V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2910
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja V-M » To Loka 02, 2008 00:47

Juha K kirjoitti: Haluutko vielä mittailla noita nokkia. Olis tossa irrallaan yks V4 vakio nokka jos vielä tarvetta. On menossa hiottavaksi eikä senkään jälkeen ihan heti mee paikoilleen ni kerkee mittailla myös hiomisen jälkeenkin.
Juu... toki.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2910
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja V-M » Pe Loka 17, 2008 08:50

No niin, nyt on sitten vertailtu noita Ford V4 2L koneen ja tuon Saabin V4 1.5L koneen nokkaa. Ja täytyy harmiksi todeta että ei sinne päinkään. Ainoastaan pituus mitta on sinne päin, mikään muu ei täsmää edes lähelle. Nokat eri kohdilla ja jakajan hammasratas väärässä päässä jne...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » Pe Loka 24, 2008 17:10

Teetätin itelle tollasen 7,2 (GT 5B2) nokan ni siinä on nostoa ja asteita imu 7,25 /290 ja pako 7,25/300. En nyt muista oliko noi tiedot jo täällä, mut laitetaan silti.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » Ke Helmi 04, 2009 15:24

Noniin olis omallakohdalla ajankohtainen isompien venttiilien/jäykempien josien asennus. Yritin katella tuolta että minkä auton venttiileitä porukka on käyttänyt, mutta tiedot tuntuvat aina olevan vähän vajaat.

Eli ainakin 900 Turbon ja Ford 2,8 V6:n venttiileitä on käytetty. Pitääkö tehdä minkäänlaisia muutoksia venttiileihin että passaa?

Ja sama juttu venttiilijousien kanssa.
Kuplan jousiin ainaki joutu muokkaan kansia/lautasia.
Mutta entäs näissä muissa joita on käytetty?
-Ford V6
-Opelin CIH (Imu vai pako)

Onko porukka käyttäny muita venttiileitä/ jousia? ja tartteeko tehä muutoksia?

Sattusko kellään oleen kuvaa tollasesta säädettävästä nokkapyörästä? Onko muokattu alkuperäsestä?

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja himmee » Ke Helmi 04, 2009 17:30

Tarviiko vielä näin "lievän" nokan kanssa isompia venttiliä ja jäykempää jousta vai onko nua jo vakiona alimittaisia? Itsellä voisi kanssa kesällä olla tuommoisen nokan teettämistä sekä vauhtipyörän keventelyä tiedossa ja ajattelin, että ovatko nämä operasuunit pakollisia hyödyn/toimivuuden kannalta.
VW transporter 2.5tdi vm.99

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » Ke Helmi 04, 2009 17:55

Olihan se joku ottanut vakio venttiileillä ja vähän avarretuilla kanavilla n.120pollea, että ei taida ihan välttämätöntä olla. Ite teen lähinnä testimielessä.

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Ke Helmi 04, 2009 18:08

himmee kirjoitti:Tarviiko vielä näin "lievän" nokan kanssa isompia venttiliä ja jäykempää jousta vai onko nua jo vakiona alimittaisia? Itsellä voisi kanssa kesällä olla tuommoisen nokan teettämistä sekä vauhtipyörän keventelyä tiedossa ja ajattelin, että ovatko nämä operasuunit pakollisia hyödyn/toimivuuden kannalta.
Ei kannata venttiileitä vaihtaa. Mitattu joskus viime keväänä, että vakio imukanava+venttiili virtaa yli 120 hv 10 mm nostolla (8 mm nostolla ei paljoa vähempää), joten paljon pitää olla nokka kireempi ja runsaasti muuta virittämistä. Jos huudattaa, niin jousethan voi vaihtaa jäykemmiksi/laittaa tupla jouset. Kansien lasku kun haluaa puristusta, pakoaukon avartaminen/välilaipan sorvaus isommaksi pakari huomioiden ja vauhtipyörästä pois. Hyvä kaks kurkkuinen kaasari. Anacondan JM-96:sta lähti aikanaan pyöriltä reipas 90 hv 1.5 koneella ja lähes vakio kansilla. Paljon muuta oli tottakai tehty.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja himmee » Ke Helmi 04, 2009 20:55

Onkos tuo pakoaukon avarrus laskettu/mitattu, jotta onko aivan pakollista tehdä? Toki isompi putki tuossa jo on, ei vain huvittaisi ottaa kansia turhaan tuosta irti, kun juuri saanut paketin toimivaksi. :)
VW transporter 2.5tdi vm.99

Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Suppari » Ke Helmi 04, 2009 21:57

Noniin olis omallakohdalla ajankohtainen isompien venttiilien/jäykempien josien asennus. Yritin katella tuolta että minkä auton venttiileitä porukka on käyttänyt, mutta tiedot tuntuvat aina olevan vähän vajaat.
Saab 99/900/90 imuventtiili.Sama onko turbosta vai vaparista.Halkaisia 42mm,hiukan pidempi kun alkuperäinen,mutta parempi vaan kireän nokan kanssa.
2.8v6 pakoventtiili,36mm,pituus aika tarkkaan sama kuin vakiossa.Uudet maksaa 15e/kpl lähtöhinta.
Omat muokkasin paremmiksi,imuventtiilin varsi kavennettu,pakosesta patti pois.
Eli ainakin 900 Turbon ja Ford 2,8 V6:n venttiileitä on käytetty. Pitääkö tehdä minkäänlaisia muutoksia venttiileihin että passaa?
Ei minkäänlaisia.Jos 2,8v6:sesta ottaa imut ja paot,niin tulee samanmittaiset ainakin.Mitään merkitystä sillä ei ole,vaikka toinen venttiili olisi millin pidempikin,jos vaan riittää säätövara.
Ja sama juttu venttiilijousien kanssa.
Kuplan jousiin ainaki joutu muokkaan kansia/lautasia.
Mutta entäs näissä muissa joita on käytetty?
Kutosen jouset on todella vetelät.Poikkasin noita viimekesänä muutaman,vaihdoin kuplan jouset,ja sen jälkeen ei ongelmaa 8500rpm.Korkeammalle en koittanut.
Jos olet tulossa talvipäiville/muuten asiaa turun suunnalle,voin tehdä alalautaset sopiviksi kuplan jousille.Jousilautaset kannattaa ostaa kuplan chromolyt.Alkuperäisetkin saa kyllä muokattua niille,mutta noi on niin halvat,ettei kannata.
5344-11 66.00 Srj Venttiilijousisarja Hi-Perf , yksinkertaiset Sarjat sisältävät venttiilijouset, kromimoly jousilautaset ja karkaistut lukituskappaleet
www.hotcars.net

Sattusko kellään oleen kuvaa tollasesta säädettävästä nokkapyörästä? Onko muokattu alkuperäsestä?
v6:sen esim.burtonilta saatava käy,mutta on niin työläs säätää,kun on jakopään sisällä,että kannattaa punnita tarvitseeko sitä todella.

Kansille on kova kysyntä ollut,voisin yhdet kannet tänä talvena viellä tehdä,jos joku haluaa.Joko vakioventtiileillä tai sitten isovenat.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.

svf-96
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 23:01
Paikkakunta: oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja svf-96 » Pe Helmi 06, 2009 21:53

itse käytin aikoinaan 626 Mazdan imuventtiilejä ja Bmw 2002 natriumtäytteisiä pakovenoja.Ladan pienet jouset kävi suoraan Saabin omien jousien sisään.Itse tein kanavat vanhan Vauhdin Maailman ohjeiden mukaan ja hyvät on olleet jo lähes 20 vuotta.Mäntinä on OHC Taunuksen suurimmat ylikoot mutta hieman lämpöongelmia on ollut eli muutama lohko ja mäntäsarja on tullut jo tuhottua.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Juha K » La Helmi 07, 2009 13:24

Juu, pitänee katella noi varastossa olevat 99:n venttiilit läpi, että onko ne vielä käyttökelpoisia.

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja himmee » Ma Helmi 09, 2009 19:55

svf-96 kirjoitti:itse käytin aikoinaan 626 Mazdan imuventtiilejä ja Bmw 2002 natriumtäytteisiä pakovenoja.Ladan pienet jouset kävi suoraan Saabin omien jousien sisään.Itse tein kanavat vanhan Vauhdin Maailman ohjeiden mukaan ja hyvät on olleet jo lähes 20 vuotta.Mäntinä on OHC Taunuksen suurimmat ylikoot mutta hieman lämpöongelmia on ollut eli muutama lohko ja mäntäsarja on tullut jo tuhottua.
Aiheuttiko tuan lämpöonkelman siis tua liika poraus? Löytyykö nuita kanavanhoito-ohjeita jostain? Jos vaikka innostuis vähän enemmän jossain vaiheessa.. :P

Jos jollain on hyllyssä hyväkuntoista virinokkaa niin laittakee yyveetä.. saapi olla max. tua 7.6
VW transporter 2.5tdi vm.99

svf-96
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 23:01
Paikkakunta: oulu

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja svf-96 » Ma Helmi 09, 2009 22:11

viritysohjeet oli jossain 70-luvun lopun Vauhdin Maailma lehdessä,tarkaa numeroa en muista mutta jossain vintillä se lehti on kyllä vielä tallessa.Ne lämpöongelmat helpotti hieman ku tehtiin kone 70-luvun alun lohkosta,tais olla 1700 V4 GT Caprin kone.Eilen juuri nostin kyseisen koneen kilpurin nokalle ja hyvinhän tuo kävi.Edellinen kone sai tarpeekseen kun viikko sitten tuli käytyä jäärata-ajoa harjottelemassa.
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72

Avatar
KeijoAnnikki
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki » Ma Helmi 09, 2009 22:33

himmee kirjoitti:Aiheuttiko tuan lämpöonkelman siis tua liika poraus? Löytyykö nuita kanavanhoito-ohjeita jostain? Jos vaikka innostuis vähän enemmän jossain vaiheessa.. :P

Jos jollain on hyllyssä hyväkuntoista virinokkaa niin laittakee yyveetä.. saapi olla max. tua 7.6
VM:n jutskat alkuperäisinä kuvina:

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg13.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg14.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg15.htm

Mutta mutta......isot venttiilit, suuret kanavat ja palotilojen muotoilu vain reilusti viritettyyn moottoriin. Sen nyt mitä näistä ymmärrän. :D

Omat kokemukset lämpöongelmista kisakoneissa on vain 95 mm Opelin männillä (tällöin sylinteriseinämän vahvuus ohnentunut niin merkittävästi). Lämmöt selvästi alhaisemmat 93 mm Opelin männillä saati sitten 91-92 mm OHC:n männillä.
Saab 97 vm -71 ( http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I )
Saab 96 vm -73
Saab 9-3 Aero 5D vm -02
JM Saab 96 V4 1.8 l

Avatar
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: V4 nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja himmee » Ma Helmi 09, 2009 22:52

Tänks linkeistä..olinki nua joskus jossain nähnyt. Mutta tosiaan tuskin tulee tarvetta miulla noin radikaalimuutoksiin..

Tykkään tuosta nykyisestäkin moottorin viriasteesta, toki kesällä voisi vielä hieman enemmän potkua olla.
VW transporter 2.5tdi vm.99

Vastaa Viestiin