Kyllä se on Veinin nelivetoinen 96 ja kone on Toyotasta. Ja se toinen, mikä kävi myös aikanaan ainakin Nokian vuoden 2000 talvipäivillä (tulokset 1/00 Saabistissa), paloi siinä lato tuhopoltossa.ruotsin rauta kirjoitti:Juu, kyseessä oli tämmönen sprint-kilpuri ja mahtoiko kone olla vielä Toyotasta...en ole aivan varma...mutta Veini kumminkin ratin takana
V4 nokka-akseli?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
SAAB 4WD
Moro.kyllä saab vielä on,mutta sääntöjen muuttuessa on käynissä etu veto muutos projekti.(paino tuli sääntöjen putteissa 70kg lisää.).auto vanhassa paino luokassa suomen kevein nelikko 852kg.perät ja akselit ym.hyllyssä odottamassa uusia aikoja.tuli sillä nelikkona kerätty noin 50 pystiä.tarkoitus ajaa sprintin sm yleinen ensivuona.mielessä rakentaa vuodelle 2008 neliveto uusikoppaisesta saabista vm 95-98.jokkis vehkeisiin on saatu tehot uudelle tehoalueelle.sprintti saab myös myynissä päivityksen jälkeen,jolloin sillä kerkiää varmasti junnuissa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
nokka akseli
Vastauksia kysymiksiin.sprintti peliin jää corollan yli 200hv kone.jokkis puolla esim.99 b-moottoriin pajalta ruotsista uusia nokkia jotka vaikuttavat tosi makeilta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Moottorin ohjaus.
Moottorin ohjaus toteutettu hectekillä ja suorasytkällä.twm imusarja ja läppärugot kossun suuttimet siniset bossilaiset.
Moro
ja kiitos taas Veinille vastauksista.
Keijoannikilta kysyisin, että millaisella alueella tuo mainitsemasi nokka GT 2C4 toimii esim verrattuna 7,6 tai 7,9 nokkiin ?
"Esim itselläni jm-autossa ja Sonetissa oleva GT 2C4".
Mistä lähtee vetämään ja milloin loppuu veto vai loppuuko lainkaan?
terveisin hopo
ja kiitos taas Veinille vastauksista.
Keijoannikilta kysyisin, että millaisella alueella tuo mainitsemasi nokka GT 2C4 toimii esim verrattuna 7,6 tai 7,9 nokkiin ?
"Esim itselläni jm-autossa ja Sonetissa oleva GT 2C4".
Mistä lähtee vetämään ja milloin loppuu veto vai loppuuko lainkaan?
terveisin hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itsellä on ollut tuollainen 7.6 koneessa reilu 20 vuotta sitten ja hyvin sillä pärjäsi kaupungissa ajellessa. Oli silloisen autohiomon tekemä eli todennäköisesti sama kuin nyt tulee GT-Motorssilta. Kone oli 1.7 toisessa ylikoossa, kevyt vauhtipyörä, vakio kytkin, itse viilatut isoventtiilikaneet laskettuna 1 mm, Sportin putket, oma 2 kurkku Solex jne.
Nykyisessä ainoassa katu-V4:ssa eli Sonettissa on tuo GT 2C4 ja pakko sanoa että on liian tiukka katukäyttöön ainakin Sonett:n laatikolla, missä on pidempi perä kuin 96:ssa. Koneesta onkin useamman kerran höpötetty toisissa jutuissa ja ainakin tuolla vaiheittain aukeavalla Weber DGV 32/36 veto alkaa reipas 3000 r/min ja koneen herääminen tapahtuu vasta 5000 r/min. Kiertää liikaa ja en ole vedättänyt tappiin. Rullilla kun säädettiin niin jätettiin vedätys reiluun 6000 r/min kolmosella. Kaupunkiajossa tekee mieli käyttää nelosta, mutta ei käytännössä pysty, koska kierrokset on alle 3000 r/min. Toki tähän vaikuttaa kevyt vauhtipyörä ja viritysaste. Kisakäytössä erittäin hyvä.
GT-Motorsilla on myös kolmaskin nokka, mikä on asteilta aavistus alle 300. Tyyppiä en nyt muista, mutta on varmaankin aikaisemmin se jo tullut mainittua. Meillä tallilla parissa autossa mm JohnnyV4:n tumman vihreässä 96:ssa, jolla kiihdytteli syyspäivillä Alastarossa. Varmasti parempi kadulle kuin tuo GT 2C4.
Pari muutakin versioo on hallussa ja kuuluvat tuohon järeempään luokkaan eli ei kadulle. Toinen on Kylmäkosken hiomon tuotteita ja joku 310 asteinen. En ole itse sillä koskaan ajanut.
Käyttömukavuutta jos hakee, niin 7.2 on varmasti erinomainen vaihtoehto lievemmin piristettyyn V4:seen.
EDIT: no se toinen oli tyypiltään GT 5B1 ja siitä on ekalla sivulla jutskaa
Nykyisessä ainoassa katu-V4:ssa eli Sonettissa on tuo GT 2C4 ja pakko sanoa että on liian tiukka katukäyttöön ainakin Sonett:n laatikolla, missä on pidempi perä kuin 96:ssa. Koneesta onkin useamman kerran höpötetty toisissa jutuissa ja ainakin tuolla vaiheittain aukeavalla Weber DGV 32/36 veto alkaa reipas 3000 r/min ja koneen herääminen tapahtuu vasta 5000 r/min. Kiertää liikaa ja en ole vedättänyt tappiin. Rullilla kun säädettiin niin jätettiin vedätys reiluun 6000 r/min kolmosella. Kaupunkiajossa tekee mieli käyttää nelosta, mutta ei käytännössä pysty, koska kierrokset on alle 3000 r/min. Toki tähän vaikuttaa kevyt vauhtipyörä ja viritysaste. Kisakäytössä erittäin hyvä.
GT-Motorsilla on myös kolmaskin nokka, mikä on asteilta aavistus alle 300. Tyyppiä en nyt muista, mutta on varmaankin aikaisemmin se jo tullut mainittua. Meillä tallilla parissa autossa mm JohnnyV4:n tumman vihreässä 96:ssa, jolla kiihdytteli syyspäivillä Alastarossa. Varmasti parempi kadulle kuin tuo GT 2C4.
Pari muutakin versioo on hallussa ja kuuluvat tuohon järeempään luokkaan eli ei kadulle. Toinen on Kylmäkosken hiomon tuotteita ja joku 310 asteinen. En ole itse sillä koskaan ajanut.
Käyttömukavuutta jos hakee, niin 7.2 on varmasti erinomainen vaihtoehto lievemmin piristettyyn V4:seen.
EDIT: no se toinen oli tyypiltään GT 5B1 ja siitä on ekalla sivulla jutskaa
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Moro
Kuulostaa siltä, että tuo GT 2C4 on liian kireä ainakin ralli tai katu käyttöön. Rata tai sprint voisi olla sopiva elementti tuolle nokalle.
Olemme itse käyttäneet 7,6 tai 7,9 nokkia kilpa ja katumoottoreissa ja niillä on helppo ajaa...
kaivoin tuon nokka-akselipaperin esiin. Nuo ovat jo ehkä olleetkin esillä jossain, mutta laitan kuitenkin näkyviin vaikka kertauksena.
7,2 = AE 5B2 = GT 5B2
7,6 = AE 5B = GT 5B
7,9 = AE 5B1 = GT 5B1
8,3 = AE 5C = GT 5C
Olen kokeillut joskus vuosia sitten aitoa 8,3 nokkaa kilpurissa, mutta moottori ei toiminut alakierroksilla lainkaan ja käyttöalue oli kovin kapea yläpäässä.
terveisin hopo
Kuulostaa siltä, että tuo GT 2C4 on liian kireä ainakin ralli tai katu käyttöön. Rata tai sprint voisi olla sopiva elementti tuolle nokalle.
Olemme itse käyttäneet 7,6 tai 7,9 nokkia kilpa ja katumoottoreissa ja niillä on helppo ajaa...
kaivoin tuon nokka-akselipaperin esiin. Nuo ovat jo ehkä olleetkin esillä jossain, mutta laitan kuitenkin näkyviin vaikka kertauksena.
7,2 = AE 5B2 = GT 5B2
7,6 = AE 5B = GT 5B
7,9 = AE 5B1 = GT 5B1
8,3 = AE 5C = GT 5C
Olen kokeillut joskus vuosia sitten aitoa 8,3 nokkaa kilpurissa, mutta moottori ei toiminut alakierroksilla lainkaan ja käyttöalue oli kovin kapea yläpäässä.
terveisin hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Empä ollut aikaisemmin nähnyt tuota listaa, joten hyvä juttu. Saisko tuon 8.3:n nostot ja asteet myös näkyviin tai vaikka koko listan. Tuosta GT 5B1:stä oli vain tuntuma, että on tiukempi kuin 7.6 ja näinhän se onkin. Toinen vastaava laitettiin juuri Anacondan JM-Saabiin.hopo kirjoitti:
7,2 = AE 5B2 = GT 5B2
7,6 = AE 5B = GT 5B
7,9 = AE 5B1 = GT 5B1
8,3 = AE 5C = GT 5C
Tuo GT 2C4 on varmasti hieman mukavampi, kun kaasariksi laittaa vaaka tuplan (itse käytän 1 x 48 vaaka Delloerro molemmissa kilpureissa), mutta sellaista ei ole vielä viitsinyt katukoneeseen laittaa. Ristisarja ja tupla tuplat antais vieläkin tasaisemmin kakkua, mutta sellaista ei ole edes kisapeliin tullut hankittua. Muinoin 7.6 koneessa oli hetken V4 virisarjan 2 x pysty Solex.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Moro
Luultavasti nokka-akselin suurempi nosto ja venttiilijousien jäykkyys yhdessä kuormittavat venttiilikoneistoa.
Harvemmin noita pukkeja kaiketi on hajonnut eli ei ole olemassa mitään varmaa rajaa, että nyt on laitettava vahvemmat pukit.
Voi olla, että nykyään ne on rakennettava itse. Vahvuus on siinä, että vahvojen pukkien alumiiniprofiili tukee keinuvipuputkea (tai mikä se nyt oikeasti onkaan) ja lisäksi tulee kolme uutta kiinnityspistettä kannenpulttien päihin = tukeva... KaKe osaa kertoa enemmän.
Onhan jenkkilässä rakennettu rullakeinuvipuja ym...
t.hopo
Luultavasti nokka-akselin suurempi nosto ja venttiilijousien jäykkyys yhdessä kuormittavat venttiilikoneistoa.
Harvemmin noita pukkeja kaiketi on hajonnut eli ei ole olemassa mitään varmaa rajaa, että nyt on laitettava vahvemmat pukit.
Voi olla, että nykyään ne on rakennettava itse. Vahvuus on siinä, että vahvojen pukkien alumiiniprofiili tukee keinuvipuputkea (tai mikä se nyt oikeasti onkaan) ja lisäksi tulee kolme uutta kiinnityspistettä kannenpulttien päihin = tukeva... KaKe osaa kertoa enemmän.
Onhan jenkkilässä rakennettu rullakeinuvipuja ym...
t.hopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kaasarit oli 2 x 40 mm pysty Solex. Tarkempaa tietoa ei enää ole, koska imusarja+kaasarit+ilmanpuhdistin menivät jo ajat sitten kiertoon. Nyt sille olis taas käyttöä. Sarjasta on kuva Saabistin rallierikoisnumerossa (nro 10/toukokuu 1993), mutta siinäkään ei ole kaasareiden tyyppiä.Pauke kirjoitti:KEIJOANNIKKI kehui koneessaan olleen tupla-solexit, pysty sellaiset. Mikähän oli niiden solkkujen tyyppi?
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Su Joulu 17, 2006 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )