Tänään selvitin tallilla tuon onkelman / prikka asian itselleni. Tai oikeastaan kunnia kuuluu Erkki 70 v:lle, joka on aikanaan noita Taunus V4:siakin asennellut paikallisessa merkkiliikkeessä.
Itsellä ei tuo uusi Sachin kytkin toimi Sonett:ssa ja asia on jäänyt taka-alalle lumien tultua. No tänään asiaan taas paneuduin ja säätelin sitä tunnin verran. Erkki tuli tallille ja yhdessä säädettiin, ilmattiin ja mietittiin. Erkki kertoi teoriaa ja sanoi että ei tunne Saabin kytkintä. Sitten otettiin hyllystä vauhtipyörä, käytetty kytkinasetelma ja levy + 8 mm ruuvit. Teoriaa ja sitten koko paketti kasaan. Selvitin tämän teidän prikka idean ja silloin Erkki sanoi, että asia on rookeri.
Eli mittasimme asetelman rungon ja painin levyn etäisyyden (se mihin painelaakeri ottaa kiinni kun kytkintä painetaan). Se oli ka 30 mm kolmesta pisteestä mitattuna. Erkki pomppasi asetelman päälle seisomaan ja kokeilimme kuinka nihkeästi tuo kytkinlevy liikkui siellä. Kytkimen pitäisi olla tuolloin auki polkimen ollessa pohjassa.
Sen jälkeen koko paketti auki. Asetelman ja vauhtipyörän väliin laitettiin normi 1.5 mm paksut 8 mm reijälä varustetut prikat. Eli asetelma jäin tuon verran korkeammalle. Ruuvien kiinnityksen jälkeen uudet mitan ja nyt tuon asetelman rungon ja paininlevyn välinen mitta oli ka 39 mm. Erkki asetelman päälle ja levy pyöri hienosti asetelman välissä eli nyt olisi kytkin irroittanut. 1.5 mm prikoilla oli tullut asetelmaan lisää liikettä 9 mm
Asetelmassa työliike perustuu jousien puristumiseen ja kytkin avautuu vain jos asetelman jouset saadaan riittävästi kasaan niin, että levy pääsee pyörimään vapaasti. Jos tuota liikettä ei ole riittävästi, tulee jossakin pisteessä mahdottomaksi lisätä työliikeen määrää vaikka työsylinterissä olisikin varaa, sillä jousi painuessaan liian paljon kasaan on yhtä kuin metallitanko ja kytkin ei silloin todellakaan irroita. Itsellä alkoi kuulumaan metallista ääntä ja tärinää kytkin polkimessa, kun lisäsin kaksi prikkaa nimenomaan työsylinterin ja vaihdelaatikon rungon väliin eli lisäsin työliikettä. Se ei auta jos jouset on jo käytännössä liian kasassa.
Tämä ilmiö tulee, jos esim kytkinlevy on vain 1 mm paksumpi kuin joskus aiemmin on mitoitettu. Eihän sitä nykyään tiedä, että onko tuo asetelma vain Saab V4:sta varten tehty Sachin tehtaalla ja levy käy vaikka mihin autoon. 1.5 mm lisää prikoilla toi 9 mm työliikettä => 1 mm paksumpi levy vähentää 6 mm asetelman työliikettä => 0,5 mm paksumpi vähentää 3 mm työliikettä. Kannattaa tuo tarkastaa kokoamisvaiheessa. Itse en ehtinyt Saabin korjaamokirjasta katsoa, onko tuolle levyn paksuudelle annettu joitakin referenssiarvoja. Nyt tiedän, että moottori on kertaalleen nostettava pois ja tarkastettava tämä asia.
Varoitus toisin päin. Jos sinne laittaa liian paksut prikat tarkoittaa se sitä että liikettä on liikaa ja asetelman jouset on ns löysällä eli kytkin alkaa luistamaan pienen kulumisen jälkeen.