bensiinin lisäaineet venttiilien suojaamiseksi

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

bensiinin lisäaineet venttiilien suojaamiseksi

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Tarvitseeko 96 vuodelta 73 tai 75 polttoaineen lisäksi venttiilinsuoja-ainetta. Jos tarvitsee niin mitä kannattaa käyttää. Mistä kannattaa ostaa ja saako suremmissa määrin kuin vain parin desin pulloissa. On meinaan aika kallista. Arvaan, luulen, tiedän systeemilläkin voi vastata. Pihalle kun ilmestyi kaksi hyväkuntoista sellaista Saabia entisestään siellä seisovan 99:n (-82) taakse.
Joskus jossain oli oikein kai Nesteen ylläpitämä luettelo venttiilien suoja-ainetta tarvitsevista autoista. Poistettu, miksi ?

Vielä ei ole hätää kun tankissa on vielä vanhaa " hyvän ajan" bensaa mutta entä sitten ....

Toivottavasti joku viitsii vastata.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tietääkseni vasta -85 vuosimallin 900 satkuunkin tuli kestävämmät venttiilit ja sitä aikaisemmissa vuosimalleissa tarvitaan venttiilinsuojaa joten kyllä kuuppiin kannattaa laittaa suoja-ainetta. Nesteellä tais maksaa melkein 8 € pullo mutta essolla vain n. 5 €. Ei se mun mielestä niin paljoo maksa kun yhdestä pullosta saa kuitenkin 250 litraan bensaa sen suoja-aineen. Eipä 5 euroa lisää hirveesti oo kun vertaa paljon maksaa toi 250 litraa bensaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Sanotaan näin: kuupissa ja viipoissa on Fordin V4 (tai tahtari, mutta se on taas eri asia), joka kaivaa venttiilinsä kanteen pahimmillaan muutaman sadan kilometrin matkalla, jos lyijyä korvaavaa lisäainetta ei käytetä.
Shellin lisäaineen annostus on yksi promille polttoaineen määrästä eli puolen litran pullosta (n. 8 e) rittää viiteensataan litraan eli 4000 - 6000 kilometrille. Varmasti vastaavaa saa halvemmallakin, mutta tuo oli tuossa käsillä.
96 V4 -75
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Saab nähä milloin nämä lisäaineiden ja pullojen suunnittelijat keksivät purtilon, jonka litkua on a) nopea mitata vaijaisiin tankillisiin ja b) helppo ruikata tankkiin pitkän suukappaleen ansiosta.

Eli Sonaxin mitta-asteikko ja mittaustapa (10 ml/10 L jne.) yhdistettynä Redexin törpön suukappaleeseen. Näitä kahta käyttäneenä..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

itse en laittanu sinne mitään lisäaineita ja näyttää saapi kulkevaan ihan iloisesti uuden omistajan ohjaamana :wink:

elikkä kulunut jo pari vuotta siitä..
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla paloi kaikki pakoventtiilit n. 8000 km matkalla ilamn tota suoja-ainetta. Eli suosittelen käyttämään!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Juu, kyllä kaivaa venat kanteen. Mutta onneksi on kansiakin varastossa...

Ei jaksa lutata.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mää käytin nesteen ainetta ja venttiilit silti sökönä noin 10 000km jälkeen.

Tosin vika oli kansien tekijässä, mutta vähän epäilyttävää rahastusta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Laittakaahan rempan yhteydessä jos ja kun teette semmoset venttiilit ja seetirenkaat että kestää lyijyttömän bensiinin.
Ari 1622
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse ajelin kajakilla ilman ongelmia lyijyttömällä. Sori OT mutta onko kenellekään koitunut ongelmia vanhempaan 99:iin lyijyttömän käytöstä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin