Perkkules, tänään koulusta tullessani alkoi veenelkku kolista aika pahoin. En uskaltanut ajaa loppumatkaa (15 km) vaan hinasimme kuupan tallille. Huomenna avaan venttiilikopan tarkistaakseni tuhon..
Pistetäänpä arvuuttelu pystyyn, kerron viikonlopun aikana vian..
Olisiko jollain villejä arvauksia tai jopa omakohtaisia kokemuksia venttiilikoneiston vioista? Kone käy kyllä suht' normaalisti, mutta on hieman tukkoinen, aivan kuin kävisi kolmella. Ja tosiaan, pitää melko "säännöllistä" klak-klak-klaklatusta, joka kuuluu muun konemelun yli. Arvelenkin siis, että yhden pytyn venttiilikoneistossa on jokin pettänyt. Lieneekö vika keinuvivustossa vai missä..
Onneksi on hyllyssä parikin konetta purettuna, joten luultavasti varaosat löytyy omasta takaa..ellei sitten mitään vakavampaa ole sattunut.. *koputtaa puuta*
Kolinaa koneesta!
Kolinaa koneesta!
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Saattaapi olla että tasapainoakselin laakerit on levinny. Siitä seuraa sellanen hirvee kolina ja rohina (kunnes fiiberit paukkuu). Venttiilit ei pidä kovaa ääntä ku ne on jumissa. Ainoo noitten tasapainoheebeleitten lisäks joka aiheuttaa tuollasen rohinan on kampiakselin runkolaakerit. Kuupassa? En usko. Kuuntele tuleeks se meteli jakopäästä. Jos niin, kone pois ja uudet laakerit.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Alakerta on korjattu
Alakerralla on ajettu noin 40tkm täydellisen rempan jälkeen, joten en usko laakerivikaan. Kolina ei ole kovin äänekästä ja väliillä täytyy oikein kuunnella että sen erottaa käyntiäänestä. Ääni tuntui kuuluvan venakopasta.. Tiedä häntä, lähdempä tästä tutkimaan asiaa.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Mulla alkoi kuuppa kans kerran pitää venttiilikoneistosta kalatusta. Piti kyllä hetken aikaa miettiä että mikä hemmetti siinä nyt rupes ääntä pitämään. Syyksi paljastui keinuvivusto joka oli mennyt tukkoon. Olin vaihtanut öljyt jonkin aikaa sitten ja sieltä oli lähtenyt uusien öljyjen mukana pa**kaa liikkelle ja tukkinut öljytien keinuakselissa. Huomasin kun käytin konetta ilman venttiilikoppia jolloin yksi nostaja kävi aivan kuivana.
vika selvinnyt
Noniin, vika on korjattu ja vekotin taas liikenteessä.
Metelin aiheutti prikka, joka oli päässyt koneeseen! Kyllä, tavallista tuuriani. Ilmanputsarin yksi ruuveista oli auennut ja prikka oli "tipahtanut" koneeseen. Ruuvi sentään oli jäänyt kaasarin kurkkuun poikittain..onneksi on "pieni" kaasari. Onni onnettomuudessa oli se, että prikka oli alumiinia ja oli murtunut pytyssä täysin. Ainoa rikkimennyt osa oli ko. pytyn sytytystulppa (prkl, kolmikärkitulppa sentään)! Eli ei naarmuja pytyssä ja venat ja mäntäkin oli lähinnä vain kiilloitettu, ei lohkeamia eikä lommoja. Viikonlopun liotin sylinteriä öljyssä ja manantaina sain sitten uudet tiivisteet ja eilen koneen nippuun.
Noh, tulipahan venat säädettyä ja muutenkin yläpää tarkistettua.
Positiivinen yllätys oli kansien siisteys, eli karstaa ei juurikaan ollut ja muutenkin olivat suht terveessä kunnossa. Nuo seeti-istukat on kyllä hyvä homma, yli 30tkm ajettu ilman lisäaineita.
Pitäisi varmaan laittaa ilmanputsari locktitellä kiinni =)
Metelin aiheutti prikka, joka oli päässyt koneeseen! Kyllä, tavallista tuuriani. Ilmanputsarin yksi ruuveista oli auennut ja prikka oli "tipahtanut" koneeseen. Ruuvi sentään oli jäänyt kaasarin kurkkuun poikittain..onneksi on "pieni" kaasari. Onni onnettomuudessa oli se, että prikka oli alumiinia ja oli murtunut pytyssä täysin. Ainoa rikkimennyt osa oli ko. pytyn sytytystulppa (prkl, kolmikärkitulppa sentään)! Eli ei naarmuja pytyssä ja venat ja mäntäkin oli lähinnä vain kiilloitettu, ei lohkeamia eikä lommoja. Viikonlopun liotin sylinteriä öljyssä ja manantaina sain sitten uudet tiivisteet ja eilen koneen nippuun.
Noh, tulipahan venat säädettyä ja muutenkin yläpää tarkistettua.
Positiivinen yllätys oli kansien siisteys, eli karstaa ei juurikaan ollut ja muutenkin olivat suht terveessä kunnossa. Nuo seeti-istukat on kyllä hyvä homma, yli 30tkm ajettu ilman lisäaineita.
Pitäisi varmaan laittaa ilmanputsari locktitellä kiinni =)
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020