Muttereita tankissa...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Viippa
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 12:21
Paikkakunta: Tuusula

Muttereita tankissa...

Viesti Kirjoittaja Viippa »

Autoni bensatankki oli pikkuisen ruosteessa, letku meni tukkoon aina tasaisin väliajoin.

Luin tältä palstalta joskus bensatankinpuhdistusvinkkejä. Siellä oli muiden joukossa myös sellainen fiksulta kuullostava ehdotus, että laittaa tankkiin muttereita ja bensaa (tai jotain puhdistusainetta), tukkii aukot ja laittaa betonimyllyyn pyörimään.

Niin tein. Betonimyllyn puuttuessa pyörittelin tankkkia sylissä puoli tuntia, joka tuntui jo melkoiselta urheilusuoritukselta, vaikkei tankki niin hirmuisesti painanutkaan.

Kun sitten avasin aukot, niin ulos ei tullutkaan mutterin mutteria! :oops: Hölskytin ja hölskytin ja silloin tällöin ulos lensi mutteri tai pari. Itsepäinen kun olen, jatkoin tätä KOLME TUNTIA ja edelleen tankkiin jäi ainakin 10 mutteria.

No, onneksi laitoin uusia sinkittyjä muttereita, eipähän ruostu :wink:
Autolle pitää osata puhua...

Hermanni,
sininen 95-72
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

meinasin kanssa kokeilla tota juttua mutta kun olin saanut tankin käsiini ja katsoin sisälle niin oli kuin uusi vain jotaki muovia oli vähän pohalla ja nyt on nekin pois

ihme juttu kun ei tule pois ookko kokeillu onkia niitä sieltä jonku magneetin avulla pois vaikka sen bensa määrän tunnistinen reijän kautta

ainaskin oot reenannu kun olet kolmetuntia pyöritelly käsissäs sitä tankkia
ainakin habaa on tullu varmasti lisää
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Viippa
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 12:21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Viippa »

Ne mutterit ei tuu pois, koska bensantäyttöaukko on ilmeisestikin hitsattu silleen, että sen reunat menee kunnolla yli siellä tankin sisällä ja sinne jää pykälä. Se täyttöaukko ei myöskään ole 90 asteen kulmassa, mistä johtuen muttereita sai tulemaan ulos vain silloin kun onnistui tekemään veikeän kiertolikkeen :lol:

Ja bensamittarin aukosta niitä ei saa ulos, koska siellä tankin sisällä on peltisiä väliseiniä tankin eri osien välillä. Samasta syystä pitkälläkään magneetilla ei tehny mitään...

Mutta habaa, juu, habaa...
Autolle pitää osata puhua...

Hermanni,
sininen 95-72
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

re

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Olisitte vaan käyttäny sitä emäs konstia. Tankki lähtee puhtaammaks kuin muttereilla, ja sen positamisessaa tankista ei ole ongelmia. :D :D :D :D :D :D
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Mutakiila
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 26, 2005 21:05
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Mutakiila »

Jälkiviisaus paras viisaus! :)
Vuosisadan auto: SAAB 96!!!
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Tulipahan mieleen ettei kukaan ole sitten tyhjennellyt kuupan tankkia irrallaan vanhoista bensoista, kun ei niitäkään oikein meinaa saada pois...niin mites muttereita sitten...no joo jälkiviisautta taas... :roll: Mutta kuis paljon toi haittaa jos sinne sitten jää kidesoodan jämiä etc. tosta laturin kanssa toteutettavasta menetelmästä? :oops: Tenua vaan reilusti tankkiin vai? 8)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Harjoittelin tuota puuhaa minäkin, en muttereilla vaan pienillä kuusiokoloruuveilla, joita sattui olemaan pari kourallista. Kyllä ne pois sain mittarinanturin reiän kautta hölskyttelemällä, magneetillakin olisi saanut. Ruskeaa töhnääkin tuli melko lailla. Sitten huuhtelin liuotinpesuaineella ja vedellä. Kuivuttua ajattelin maalata sisältä kaatamalla sisään ohennettua alkydimaalia, sekoitus tehty purkinpohjista ja vanhasta Ferreksistä. Sitä kun hölskyttelen ja kieputtelen niin sitoo se loppuja hiukkasia ja vähentänee ruostumisinnostusta.
Saa nähdä suostuuko mittarin anturi toimimaan puhdistuksen jälkeen.
Kokemustakin on näistä tankkihommista kun olin 50-luvulla Vanajan autotehtaalla tarkastajana valvomassa hyvin samanlaisten polttoainesäiliöiden valmistusta.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin