96 Ensimmäiseksi autoksi

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
rcmasta
"Koeajolla"

96 Ensimmäiseksi autoksi

Viesti Kirjoittaja rcmasta »

Tervehdys!

Tuossa reilun vuoden päästä täytän 18 vuotta ja suvussa kun saabismia on ollut jo muutaman sukupolven ja monen vuoden verran, niin miksi itse poikkeaisin ostamalla jonkun ruman voorttin ensimmäiseksi autokseni. Itse olen mieltynyt ysikutoseen sen komean muotoilun, yksinkertaisuuden ja mahtavan varustelun (:lol:) takia ja olen tässä hankkimassa 96:sta ensimmäiseksi autoksi, ehkä pieneksi rakenteluprojektiksi ennen kuin kortin suoritan.

Tosiaan saabismia on ollut suvussa ja on muutama ysikutonenkin, joista toisen romu on tallella ja katsastelin sitä tuossa muutama tunti sitten, sisusta olisi ihan täydellisessä kunnossa, konekin ehkä, vaikka ruostetta oli hivenen. Kunnostamaan kokonaan tätä autoa en lähde, koska se on niin ruosteinen ja huonokuntoinen, että siihen menisi koko ikä ja terveys.

Noniin, siitäpä sitten varaosia, mutta nyt niihin kysymyksiin. Onko 96 hyvä auto ensimmäiseksi autoksi? Onko autoon asennettavissa ilmastointi, huonoja kokemuksia kun on lapsuusiältä ilmastoimattomassa autossa matkustamisesta? Mitä kannattaa tarkastaa kaupanteossa ysikutosesta? Onko kunnostukseen kuluvasta rahasummasta tietoa, esimerkiksi nuo pikkusälät, kuten merkit, maski, pölykapselit tai vähän suuremmissa määrin esim. konepuoli?

-rcmasta
mikan
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikan »

Käytettyjä osia saa pääasiassa helposti ja edullisesti jos kyse on 70-luvun kuupasta. Vanhempien kanssa onkin sitten vaikeampaa. Tosin ihan kaikki osia ei sitten olekaan saatavissa helposti ja juuri ne yleensä kaipaavatkin uusimista (esim tuulettimen laakeri). Lisäksi peltiosia alkaa olla vaikea löytää uusina.
Ensimmäiseksi autoksi 96 on varmasti ihan oiva peli. Suomessa lienee yksi(?) 96 jossa on ilmastointi. Eli sellaista on saanut lisävarusteena, ainakin jenkeissä. Alkuperäisen ilmastoinnin löytäminen voi olla erittäin vaikeaa ja kallistakin. Sen sijaan ainahan voi napata osat jostain uudemmasta autosta ja tehdä itse (jos osaa). Olenkin ihmetellyt ettei ole tullut vastaan yhtään vanhaa autoa johon joku olisi asentanut ilmastoinnin. Ottaisko joku tästä idean ja rakentaisi...

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos ilmastoidun auton haluat niin pitää ostaa melkein 90-luvun puolivälin tai uudempi auto. Tai no saabeissa saattaa olla vanhemmissakin. Ne sitten vuotaa yleensä tai ei muuten vaan toimi ja korjaaminen on kallista. Itse olen ainakin ihan hyvin tullut toimeen omalla 96 kun oon vaan ikkunat ruuvannu auki. :wink:
Taitaa nykyään olla noi myytävät 96 sellaisia yksilöitä että vaikea sanoa mitä niissä voi olla vikoina. Ainakin takaiskareiden kiinnitykset kannattaa tutkia koska ne korkkaa yleensä jossain vaiheessa ruostuessaan, jos ei ole jo korjattu. Tietty moottorin toiminta ja kytkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
rcmasta
"Koeajolla"

Juu, löysin jonkun lontoonkielisen listan, mitä pitäisi tarkistaa ja vanhemmiltani olen kuullut kauhujuttuja tuosta kytkimestä (levisi keskellä Helsingin ruuhkia), mutta tuskin se kytkin nyt ihan mahdoton ole.

Ajokuntoinen ysikutonen olisi tarkoitus ostaa, mutta kuitenkin semmoinen, missä olisi hieman jotain tekemistäkin ja pientä kunnostusta.

Pitää käydä tuota vanhaa 96 romua tarkastelemassa ja katsoa saisiko mitenkään toteutettua ilmastointia siihen. Konepellin alla on melkoisesti kuitenkin tilaa ja kojelaudassakin on pienille systeemeille tilaa, mutta taakse se lienee vaikein saada? Ehkä se "ikkunat auki"-ilmastointi on helpoin ja äijämäisin konsti, mutta olisihan se komeaa omistaa Suomen toinen ilmastoitu 96 8)

Kiitos vastauksista!
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kuuppahan on toimivana auto siinä missä muutkin ja melkeinpä talviautona aivan huipputasoa, mutta ikä alkaa painaa ja eihän siinä sinäänsä mitään, mutta kun nuita varaosia on aika hankala saada.

Melkeinpä suosittelisin jotain uudempaa ruiskusaabia ensimmäiseksi autoksi. Tietysti näissä kuupissa on sitä extriimii yllinkyllin.

Onnea etsintään ja valintaan.....
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Myös kajakkiin on ollut ilmastointi saatavissa ainakin Jenkeissä, tosin se sielläkin on hyvin harvinainen lisävaruste.
Onnsituin yhden systeemin aikoinaan Suomeen hankkimaan, tosin se meni erään aihion mukana kerholaiselle, jokam kaiketi silittelee sitä hyllyllä iltaisin.
Kompressorina oli Fordin V8 mallien kompura ja homma ei juurikaan toiminut 1,5 litran koneella, kun se tahtoi hyytyä kompuran iskiessä päälle. Pirstetty 1,7 toimi hyvin, kertovat moisella varusteella ajaneet ystävät Ison Veden takaa.

Muuten kajakki on kyllä helppo ja sopiva eka auto.
# 419 Vesa Pohjalainen
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kannattaisi ehkä ajaa ilmastoimattomalla kuupalla ensin yksi kesä ja sitten päättää, haluaako lähteä siihen ilmastointilaitetta rakentamaan. Tuon ikäisessä autossa kun sitä väkertämisen ja ruuvailun tarvetta saa mukavasti tyydytettyä ihan perusylläpidon, huoltojen ja luonnostaan lankeavien korjausten parissa. Yksi heikko lenkki V4-moottorisen kuupan tekniikassa ovat jakopään rattaat ja tasapainoakselin laakerointi, joita ilmastointilaitteen kompuran pyöritys kuormittaisi ylimääräisesti.

Lapsuutesi hikiset matkakokemukset ovat ehkä kuupan taka- eikä etupenkiltä? 12 kesää kuupilla ajelleena sanoisin, että ihan hirveästä kuumuudesta ei ole kuskinpaikalla tarvinnut kärsiä: kuupan vakioilmanvaihto tuuliohjaimin varustettuine ikkunoineen takaa mukavat oltavat, vilpoisammat kuin monessa muussa ilmastoimattomassa autossa (esim. Saab 99, 900, 9000).

Monessa uudemmassa autossa on iso musta kojelaudan päällinen, jonka aurinko kuumentaa lämpöpatteriksi ison viiston tuulilasin läpi. Kuupan ikkunat ovat sen verran nykyautoja pienemmät ja pystymmät, ettei auringon porotus kuumenna matkustamoa yhtä tehokkaasti.

Onnea kuupan etsintään! Toivottavasti löydät mieleisesi; hyvästä kannattaa maksaa hyvin.
Viimeksi muokannut Juha96, Su Elo 20, 2006 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Avattavia takaikkunoita on myös, jolloin ilma kiertää tosi hyvin. Kokemusta on siitäkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
ilmari
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Terve, ittelläni on ollu kuuppa kohta yhdeksän vuotta ekana autona.

Juu, ei mulla muuta 8)
Saab 9-3 SC 2.0t Biopower '07 / Saab 9-5 2.3t '99 / Saab 900i 2.1 16-Valve '92 / Saab 96L '76 / #2429
rcmasta
"Koeajolla"

Yhdeksän vuotta :o, kyllähän sen sitten täytyy jo olla melkoinen auto, että siihen jaksaa tyytyä. Isälläni ainakin on ollut aina tarve hankkia parempaa Saabia tilalle (ajelee nykyään Saksasta tuodulla diplomaatti 9-5:llä :P)

Milläs tavalla nuo avattavat taka-ikkunat sitten toimivat, jos niitä edes jostain saa? Äitini vanhassa 900:ssa oli jonkinsorttisella nuppi-/vipusysteemillä ja saranalla, mikä oli turhan epäkäytännöllinen ja epämukava viritelmä.

Joo, ne muistot eivät ole kuupasta, vaan vanhasta 900:sesta, missä tosiaan istuin takapenkillä. Vanhemmat eivät taineet avata ikkunaa, koska isälläni tulee vedosta niska kipeäksi. Hmm...

Hyvästä tosiaan kannattaakin maksaa, mutta onhan noita ysikutosia nähty nettiautossa, mitkä ovat ihan romuna ja ilman rekisteriä, mistä kehdataan vielä pyytää armottomia summia. Tyhmä maksaa.
Saab96Power
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

moi!
Mä oon myös vasta 17,mutta mulla on jo pari 96sta..:) mutta mulla on "vaan" 8kk ajokorttiin..

Onnea vaan auton hankintaan ja ajokortin hankintaan!

Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
lehtola
"Aero"

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Lienee niin, että mekanismi noissa avattavissa ikkunoissa on aika paljon samanlainen kaikissa automerkeissä kun puhutaan 2(3) ovisesta autosta. Saranat ja nipsutin, siinähän ne.
Ilamkierto paranee huomattavasti ja pelkkien takaikkunoiden auki pitäminen riitti hyvin tänäkin kesänä.
Matti
kayak75
Matalapaineturbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Kannattaa koeajaa ehjä ysikuutonen ennenkuin alkaa isoon kunnostusurakkaan. Ajomukavuus kun on aika kaukana siitä mitä uusilla autokoulujen autoilla. Mutta kyllä sillä pärjäilee, kaupunkiajokin sujuu kun vaan oppii ennakoimaan. Jarrutehostin ei ole yhtä vahva kuin nykyautoissa, ja ohjaustehostimen on löydyttävä hihasta, joten äkkinäiset suunnan vaihdokset eivät suju ihan tuosta vaan. Mutta jos hihasta löytyy ruista, on pysäköinti helpompaa kuin nykyautoilla, koska näkyvyys ulos on erinomainen ja kori on paljon kapeampi kuin nykyautoissa. Maantieajossa vehje on hyvin suuntavakaa ja ohjaus on tunnokas, ainoa haítta on moottorin ääni joka peittoaa radion. Passiivinen turvallisuus ei tietenkään ole nykytasoa mutta varmasti parempi kuin 80-luvun pienimmissä japanilaisautoissa.
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, mullakin on Sportissa nuo avattavat takasivuikkunat ja parantavat kyllä matkustamon ilmavuutta huomattavasti ja ilman pahaa vedontunnetta.

Yksin ajelevan huomiona, että vaikka takasivuikkuoiden avausmekanismi on sama kuin 99/900:ssa, ovat ne kuupassa paljon kätevämmät. Tämä siksi, että niitä, varsinkin oikeanpuoleista, pystyy hieman kurottelemalla käyttämään kuskin paikalta käsin :) 3-ovisessa 900:ssani jäivät paljon vähemmälle käytölle, koska avaaminen tai sulkeminen olisi käytännössä vaatinut auton pysäyttämisen ja paikaltaan poistumisen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

Satkussa nuo takaikkunat sulkeutuu automaattisesti noin ripeät päälle 120km/t. :D

Eli ei ole pakko pysäyttää...
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin