Vaihdelaatikoista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vaihdelaatikoista

Viesti Kirjoittaja tommij »

Löytyi yksi kuupan vaihdelaatikko, jonka tyyppistä en ole ennen nähnyt, eli tuo kolmas kuva:

Tämä on tavallinen kolmilovinen teräskuorella:
Kuva

Ja tämä on käsittääkseni alkupään V4:sen loota, sileä alumiinikuori, tyyppimerkintä 708115. Mutta kun ei ole V4sen varaosakirjaa, niin minäs vuosina tämä on ollut?
Kuva

Ja se oudompi lintu:
Kuva
708115 H.D.A., ilmeisesti kehitysversio edellisestä, kun on jo pari vahvistusripaa valussa. Minkäs vuotinen tämä?

Ja laitetaan nyt toi nelkun peruslootakin kyytipojaksi ihan muuten vaan :D :
Kuva

Eli tarkemmista vuosimalli / mallitiedoista oltaisiin kiitollisia. Tietäisi vähän onko noilla oudommilla linnuilla mahdollisesti käyttöä jonnin projektin kanssa vai ei...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

TN:n valikoimista löytyi samanlainen kolmoskuvassa olevan näköinen, mutta varaosakirjakaan (93/95/96 vm 56-71) ei tuonut selvyyttä asiaan kun sitä tutkittiin.
Kakkoskuvan loota tuli jo ekoihin ysivitosiin, paitti sisemmät nivelet olivat kuten kuvassa 1.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

TN?

Tuo nimenomainen kakkoskuvan laatikko on V4sta, mutta noi käsikranaatit tais tulla jo 66 kuuppaan (ainakin tuossa yhdessä varaosa-autossa on samanlainen paketti paitsi tietysti kytkinkoppa, ja pitäisi olla alkuperäinen).

Sanottiinkohan Saabklubbenin sivuilla, että nuo vetarin sisäpäät tuli ensin sporttiin 65 ja vakiomalliin 66.

Ysiviitosesta siellä ei tosin puhuttu erityisemmin mitään, mutta nyt kun mainitsit, niin muistelenkin historiikista lukeneeni, että olivat nelipykäläisiä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

TN?

Viesti Kirjoittaja tn »

Mikko viittaa tänne Joutsan suuntaan.

Selvyyttä laatikkomysteerioon odottaen, V4-terveisin T. Nikkanen.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kabu »

95:sessa on tosiaan alusta saakka ollut nelilovinen laatikko. Samoin tahtarisporteissa oli tuo nelilovinen. Pitää tarkistaa asia mutta muistaakseni omassa 62 mallisessa 95:sessani on ulkonäöltään kakkoskuvan näköinen laatikko mutta valurautakuorella, kuoreen on sitten meistetty iso numero 4.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Eikös se mene jotensakin silleen, että lyhytnokkasissa on kaikissa valurautakuoret ja alumiinikuori tuli vasta nelilovisen mukana pitkänokkaan? (Eli kolmilovisia alumiinikuorisia ei ole).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jos/kun tarkempaa tietoa ei löydy, niin voisiko joku kielitaitoinen laittaa tämän saman kysymyksen saabklubbenin foorumille?

Eli minkä vuosimallin/mallin laatikko 3. kuvassa.

Ehkä siellä ollaan viisaampia.

_____________

Vielä lisäys, soittelin Lehtosellekin, muttei sielläkään ollut mitään tietoa.

Arveluna tuli, että voisi olla joku esisarja tuolle "täysin rivotetulle" lootalle. Eli siitä 70-luvun taitteen paikkeilta voisi yrittää haarukoida.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

...laatikko

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Ihan tavallinen, 68 molemmin puolin.
KK
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: ...laatikko

Viesti Kirjoittaja tommij »

KaKe kirjoitti:Ihan tavallinen, 68 molemmin puolin.
KK
Siis että 68issa on ollut, entä siitä tuoreempaan päin miten?

67ssa on silee loota, katsottiin yhdestä todnäk originaalikuntoisesta. Mites 69?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

...laatikoista

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Yritin kertoa että 67 molempia/69 molempia.Perustuu hataraan muistikuvaan omistamistani autoista ja painettuun kuvaan.Hanskalokero
kirjoissa on valokuvat laatikoista.69kirjoissa kotimaisessa ko laatikko,jenkkikirjassa rivoitettu......vaan eihän näistä koskaan tiedä!KK
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jees, Saabillahan on mennyt eri markkinoille vähän erilaisia kokoonpanoja... vähän senkin mukaan mitä kulloinkin on hyllystä löytynyt :D

'68 taitaa muuten olla harvinaisimpia vuosimalleja ainakin suomessa, ei ole juuri tullut vastaan.

Uusimman jäsenluettelon tietojen perusteella laskin, että löytyy:

3 kpl '68 Sonett
3 kpl '68 viippa (2 projektia, 1 MR)

Ei siis ainoatakaan ysikutosta... (Tietysti voi olla mallivuosi 68eja rekisteröity 67 ja 69).

____________
Seuraavassa muuten linkki yhden nettitutun '68 kuupan kuviin. http://www.lihikset.net/images/kuuppa/Saab-96-1968.htm
Pääasiallinen ulkoinen ero kuusseiskaan on isommat lasit.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin