takaiskareista ja etunakutuksesta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Viippa
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 12:21
Paikkakunta: Tuusula

takaiskareista ja etunakutuksesta

Viesti Kirjoittaja Viippa »

Kävin näyttämässä Viippaa katsastusmiehelle. Takaiskareiden kohdalla hän mutisi jotain tähän tapaan: "Niin, nämähän eivät mitään pidä, mutta eipä ne näissä taida koskaan pitää..."

Viipassani on alkuperäiset iskarit. Puhuiko katsastusmies höpöjä? Siis että onko Viipan iskarit todella vain kosmeettinen seikka? Ja vaikka hän ei papereihinsa mitään iskarien kunnosta kirjoittanut, niin pitäisikö minun kuitenkin jotain tehdä? Muistan jostain täällä lukeneeni Viipan hassuista takaiskareista ja siitä, miten niitten tilalle on laitettu erimalliset (samanlaiset kuin edessä?) En kuitenkaan löydä tuolla hakukoneella sitä keskustelua. Kannattaako sellainen muutos tehdä, vai pitäisikö yrittää metsästää jostain näitä vanhoja Viippa-iskareita? Onko niitä ylipäätään missään?

Toinen kysymys liittyy etupäähän. Katsastusmies lonksutti vasenta eturangasta monen minuutin ajan, ja löysi mielestään pientä ylimääräistä liikettä, mutta ei osannut sanoa, mistä se johtuu. Veikkaili alapalloa, mutta samaan hengenvetoon tokaisi, että ei kai sillä niin väliä, kun eihän tällaisella niin paljoa vuosittain ajella. Mutta hän oli väärässä... Viipalle tuli viime vuonna ajoa viitisentoista tuhatta ja saman verran varmaan tänäkin vuonna, eli auto pitäisi kyllä pitää kunnossa.

Kun lähdin katsastusaseman pihasta ratti linkussa vasempaan, kuulin mielestäni pientä nakutusta vasemman eturenkaan luota. Tämä liittyy varmaan siihen lonksumiseen?
Autolle pitää osata puhua...

Hermanni,
sininen 95-72
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

sammakon loikkaa

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Takana putkikajakissa on Armstrongin ns. sammakkoiskarit, joiden öljymäärä on syytä tarkistaa ja katsella, pysyvätkö vaimentajien kupeet kuivina. Ainakin omassa -75 teleharmaassani varren kaulustiivisteet olivat kovettuneet ja öljy lirisi tallin lattialle ennen tiivisteiden vaihtoa, prässäsin varret irti ja laitoin normaalit stefat vanhojen tiivisteviritysten tilalle. Syksyllä ennen ajokauden päättymistä katsastussetä tuumasi vaimennustehojen olevan niin ja näin, mutta hyväksyi kuljettimen mukisematta. Täytynee ruuvata Tyrkkö industriesin putki-iskarisovittimet paikoilleen ja suorittaa läpiluotaava obduktio sammakkoiden sisuskaluihin kesän mittaan. Yritän kirjailla ylös asioita ja ottaa muutaman kuvatuksenkin, kunhan ryhdyn toimeen. Onpahan muillakin sitten tiedossa mitä ei kannata tehdä.

teevee P:n Vee
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kyllä ne sammakkoiskarit kuuluivat monen sen ajan auton imageen, niin Mosseen kuin Miniinkin. Ja ominaisuuksia oli se mitä oli aiottukin. Ei kai tarkoitus ole alkaa parannella ja muutella ilman syytä. Muutosperusteeksi tietenkin riittää että vaimennustehot ovat kovin heikot eikä parempia löydy.
Katsastuksessa löytyvä huomautus etupään väljyydestä tulee usein pyöränlaakerista, itselläni juuri joku viikko sitten vm-80:n osalta, meilläpäin sanotaan, että vaikka ajetaan vähän niin pitää olla kunnossa. Korjauskirjassa on kulumisrajakin ilmoitettu, taitaa olla 1 mm, mikä tuntuu käteen aika suurena.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

olipa kerran

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ostin kerran kuupan ja etupyörä lonksui kun kokeilin,no ei mitn ostin laakerin ja aloin vaihtamaan ja ajattelin sokan irroituksen jälkeen että kokeilenpas onko se kireällä ja voi ihme: se olikin hieman löysällä joten pelkkä kiristys pelasti tilanteen ja vein laakerin (700mk) takaisin liikkeeseen.
Vastaa Viestiin