Meilläpäin ovat tukkoiset imulinjat kroonisena vaivana. Olen rassaillut useampaa tankkia ja voin kokemuksesta kertoa kiinnostuneille seuraavaa.
Jos ysikuuppa on seisonut esim. 10 vuotta ajamatta, niin tod.näk. bensa ei enää virtaa ja on syytä irroittaa tankki. Vika tuskin on pitkässä imuputkessa, vaan siinä pätkässä mikä menee tankin sisään. Leikkelin yhden tankin ja totesin samaa kuin täällä on jo kerran aiemminkin kerrottu. Se loppuosuus on kupariputkea päältä 6 mm ja sisältä 4 mm ja tekee kaksi 90 asteen mutkaa ennenkuin päätyy vaakasuorasti lähelle tankin pohjaa pieneen 3 x 5 cm lokeroon. Lokero on tiiviisti pistehitsattu ja siihen on porattu muutamia 3 mm reikiä, joista bensiiniä pitäisi päästä
imuputken suulle siellä lokerossa. Kaikki nämä putket ja reijitykset ovat niin ahtaita, että tarkoituksena varmaan on ollut polttoaineen kulutuksen minimoiminen. Toisaalta reiät ja rakoset ovat niin pieniä, että roskien ei pitäisi päästä sinne imuosastoon.
Se kupariputki ei ainakaan ruostu, mutta tukossa näyttävät olevan. Hieno saavutus on jos onnistuu putkeen työntämään esim. 28 cm 3 mm paksua päällystettyä 1-säikeistä kuparijohtoa. 4 mm paksu ei enää mene, usein ei se 3 mm mene kuin 10 cm, eli putki on tukossa. Yritin myös mopon kaasuvaijerilla, mutta ei ollut sopivan paksua.
No mitä stten pitäisi tehdä? No, yrittää rassata sitä kupariputkea auki, jos saa auki, mistä tietää paljonko siellä lokerossa roskia valmiina tukkimaan putken uudelleen? Ei mistään. No voisi porata siihen lokeroon, jos paikan tietää, reiän ja laittaa pohjapropun, niin että voi sitä käydä säännöllisin väliajoin putsaamassa. Tai tekee uuden reiän ja juottaa/hitsaa kiinni uuden imuputken. Mutta minkäläisen?
Parasta olisi ajella kuupalla säännöllisesti, pysyisi röörit auki ja bensamittarin tankkikojekin toimivana, sen jumittuminen kun on toinen harmi.
Vielä bensatankeista
no nyt varmistui mikä 16 vuotta seisoneessa kutosessani on vikana kun ei jaksa imeä bensaa tankista, mutta kanisterista imee..
itsekkin epäilin bensalinjat tukkoisuutta, mutta nyt tiedän missä se tukko melko varmasti on..kiitos vinkistä kostape!

itsekkin epäilin bensalinjat tukkoisuutta, mutta nyt tiedän missä se tukko melko varmasti on..kiitos vinkistä kostape!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Bensatankkien teoriaa on hieman edelleen pohdittu ja saatu selville seuraavaa. Jo kauan sitten suunniteltiin imuputken pään ympärille tankin sisään se lokero, koska kilpakäytön melskeissä (Erik Carlsson?) bensa hölskyi edestakaisin tankissa ja pumppu saattoi imaista tyhjää. Ylhäältä avoin ja alhaalta tiivis lokero takasi polttoaineen saannin kovassakin menossa. Joten tarpeellinen se lokero on, vaikka ei sekään taitolentokelpoisuutta takaa, saattaa silti vaakakierre jäädä bensan puutteen vuoksi vajaaksi ellei alkuvauhtia ole tarpeeksi. Tämä tiedoksi stuntman-temppuja aikoville.