![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
öljynsuodattimen juuresta vuotaa öljyä
öljynsuodattimen juuresta vuotaa öljyä
tai ainakin luulen niin, kun kädellä kokeilee on suodattimen alaosa ihan märkä öljystä, kokeiltu on kahdella eri suodattimella ja lohkon tiivistepinta näyttäisi myös olevan puhdas. En oikein älyä mistä muualta se voi vuotaa, kertokaa ihmeessä, kohta loppuu rahat öljyn vuodon takia
. Huomenna pitäis reissuun lähteä, ei taida keretä siihen hätään korjaamaan.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Tänään tultiin reissusta, tuli saabille kovat kilometrit= ~1000km. Hyvin kesti, paitsi pakoputken kiinnike tipahti (se joka on pitkässä putkessa vasten pohjaa), ja huonosti kiinni ollut vilkunlasi tipahti myös (harmi kun en älynnyt kiinniittää paremmin
). Muuten saappi kesti koitoksen hyvin. Öljyä kuitenkin tippuu sen verran että tuolla matkalla (1000km) sitä meni n. 4 litraa.. Hehe. Eli aika paljon, pitää tutkia sitä kannenpää hommaa.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Niin siinä kannenpäässsä kulkee semmonen öljykanava ja siitä se yleensä rupes tihkumaan pikkuhiljaa. Sitten voisi olla mahdollista myös että imusarjantiiviste olisi pettänyt. Sieltäkin saattaa tulla öljyä ja se kasaantuu virranjakajan juureen ja valuu siitä alas suodattimelle. Viimonen mitä tulee mieleen voisi olla että kampiakselin tiiviste olisi pettänyt. Sieltä tulis öljyä ja paljon.
On se vaan hurja peli
Juu, kyllä siellä koneenpuolella jotain muutakin häikkää tuntuisi olevan, periaatteessa toimii hyvin mutta jäähdytysjärjestelmään on ruvennut yhä enemmän keräämään painetta, reissun jälkeen pihisi monta minuuttia paisuntasäiliöstä kovalla paineella ja tihkuu muutenkin vähän jäähdytysnestettä (yhä enemmän koko ajan). Öljyn vuotokin on lisääntynyt, eiköhän edessä ole kansiremontti tms. ![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Sattuipa silmääni tämä vanha viestini. Eli vika on selvitetty aikapäiviä sitten, ja viaksi paljastui seuraavaa; paineen kerääntyminen jäähdytysjärjestelmään -> jäähdyttäjän paisuntasäiliön ja syylärin korkit vaihtuneet keskenään. Öljynvuoto -> ilmeisesti edelliseltä moottorin rakentajalta jäänyt tasapainoakselinluukku tiivistämättä, vaihteisto irroitettu ja luukku tiivistetty, samalla vaihdettu kampiakselin takapään stefa (moottorin ja vaihteiston välissä). Että näin.