Millä lisää pitoa kytkimeen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Millä lisää pitoa kytkimeen?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Olis seuraavanlainen paketti: Taunuksen lievästi piristetty 2 litranen kutonen+nelkun vauhtipyörä. Ei tahdo uusi alkuperinen kytkin pitää kun on melkein 100hv, vääntää niin pirusti. Oon jostain kuullu käytetyn kuplan osia. Pitääkö paikkansa? vai saisko omasta vaikka jousia säätämällä. 8O
:!:
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Millä lisää pitoa kytkimeen?

Viesti Kirjoittaja kallejh »

vkutvonen kirjoitti:Olis seuraavanlainen paketti: Taunuksen lievästi piristetty 2 litranen kutonen+nelkun vauhtipyörä. Ei tahdo uusi alkuperinen kytkin pitää kun on melkein 100hv, vääntää niin pirusti. Oon jostain kuullu käytetyn kuplan osia. Pitääkö paikkansa? vai saisko omasta vaikka jousia säätämällä. 8O
:!:
Kuplan asetelman saat sopimaan, mutta et helpolla.
Samoin 900 Turbon 215mm asetelman, mutta et sitäkään ihan helpolla. Ford Kentin asetelma vakiolevyllä olisi yksi vaihtoehto, vaatii kyllä kanssa vähän sorvihommia. Multa löytyy kaksi ensinmainittua tallilta.
Tai kaikkihan on niin suhteellista, mikä on helpolla ja mikä ei.... :wink:

Tässä ketjussa oli juttua: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34411

Kun näitä tuntuu alkavan tulemaan, niin pitäisköhän aloittaa virikytkimien tuotanto? :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Saako tota kenttiä uutena vielä? Eli siis siinä on halkaisia sama? Tarviiko tehdä muuta kuin uudet reiät ja jengat?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Saako tota kenttiä uutena vielä? Eli siis siinä on halkaisia sama? Tarviiko tehdä muuta kuin uudet reiät ja jengat?
Saahan sitä.
Joudut ensin sorvaamaan vauhtipyörän tasaiseksi, kannattaa jättää reunoille asetelmalle jämpti pykälä joka siis keskittää asetelman. Sitten joutuu tekemään juurikin nuo reiät ja kierteet, ja vielä painelaakeriin holkin.

Tollanen vastaava mulla oli edellisessä moottorissa, on nyt jossain Sonetissa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mitä meinaat holkilla? Kuinka tulee kiinni? Eli meinaatko että tuolla tavalla laittaa tasaseksi kuin sulla on omilla sivuillas tuo yksi vauhtipyörä?

Eli onko tää kentin asetelma paljonkin korkeampi?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Mitä meinaat holkilla? Kuinka tulee kiinni? Eli meinaatko että tuolla tavalla laittaa tasaseksi kuin sulla on omilla sivuillas tuo yksi vauhtipyörä?

Eli onko tää kentin asetelma paljonkin korkeampi?
Siis paketista tulee matalampi. Holkki siksi, kun asetelma jää sen verran kauas painelaakerista että tarvitaan vähän jotain sinne väliin. Mulla on yksi tollanen holkki+painelaakeri-hässäkkä tallilla, voin ottaa kuvan. Siinä on vaan sorvattu holkki mikä menee painelaakerin "sisään", ja tekee siis painelaakerista vähän paksumman.

Myös Ladan asetelmasta saa kuulemma tehtyä.

Voinhan mä noita väsätä jos halukkaita löytyy tarpeeksi (ihan kun ei olis muutenkin jo liikaa ohjelmaa...) ! :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Myös 96:n omaa asetelmaa on tavallista ja jäykempää. Tais olla niin että jäykemmässä asetelmassa on punaiset ja tavallisessa siniset jouset?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

mikan kirjoitti:Myös 96:n omaa asetelmaa on tavallista ja jäykempää. Tais olla niin että jäykemmässä asetelmassa on punaiset ja tavallisessa siniset jouset?

t. Mika

Mutta eri asia saako niitä sitten mistään...eipä taida löytyä :(

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

ruotsin rauta kirjoitti:

Mutta eri asia saako niitä sitten mistään...eipä taida löytyä :(
Kyllä niitä saattaa löytyä. Mullakin oli hyllyssä sellainen ainakin pari vuotta, enkä edes tiennyt että se on normaalia jäykempi ennenkuin ko. asetelman ostaja minua ystävällisesti valisti asiassa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

mikan kirjoitti:
ruotsin rauta kirjoitti:

Mutta eri asia saako niitä sitten mistään...eipä taida löytyä :(
Kyllä niitä saattaa löytyä. Mullakin oli hyllyssä sellainen ainakin pari vuotta, enkä edes tiennyt että se on normaalia jäykempi ennenkuin ko. asetelman ostaja minua ystävällisesti valisti asiassa.

t. Mika
Mutta tuo on juuri tommosta, että ei tiedä kuinka paljon jäykempi ja onko sitten vaan tyyliin Sachsin tai jonkun muun valmistajan asetelma muita jämäkämpi.... Rakenteellisestihan niitä omia ei voi kovin erilaisia olla, että siinä mielessä joku Fordin tähtiasetelma on varmaan hyvä vaihtoehto...

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jooh tähtiasetelma on tähtiasetelma....noi kuupan omat on niin leluja ETTÄ.

Jos painat etusormella astelman kasaan niin on se aika heikko.

Tähtiasetelman toimintaa ei kyl ole hirveesti tullu ajateltua, mut ne on kyl jäykkiä..

Kalle: Kuinka jäykkä tuosta kytkinpolkimesta tulee tähtiasetelmalla?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Jooh tähtiasetelma on tähtiasetelma....noi kuupan omat on niin leluja ETTÄ.

Jos painat etusormella astelman kasaan niin on se aika heikko.

Tähtiasetelman toimintaa ei kyl ole hirveesti tullu ajateltua, mut ne on kyl jäykkiä..

Kalle: Kuinka jäykkä tuosta kytkinpolkimesta tulee tähtiasetelmalla?
Ei siitä mikään ihmeellisen jäykkä ainakaan mulla tullut, ihan jees oli. Ei mitään pahaa sanottavaa ja pitikin hienosti.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Hittolainen. Mun pitänee käydä penkittämässä moottorini. Kytkin on vakio sachs, eikä luista, vaikka sitä vääntelee 2.3L kutonen. Mulle osu hyvä kytkinpaketti tai sitten on voima kadoksissa. Race technologyn AP22:n mukaa kyllä löytyi tehtaan ilmoittama 108hp. :-)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tero_s kirjoitti:Hittolainen. Mun pitänee käydä penkittämässä moottorini. Kytkin on vakio sachs, eikä luista, vaikka sitä vääntelee 2.3L kutonen. Mulle osu hyvä kytkinpaketti tai sitten on voima kadoksissa. Race technologyn AP22:n mukaa kyllä löytyi tehtaan ilmoittama 108hp. :-)
Siis onko sulla myös sachin levy?

Mulla on joku UQ tai jotain tollasta..
VW transporter 2.5tdi vm.99
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

himmee kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:Hittolainen. Mun pitänee käydä penkittämässä moottorini. Kytkin on vakio sachs, eikä luista, vaikka sitä vääntelee 2.3L kutonen. Mulle osu hyvä kytkinpaketti tai sitten on voima kadoksissa. Race technologyn AP22:n mukaa kyllä löytyi tehtaan ilmoittama 108hp. :-)
Siis onko sulla myös sachin levy?

Mulla on joku UQ tai jotain tollasta..

Veikkaisin että se on QH. Vähän halvempi valmistaja, mutta ihan ok tavaraa :)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vastaa Viestiin