V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja V-M » Ma Huhti 03, 2006 10:01

Laitoin ensin tuohon koneistus topikkiin kyssärin mutta eipä ollut hyvä ajatus joten kysynpäs tässä.

Kiinnostaisi tuo kun puhutaan 7.2 ja 7.6 nokka-akseleista? Mitä noilla tarkoitetaan? Malli merkintä vaiko joku muu? Mulle nokat on olleet aina asteina ja nosto mm:nä, lobe jne...

Kyseleepi tyhmiä?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 785
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ma Huhti 03, 2006 10:46

Nokan nostoa nuo lukemat tarkoittaa. Vakionokka on jossain 6 mm kieppeillä. Asteita vakionokassa on jonkinverran enemmän kuin 7.2:ssa.
Tarkkoja lukemia en muista ulkoa.

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4814
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

siis

Viesti Kirjoittaja mestari » Ma Huhti 03, 2006 17:10

vakio 6,8
joskus kuullut 6,9
omassa kiinni 7,2
kaverilla kiinni 7,6
eli max mitta-min mitta=nosto

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Ma Huhti 03, 2006 21:23

Nuo Saabin kuuluisat virinokka-akselit ovat olleet tehdastekoisia nokka-akseleita, jolloin niissä on valmiiksi ollut virinokan muoto ja reipas nosto kohdallaan. VM kertoo moottoriklinikallaan vuonna 1979 (kopio Saabisti lehdessä 10 / toukokuu 1993), että ”V4:n koneeseen on saatavana tehtaan osina kolmea erilaista kilpailunokka-akselia, joita kutsutaan nousun perusteella 7.2, 7.6 ja 8.3. Varaosanumerot on vastaavasti 1007, 1008 ja 1170”. Joskus muistelisin, että tuo 7.6 olisi asteissa kerrottu olevan 302 astetta.

GT Motors hiotuttaa Saabin ”ralli/viri” nokka-akselia ja siinä asteet on jotain 290 ja 295 astetta. Kummin päin - en nyt muista, mutta nuo mitat ja nokka-akselin tyypi on mulla tallilla. Sellainen on JohnnyV4:n koneessa ja hienosti antaa 120 hv+. Samoin tallilla on tiedot järeämmästä nokasta (mulla jokkisautossa ja Sonettissa), jossa oli nuo asteet muistaakseni 308 ja 312. Tuo kireämpi on erittäin luonnikas ja ei paljoa eroa tuosta GT Motorsin jutusta käynniltään. Sen hiomispaikkaa en nyt tiedä. Moottorin käyntiin kun vaikuttaa samalla merkittävästi tuo vauhtipyörän paino eli paljonko on kevennetty. Sekä moni muu asia, kuten polttoaineen saanti, virranjakajan säätäminen (alipaine säädin pois käytöstä ja keskipakosäätimen jousen kiristys), venttiilijouset jne.

Kun vakio nokka-akseli menee hiottavaksi, niin normaalisti sen hiottavien nokkien muotoa tehdään silmämääräisesti enemmän ”pyöreäksi”. Tällöin sillä haetaan samaa kuin on tehdastekoisissa virinokissa eli halutaan, että venttiilit on pidemmän aikaa auki. No että se voidaan tehdä vakionokasta (johon ei lisää ainetta hitsata), tarkoittaa se, että tuo nosto pienenee jyrsittäessä. Samalla usein lähtee akselin alapuolelta ”turhaa” tavaraa pois. Montako tehdastekoista virinokkaa on liikkeellä on arvoitus - uskoisin, että enemmistö on noita vakionokista hiottuja.

Nosto mitataan kuten on täällä esitetty sivuilla 5 ja 6 (http://www.akk-motorsport.fi/attachemen ... 4-1012.pdf ). :wink:
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-M » Ma Huhti 03, 2006 22:50

Esia harvinaisen selvä!

Tiettävästi GT-motors ei tee ite noita hionta koneistuksia vaan ne tehdään aina R-Koneistamossa Keravalla. Niillä on joku diili tuosta hommasta.

Aika kovat on asteet nokissa! Mikäs on normaali vipu suhde keinuissa vai käytetäänkö jotakin erisuhteella olevaa? Eli paljonko on nosto venttiilillä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Ti Huhti 04, 2006 06:17

V-M kirjoitti:Esia harvinaisen selvä!

Tiettävästi GT-motors ei tee ite noita hionta koneistuksia vaan ne tehdään aina R-Koneistamossa Keravalla. Niillä on joku diili tuosta hommasta.

Aika kovat on asteet nokissa! Mikäs on normaali vipu suhde keinuissa vai käytetäänkö jotakin erisuhteella olevaa? Eli paljonko on nosto venttiilillä?

V-M
Oikeasta hiojasta en tiedä, mutta GT Motors laittaa oman stanssin hiottuun akseliin. Yhteistyötä saattaavat hyvinkin tehdä.

Vielä mittaamisesta ja nostosta. Tietysti tuo edellä linkin kuvissa olevan mitattu nosto muuttuu, sillä hiottaessa tuo mittaA ("perusympyrä") hiotaan myös pienemmäksi, mutta tehdastekoisissa akseleissa kaikki on valmiiksi tehty suuremmiksi. Noston lisäksi kannen viilaus tuo tuota venttiilin tehokasta aukioloaikaa lisää, kun venttiilin alta kannesta poistetaan tavaraa. Siitä on kuva tuossa VM 1979 jutussa neljännen sivun kuvassa ylimpänä, missä on selvitystä kanavien muotoilusta.

Normaalit keinut myös käytössä kisa-käytössä ja venttiilin nostoa en ole koskaan mitannut (voisi senkin tehdä, jos se onnistuu työntömitalla). Olen nähnyt myös toisenlaisa keinuvipu juttuja ja työntötankoja.

Mulla on itsellä neljät isoventtiili kannet, jotka kaikki on valmiina ostettu ja venttiilien pituudet on ne mitkä sinne on joku laittanut. Pitääpä tutkia tuota noston mittaamista. :lol:
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 423
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh » Ti Huhti 04, 2006 07:59

Keinujen suhde on apauttiarallaa 1.48.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 9-5 2006 2.3T BP - Toyota Starlet Roadsport rata-auto -
** http://www.green-beast.net **

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Ke Huhti 05, 2006 20:57

KeijoAnnikki kirjoitti:GT Motors hiotuttaa Saabin ”ralli/viri” nokka-akselia ja siinä asteet on jotain 290 ja 295 astetta. Kummin päin - en nyt muista, mutta nuo mitat ja nokka-akselin tyypi on mulla tallilla. Sellainen on JohnnyV4:n koneessa ja hienosti antaa 120 hv+. Samoin tallilla on tiedot järeämmästä nokasta (mulla jokkisautossa ja Sonettissa), jossa oli nuo asteet muistaakseni 308 ja 312. Tuo kireämpi on erittäin luonnikas ja ei paljoa eroa tuosta GT Motorsin jutusta käynniltään. Sen hiomispaikkaa en nyt tiedä.
Tänään selvisi, että molemmat nokat on GT Motorsin nokkia. Laimeampi on merkinnältän GT 5B1 ja arvot: imu 7,95 nosto ja 296 astetta, pako 7,8 nosto ja 295 astetta.

Kireämpi nokka on GT 2C4 ja arvot: imu 8,4 nosto ja 308 asteita, pako 8,45 nosto ja 310 astetta. Hyvä nokka ja tämä malli oli löytynyt Toholammin miesten toimesta hakemalla ja mittaamalla nokkia GT Motorsin tiloissa. Esikuva tälle oli Volvon B18/B20 ?? virinokka.

Teetän lähiviikkoina uuden GT 2C4:n, sillä tänään sain vanhan nokan koneesta ja kulahtanut oli korjauskelvottomaksi.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Su Huhti 09, 2006 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Huhti 06, 2006 06:38

GT Motorsin nokka on merkinnältän GT 5B1 ja arvot: imu 7,95 nosto ja 296 astetta, pako 7,8 nosto ja 295 astetta.
Toisen kireämmän nokan tiedot on: imu 8,4 nosto ja 308 asteita, pako 8,45 nosto ja 310 astetta
Kumpikohan noista olis "parempi" katuautoon? Kun alakerta on 1,7 joka on porattu 1,9:si Ja kannet ns isoventtiili mallia (teetän sellaiset)

Toi jossa on 8,4 / 8,45 nosto on kyl härski ja houkuttelee, mut onko kone vaikee saada toimimaan tuolla pienillä kierroksilla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 423
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh » To Huhti 06, 2006 11:22

Mä laittaisin 7.6 tai 7.9.
Joku aika sitten GT-motorilta löytyi 7.2, 7.6, 7.9 ja 8.3 (tai 8.1, vikasta en ole ihan satavarma oliko noin mutta so what...)
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 9-5 2006 2.3T BP - Toyota Starlet Roadsport rata-auto -
** http://www.green-beast.net **

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Huhti 06, 2006 12:55

VArmaan toi 7,9 olis paras, kyl siinäkin noi nostot ja asteet riittää....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » To Huhti 06, 2006 18:46

Saab.96 kirjoitti:Toi jossa on 8,4 / 8,45 nosto on kyl härski ja houkuttelee, mut onko kone vaikee saada toimimaan tuolla pienillä kierroksilla?
Kaikki ok kunhan koneen saa käymään hyvin ja tasaisesti tyhjäkäyntiä. Oli se vaikka 1300 r/min. Hyväkuntoinen ja riittävästi jo tyhjäkäynnillä bensaa antavan kaasarin se vaatii. Myös sytytyksen säädöllä (oikea ennakko juuri tuolle viritysasteelle) ja taas hyväkuntoisen virranjakajan "virityksellä" on merkitystä. Vauhtipyörän pitää olla riittävän paljon kevennetty, että kone toimii kevyesti kaasua painettaessa kireällä nokalla. V4 on viritettynä helppo ajettava myös kaupunkiolosuhteissa, kunhan tyhjäkäynti on ok ja lämpöongelmat on hoidettu isommalla syylärillä+sähköflektillä.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Pe Huhti 21, 2006 22:53

Nopeeta on nokan hiotuttaminen. Laitoin postiin pikana ke ip ja kertoivat että on torstaina klo 14 mennessä GT-Motor:ssa. Tänään soitti kaveri iltapäivällä, että nokka on valmis. :lol:
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » To Touko 11, 2006 11:09

Mitkäs on tän GT-Motorsin nokan arvot?

Nokan päässä on GT motorsin stanssaama GT 5C

*edittiä* vastaus löyty jo: 8,3 nosto.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Pe Touko 12, 2006 20:00

Saab.96 kirjoitti:Mitkäs on tän GT-Motorsin nokan arvot?

Nokan päässä on GT motorsin stanssaama GT 5C

*edittiä* vastaus löyty jo: 8,3 nosto.....
Juups eli nyt on tallilla tuommonen nokka :roll: Nosto on ainakin riittävä 8O Sattuisko kukaan tietää noita asteeita tarkemmin?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vastaa Viestiin