Onko 15m 1,5l moottorilla, 20m 2.0l moottorilla? Vaihtokelposuus ysikuukkaan? Kertokaa fiksummat!
Metritaunusten/sukkulan moottorit
Metritaunusten/sukkulan moottorit
No niin no, mul on ollu joskus 17 meetrinen taneli joka oli 1,7l moottorilla,
Onko 15m 1,5l moottorilla, 20m 2.0l moottorilla? Vaihtokelposuus ysikuukkaan? Kertokaa fiksummat!
Onko 15m 1,5l moottorilla, 20m 2.0l moottorilla? Vaihtokelposuus ysikuukkaan? Kertokaa fiksummat!
Tanarin kakslitranen on kutonen ja taitaa olla turhan voimakas leimakauppiaan silmissä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2085
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=649
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2085
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=649
-
vesapo
Engelsmannien V4 2,0 oli kyllä Transpiikissä mutta se on ihan erilainen kuin saksalainen kone. Saksalainen V4 2,0 lienee ollut myös mutta kone on tehty eri lohkoon kuin 1,5 ja 1,7 V4:t ja siten eri kokoinen.jusu kirjoitti:Joo en oo mitään vaihtelemas, mut muuten kiinnostaa.
Eiks transiteissa oo ollu V4 2.0l koneita?
Se vaan lähinnä kiinnostas mitä eroo on Saabin ja Fordin koneella?
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 872
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Siis kampiakselin päässä erilainen neulalaakeri - Taunuksen sellainen vaihdettava Saabin vastaavaan.normaali kirjoitti:näissä lähes identtisissä ysikuupan fomoco v4:sissa ja taunuksen V4:sissa oli ainakin erilaiset laakerit siellä vaihdelaatikon päässä - joten taunuksen koneeseen ei menisi suoraan saabin laatikko kiinni. näin olen lukenut ja todeksi uskon.
Eetu #1516
Kertauksen vuoksi vielä: On siis saksalaisia "Cologne" koneita ja englantilaisia Essex -moottoreita. Niissä ei ole mitään yhteistä muuta kuin että molemmat ovat Fordin tekeleitä 
Sakemannikoneet (joita siis voi sovitella 96:n lootaan) ovat:
V4: 1.2 (harvinainen), 1.5, 1.7
V6: 1.8 (harvinainen), 2.0, 2.3, 2.6, 2.8, 2.9, 4.0
Essex-moottoreita ovat:
V4: 2.0, V6: 2.5, 3.0
Lisäksi on epälukuinen määrä amerikkalaisia V6-moottoreita joista ei ota selvää... Kannattanee unohtaa.
Miksikäs muuten ei asentaisi kuuppaan esim. Alfan tai Subarun bokseria vaihdelaatikkoineen tai ehkä jopa jonkun passatin/audin tekniikkaa? Saisi viisivaihteisen lootan ja kaikkea...
Sakemannikoneet (joita siis voi sovitella 96:n lootaan) ovat:
V4: 1.2 (harvinainen), 1.5, 1.7
V6: 1.8 (harvinainen), 2.0, 2.3, 2.6, 2.8, 2.9, 4.0
Essex-moottoreita ovat:
V4: 2.0, V6: 2.5, 3.0
Lisäksi on epälukuinen määrä amerikkalaisia V6-moottoreita joista ei ota selvää... Kannattanee unohtaa.
Miksikäs muuten ei asentaisi kuuppaan esim. Alfan tai Subarun bokseria vaihdelaatikkoineen tai ehkä jopa jonkun passatin/audin tekniikkaa? Saisi viisivaihteisen lootan ja kaikkea...
Voisihan toki laittaa, mutta mikä on tulevan koneen:Hessu kirjoitti: Miksikäs muuten ei asentaisi kuuppaan esim. Alfan tai Subarun bokseria vaihdelaatikkoineen tai ehkä jopa jonkun passatin/audin tekniikkaa? Saisi viisivaihteisen lootan ja kaikkea...
teho?
paino?
iskutilavuus?
Kaikki em. vaikuttavat muutoskatsastuksen läpäisemiseen...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 872
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ei se ongelma ole jm / kisa käytössä - helposti menee moottori vaihdelaatikkoineen 96:n konetilaan. Meillä oli tallilla viime syksynä 4 kpl 96:sta, joissa 2 x V4, 1 x 99:n mt+loota ja 1 x Mazda 626 2.0 mt + 96 loota. Näiden lisäksi 96:een on jokkiksessa isketty ainakin Golfin 1.8 + 96 loota ja Volvon b20 moottoria jollakin lootalla Katukäyttöä ajatellen luvat taitaa olla kiven takana.KKuisma kirjoitti:jokkismiehethän laittaa 99:n tekniikkoja autoihinsa ja ainakin sanovat sen olevan helposti soviteltavissa kuupan pellin alle... lupahommat on vaan sitten eriasia!
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 872
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joskus vuosia sitten kävin tuollaista Transetin 1.7 konetta ihmettelemässä. Mutta en sitä sitten jaksanut alkaa sovittelemaan 96:seen, kun lohko oli huomattavasti korkeampi. Olisi vaatinut konepeltiin miehekkään skuupin.
Myös koneen kannakkeet olisi pitänyt leipoa uusiksi.
Päädyin sitten perinteisempään konseptiin. Saabin oma lohko, m17 kampiakseli, saabin omat kiertokanget ja ylikoko männät (max. 5 mm). Tilavuuttahan tuostakin saa aina tuonne 2 litraan saakka.
Päädyin sitten perinteisempään konseptiin. Saabin oma lohko, m17 kampiakseli, saabin omat kiertokanget ja ylikoko männät (max. 5 mm). Tilavuuttahan tuostakin saa aina tuonne 2 litraan saakka.
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 872
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuo on viimeinen "järkevä" koko V4:lle, mutta suurempiakin olen kuullut kokeillun. Laskin aikanaan, että tuo tuottaa muutaman centin alle 1900 kuutiota. Omat kannentiivisteet ei käy, kannen kaarevan muotoiset vesireijät on todella lähellä sylinterin reunaa (tiivisteen palaminen vaarana) ja sylinteriseinämät on ohuehkot (kone lämpenee helpommin). Mielummin 93:lla männillä (1815 cm3), niin elämä on helpompaa.ile76 kirjoitti:Saabin oma lohko, m17 kampiakseli, saabin omat kiertokanget ja ylikoko männät (max. 5 mm). Tilavuuttahan tuostakin saa aina tuonne 2 litraan saakka.
Joo kyllä tuo 95 mm alkaa mennä luotettavuudeltaan tuonne jokkiksen puolelle.KeijoAnnikki kirjoitti:Tuo on viimeinen "järkevä" koko V4:lle, mutta suurempiakin olen kuullut kokeillun. Laskin aikanaan, että tuo tuottaa muutaman centin alle 1900 kuutiota. Omat kannentiivisteet ei käy, kannen kaarevan muotoiset vesireijät on todella lähellä sylinterin reunaa (tiivisteen palaminen vaarana) ja sylinteriseinämät on ohuehkot (kone lämpenee helpommin). Mielummin 93:lla männillä (1815 cm3), niin elämä on helpompaa.
Jo 93:llakin lohkon kuluminen on nopeampaa kuin vakiolla.
Itselläni on tällä hetkellä liekkirengasurilla varustettu lohko, joten kannentiivisteestä joutuu leikkaamaan noiden peltisten liekkirenkaiden verran pois. Olen ajatellut jättää tulevassa lohkossa nuo messinkiset liekkirenkaat pois. Koska normaalissa käytössä nuo leikellyt tiivisteet ei tahdo kestää tiiviinä kovin pitkään.(kannas messinkirenkaan ja vesikanavan välissä jää muutamaan milliin.)
Miten hyvin nuo alkuperäiset tiivisteet kestää viritetyssä koneessa?
Vai pitääkö koneeseen tehdä 1.5 mm messinkilevystä spesiaali tiivisteet?