Perimme tuossa vuosi sitten vuosimallin 76 kuupan.
Alunperin ajatus oli säilytämme pelin sellaisenaan "myöhemmille sukupolville", mutta nyt on ruennut tuo museorekistöröinti kiinnostamaan.
Auto on jotakuinkin alkuperäisessä kunnossa. Ruostetta ei ole löytynyt mistän. Alkuperäinen maalipintakin on varsin hyvässä kunnossa. Päällisinpuolin auto on muutoin "pakasta vedety" mutta etulokarissa on akkuhapon maalipintaan poltttama laikkku. Liusäksi toinen aurinkolippa on rikkoutunut. Kesänmittaan autolla ajeltu parituhatta kilmetria ilman murheita. Eli en uskoisi että tuo museauto statuksen saaminen olis kovinkaan suuren työn takana. Mutta en omaa mitään kokemusta näistä museorekistöröinti touhuista. Miten statuksen saaminen käytännössä menee?
Kaikki vinkit tervetulleita.
nm.aloitteleva Saabisti
Museorekistörinninstä, kuinka käytännössä tapahtuu
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Moi!
Melkein kaikki pitää olla alkuperäistä,jos en musita väärin niin saa olla ainoastaan 5 poikkeusta..
Sit siinä myös on 2 eri "katsastusta",joko "hyvin entisöity" tai "heti käytöstä otettu".Jos ymmärsin oiken niin autosi olisi "heti käytöstä otettu".
tässä on SA-HK:n (Suomen AutoHistoriallisen Kerhon) kotisivulta löytyviä määritelmiä museoajoneuvosta!
http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm#maaritelma
Onnea katsastukseen!
Niko
Melkein kaikki pitää olla alkuperäistä,jos en musita väärin niin saa olla ainoastaan 5 poikkeusta..
Sit siinä myös on 2 eri "katsastusta",joko "hyvin entisöity" tai "heti käytöstä otettu".Jos ymmärsin oiken niin autosi olisi "heti käytöstä otettu".
tässä on SA-HK:n (Suomen AutoHistoriallisen Kerhon) kotisivulta löytyviä määritelmiä museoajoneuvosta!
http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm#maaritelma
Onnea katsastukseen!
Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Tässä nyt on tarkalleen oiken vain tuo linkki.Saab96Power kirjoitti:Moi!
Melkein kaikki pitää olla alkuperäistä,jos en musita väärin niin saa olla ainoastaan 5 poikkeusta..
Sit siinä myös on 2 eri "katsastusta",joko "hyvin entisöity" tai "heti käytöstä otettu".Jos ymmärsin oiken niin autosi olisi "heti käytöstä otettu".
http://www.sahk.fi/museoajoneuvo.htm#maaritelma
Auton pitää ilmiasultaan vastata alkuperäistä.
Alkuperäisyysvaatimus ei siis koske osia vaan osien ilmiasua.
Periaatteessa yhtään poikkeusta ei sallita, mutta alkuperäistä vastaava on joustava käsite.
Museoajoneuvon tarkistaa ensin joku valtakunnallisen organisaation omaava taho, yleensä SA-HK, jonka paikalliskerhoilla on tarkastajia. Museoajoneuvotarkastaja antaa lausunnon, jonka avulla varsinaisen museoajoneuvotarkastuksen ja muutoskatsastuksen museoajoneuvoksi suorittaa katsastustoimipaikka.
Entisöidyillä ja alkuperäiskuntoisena säilyneillä on sama ja samanlainen tarkastus ja katsastus, mutta vaatimustaso on hieman erilainen. Käytännössä entisöimättömissä sallitaan vähäisiä käytön jälkiä, kun entisöidyissä ilmiasun pitää olla yhtenäinen. Alkuperäisestä ilmiasusta ja "siisti ja hyväkuntoinen" vaatimuksesta sallitaan vähäisiä poikkeamia joko turvallisuussyistä (esim. suuntavalot, turvavyöt) tai tarkastajasta riippuen kohtuuden nimissä (kaikki tarkastajat eivät tätä jälkimmäistä käytä).
Museostatusta tavoiteltaessa kannattaa ensimmäisenä olla yhteydessä paikalliseen museoajoneuvotarkastajaan (luettelo löytyy SA-HK:n sivuilta) ja pyrkiä keskustelemaan ko. henkilön näkemyksistä ja mahdollisuudesta epäviralliseen ennakkotarkastukseen. Siinä selviää kerralla tarkastajan näkemykset ja auton tarvimat korjaukset. Kertomuksesi perusteella aurinkolipan korvaaminen ehjällä saman näköisellä käytetyllä on ehkä ainoa tarvittava toimenpide. Läikän erottuvuudesta ja laajuudesta riippuen saattaa ehkä olla aiheellista tehdä sillekin jotain, esim. paikkamaalaus (lokasuoja/kylki) tai myllytys.
96 V4 -75
-
- "Viggen"
- Viestit: 691
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
MA-kilpiin
moro
onnea perinnön johdosta, tuo kuuppa kaannattaa museoreksiteröidä stautksella "alkuperäiskuntoinen" jolloin siinä sallitaan enemmän luonnollista kulumaa, orggis kuntoine kun on aina arvoikkain..
1. ota yhteyttä kotikunnan lähimpään ma-tarkastajaan
*Vaasan Veteraaniautoseura ry. PL 127, 65101 Vaasa
Puheenjohtaja Jari Sundman 050 369 3734
Sihteeri Stefan Groop 050 526 1144
Vastaava museoajoneuvotark. Keijo Kiuru 0400 699 145
(löytyy http://www.sahk.fi)
2.pyydä koti käynti ja esitarkastus ma tarkastajilta (toimivat vähintään
2 hlö pareissa, esim lopputulos tiukassa paikassa on heidän keskinäisen neuvottelunsa tulos) tällöin saat ohjeita lopulliseen ma kuntoon saamiseksi
tarkastajalla on myös tehtävä tarkastamisen ohella ohjata entisöintiä ym..
3. suorita ma tarkastus, tarvitaan 3 kpl väri kuvia ma-todistukseen (lausuntoon), ma-tarkastus maksu (shak:n jäsenille 30-50% alea, esim vaasan jäsenmaksu on 35e ja liittyminen 35e), matkakulut tarksatajille, tarkastus paikka jossa pohja voidaa tsekata (öljymontuu, nosturi.. ) riippuu tarkastajista. lisäksi auton historia selvitys
4. hyväksytyn auton kanssa katsatuskonttorille jossa inssi suorittaa muutoskatsatuksen, 76 on ollut valkoist kilvet jotka käy edelleen tai jos haluat niin tilaa mustapohjaiset MRx-xxx kilvet
5. nauti kajakista 30 vuorokautta vuodessa, autovakuutus on 1/12 osa nykyisestää, autovero loppuu ja loppu osa palautetaan, käyt katsatuksessa 2 vuoden välein, vapaudut talvirengaspakosta
6. kirjoita Saabistiin juttu autosta ja ano 83 e (muistaakseni) hallitukselta stipendia ma katssatuksen johdosta..
ps. pistä yv:tä niin pistän tulemaan sulle sen aurinko lipan jotta saat mr kilvet kuntoon
pt
96-71 orggis -ma ja pari muuta Saabia
onnea perinnön johdosta, tuo kuuppa kaannattaa museoreksiteröidä stautksella "alkuperäiskuntoinen" jolloin siinä sallitaan enemmän luonnollista kulumaa, orggis kuntoine kun on aina arvoikkain..
1. ota yhteyttä kotikunnan lähimpään ma-tarkastajaan
*Vaasan Veteraaniautoseura ry. PL 127, 65101 Vaasa
Puheenjohtaja Jari Sundman 050 369 3734
Sihteeri Stefan Groop 050 526 1144
Vastaava museoajoneuvotark. Keijo Kiuru 0400 699 145
(löytyy http://www.sahk.fi)
2.pyydä koti käynti ja esitarkastus ma tarkastajilta (toimivat vähintään
2 hlö pareissa, esim lopputulos tiukassa paikassa on heidän keskinäisen neuvottelunsa tulos) tällöin saat ohjeita lopulliseen ma kuntoon saamiseksi
tarkastajalla on myös tehtävä tarkastamisen ohella ohjata entisöintiä ym..
3. suorita ma tarkastus, tarvitaan 3 kpl väri kuvia ma-todistukseen (lausuntoon), ma-tarkastus maksu (shak:n jäsenille 30-50% alea, esim vaasan jäsenmaksu on 35e ja liittyminen 35e), matkakulut tarksatajille, tarkastus paikka jossa pohja voidaa tsekata (öljymontuu, nosturi.. ) riippuu tarkastajista. lisäksi auton historia selvitys
4. hyväksytyn auton kanssa katsatuskonttorille jossa inssi suorittaa muutoskatsatuksen, 76 on ollut valkoist kilvet jotka käy edelleen tai jos haluat niin tilaa mustapohjaiset MRx-xxx kilvet
5. nauti kajakista 30 vuorokautta vuodessa, autovakuutus on 1/12 osa nykyisestää, autovero loppuu ja loppu osa palautetaan, käyt katsatuksessa 2 vuoden välein, vapaudut talvirengaspakosta
6. kirjoita Saabistiin juttu autosta ja ano 83 e (muistaakseni) hallitukselta stipendia ma katssatuksen johdosta..
ps. pistä yv:tä niin pistän tulemaan sulle sen aurinko lipan jotta saat mr kilvet kuntoon
pt
96-71 orggis -ma ja pari muuta Saabia