V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Saab.96 kirjoitti:Juups eli nyt on tallilla tuommonen nokka :roll: Nosto on ainakin riittävä 8O Sattuisko kukaan tietää noita asteeita tarkemmin?
Ei niitä kukaan tiedä ellei itsellä sellaista ole. Jokainen nokan tekijä koodittaa omansa miten haluaa. Esim itselläni jm-autossa ja Sonetissa oleva GT 2C4 on tehty GT Motor:ssa heidän hiomasta Volvon nokasta.

Numero GT Motor:iin on 09-550917. Kysäiseppä sieltä
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

V-M kirjoitti:Esia harvinaisen selvä!

Tiettävästi GT-motors ei tee ite noita hionta koneistuksia vaan ne tehdään aina R-Koneistamossa Keravalla. Niillä on joku diili tuosta hommasta.
V-M
Ainakin ne nokat jotka kerättiin tätä foorumia käyttäen, kuukausi sitten, hiottiin nimenomaan GT-motorilla. Paikka on itse asiassa varsin tunnettu paja virinokkiensa ansiosta. Monet suomalaiset, myös V4 rallikuskit ajoivat GT-motorin hiomilla nokilla. Uusi ja mielestäni varsin mielenkiintoinen tieto, jonka yhtiön herra Erola kertoi oli se, että Trollhättanista lähetettiin nokkia heille hiottavaksi ja mm. Stig Blomqvist ei oikeastaan muita hyväksynytkään. Siihen aikaan vielä kuskeilla oli jotakin sanomista. Nykyään tehtaan insinöörit ja markkinointi porukka määräävät suvereenisesti mitä ja kuinka.

Koneistus pöytäkirjasta voin lukea:
"7,6" Imu 7,65 305 astetta Pako 7,65 305.
"7,2" Imu 7,25 290 astetta Pako 7,25 300.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

mites lie AE5A?

Timppa
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

timotn kirjoitti:mites lie AE5A?

Timppa
Detaljit kiinnostais muakin, tuollainen saapui tänään ja asentuu kuuppaan ensi kesäksi :) .
#1970
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ah79 kirjoitti:
timotn kirjoitti:mites lie AE5A?

Timppa
Detaljit kiinnostais muakin, tuollainen saapui tänään ja asentuu kuuppaan ensi kesäksi :) .
Eikö myyjällä ole tuollaiset detaljit tiedossa ? AE5A voi olla kenen tahansa nokantekijän koodi, josta ei kyllä ilman tietoa saa mitään irti.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

KeijoAnnikki kirjoitti: Eikö myyjällä ole tuollaiset detaljit tiedossa ? AE5A voi olla kenen tahansa nokantekijän koodi, josta ei kyllä ilman tietoa saa mitään irti.
Nokka on kuulemma GT-Motorin hioma, mutta myyjällä ei ollut enää tarkkoja speksejä tallella; kovin äkäinen tuo ei kuulemma ole ja on ihan katukäytössä olleessa kuupassa ollut, joten sopii varmasti omaankin kesäautooni :) .

GT-Motorilta varmaankin saisi tarkemmat tiedot, pitänee ottaa yhteyttä jossain välissä...
#1970
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Eikös GT:n hiomissa ole aina GT leima?
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro.
AE- alkuinen hiottu nokka-akseli saattaa olla vanhoja gt-motorsin edeltäjän eli Autohiomon (tai joku muu vastaava nimi) A.Erolan firma ja siellä kyllä hiottiin V4 nokkia.
Jossain voi olla siirtotaulukko AE nokista GT:n nokkiin. Nyt juuri en muista missä tuo taulukko olisi...
t.hese
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

nokka akseli

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.lisäys nokka juttuihin yli 10 vuoden kokemuksesta.7.2,7.6,7.9,8.05 ruotsi tehokkain ja 8.3 ym.omassa siviili saabissa oli 94 mm + muilla hyöysteillä ehdottoman paras käyttöalue 7.6 nokassa. Paras kilpakone mitattu 172 hv ruotsin malli nokalla eli 8.05.alakerta painoitettu pinton 96mm mänillä saab 99/900 veiveillä.nivan kytkin,vauhtipyörä 2,7kg.kannet yksiportti 38/42 ventiilit 7mm varrella.lohkoa laskettu ei kansia koska ajoitus kärsii.ruiskulle tehty ristimusarja 45 kaasuttajat 38mm sisäkurkut,torvet 90 mm pitkät.2kpl pensapummpuja kummallekkin kaasarille oma.puristussuhde noin 12 ja männäs patti 60mm tasapäinen max.kierrokset yli 8000 rpm.pakosarja ensiöputket 80cm sisämitta oli jotain 48mm.jatku 2.5 tuumaa taakse.(auto oli tehty kokemäen jm sm kisohin jossa moottori räjähti liian suurien kierrosten takia vaihdemissi ja kampura poikki.jos teet vastaavaa laita ehottomasti kierrosten rajoittaja ei saa kiertää yli 7950 rpm.parannuksia olisi vent.varret 4mm.kaasuttajat 50/55mm,mäntä viceko,titaani kaget pitemällä varrella ja matalamalla laella.ym.(joskus tavote 195 heppaa ois hyvä historiikki peli).
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: nokka akseli

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

veini siekkinen kirjoitti: auto oli tehty kokemäen jm sm kisohin jossa moottori räjähti liian suurien kierrosten takia vaihdemissi ja kampura poikki.
Vieläkö on pyrkimys vastaavaan/tehokkaampaan myllyyn?
Asiasta avaruuteen...mitenkäs sen Subarun nelivetotekniikkaisen 96sen kävi, noin ihan vain mielenkiinnosta kysyn?

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö se yks palanut... tuhopoltto joka vei monta muutakin harrasteautoa... vai olenko humalassa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

nalleolut kirjoitti:eikö se yks palanut... tuhopoltto joka vei monta muutakin harrasteautoa... vai olenko humalassa?
Ehkä olet, ehkä et:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hopoltossa
96 V4 -75
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

nalleolut kirjoitti:eikö se yks palanut... tuhopoltto joka vei monta muutakin harrasteautoa... vai olenko humalassa?
Kyseessä eri kuuppa kuin tämä Subaru tekniikalla oleva.
#2277
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

En löytänyt AE5A nokan tietoja, mutta AE5B nokka = sama kuin 7,6 nokka ja GT-motor tekee autohiomon mallien mukaan nykyään nokat kait.

t.hopo
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Juu, kyseessä oli tämmönen sprint-kilpuri ja mahtoiko kone olla vielä Toyotasta...en ole aivan varma...mutta Veini kumminkin ratin takana :D

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vastaa Viestiin