V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Omaan projektiin laitoin just saab 99 ventiilit 38/42 ja porttasin kantta ja 7,2 nokka ja kumplan yksinkertaiset kisa jouset.

venttiilit kestävät ja kolminkertainen lukitus,volkkarin jousilla oikea jousipaine kannesta piti otta jousille tilaa noin 1,5 milliä ja lautaset kävi suoraan 96 omat.
vauhtipyörän kevennys ja korvaus weberi kun on museopeli niin ei suuria virejä.(noin 80-85hv)

olen käyttänyt ford kilpajousija ja mersun joskus myös.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Minä tarkoitin fordin 24v kansien lyhentämisttä ja jakopään sovittamista kuupan moottoriin.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Mitä nyt on tullut netistä tutkittua asiaa, niin ei ole tullut vastaan muita kuin tämä, jossa olisi ainakin aikomus istuttaa jotkut 16v kannet. Se että tuleeko sitten valmista joskus on toinen juttu ja tuleeko cosworth kannet.

https://saabklubben.se/forum/amne/saab- ... ost-456792

Cosworth 2.9 kansien tekeminen ei vaikuta täysin mahdottomalta, kun männän kokokin on 93mm ja alumiininen kansi voisi olla paremmin hitsattavissa kuin valurautainen. Äkikseltään tulee kuitenkin mieleen seuraavat haasteet:
-Nokkakepit pitäisi teettää, kun v6:n nokissa lienee lyhennettynäkin väärä ajoitus
-Öljynkierto: V4:n nokka-akselin jättämät aukot pitäisi tulpata, jotta öljy nousisi kanteen nokan keskilaakerin kautta. 1. sylinterin kannessa öljy kulkee saman pultin kautta kuin V4:ssä, mutta toisessa kannessa väärästä kohdasta, kun kannet pitänee katkaista vauhtipyörän puoleisesta päästä
-Cosworth kannessa on vissiin jäähdytysveden reikä etupäässä koneen keskelle päin eli siitä saisi termarille ulostulon
-kansipulttien paikoista ja sylinterin välisistä etäisyyksistä ei mitään tietoa verrattuna v4:ään
96 V4i -73
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Cosworthin koneessa vanhan nokan tilalla onkin vastaava tanko joka pyörittää öljypumppua ja toimii samalla nokkaketjun ohjainrattaana.
96 V4i -73
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K »

AnttiK kirjoitti:
La Syys 28, 2019 06:40
Cosworthin koneessa vanhan nokan tilalla onkin vastaava tanko joka pyörittää öljypumppua ja toimii samalla nokkaketjun ohjainrattaana.
Jep tuota apuakselia juuri tarkoitin. Sorvasin risasta nokka-akselista loputkin nokat pois samalla kun tein audin kytkimelle sopivan vauhtipyörän. Pitäs jostain saada cossun kannet tarkempaan syyniin. Kalajoella olis ollu vasta koko cossu scorpio kohtuu halvalla myynnissä.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Mitä venttiilivälyksiä GT-motorin hioman 7.2 nokan kanssa kannattaa käyttää? Vakio kun on 0.35/0.40, niin Saab sportin tuning manuaalissa suositellaan 0.5mm kumpaankin.
96 V4i -73
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Olen käyttänyt 0.4 kun 0,5 alkaa jo ääntämään
Vastaa Viestiin