Erittäin omituinen sähkövika
Erittäin omituinen sähkövika
Noniin, kuuppaan iski omituinen sähkövika. Ajelin kaikessa rauhassa pihalta pois (kylmä kone) jolloin auto sammui ekaan risteykseen. Käänsin virta-avaimesta eikä tapahtunut mitään. Ei valoja, varoitusvaloja, käynnistysvirtoja. Ei mitään. Olin juuri kääntymässä ja suureksi ihmetyksekseni vilkut pysyivät päällä. Myös ratio pelasi. Sekä kaikki muutkin sähkölaitteet jotka toimivat virtalukon L-asennossa toimivat vieläkin.
No, tästä tämä vain paranee. Hinattuani auton takaisin himaan, selvittelin hetken aikaa vikaa yleismittarin avulla, tuloksetta. Vedin pois johtoja sulakerasiasta ja kävin vääntämässä virta-avaimesta. Simsalabim! Auto lähti käyntiin. Kaikki toimi taas moitteetta. Ajelin viikon verran ja eilen tapahtui sama mystinen sammuminen, tosin lämpimällä koneella. Ihmetyttää kyllä kovin mikä tuon voi aiheuttaa. Virtalukko ehkä?
No, tästä tämä vain paranee. Hinattuani auton takaisin himaan, selvittelin hetken aikaa vikaa yleismittarin avulla, tuloksetta. Vedin pois johtoja sulakerasiasta ja kävin vääntämässä virta-avaimesta. Simsalabim! Auto lähti käyntiin. Kaikki toimi taas moitteetta. Ajelin viikon verran ja eilen tapahtui sama mystinen sammuminen, tosin lämpimällä koneella. Ihmetyttää kyllä kovin mikä tuon voi aiheuttaa. Virtalukko ehkä?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
haiskahtaako
virtalon pohjassa bakeliitin käryltä? näkyykö tummia alueita liittimien vieressä?
onko maajohto ok?
ovatko laturille menevät 2 harmaata johtoa ok?
onko startille menevät johdot menossa poikki??
stekkaa ne aluksi ja palataan
onko maajohto ok?
ovatko laturille menevät 2 harmaata johtoa ok?
onko startille menevät johdot menossa poikki??
stekkaa ne aluksi ja palataan
Aloitetaan helpoista:
- tarkista, puhdista ja kiristä akun kaapelit, molemmat, molemmista päistään sekä korin ja tekniikan välinen kaapeli
- tarkista, puhdista ja kiristä startin ja laturin kaapelit, kaikki, molemmista päistään
- tarkista, puhdista ja tarvittaessa uusi kaikki sulakkeet
- niin ja tarkista se virtalukon pohjan toimivuus, tarvittaessa vaikka tilapäisillä ohikytkennöillä.
- tarkista, puhdista ja kiristä akun kaapelit, molemmat, molemmista päistään sekä korin ja tekniikan välinen kaapeli
- tarkista, puhdista ja kiristä startin ja laturin kaapelit, kaikki, molemmista päistään
- tarkista, puhdista ja tarvittaessa uusi kaikki sulakkeet
- niin ja tarkista se virtalukon pohjan toimivuus, tarvittaessa vaikka tilapäisillä ohikytkennöillä.
96 V4 -75
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itsellä hävisi joskus virrat tykkänään ja ei startannut. Vikaa etsiessäni kynän kanssa huomasin, että sähkö loppuu sulakerasialle tai se ei mene siitä eteenpäin (en muista kumminpäin oli). Yksi osuus oli hapettunut mykäksi, joten hain paremman sellaisen romarilta (50 mk kehtasivat pyytää) ja homma korjaantui.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ahaa
jäljet johtavat sylttytehtaalle. olisko niin että se johto joka on startilta teipattu ja laturilta onkin sama johto eli laturilta lähtevä johto, jos teipattu niin joskus ollut hieman ylikuumenemista ja saattaa olla ns. kyrpiintynyt matkan varrelta
heitä yhtä paksu hyppyjohto laturilta startille jos ongelma uusii ja tarkkaile tilannetta. tai jos viitseliäisyyttä löytyy niin mittaa se johto.-
heitä yhtä paksu hyppyjohto laturilta startille jos ongelma uusii ja tarkkaile tilannetta. tai jos viitseliäisyyttä löytyy niin mittaa se johto.-
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Jeah, helpoin tapa on vaihdella "epäilyttävät" johdot uusiin säästyy jatkossakin ikäviltä murheilta. Vanhojen autojen ominaisuus on ajan myötä sähköongelmat, jotka johtuvat pelkästään "kypsyneistä" ja kovettuneista johdoista...jos niitä ei ikinä uusita 

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Dodii... vika löytyi. Elikkäs sulakerasian yläpuolella ilmeisesti virtalukolle lähtevässä johtopakassa on kosketushäiriö. Laitoin virta-avaimen k-asentoon ja menin nypläämään johtoja niin virrat löytyivät. Yhtä nopeasti ne myös hävisivät kun johtopakkaa vähän hipaisi. Täytyy varmaan vetää kaikki virtalukolle menevät piuhat uudestaan 

Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Katso/heiluttele sulakerasiassa sulakkeiden 2 ja 3 alla olevia johtoliitoksia. Lueskelen tässä 96 vm 79 käyttöohjekirjan sähkökaaviota ja kolmosen alle tuleva harmaa johto tulee laturilta <= startilta<= akulta eli virrottaa koko rasiaa ja kakonen on taas yhteydessä virtalukkoon. Jos yhteyskatkos ilmenee niitä heiluttaessa, niin vika on saman tyyppinen kuin itsellä vajaa 10 vuotta sitten ja silloin vika korjaantui sulakerasian vaihdolla. Irrota sulakerasia konehuoneesta ja katso alle, onko siinä hapettumaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suosittelen samaa. Itellä oli löystynyt sulakerasiasta niitaus tähän liittimeen(ne urosliittimet on niittaamalla kasattu siihen muovikuoriseen rasiaan). Hukkas välillä virrat just kuvailemallasi tavalla. Kaikki johdot oli kunnossa. Rasian vaihto korjas tilanteen.KeijoAnnikki kirjoitti:Katso/heiluttele sulakerasiassa sulakkeiden 2 ja 3 alla olevia johtoliitoksia. Lueskelen tässä 96 vm 79 käyttöohjekirjan sähkökaaviota ja kolmosen alle tuleva harmaa johto tulee laturilta <= startilta<= akulta eli virrottaa koko rasiaa ja kakonen on taas yhteydessä virtalukkoon. Jos yhteyskatkos ilmenee niitä heiluttaessa, niin vika on saman tyyppinen kuin itsellä vajaa 10 vuotta sitten ja silloin vika korjaantui sulakerasian vaihdolla. Irrota sulakerasia konehuoneesta ja katso alle, onko siinä hapettumaa.
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Viikon päivät on tässä nyt ajeltu ja hyvin tuntuu toimivan. Oikeastaan laitoin vaan runsaasti CRC:tä ja putsasin kaikki sulakerasian liittimet. Ei ainakaan vielä ole vika uusinut, eikä johtojen heiluttelukaan saa autoa sammumaan. Kiitos vaan kaikille vihjeistä!
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Erittäin omituinen sähkövika
mulla startin kautta kulkeva harmaa johto kaput, siinä syy sähköjen häviämiseen...