Saab 96:n tyhjäkäynti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Saab 96:n tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Hei,

Saab on siis vm. 79 96:nen, jossa tuplakurkkuinen solexi, olen lueskellut tältä foorumilta vinkkejä saabin tyhjäkäynnin takaisin saamiseksi, mutta en ole vielä onnistunut. Nämä on jo tarkastettu/vaihdettu, eli tilanne on seuraavanlainen; sytytysosat vaihdettu (virranajakan kansi, pyörijä, kärjet, tulpat), bensiinipumppu vaihdettu, kaasutin purettu ja puhdistettu kaksi kertaa, myös tyhjäkäyntikanava on puhdistettu paineilmalla, ja seos ruuvia pyöritelty. Oireilu siis seuraavanlaista; kylmänä rikastin päällä toimii hyvin (automaattirikastin), mutta kun kone hieman lämpenee ja rikastin kytkeytyy pois, ei kone jaksa käydä tyhjäkäyntiä. KUNNES kone on saavuttanut normaali käyntilämpötilan, tällöin se käy suht normaalisti tyhjäkäyntiä. Kone myös sammuu tiukassa jarrutuksessa kytkin pohjassa. Mitähän minulta nyt unohtui mainita... No toivottavasti joku osaa auttaa. Kiitoksia jo etukäteen!
MadeInSweden
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 21:46

Viesti Kirjoittaja MadeInSweden »

Minulla oli lähes samat oireet ja ratkaisuksi paljastui mainitsemasi tyhjäkäyntikanavan puhdistaminen, oli vaan muistaakseni tosi vaikea edes aluksi löytää koko kanavaa ja saada puhdistettua hyvin, tosin minulla kone ei käynyt edes saavutettuaan normaali käyntilämpötilan vaan ainoastaan täysin kylmänä sen pari minuuttia.
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Voisiko olla että ryyppy kytkeytyy pois päältä liianaikaisin. Sen bimetallijousikotelon tulee olla keskimmäisen kohdalla kaasuttimen rungossa olevista viidestä merkistä. Rikastimen pitäisi avautua 60-65 C. Jos kääntää siitä asennosta myötäpäivään rikastin avautuu myöhemmin.
On se vaan hurja peli
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Muistaakseni siinä kotelossa on kolme merkkiä siinä kaasarin kyljessä (nuolta) ja se näyttäisi merkkien mukaan olevan oikein, ja metallikin toimi kun lämmitti sitä.. Mutta tyhjäkäynti pelaa suht hyvin lämpimänä (kojetaulun lämpömittari on tasan keskellä), mutta jos auto on kaltevalla pinnalla se tuntuu vaikuttavan myös tyhjäkäyntiin, nokka ylhäällä käy paremmin, perä korkealla käy huonosti tyhjäkäyntiä. Bensan pinnan tarkistin kaasarista tänään, ja edelleen se sammuu tiukassa jarrutuksessa. Aika mystistä, koska mielestäni imuvuotoja ei pitäisi olla.
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Paha sanoo luin vaan tosta kirjasta mitä sanottiin. Itse en saanut vekotinta käymään alle 2000 rpm. Tosin syykin selvis 2 ja 3 pytyn ylimmäiset männänrenkaat oli katki se sai hieman liikaa ilmaa.
Niin oletko kokeillut että se uimuriventtiili toimii ja onko se vipu mikä säätää sisäistä tuuletusta herkkä. Jotenkin vaan tuli semmonen ajatus että se ei saa tarpeeksi bensaa tai korvausilmaa sinne uimurikammioon. Mutta tämä on vaan arvailua itse en ole koskaan saanut tuollaista viriteltyä toimivaksi.
On se vaan hurja peli
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Onkos benntsiinin pinta oikealla korkeudella?
Ari 1622
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Tänään kävin katsastuttamassa autoa ja eihän se per*ele mennyt päästöarvoista läpi. tyhjäkäyntikin römpötti varmaan 2000 r/min. Tyhjäkäynti siis muuttuu kaltevuuden mukaan, taitaapi olla kaasarin vaihto edessä?? Kotimatkalla tulin hinauksessa ja auto oli tyhjäkäynnillä ja välillä sammahti, lopulta sammui eikä enää lähtenyt käyntiin, vähän vaan hörähtää ja sammuu saman tein. Vinkkejä kaivataan, tai myykää toimiva yksikurkkuinen fomoco tai solexi! Jos jollain on hyväkuntoisia kaasareita joutilaana kohtuu hintaan soittoa numeroon 050-3573000. Vai voiko muualla olla vika kuin kaasarissa? Katsastusmies epäili ilmavuotoa kaasuttimessa tai lähistöllä.
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

niin ja kyseessä olisi ollut rekisteröinti katsastus, auto seissyt 6 vuotta :(
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Ja vielä unohtui, käykö 99 saabin kaasutin 96:een?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

SABA96 kirjoitti:Ja vielä unohtui, käykö 99 saabin kaasutin 96:een?
Ei käy.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

öö...onko kaasuttimen kaikki välilaipat varmasti suorat? Ja uudet tiivisteet?

Noh ton kakskurkkusen solexin kanssa takkuaminen on aika tuskaista varsinkin kun ovat kuluneita jne. Kenenkään on turha sanoa että "silloin ja vuonna kivi ja jättimarsu meillä toimi kakskurkkunen aina loistavasti", kun olivat lähinnä vielä "uusia" kaasuttimia.
VW transporter 2.5tdi vm.99
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Mikäs ois oiva korvauskaasutin, vai kannattaako tota solexia kunnostella? Oisko kellään siitä räjäytyskuvaa? Voisi tutkia onko kaikki nippelit kohdallaan.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

SABA96 kirjoitti:Mikäs ois oiva korvauskaasutin, vai kannattaako tota solexia kunnostella? Oisko kellään siitä räjäytyskuvaa? Voisi tutkia onko kaikki nippelit kohdallaan.
Weber 32/36 DGV. Tähän kaasariin on tarvetta vain jos virittää V4:sta ja tällöin kannattaa heti avartaa välilaippaa ja imusarjan yläosaa kakkos kurkun osalta, sillä orkkis Solex taisi olla 32/32. :P 8O :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Kokeile nykäistä pois se huohotus letku joka tulee sinne kaasuttimen laippaan. Tulppaa laipasta se reikä ja tarkasta jotenkin imemällä ettei jarrujen alipainetehostin vuoda tuota kautta se voi saada liikaa ilmaa. Mulla oli tosiaan pari männänrengasta poikki jolloin ohipuhallus oli melko suuri ja se sai sieltä laipankautta liikaa ilmaa. Ajattelin kokeilla että saanko tuon toimimaan kunhan saan koneen kasaan.
On se vaan hurja peli
SABA96
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 22:03

Viesti Kirjoittaja SABA96 »

Joo eli homma siis otti takapakkia, auto ei enää lähde käyntiin, hörähtää ja sammuu. Ei taida saada bensaa tai jotain, vaihdoin bensansuodattimen ja laitoin kaasariin uudet tiivisteet + paineilmaputsailua ei auttanut :cry: . Kurkkuun jos kaataa bensaa niin hörähtää ja sammuu saman tein. Tämä pahennut vika alkoi siis kun auto oli hinauksessa ja tyhjäkäynnillä. Nyt joensuun seudun saab gurut liikkeelle ja jelppimään.
Vastaa Viestiin