät uudet pyörät heti mene samalla tavalla. tässäpä ainakin ohjeet koneen irroitukseen
Eetu
#1516
Eetu
#1516
eikös juu
Eikös se ole ollut se heikoin lenkki ... Tasapainoakselin laakerit heikko paikka ja sit seuraa juurikin niin että hampaat lähti bakeliitti rattaasta.Vissii parisataa euroa on metalliratas sarjan hinta ainakin ruotsin klubilta ja mivacarilta
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Onneksi on niin, että niitä saa vielä!
10 vuotta takaperin kun alotin Saabismin 96:lla, hajos tasapainovermeet heti neitsyt matkalla...pääsi heti tutustumaan tekniikkaan moottorinvaihdon muodossa
10 vuotta takaperin kun alotin Saabismin 96:lla, hajos tasapainovermeet heti neitsyt matkalla...pääsi heti tutustumaan tekniikkaan moottorinvaihdon muodossa
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: eikös juu
Juuri tuosta syystä käytän kierrostenrajoitinta.900i kirjoitti:Eikös se ole ollut se heikoin lenkki ... Tasapainoakselin laakerit heikko paikka ja sit seuraa juurikin niin että hampaat lähti bakeliitti rattaasta.
Joskus olen miettinyt tuon tasapainoakselin pois jättämistä. Teettää vaan niin pirusti töitä...
Koneen irrotuksessa ei oikeastaan ole mitään erityistä jippoa. Startti pitää irrottaa alussa ja sen saa parhaiten pois, kun ottaa mutterit pois koneen kannattamista, pistää levyn palan tai laudan pätkän öljypohjan alle ja nostaa varovasti tunkilla koko konetta. Se on siis edelleen kiinni laatikossa. Silloin saa sen inhottavan alimmaisen mutterin pois pitkällä varrella ja 14 mm hylsyllä sievästi. Lähtee usein pinnapultteineen. Sitten vaan letkut ja piuhat irti ja tietysti akun narut ihan ekana.I_K_E_H kirjoitti:ööö..
muistaako\tietääkö joku että millä sivulla oli kuvitettu saabin koneen irrotus?? joku aika sitten niillä sivuillä kävin, oli joku linkittäny jostain näistä topikeista... nyt en muista nii millää että mikä se oli...
tak so mykket!!
Koneen nosto käy parhaiten, kun ruuvaa vanhat laturin tukiraudat ...se L -mallinen ...niihin pakosarjan päällä oleviin pultteihin kiinni ja nostaa taljalla tms. koneen pois. Aikaa menee ajamalla tuodusta autosta koneen irrottamisen sellaiset puolitoista tuntia, eikä tartte huhtoa silmä puolituumaa päästä ulkona.
Koneen purku on sitten yhden illan homma. Koulupojat ( 10 - 13V ) tekivät homman "moottoripajassa" alle kahden tunnin, tosin männät yms. pidettiin kokonaisina mutta muuten kaikki kamat erilleen. Oli pikkukavereista tosi jännää hommaa ...tämmöistä tehdään tämän päivän perskoulussa
Kun otat koneen auki, kannattaisi se laakeroida muutenkin. Kiertokangen laakerit on aika pienet, joten ne ainakin ovat usein kuluneet.
Kyllä minä omissa ohjeissani, joihin löytää linkin tämän threadin yläpäässä, suosittelen koneen ja vaihdelaatikon irroittamista yhtenä pakettina. Tämä omasta kokemuksesta - niin selvisi vähimmillä kirouksilla.
Jos on aikaa niin kokeilee sitten vaikka molempia tapoja ja päättää omasta suosikistaan!
Eetu
#1516
Jos on aikaa niin kokeilee sitten vaikka molempia tapoja ja päättää omasta suosikistaan!
Eetu
#1516