96 nakuttaa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

96 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Terve!

Nyt olis ongelma Saab 96:ssa. Kun auton käynnistää kylmänä se toimii aivan hyvin, mutta kun moottori alkaa lämpenemään muuttuu koneen käynti hiukan huonoksi ja siitä alkaa kuulua pientä kolinaa tai nakutusta. Käytin koneen lämpimäksi ja otin remmin irti selvittääkseni ettei nakutus kuulu tasapainoakselista, laturista tai vesipumpusta. Nakutus ja epätasainen käynti jatkui entisellään. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Onko jokin 96:sen tyyppivika tai jotain? Nakutus kuuluu varmaan nokka-akselista tai kampiakselista. Tietäisikö joku mahdollisesti?

T:Janne
YsiKuus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 08:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja YsiKuus »

Onko se venttiilien nakutusta vai jotain muuta? Mikäli kuuluu venttiileistä? Minulle ajautui kerran yksi kone jonka toiseen (vasen) kanteen ei noussut öljy, siitä oli erään SAAB-asentajan kommentti ollut, että (oliko se nyt) kampiakselin laakeriliuska olisi pyörähtänyt ja sen takia öljykanava olisi tukossa. Tuonhan saisi selville, kun otat venttiilikopat pois ja pyörität vaikka startilla konetta ja tutkit tuleeko öljyä venttiilikoneistoihin.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Vaikea sanoa kuuluuko venttiileistä. Moottorin etupuolelta kuitenkin tuntuisi tulevan. Mutta eikö moottorista kuuluisi nakutus jo kylmänäkin jos laakeriliuska on pyörähtänyt? Tämä kun kuuluu vain kun kone käy lämpimäksi ja samalla tyhjäkäynti katoaa. Pitää kuitenkin tarkistaa ventiilikoneisto.
YsiKuus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 08:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja YsiKuus »

jehhe kirjoitti:Vaikea sanoa kuuluuko venttiileistä. Moottorin etupuolelta kuitenkin tuntuisi tulevan. Mutta eikö moottorista kuuluisi nakutus jo kylmänäkin jos laakeriliuska on pyörähtänyt? Tämä kun kuuluu vain kun kone käy lämpimäksi ja samalla tyhjäkäynti katoaa. Pitää kuitenkin tarkistaa ventiilikoneisto.
Nakutus kuului venttiileistä, koska välykset eivät pysyneet säädöissään, vaan kasvoivat öljynpuutteen takia liian suuriksi. Usein tälläiset äänet tulevat esiin vasta moottorin lämmettyä. Tässä tapauksessa laakeriliuska ei aiheuttanut mitään ääntä.

Nakutuksen kuunteleminen on usein aika metkaa, kun tuo ääni saattaa "vaeltaa". Ainahan voit koittaa kuunnella ruuvimeisselillä tai vastaavalla, eli painat ruuvarin lohkoon kiinni toisenpään laitat korvaan ja siirrät kohtaa sitten pitkin lohkoa ja toivot äänet muuttuvan???

Onkos tätä konetta viritetty? Onks kaikki tehot tallella, eli kulkeeko aivan normaalisti? Paljonko sillä on ajettu, voishan näitä kysymyksiä jatkaa ...
Meidän JM ysikuutosesta oli 2. ja 4. mäntä sulaneet bensapulan takia ja käynti oli mitä oli ja tehojakaan ei oikein ollut.
Ysikuus -70
Ex. #970
Arho
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Joo pitääpä alkaa viikonloppuna tutkimaan tarkemmin nakutuksen sijaintia. Kone ei ole viritetty. Ajettu 96tkm (varma tieto). Ei siinä mun mielestä tehot katoa. Vaikea sillä on ajaa kun sammuu heti jos kaasupolkimen päästää ylös.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

YsiKuus kirjoitti:
jehhe kirjoitti: Onkos tätä konetta viritetty? Onks kaikki tehot tallella, eli kulkeeko aivan normaalisti? Paljonko sillä on ajettu, voishan näitä kysymyksiä jatkaa ...
Meidän JM ysikuutosesta oli 2. ja 4. mäntä sulaneet bensapulan takia ja käynti oli mitä oli ja tehojakaan ei oikein ollut.
Missäs tämä teidän kuvassa oleva JM 96:n on kisaillut kun ei ole vastaan tullut viime vuosina eteläisessä Suomessa ?

Tv: Keijoannikki alias Masa, Auriola Racing Saab 96
YsiKuus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 08:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja YsiKuus »

KeijoAnnikki kirjoitti:
YsiKuus kirjoitti:
jehhe kirjoitti:Missäs tämä teidän kuvassa oleva JM 96:n on kisaillut kun ei ole vastaan tullut viime vuosina eteläisessä Suomessa ?

Tv: Keijoannikki alias Masa, Auriola Racing Saab 96
Ysikuus oli viimeksi viivalla 2001 Kokemäellä nuorten liigassa (VauZi Racing Teamin joukkueessa) ja syksymmällä Lavangossa Vantaalla. Jotain jässäreitä sillä ajettiin sen jälkeen, nyt se on viettänyt eläkepäiviä, vaihdekepin nivel on hiukan väsynyt ja ei ole saanut aikaiseksi vaihtaa/korjata sitä.
Kyllähän senkin voisi herätellä henkiin, kun on noita kardaani- /etuvetoluokkia nykyisin ??? Oliskos mielenkiintoa vaihtaa kokemuksia tai tietotaitoa Saabin rakentamisesta? Me emme ole vielä panostaneet alustan parantamiseen, mutta ehkä takapäälle jotakin kannattais tehdä, kun ovat tehneet sen niin jäykäksi. Etupyöriksi ruuvasin 14" vanteet, mutta 13" tekisi mieli joskus koittaa???

Meidän Racing tiimi keskittyy ralliin ja radalla Lada merkkiluokkaan aina, kun autot on kunnossa.
Ysikuus -70
Ex. #970
Arho
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Vihdoinkin pääsi kajakin kimppuun. Tutkiskelin ääntä hiukan tarkemmin ja kuullostaisi että se on jokin laakerivika. Äänessä kuuluu sellaista kitinää. Nyt pyytäisinkin jos joku voisi käydä kokeilemassa kajakkinsa kampiakselin päässä olevaa pyörää. Eli onko siinä välystä kiertosuunnassa. Mulla kajakissa jos tuulettimen ropelista heiluttaa liikkuu kampiakselin pyörä hiukan edes takas, ilman siis että tuntuis männät liikkuvan koneessa.
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Se pyörä on kiinni tasapainoakselin päässä ja kampiakseli pyörittää sitä jakopään rattaiden välityksellä. Mulla ainakin on ollut kaikissa saabeissa pieni välys rattaissa, eikä se ole menoa haitannu. En osaa sanoa, että kuinka paljon välystä on, mutta silleen, että se vähän pääsee klonkkasemaan, kun ropelista kääntää.

Jos kerran käynti huononee lämmetessä, niin veikkaisin kaasarin säätöjä ja virranjakajan akselin välystä tai sitten venttiilivikaa. Ootko mitannut puristuspaineet?

Se on nokka-akselin laakeriliuska, jonka läpi yläkerran voiteluöljy menee. Jos se pyörähtää ja keinuvivut ei saa voitelua, niin sen kyllä huomaa jonkun ajan päästä....krohina on sellainen, ettei uskalla paljon konetta käyttää. Keinuvivuthan on helppo tarkistaa heiluttamalla niitä poikittain akseliin nähden.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Kiitoksia kaikille vihjeistä. Vika löytyi. Vika oli tosiaankin venttiilikoneistossa. Ääni kuului yhdestä nostajasta tai tarkemmin sanottuna keinusta.(Kuskin puoli ja keulimmainen). Nostaja oli täysin kuiva. Olin vaihtanut autoon uudet öljyt jotka saivat ilmeisesti kaiken paskan liikkeelle koneessa. Edellisen omistajan jäljiltä koneessa oli tosi likaiset öljyt.
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Se onkin semmonen juttu tuo öljyn vaihto, jota ei tuu ajatelluksi, että, jos koneella on aina ajettu mineraaliöljyllä ja sitten laittaa sisään uuden, voimakkaasti pesevän synteettisen öljyn, niin kaikki vuosien kurat läks liikkeelle saman tien.
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: 96 nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Kone käytetään lämpimäksi. Puolet moottoriöljystä pois koneesta imemällä tai laskemalla. Lisää öljyn sekaan polttoljyä tai dieseliä sama määrä, mitä poistit öljyä. Käytä tyhjäkäynnillä sen verran, kun kantti kestää. Kyllä lähtee paskaa irti. Sammuta kone ja toista tarvittaessa käsittely. Magneettitulppa öljypohjassa olisi hyvä olla tässä toimenpiteessä. Toki varmin ja paras koneen puhditus keino on purku, osien pesu ja öljykanavien rassaus messinkilangalla.

Sama Puhdistus käsittely toimii muuten myös vaihdelaatikossa myös automaateissa, rohkeimmat käyvät ajamassa pienen lenkin, että kaikki vaihteetmenevät läpi. Voi tietenkin tehdä myös pukilla paikallaan ajaen.

Polttoöly tai diesel, koska se myös voitelee ei petroolia, joka voi vahingoittaa(turvottaa) tiivisteitä.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re:

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

samppa kirjoitti:Se onkin semmonen juttu tuo öljyn vaihto, jota ei tuu ajatelluksi, että, jos koneella on aina ajettu mineraaliöljyllä ja sitten laittaa sisään uuden, voimakkaasti pesevän synteettisen öljyn, niin kaikki vuosien kurat läks liikkeelle saman tien.
Jeps, tuolla konstilla olen yhden (ei-Saab) koneen rikkonut. Pikeentymät lähtivät liikkeelle ja ensin alkoi hurja savutus ja öljyvuodot, lopulta väljät, ilmeisesti juuri niillä karstapikeentymillä paikallaan pysyneet laakeriliuskat pyörähtivät päällekkäin ja öljynkierto puoleen moottoriin pysähtyi.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin