Kuupan painojakauma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Kuupan painojakauma

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Sfnet.harrastus.autot:issa Matti Käki kirjoitti:
---
Yksi parhaimmista talviajettavia autojani on ollut ehdottomasti
Saab 96 2T -66 koska siinä painojakauma oli tasan 50/50 %. Kun
sitten siihen ympättiin V4-kone niin painijautumna muuttui
epäedullisemmaksi. Tuo hyvä painojakauma oli vain ja ainoastaan
vuosimallissa -66 jossa oli jo pitkä keula mutta 2T-kone.
---

Tuostapa heräsi kysymys, että minkälainen painojakauma sitten oli lyhytkeulaisessa tahtarissa? Luulisi, että keulan pidentäminen ja syylärin siirtäminen eteenpäin, tekisi autosta etupainoisemman. Ei kai sentään lyhytkeula ollut takapainoinen :o ?
96 V4 -75
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei ole tullut noita punnittua. "Parhain" painojakautuma on arvostelijasta riippuva.
Minulla on ollut noita kaikkia malleja ajossa ja mielestäni
- lyhytnokkainen on hyvin tasapainoinen mitä sen kilpailumenestyskin ja maine aikoinaan kuvasi, silti etupään paino riitti antamaan pitoa pienen moottorin vääntöä vastaavasti
- pitkänokkasen 2T:n eroa en muista havainneeni, olipahan vaan komeampi konepelti
- V4 on aika etupainoinen, ja siksi aliohjautuva eli puskee penkkaan kaarteissa ja siitä sitä jotkut testaajat moittivat. Toisaalta runsas etupainoisuus tekee mahdolliseksi välittää moottorin voimaa tiehen. Kritiikkiä tuli senkin vuoksi että V4 on surkean raskas käännellä pysäköitäessä verrattuna 2T-malleihin.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin