Sytkä + kaasari+ korityöt

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Sytkä + kaasari+ korityöt

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mihinkäs säädän V4:n sytkän, siis stroboa ei ole nyt käytössä eikä kone ole vielä käyntikunnossa vaan ihan valokynällä kärjistä mittaisin?

Ja tänäiltana olisi tarkoitus huoltaa tuo FoMoCo, onkos siinä muita säätöjä kuin bensapinta, tyhjäkäyntiseos ja tyhjäkäynti? Kaasuläppä oli säädetty niin ettei päässyt aukeamaan ihan täysin, eikös sen kuulu aueta täysin pystysuoraksi?
Kiihdytyspumpun kalvo on ehjä, samoin neulaventtiili on aika tuoreen näköinen ja tiivisteet ehjät joten taidan jättää ostamatta sen tiivistesarjan, ohut kerros Loctite 510:ä tiiviseisiin niin luulisi pitävän?

Sitten kaasarissa on outo reikä ulkoilmaan ryyppyläpän korkeudella, näyttää itse poraillulta, kuuluukos siihen mennä jokin putki tms?

On niin kauan kun viimeksi kuuppaa säätelin ettei jaksa muistaa :oops:
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Tammi 18, 2006 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jarzi
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

omani säädin kyseisen kirjan mukaan ilman stroboa ja hyvä tuli :wink:
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img25788.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img25790.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img25792.jpg
kaasrista en tiedä sen enenpää kun kerrot jo tarkastavasi :|
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

itse olen ainakin omasta kuupasta säätänyt sytkän ilman mitään stroboja, kun käy tyhjäkäyntiä nätisti ja kulkee kovaa, niin sitten on hyvä :D Omassa ei ainakaan tuolla 6 asteen ennakolla toimi kauhean hyvin :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tattis, konkka näytti kärvähtäneeltä samoin kuin alipainekalvo on rikki, eli huomisiltaan menee käynnistys. Kaasarin kansi oli jollain ilveellä saatu kieroksi, saas nähä pitääkö tiivisteellä + liimalla, sain sen naputeltua about suoraksi.
Siinä kaasarin kannessa on kaksi ~4mm:n reikää siinä läpän vivuston kohdalla, toinen näytti umpinaiselta ja siinä on jengat, toinen meni läpi asti, se oli tukittu sähköjohdolla ( 8O ), kuuluukos siihen jokin letkulähtö vai tukinko sen?
Ja ei kait tuossa kuuluisi olla ryypyn läpän kohdalla 5mm:n reikää joka näyttää itse poratulta?

Ja mites ne hörhötinputket menee, kaasarin alapuolisessa laipassa on kaksi lähtöä, meneekö toinen jarrutehostajalle ja toinen vasempaan venakoppaan, ja oikealta kopalta ilmanputsarille?
Kaasarissa ei ole kuin yksi pieni alipainelähtö, se kait menee sitten jakajan alipainekalvolle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

oikeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

arvasit ei jarrutehostajan putki yllä kuin omaan reikäänsä. ja ne reiät siinä sivussa on bi metallikotelon reiät jotka tukittu sen takia koska automaattiryyppy on heivattu ns mäkeen siitä.
stekkaa että tappi ja kuula on myös kiihdytin porauksessa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: oikeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:arvasit ei jarrutehostajan putki yllä kuin omaan reikäänsä. ja ne reiät siinä sivussa on bi metallikotelon reiät jotka tukittu sen takia koska automaattiryyppy on heivattu ns mäkeen siitä.
stekkaa että tappi ja kuula on myös kiihdytin porauksessa.
Kiitokset, nuo kaikki hörhötinputket oli sulaneet tyystin pois palovauriossa joten meni arvailuksi. Eli tukin vaan ne pari reikää ja tuon itse poraillut reiän yläosasta. Missäs tuolla kaasarissa pitäisi olla kuula, jos on ollut niin ei ainakaan näkynyt?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakkohan tuota oli kokeilla käymään ja kertalaakista lähti pököttämään :)
Tosin pyöritin ensin startilla puolanjohto irti nostaakseni bensanpaineet kaasariin ja nähdäkseni tulviiko se, eli ei ihan kuivana hörähtänyt käymään.
Puoliltaöin kun kokeilin tuota niin ei kehdannut käyttää kuin reilu 30s, tyhjäkäyntiä ei jaksanut käydä ilman ryyppyä, pitää huomenillalla säätää kärjet ja ennakko.
Kaasari ei näytä vuotavan yli eikä muutenkaan vuoda saumoistaan eli tiivistys taisi onnistua, ainakin toistaiseksi.
Kaikki kaasarin kanavat olivat ainakin puhdistustilanteessa auki, toivottavasti ei tule mitään uutta moskaa tankista tuon uuden bensansuodattimen läpi.
Kuinkas tuo tyhjäkäyntiseoksen ruuvi saadaan perussäätöönsä, ensin täysin kiinni ja sitten x-kierosta auki?

Kone kuulosti ihan terveeltä, ei mitään kolinoita tms, eli myyntipuheet sen remontoinnista 50tkm sitten saattavat pitää paikkansa, mitään nesteitäkään ei näkynyt vuotavan.
Saas nähdä kuinka tiivisteliima toimii venakopissa (vanhojen tiivisteiden kaverina).

Edit: näköjään wanhan 99:n kärjet ovat samat kuin kajakissa ja 99:n konkasta ja alipainesäätimestä saa värkättyä kuuppaan soveltuvat (oli jäänyt tuollaiset uudet osat yli 99-projektista).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös kukaan tiedä kuinkla se tyhjäkäyntiseos säädetään??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ensin

Viesti Kirjoittaja mestari »

sytytys kohdalleen ,pane strobolla tai lampulla 10 asteeseen ja sit seosta niin kiinni että käynti putoo,olet tietysti käyttänyt sen ensin kuumaksi,ja sit hieman tyhjäkäyntiä isommalle ja taas seosta pienemmälle,kunnes rupeaa ontumaan sit hieman isommalle ja koeajolle.jos sammuu ajossa rullatessa tyhjäkäynnillä,niinkuin arvaan,nin palataan asiaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: ensin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:sytytys kohdalleen ,pane strobolla tai lampulla 10 asteeseen ja sit seosta niin kiinni että käynti putoo,olet tietysti käyttänyt sen ensin kuumaksi,ja sit hieman tyhjäkäyntiä isommalle ja taas seosta pienemmälle,kunnes rupeaa ontumaan sit hieman isommalle ja koeajolle.jos sammuu ajossa rullatessa tyhjäkäynnillä,niinkuin arvaan,nin palataan asiaan.
Ok, tattis. Kone ei käy tyhjäkäyntiä alle 2000rpm, eli sytkä varmaan pielessä, tai voisiko jokin kaasarin tyhjäkäyntikanava tms olla tukossa?

Eikait tuo ole kovin tarkka sitä ettei ole ilmanputsaria, saa ainakin enemmän hapekasta ilmaa?
Mulla on kyllä putsarikotelo mutta siitä puuttuu se kaasarin päälle tuleva muovinen soviteosa, täytyypä värkätä moinen jostain muovista.

Joo ja lämpömittari näytti puoltaväliä, siinä hieman seilasi.

Missäs tuossa kuuluisi olla jäähdytysnesteen ilmausruuvi, en äkkiseltään löytänyt muuta kuin syylärin tyhjennysropun sen alareunasta? Hanan liepeillä ei ollut ilmausruuvia eikä termarikotelossa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Tyhjäkäynti seoksen säätö tapahtuu siten jos sinulla on sytty kohdallaan.Kierrokset pysyvät 900rpm tietämillä tasaisesti. Siitä aletaan ruuvaamaan seosruuvia niinkauan pienemmälle että kone alkaa römpöttämään.Kun kone meinaa sammua käännetään ruuviaa takaisin noin 1.5 kierrosta.Tehtävä lämpimälle koneelle ettei ryyppy vaikuta asiaan. Saa sinne 2 pintaa päästöt.

Meneehän siitä kaaasarin läpi kaikki paska pyttyihin jos ei putsaria välissä.

Ilmausruuvi on akunpuolella siinä lamppäri lootassa 11mm lenkki tarvitaan.Kone lämpimäksi ja lämppäri täysille että vesi kiertää lämppärin kennossa. Vähän kierroksia niin pitäis alkaa vettä tulee pillistä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

olli siekkinen kirjoitti:Tyhjäkäynti seoksen säätö tapahtuu siten jos sinulla on sytty kohdallaan.Kierrokset pysyvät 900rpm tietämillä tasaisesti. Siitä aletaan ruuvaamaan seosruuvia niinkauan pienemmälle että kone alkaa römpöttämään.Kun kone meinaa sammua käännetään ruuviaa takaisin noin 1.5 kierrosta.Tehtävä lämpimälle koneelle ettei ryyppy vaikuta asiaan. Saa sinne 2 pintaa päästöt.

Meneehän siitä kaaasarin läpi kaikki paska pyttyihin jos ei putsaria välissä.

Ilmausruuvi on akunpuolella siinä lamppäri lootassa 11mm lenkki tarvitaan.Kone lämpimäksi ja lämppäri täysille että vesi kiertää lämppärin kennossa. Vähän kierroksia niin pitäis alkaa vettä tulee pillistä.
Juu siellähän se ilmausruuvi taisi ollakin, muistin että oli hanalle menevissä putkissa tms :oops:
Niin putsaria ei ole välissä vielä, eikä autolla ajeta (eli eipä sinne sylintereille mitään kökköä mistään pääse) koska katsastus ei ole voimassa, pitäisi saada ensin kone käymään kunnolla ja sitten askarrella putsari paikalleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jopas osaa olla sinnikäs vika, ei käy kuin ryypyllä ja kun sitä hellittää niin lyö kaasarissa lieskaa ja yskii. Sytkä on kohdallaan, eikä sen myöhentäminen auta mitään, sytytysjärjestys on oikea ja kipinä on oikeinkin kirkas.
Mikäs tuossa kaasarissa voisi olla noin päin prinkkalaa??
Pyörijä sojottaa 6 asteen merkin kohdalla kohti ykköstä ja mäntä on yläkuolokohdassa. Siirsin jakajaa yhden hampaan verran eteenpäin, aluksi pyörijä sojotti 1:n ja 2:n välille, tuokaan ei tuonut mitään muutosta tilanteeseen. En jymmärrä :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikäs on tuon jakajan oikea kohta, sanooko korjauskäsikirja mitään siitä, loogisesti ajatellen tuo hammastus jossa sojottaa sinne ykkösen suuntaan mutta onko näin??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Pyöräyttää koneen ekaks ykköselle ja sit laittaa virranjakajan pohjaosan paikoillen siten että pyörijä osoittaa suoraan taaksepäin autoa. kääntää sit jakajaa siten etta se viiva siinä reunassa osuu pyörijänkanssa kohdikkain.
Vastaa Viestiin