V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » Ma Kesä 05, 2017 15:15

Elikä onko noi (nascar) nostimet siis samalla halkaisijalla kuin alkuperäset?

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen » Pe Kesä 09, 2017 16:13

Liia pitkät noi "nascar" nostajat, mutta tein kuplan tangoista sopivat eikä ollut hintavat :mrgreen: sai yhdestä tangosta 2kpl.
http://janicolracing.fi/tuote/scat-tyon ... vw-t-1-279

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » To Helmi 22, 2018 17:03

Juha K kirjoitti:Noniin olis omallakohdalla ajankohtainen isompien venttiilien/jäykempien josien asennus. Yritin katella tuolta että minkä auton venttiileitä porukka on käyttänyt, mutta tiedot tuntuvat aina olevan vähän vajaat.

Eli ainakin 900 Turbon ja Ford 2,8 V6:n venttiileitä on käytetty. Pitääkö tehdä minkäänlaisia muutoksia venttiileihin että passaa?

Ja sama juttu venttiilijousien kanssa.
Kuplan jousiin ainaki joutu muokkaan kansia/lautasia.
Mutta entäs näissä muissa joita on käytetty?
-Ford V6
-Opelin CIH (Imu vai pako)

Onko porukka käyttäny muita venttiileitä/ jousia? ja tartteeko tehä muutoksia?

Sattusko kellään oleen kuvaa tollasesta säädettävästä nokkapyörästä? Onko muokattu alkuperäsestä?
Onko kukaan laittanu kuuppaan bmw:n 7millin varrella olevia 42/36mm venttiilejä? Ovat muutaman millin lyhemmät kun kuupan vakiot vaan eiköhän venttiilikoneiston saa noillakin toimimaan.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » Su Maalis 04, 2018 07:58

Juha K kirjoitti:
Juha K kirjoitti:Noniin olis omallakohdalla ajankohtainen isompien venttiilien/jäykempien josien asennus. Yritin katella tuolta että minkä auton venttiileitä porukka on käyttänyt, mutta tiedot tuntuvat aina olevan vähän vajaat.

Eli ainakin 900 Turbon ja Ford 2,8 V6:n venttiileitä on käytetty. Pitääkö tehdä minkäänlaisia muutoksia venttiileihin että passaa?

Ja sama juttu venttiilijousien kanssa.
Kuplan jousiin ainaki joutu muokkaan kansia/lautasia.
Mutta entäs näissä muissa joita on käytetty?
-Ford V6
-Opelin CIH (Imu vai pako)

Onko porukka käyttäny muita venttiileitä/ jousia? ja tartteeko tehä muutoksia?

Sattusko kellään oleen kuvaa tollasesta säädettävästä nokkapyörästä? Onko muokattu alkuperäsestä?
Onko kukaan laittanu kuuppaan bmw:n 7millin varrella olevia 42/36mm venttiilejä? Ovat muutaman millin lyhemmät kun kuupan vakiot vaan eiköhän venttiilikoneiston saa noillakin toimimaan.
Laitoin venttiilit ja lukot tilaukseen, jos ei venttiilikoneistossa riitä liikevara ni muokkaan kantta tai laitan lash capsit

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Maalis 14, 2018 08:31

Asennutin taannoin pösön venttiilit, jotka ovat muistaakseni kooltaan 39mm ja 33mm. Lähinnä tuossa maltillisessa koon kasvattamisessa oli ajatuksena, että pakopuolelle pystyi vielä asentamaan kovametalliseetit. Venttiilien pituus on noin 0.5mm lyhyempi kuin alkuperäisten ja jousilautanen on matalammalla venttiilin päähän nähden. Tämän takia venttiilin liikealue ainakin tönärillä mitattuna menee melko lähelle vakio nokan 9.7mm(?) venttiilinnousua. Tavoitteena olisi laittaa jossain vaiheessa 7.2 nokka ja mietin pitäisikö kannen venttiiliohjurista napata yläjyrsimellä pieni siivu pois vai jousilautasesta tai sitten hankkia ohuemmat 8mm venttiilikumit, jos sellaisia löytyy? Jousilautaset on vakiot ja pösön kiilalukko tuntuu lukittuvan niihin.

Sama asia voi tulla eteen noissa BMW:n lyhyemmissä venttiileissä, mutta olet sen Juha K varmaankin ottanut huomioon.
96 V4 -73

evilor1234
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Maalis 31, 2018 12:23

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja evilor1234 » La Maalis 31, 2018 13:15

kallejh ..hmm 1.48 oletko varma ?

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen » Ti Huhti 03, 2018 17:46

Saab 8 ventiilisen ventiilejä käytin siitä imu 42 mm ja omasta kannesta imu pakopuolelle. tai pako myös kuupan kanteen.ventiilivarsien lukituskin hyvä kun on kolmella uralla.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ti Kesä 19, 2018 09:21

löytyi tällainen ruotsalainen sivu, jossa V4:ään oli laitettu mustangin 289/302 V8 moottorin crane camsin valmistamat kevyemmät venttiilinostimet. Jos oikein ymmärsin, niin sopisivat suoraan.

http://blogfink.blogspot.com/2010/08/la ... as-v4.html

Onko kukaan kokeillut? Samalla kun koneistuttaa 7.2 nokan, niin voisi vaihtaa venttilinnostimet kevyempiin.
96 V4 -73

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » Ke Kesä 20, 2018 11:35

AnttiK kirjoitti:löytyi tällainen ruotsalainen sivu, jossa V4:ään oli laitettu mustangin 289/302 V8 moottorin crane camsin valmistamat kevyemmät venttiilinostimet. Jos oikein ymmärsin, niin sopisivat suoraan.

http://blogfink.blogspot.com/2010/08/la ... as-v4.html

Onko kukaan kokeillut? Samalla kun koneistuttaa 7.2 nokan, niin voisi vaihtaa venttilinnostimet kevyempiin.
Mulla on mustangin nostajat ja käyvät suoraan. Säätö riittää orggis tikuilla ja 7,6 nokalla nippanappa, vaan kannattaa hommata lyhennettävät tikut. Vanhoilla nostajilla nokka ei todnäk kestä kovin kauan, ainakaan jos et oikase laahainpintoja. Vaan noita mustangin nostajia saa melko halvalla.

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ke Kesä 20, 2018 20:51

Nuo crane camsin 289/302 V8 nostimet lienevät mallia 99257-2, joissa pohjasta työntötankokupin pohjaan on 1.635" eli 41.5mm, kun V4:ssä mitattuna noin 37.5mm. Sama ero kuin JuhaK:n mittaama 4mm. 0.874" on halkaisija ja V4:ssä 22.2mm mitattuna eli sama tai ainakin todella lähelle.
96 V4 -73

Djup
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 11:55

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Djup » Ti Elo 21, 2018 16:24

Mikä nokka 87T stansattu päätyyn?

varmaan vakio ?

Löytyi SAAB V4 moottorista.

olisin lähettänyt kuvan jos osaisin

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 777
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H » Ti Elo 21, 2018 19:42

Alkuperäisessä 7,2 nokassa on stanssattuna varaosanumero 10074. Siitä voisi olettaa, että 7,6:sta löytyy 10082 ja 8,3 12765 :?: ...hiotut nokat sitten on erikseen.
Vakionokan mitat löytyy vaikka luokitustodistuksesta sivulta neljä: https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_1.pdf

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Ma Touko 06, 2019 07:08

AnttiK kirjoitti:
Ke Kesä 20, 2018 20:51
Nuo crane camsin 289/302 V8 nostimet lienevät mallia 99257-2, joissa pohjasta työntötankokupin pohjaan on 1.635" eli 41.5mm, kun V4:ssä mitattuna noin 37.5mm. Sama ero kuin JuhaK:n mittaama 4mm. 0.874" on halkaisija ja V4:ssä 22.2mm mitattuna eli sama tai ainakin todella lähelle.
Crane camsin nostimet tuli summitracingilta ja noin 105€ jäi paketille hintaa. 97g näyttäisi keittiövaaka painoksi eli nuo Juhan Nascar nostimet ovat 81g painollaan selvästi kehyemmät. Yhden tiedon mukaan alkuperäinen painaisi 104g eli kyllä noistakin pienehkö hyöty on. 4mm korkeusero alkuperäiseen pienenee osittain jo virinokalla, kun 7.2 on ymmärrykseni mukaan noin 0.7mm alkuperäistä matalampi ja venttiilit omassa tapauksessa 0.5mm alkuperäisiä lyhyempiä. Säätö siis riittää vallan mainiosti.
96 V4 -73

AnttiK
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK » Pe Touko 24, 2019 18:30

Juha K kirjoitti:
Ke Tammi 22, 2014 08:29
Hionnan hinta on viimevuosina noussut melkoisesti. Ensimmäinen nokka minkä hiotin vuosia sitten maksoi 80e nyt maksaa 140e
200€ (+lähetyskulut) on päivän hinta hionnalle 7.2:ksi GT-motorissa. Alunperin nokassa oli muutamia syöpymiä, mutta hiottuna 7.2:ksi syöpymät hävisivät :D
96 V4 -73

Vastaa Viestiin