Metritaunusten/sukkulan moottorit

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
jusu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 17:13

Metritaunusten/sukkulan moottorit

Viesti Kirjoittaja jusu »

No niin no, mul on ollu joskus 17 meetrinen taneli joka oli 1,7l moottorilla,
Onko 15m 1,5l moottorilla, 20m 2.0l moottorilla? Vaihtokelposuus ysikuukkaan? Kertokaa fiksummat! :roll:
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Tanarin kakslitranen on kutonen ja taitaa olla turhan voimakas leimakauppiaan silmissä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2085
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=649
jusu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 17:13

Viesti Kirjoittaja jusu »

Joo en oo mitään vaihtelemas, mut muuten kiinnostaa.
Eiks transiteissa oo ollu V4 2.0l koneita?
Se vaan lähinnä kiinnostas mitä eroo on Saabin ja Fordin koneella?
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

jusu kirjoitti:Joo en oo mitään vaihtelemas, mut muuten kiinnostaa.
Eiks transiteissa oo ollu V4 2.0l koneita?
Se vaan lähinnä kiinnostas mitä eroo on Saabin ja Fordin koneella?
Engelsmannien V4 2,0 oli kyllä Transpiikissä mutta se on ihan erilainen kuin saksalainen kone. Saksalainen V4 2,0 lienee ollut myös mutta kone on tehty eri lohkoon kuin 1,5 ja 1,7 V4:t ja siten eri kokoinen.
jusu
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 17:13

Viesti Kirjoittaja jusu »

No niin no, meter taneleissa on tietty V4 sakemanni koneet , mut mitä eroo niissä on Sabatin koneeseen verrattuna? Onko mitään? käykö vaihto tosta vaan?

PS. Oon joskus kuullu juttua pulkasta jossa olis ollu 2.0l V4, onkohan ollu juttua vaan? :oops:
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

näissä lähes identtisissä ysikuupan fomoco v4:sissa ja taunuksen V4:sissa oli ainakin erilaiset laakerit siellä vaihdelaatikon päässä - joten taunuksen koneeseen ei menisi suoraan saabin laatikko kiinni. näin olen lukenut ja todeksi uskon.

Eetu
#1516
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

normaali kirjoitti:näissä lähes identtisissä ysikuupan fomoco v4:sissa ja taunuksen V4:sissa oli ainakin erilaiset laakerit siellä vaihdelaatikon päässä - joten taunuksen koneeseen ei menisi suoraan saabin laatikko kiinni. näin olen lukenut ja todeksi uskon.

Eetu #1516
Siis kampiakselin päässä erilainen neulalaakeri - Taunuksen sellainen vaihdettava Saabin vastaavaan. 8O
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kertauksen vuoksi vielä: On siis saksalaisia "Cologne" koneita ja englantilaisia Essex -moottoreita. Niissä ei ole mitään yhteistä muuta kuin että molemmat ovat Fordin tekeleitä :)

Sakemannikoneet (joita siis voi sovitella 96:n lootaan) ovat:
V4: 1.2 (harvinainen), 1.5, 1.7
V6: 1.8 (harvinainen), 2.0, 2.3, 2.6, 2.8, 2.9, 4.0

Essex-moottoreita ovat:
V4: 2.0, V6: 2.5, 3.0

Lisäksi on epälukuinen määrä amerikkalaisia V6-moottoreita joista ei ota selvää... Kannattanee unohtaa.

Miksikäs muuten ei asentaisi kuuppaan esim. Alfan tai Subarun bokseria vaihdelaatikkoineen tai ehkä jopa jonkun passatin/audin tekniikkaa? Saisi viisivaihteisen lootan ja kaikkea...
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Hessu kirjoitti: Miksikäs muuten ei asentaisi kuuppaan esim. Alfan tai Subarun bokseria vaihdelaatikkoineen tai ehkä jopa jonkun passatin/audin tekniikkaa? Saisi viisivaihteisen lootan ja kaikkea...
Voisihan toki laittaa, mutta mikä on tulevan koneen:
teho?
paino?
iskutilavuus?

Kaikki em. vaikuttavat muutoskatsastuksen läpäisemiseen...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

jokkismiehethän laittaa 99:n tekniikkoja autoihinsa ja ainakin sanovat sen olevan helposti soviteltavissa kuupan pellin alle... lupahommat on vaan sitten eriasia!
Kimmo #1373
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

KKuisma kirjoitti:jokkismiehethän laittaa 99:n tekniikkoja autoihinsa ja ainakin sanovat sen olevan helposti soviteltavissa kuupan pellin alle... lupahommat on vaan sitten eriasia!
Ei se ongelma ole jm / kisa käytössä - helposti menee moottori vaihdelaatikkoineen 96:n konetilaan. Meillä oli tallilla viime syksynä 4 kpl 96:sta, joissa 2 x V4, 1 x 99:n mt+loota ja 1 x Mazda 626 2.0 mt + 96 loota. Näiden lisäksi 96:een on jokkiksessa isketty ainakin Golfin 1.8 + 96 loota ja Volvon b20 moottoria jollakin lootalla Katukäyttöä ajatellen luvat taitaa olla kiven takana. :twisted:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Lisätään vielä tuohon listaan sekä Ford Kenttiläinen + 96 loota ja Ford OHC + 96 loota.
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Joskus vuosia sitten kävin tuollaista Transetin 1.7 konetta ihmettelemässä. Mutta en sitä sitten jaksanut alkaa sovittelemaan 96:seen, kun lohko oli huomattavasti korkeampi. Olisi vaatinut konepeltiin miehekkään skuupin. :D Myös koneen kannakkeet olisi pitänyt leipoa uusiksi.

Päädyin sitten perinteisempään konseptiin. Saabin oma lohko, m17 kampiakseli, saabin omat kiertokanget ja ylikoko männät (max. 5 mm). Tilavuuttahan tuostakin saa aina tuonne 2 litraan saakka.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ile76 kirjoitti:Saabin oma lohko, m17 kampiakseli, saabin omat kiertokanget ja ylikoko männät (max. 5 mm). Tilavuuttahan tuostakin saa aina tuonne 2 litraan saakka.
Tuo on viimeinen "järkevä" koko V4:lle, mutta suurempiakin olen kuullut kokeillun. Laskin aikanaan, että tuo tuottaa muutaman centin alle 1900 kuutiota. Omat kannentiivisteet ei käy, kannen kaarevan muotoiset vesireijät on todella lähellä sylinterin reunaa (tiivisteen palaminen vaarana) ja sylinteriseinämät on ohuehkot (kone lämpenee helpommin). Mielummin 93:lla männillä (1815 cm3), niin elämä on helpompaa. :P
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

KeijoAnnikki kirjoitti:Tuo on viimeinen "järkevä" koko V4:lle, mutta suurempiakin olen kuullut kokeillun. Laskin aikanaan, että tuo tuottaa muutaman centin alle 1900 kuutiota. Omat kannentiivisteet ei käy, kannen kaarevan muotoiset vesireijät on todella lähellä sylinterin reunaa (tiivisteen palaminen vaarana) ja sylinteriseinämät on ohuehkot (kone lämpenee helpommin). Mielummin 93:lla männillä (1815 cm3), niin elämä on helpompaa. :P
Joo kyllä tuo 95 mm alkaa mennä luotettavuudeltaan tuonne jokkiksen puolelle.

Jo 93:llakin lohkon kuluminen on nopeampaa kuin vakiolla.

Itselläni on tällä hetkellä liekkirengasurilla varustettu lohko, joten kannentiivisteestä joutuu leikkaamaan noiden peltisten liekkirenkaiden verran pois. Olen ajatellut jättää tulevassa lohkossa nuo messinkiset liekkirenkaat pois. Koska normaalissa käytössä nuo leikellyt tiivisteet ei tahdo kestää tiiviinä kovin pitkään.(kannas messinkirenkaan ja vesikanavan välissä jää muutamaan milliin.)

Miten hyvin nuo alkuperäiset tiivisteet kestää viritetyssä koneessa?

Vai pitääkö koneeseen tehdä 1.5 mm messinkilevystä spesiaali tiivisteet?
Vastaa Viestiin