Startin irroitus.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Startin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Mitenhän onnistuu starttimoottorin irroitus, huolto ja korjaus?
Onkelmani on vm. '76 kuupassa se, että startti ei aina pyöräytä. napsuu, napsuu ja sitten kohta vasta alkaa pyörittään, tai sitten vaan vonkaisee, eli pyörähtää tyhjää.

Miten startin saa irti?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

voiko irroittaa starttia ilman koneen nostamista? olen myös kuullut, että kuupissa startti "löystyy" paikoltaan ajan myötä, ja sitä pitää kiristää..
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Jooh. Starttimoottoria kiinni pitävät pinnapultit voi löystyä, jolloin kone ei enää starttaa - ei tietenkään edes pyöritä. Mulle inssi aikoinaan ka-korttia ajaessa sanoi, että se on tyyppivika, kun tuli saabeista puhetta. Oli niitä kuulemma merkkihuollossa aikoinaan kiristellyt. Ja tosiaan, putosihan tuo omastakin kuupasta.

Voi siihen startin irroitukseen kokeilla pelkkiä "räikkä, hylsy ja jatkovartta" tai "pieni lenkki ja rystyset verillä" konsteja - jos se vaan mahtuu tulemaan sieltä alta pois konetta nostamatta.

Eetu
#1516
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Ant_ti kirjoitti:voiko irroittaa starttia ilman koneen nostamista? olen myös kuullut, että kuupissa startti "löystyy" paikoltaan ajan myötä, ja sitä pitää kiristää..
Joskus rasvamontulla olen saanut sen pujoteltua pois myös ilman koneen nostoa, mutta pirun hankalaa se on. Alapultti tulee hienosti näkyviin kun nostaa hieman myllyä. Tuo vesapo:n ohje on nopein ja helpoin - max 15 min ja startti on irti.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

hmmm... jos nostan konetta tunkilla, niin mitäs muut laitteet siihen reagoi? kuten esim vaihteiston siirtomekanismit, antaako ne väliä että sitä voi nostaa?
Ja kuinka paljon sitä voi nostaa?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Startin hankalimmasta "piilopultista"

Viesti Kirjoittaja jt »

Koneen kestää nostaa pois tukityynyjen pulteista, ja se alkaakin jo riittää pultinpään paljastumiseen 14mm hylsylle. Ainakin kaasuvivuston pitkä vaakatanko on vaarassa vääntyä, jos enemmän nostaa.

Purku voi onnistua konetta nostamatta, mutta takaisin asentamisessa pitäiskin jo sitten olla aika fakiiri. Jatkovarsia peliin sen verran, että vääntiön/räikän saa ulottumaan öljypohjan etupuolelle.

Takaisinlaitossa kannattaa olla tarkkana, tuo hankalin pultti lähtee tosi herkästi väärille kierteille. Vaihdelaatikon puoleinen naaraskierre pitää putsata hyvin. Pulteista ei saa unohtaa aluslevyjä pois!

Jatkovartta kannattaa kääntää alkuun sormin pari kierrosta, että säilyy tuntuma. Väärille kierteille lähtemisen huomaa pultin epäilyttävän nopeana kiristymisenä eli kiinni hirttämisenä.

Itse jouduin viilaamaan pultin päähän ohjuritapin. Lattaviilalla pari kierrosta eli n. 5mm matkalta kierteitä pois (kierteen uran pohjaa myöten), ja lopuksi kolmioviilalla kierre siistiksi ja alkamaan juohevasti. Jo vain lähti vetämään heti ensimmäisellä kerralla :)

Tuli otettua pikkuisen pois myös startin kiinnityskorvakkeista, eli pyöröviilalla reikää hiukan soikeaksi. Milli molemmista nätisti pois, niin että "kiinnityspulttien välimatka suurenee". Tämä tietysti heikentää startin kiinnityskorvakkeita, joten tämä toimenpide omalla vastuulla, ja vain jos e.m. pultin viilaus ei yksin auta.


terv. jt, männä viikolla startin asennustaisteluista selvinneenä
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin