Vilkun lasien kunnostus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ulppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:21
Paikkakunta: Turku

Vilkun lasien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ulppi »

Onko takuuhyviksi koettuja vilkunplexien kunnostusvinkkejä?

Taannoin eräskin jäsen kertoi onnistumisistaan askartelukaupan väreillä, kun joku tiedusteli villkujen saatavuutta vm. 78-80 kutvosiin:
"Uusia ei ole saanut enää vähään aikaan. Kaikki käytetyt kelvolliset kannattaa ottaa talteen. Askartelukaupan lasimaalilla saa aika hyvää jälkeä aikaan. Oranssia ja ruskeaa, niin tulee hyvät vilkut. Punainen on tietysti punaista" # 419

Kävin keväällä noutamassa (lisää) vilkunlasiaihioita kunnostettaviksi ja tuli siellä monille tutun konkarin kanssa puhe, että joku maalausvinkit oppinut voisi laittaa selkeät ohjeet foorumille. Muistelin, että yo. ohjeen lisäksi joitain muitakin vinkkejä palstalla olisi ollut, vaan en niitä omilla hakuponnisteluilla löytänyt.

Kokeilinkin jo askartelukaupan lasimaaleja. Levittyvät hyvin ja sävyä tulee. Vaikeus onkin sävyn tasaisuudessa. Lasimaali on vain sen verran peittävä, että kun lähdet pikkaisenkin liikaa tuputtamaan johonkin kohtaan, niin läpikuultavuus kärsii. Plexi on siis suhteellisen helppo maalata hyvänväriseksi, mutta samalla niin peittäväksi, ettei sieltä juuri vilkun valoa enää ulos pilkahda. Vaikempaa onkin saada kauttaaltaan läpikuultava ja tasasäyvyinen. En ole vielä kokeillut auttaisiko sopiva ohentaminen? Tai jokin muu tekniikka kuin pensseli. (esim. vaahtomuovitupolla tuputtaminen)

Spraymaaleilla maalaamisesta on jo aiemmilta vuosilta huonoja kokemuksia. Tasaista sävyä syntyy, mutta maali haalistuu ja rapisee pois nopeasti. Lieneekö tässäkin kyse oikeista aineista sekä pohjustuksista... (ja vastaavasti omissa kokeiluissani vääristä menetelmistä)

Oli talvipäivillä Nokialla eräs vihreä (-79?), jossa takavilkut oli läheltä katsottuna selkeästi maalattu, mutta kauempaa näyttivät ihan siisteiltä. Mahtoiko tässä olla noudatettu jäsen #419:n vinkkejä...?

Mielelläni ottaisin vastaan hyviä vinkkejä, ennen kuin lähden tuhlaamaan seuraavia aihioita.

Ja sitten kun hyvät aihiot on tuhlattu loppuun, niin kuulisin mielelläni myös hyviä vinkkejä plexien halkeamien paikkauksista/tukkimisista. Muoviliimalla umpeen? Vaiko jollain elastisella, kirkkaalla massalla?

#2215, Turku
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Maalattu on vain punaisella ja savunharmaalla, vaan kaipa se oranssin läpikuultavuus aika hyvin punaista vastaa.

Itse ainakin suosinut Motonetissa myytäviä (Dupli-Colorin?) pieniä sprayvärejä, muistan kyllä ajat jolloin muita, ihan maalikaupassa myytyjä "lasimaaleja" spraypulloissa tuli kokeiltua mutta sekä jälki että kestävyys oli karmeaa. Tuolla Dupli-Colorilla on ainakin todella helppo maalata, kunhan vaan tarpeeksi hyvin lamput puhdistaa niin kestääkin. Ei sitäkään hirveästi sovi laittaa, kolme kerrosta alkaa jo olla maksimi että valo pysyy yhtä kirkkaana. Vanhimmat kappaleet ovat takavalot vuodelta -99, pari vuotta olivat käyttökinnerissä kiinni ja lopun aikaa kellarivarastossa, vieläkin ovat ns. virheettömät pinnaltaan.

Jos täytyy välttämättä pensselöidä, niin voisi kuvitella että leveällä luonnonharjapensselillä saisi parhaan lopputuloksen. Ohentamisesta en osaa sanoa, mutta jos ongelmana on pelkkä liika läpikuultavuus, lisää saman maalisarjan kirkaslakkaa tarpeellinen määrä. Voipi myös kokeilla semmoista pienen pientä telaa, pinnasta tulee luultavasti paksu ja matampi kuin pensselillä, mutta toisaalta tasaisempi - helppo hienolla vesihiomapaperilla kiillottaa, vilkun reunoja varoen.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Maali sisä vai ulkopuolelle?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

No itse olen ainakin aina maalannut ulkopuolelle. Muutaman kerran kokeillut sisäpuolelle, vaan ei tunnu onnistuvan oikein pinta ja jos on "röpöinen" sisäpuoli heijastimen johdosta niin siinähän sitten poistoaineen kanssa lutraat, hinkkaat jollain pullasudilla ja toivot ettei muovi mene pilalle. :?
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Mites jos laittaa maalin sisäpuolelle --> luulisi kestävän kauemmin, ja sitten kiillotus ulkopuolelta kromitahnalla.

Ainakin tuo kromitahnakiilloitus on testattu, ja hyvää jälkeä tulee.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

dq kirjoitti:No itse olen ainakin aina maalannut ulkopuolelle. Muutaman kerran kokeillut sisäpuolelle, vaan ei tunnu onnistuvan oikein pinta ja jos on "röpöinen" sisäpuoli heijastimen johdosta niin siinähän sitten poistoaineen kanssa lutraat, hinkkaat jollain pullasudilla ja toivot ettei muovi mene pilalle. :?
Itse olen pessyt vanhat värit pois jarrunesteellä. Ainakin vilkunlaseista lähti oranssit hyvin pois. Sitten vielä pesu astianpesukoneessa. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Toinen kokeiltu konsti oli Helo -lakan sävyttäminen maalikaupassa.

Veikkaan, että pienellä ruiskulla maalaten riittävästi ohentaen saattaisi saada parhaan pinnan. Itse olen maalannut sisäpuolelle ja vain siveltimellä. Äkkiä katsoen lopputulos on ollut OK.

Kuvallista ohjetta ei ole, mutta pitää joskus tehdä, kun asia tulee aiheelliseksi.

jäsen #419 :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Ulppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ulppi »

Kiitos hyvistä vinkeistä askartelumaalajalle!

Houkuttelevin kokoelma eri konsteista voisi olla alkuun tuo jarrunesteellä värien poisto, sen jälkeen spray maalaus Motonetin sävyillä plexin sisäpuolelle (tai sävytetyillä Helo lakalla) ja lopuksi plexin ulkopuolen kiillotus. Spraypullon latinki voi tietty olla aikas roisi verrattuna pieneen kynäruiskuun...

En ole tuota hiontatahnaa muoviin kokeillut, mutta kuulin maalikaupassa eräältä toiselta asiakkaaltakin kehuja aineesta. Häivyttää ja kiillottaa kulemma esim. asetonin plexiin tai muuhun muoviin jättämät sumentumatkin. Oma hyväksi koettu vinkkinsä muovipuskurien pohjamaalaukseen oli asetonilla plutraaminen. Suojataan alueet, jonne asetonia ei haluta ja muovipullolla ruiskutetaan hento kerros asetonia maalattavalle muoville. Sitten pikapikaa muovin pohjamaalin ruiskutus ennen kuin asetoni on täysin haihtunut. Ajoitus kaiketi tärkeää. Tarttuu kuulemma paremmin kiinni kuin automaalaamoiden peruskonstit. Tiedä tuota.

En tiedä uskallanko kokeilla astianpesukonetta puhdistuksen viimesitelyyn. Nykykoneiden kuivausvaiheessa vastukset saattavat nostaa lämpötilan hieman korkealle. Jokin pehmenemispiste kai tuolla akryylimuovillakin on.

Laitan myöhemmin koottuja kokemuksia vilkkujen kunnostusmaalaamisista. Olivat ne sitten onnisia tai epäonnisia. Vielä kun saisi nätisti nuo halkeamat tukittua huonoimmista vilkuista ennen maalausta.

#2215, Turku
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

^ Juu kyllä se hiomatahna toimii. Itse olen Autosolia käyttänyt, jos ihan vimpan päälle haluaa jää tuosta kuitenkin juuri havaittavat jäljet, sen verran karkeaa tavaraa..mutta tietysti työ on nopeaa. Viimeistelyn voi hoitaa vaikkapa jollain Farelcan hienojakoisemmalla tavaralla.
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Itse olen halkeamia korjannut kontaktiliimalla, ja todennut sen melkeimpä parhaaksi. Siinä pitää vaan noudattaa ohjeita oikein, että antaa kuivua sen liiman ensin vartin verran ennen kuin puristaa esim. kappaleet yhteen, muuten liimaus ei pidä. Monet muut liimat kovettuvat parissa vuodessa ja varisevat sitten pois. Nuo kuultomaalit ovat varmaan aika hyvä vaihtoehto tuohon maalaus touhuun, jota esim. tuo Dupli-Colorkin tekee...Onko niissä muuten tuo oranssi ja punainen sävy muuten noin niinkuin linjassa noiden alkuperäisten sävyjen kanssa :?: Onko kukaan muuten törmännyt noissa lampun muoveissa semmoiseen että jotkun on läpivärjättyä ja osa sisäpintaan värjättyä.... :?:

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onkohan kukaan kokeillut pikaliimaa halkeamien korjaukseen. Vanhoja "luurattejahan " paikataan juuri sillä aineella ikäänkuin juottaen halkeamat umpeen.

Minulla on pieni yläimuruisku. Pitääkin kokeillä sävytetyllä Helolla joku haalistunut lasi.

Mitä tulee noihin oranssien sävyihin, niin vaikka on kaksi uutta lasia, aina niiden sävyissä on eroa. Tummin sävy on lähes ruskea ja vaalein aika oranssi.
# 419 Vesa Pohjalainen
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Mitä tulee noihin oranssien sävyihin, niin vaikka on kaksi uutta lasia, aina niiden sävyissä on eroa. Tummin sävy on lähes ruskea ja vaalein aika oranssi.[/quote]


Se on tosi, mutta ajattelin, että jos sävyt heittävät yhtä paljon, kun naapuripojan Nissanin lyhdyissä, niin......oli jollain ihme spraylla tempassut ne ja sokeakin olisi jo nähnyt eron maalatuilla ja orkkiksilla 8O Mutta jos ovat ihan ok, niin OK. Ei tämä touhu kuitenkaan ihan NIIN tarkkaa ole....joka kohdassa.

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse reerasin omasta 79:stä takavalot tuolla Motonetista saamalla punaisella "lasi" maalilla ja oransin osan maalasin oranssin/kullan värisellä automaalilla minkä sekoitin lakan joukkoon. Lopuksi vielä vedin koko komeuden päälle pari kerrosta 2K lakkaa :wink: Tuli tosi kiiltävät ja voihan ne vielä vaikka vahata.

Etuvilkuille täyttyisi tehdä sama homma 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ulppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:21
Paikkakunta: Turku

Kokemusperäistä tietoa vilkun lasien kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Ulppi »

Jep. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille. Vihdoin loppukesästä/alkysyksystä oli sopivaa aikaa harrastaa muovikassilliseen vilkun lasien aihioita kunnostuskikkoja.

Puhdistus.
Jarruneste todellakin toimii. Puhdistaa hyvin originaalit värit pois. Omat jälkimaalaukset eri aineilla ovatkin sitten eri juttu. Kaikennäköiset pensselimaalit ja askartelukauppojen maalit ovat hankalia poistaa eikä niiden visuaalinen ilmekään ole kovin mairitttelava. Liiallinen liotus (yli kaksi viikkoa!) jarrunesteessä ei tee hyvää pleximuoville. Hauraaksi ja sameaksi menee. Tuli sekin huomattua.
Jälkipesussa Fairy ja harja paras. Ap-kone liian raju. Samentaa ja turhaan haurastuttaa plexivanhusta. Lisäksi apk vastukset voivat sulattaa plexiä "muodottomaksi möhkäleeksi".

Plexien paikkaus
Löytyi kesällä eräästä venetarvikeliikkeestä aine nimeltää Capt. Tolley's Creeping Crack Cure. On tarkoitettu kaikenlaisten muovipinnoissa esiintyvien halkeaminen tukkimiseen. Olemukseltaan on kuin Eri Keeperiä, mutta juoksevampaa. Pitäisi hakeutua kapillaarisesti halkeamiin. Ei sentään taitekertoimeltaan akryylin kanssa identtinen, joten paikatut kohdat eivät suinkaan häviä näkyvistä. Loppuvaikutelma kuitenkin oli, jotta halkeamat tukkeutuivat, Maalatuissa kohdissa eivät halkeamat enää niin näykään. Ajatus tiiviistä "kupista" vilkkuvalojen suojana miellyttää. Käykö sitten toteen...

Plexien hionta
Eräällä jäsenellä oli vinkki harmaantuneen plexin kunnostuksesta. Hinkkasinkin auto paint renovatorilla, erittäin työlästä oli ja vain hieman tasaisemmaksi sain pintaa. Ehkäpä se kromitahna toimii paremmin. Jäipähän pintaan iän mukainen patina.

Maalien hankita ja sekoitus
Läheisessä maalikaupassa sekoitettiin 2K omatäyttö spraypulloon (akryylilakka) parhaiten vastaavat sävyt. Pohja: kirkas lakka ja petsissä käytettävä väriaine. Keltainen PETSI 27 ja Punainen PETSI 24. Maalikaupassa sävy haettiin lisäämällä kupissa lakkapohjaan petsiväriä, kunnes väri oli tyydyttävä. Tikulla kokeiltiin sävyä vähän väliä vanhaan, risaan vilkunlasiin. Punainen sävy löytyi nopeasti, mutta keltaista piti hakea. Silti lopputulos keltaisessa värissä oli hailakka. Pisara tai puolikas punaista petsiä olisi saattanut antaa oikeanlaisen oranssin säväyksen.
Tulihan sitä hintaa tällekin nippeliharrastukselle. 17e per sekoitettu spraypullo ja 12e pohjustus spray. Pullo kuitenkin riittää kuitenkin noin neliön maalaukseen, joten kannattanee ostaa porukalla ja toteuttaa isompikin maalausurakka.

Pohjustus
Maalarinteippirajausten ja muiden suojausten jälkeen erittäin kevyt sprayas muovinpohjustusaineella maalattavalle alueelle. Itse käytin spray MAX Muovitartuntapohjamaalia. Erittäin ohuelti ettei lähde valumaan. N. vartin kuluttua varsinainen maalaus.

Maalaus
Plexien sisäpuolelle.
Nopeat, liikkuvat sprayaukset maalattavan alueen yli oikealla sävyllä, ettei lähde valumaan. Kun pinta on sormikuiva tai korkeintaan hieman tahmea, niin päälle maalaus (n. 5 min, max 30 min kuluttua sisätiloissa). Päällemaalauksia sen verran, kun alkaa valoa vasten sävy tyydyttämään. Pelkällä keltaisella oli vaikea tavoittaa lopullista sävyä, mutta punaisella sävyllä oikea sävy ja tummuus löytyi parilla kerroksella. Maalikerrosten kuivuttua maalipinta oli todella tyydyttävä.

Jatkossa:
a. Saatan kokeilla kromivahaa plexin ulkopuolen hiomiseen. En kuitenkaan lähtisi maalaamaan ulkopinnalta. Omassa patinoituneessa autossa näyttäisivät ehkä koomisilta. Voihan toki maalipinta patinoittaa hiomatahnalla...

b. Saatan sprayata lopuksi pelkällä kirkaslakalla plexien sisäpuolet vielä kertaalleen tai pari (muistetaan tietysti pohjustus alueille, joissa sitä ei ole). Näyttäisi akryyilakasta jäävän hyvä suojapinta ja takuulla päättelee Crack Curella paikatut halkeamat tiiviiksi. Saattaapi myös estää hieman plexin murenemista. Jos kerta neuvostoajan elementtitaloissa ei rakennustelineitä saanut purkaa ennen kuin tapettiliisteri oli kuivunut, niin kait sitä tässäkin on sitä jotain...

c. Kokonaan ehjiä kierrätysosaplexejä v. 78-80 kuuppiin on vaikea löytää. Usein ruuvikolot ovat lohjenneet auki. Ruuvien koloon pitää keksiä jotain täytettä. Jotain pakista löytynyttä muovitulppaa ja kumista läpivientiä tungin ruuvikoloon etten survo ruuvilla läpi. Jos joku hyvä tulppa löytyisi...

d. Hyvän mallinen kuminen varatiiviste pitäisi löytää vilkunlasin korin väliin. Kaikki vanhat tiivisteet kun olivat aivan koppuraisia. Nyt löytyi eräs U-tiiviste paikallisesta kumiliikkeestä, mutta tiivisityspinta koria vasten voisi olla leveämpi. U-Tiivisteen kiinnitin plexin reunaan varastosta löytyneellä mustalla marine sikaflexilla. Injektioruisku on näppärä apu ohuen nauhan applikoimiseksi uran sisälle.

Laitan kuvasarjoja lasien kunnostuksesta nettiin näkyville myöhemmin. Takavilkuista on vain loppukuvat. Sen verran innostuin maalaushommasta, etten muistanut ottaa takavilkuista alkukuvia. Olivat kuitenkin hailakat ja täysin värittömät ennen operaatiota...

jäsen #2215, Turku
Ulppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:21
Paikkakunta: Turku

Kuvia vilkuista

Viesti Kirjoittaja Ulppi »

Ohessa luvattua kuvastoa:
Alkutilanne pestyn etuvilkun "lasin" (plexin) kanssa:
Kuva

Halkeaminen paikkaus "erikeeperillä"
Kuva

Käytetty "erikeepperi".
Kuva

Lopputilanne. Sävy olisi voinut olla "oranssisempi".
Kuva

Toinen etuvilkku vuorossa...
Kuva

Siloista maalauspinnalta.
Kuva

Maalattu takavalo vas.
Kuva

Maalattu takavalo oik.
Kuva

Valitettavasti alkukuvat takavaloista puuttuvat. Maalausinnostus oli tässä vaiheessa huipussaan ja kuvat unohtuivat. Alkutilanne oli kuitenkin sama kuin etuvilkuilla. Pesty ja plankko.

#2215, Turku
Vastaa Viestiin