V4 96 jarruongelma - poljin pohjaan - missä vika?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

V4 96 jarruongelma - poljin pohjaan - missä vika?

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Nyt tarvitsisin pikaisia neuvoja.
96sen jarrupoljin muuttui yhtäkkiä ajossa ”pehmeäksi” ja jarruttaessa auto alkoi puoltamaan. Liikennevaloissa hitaasti poljin painuu pohjaan.
Pääsylinteri vaihdettu ja systeemi ilmattu, nesteet vaihdettu, näkyviä vuotoja ei ole ja nestemäärä pysynyt samana!? En ymmärrä enää mistä etsiä vikaa?!

(Kävin tänään Saab expertti T.Värjölän luona Tikkurilassa, mutta ei hänellä ollut mitään ohjetta jarrujen kuntoon saamiseksi : ( )

Pitäisi päästä vielä kurvailemaan kesäautolla ennen lumien tuloa.

Kiitollinen ratkaisuun johtavista vinkeistä.
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8102
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kun menet seuraavan kerran

Viesti Kirjoittaja mestari »

sinne korjaamoon jossa on se saab expertti niin revi korjaamokyltit katolta pois tarpeettomana. ei vaiskaa. vitsi vitsi. mutta taisit vaihtaa toisen paskan tilalle meinaan sen pääsylkyn.
eli oliko varmaan ehjä? tarkistitko putket ja letkut?
siinäpä se sit olikin.
ja jos ei homma aukene, tuo meille kyllä meillä hiotaan,
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Pääsylinteriltähän tuo kuulostaa. Kokeilepa vielä sellaista, että lyöt vaikka hiekalla jarrut pohjaan ja katsot jäljistä tai pyydät paria kaveria katsomaan sivusta, lukkiutuuko kaikki pyörät samaan aikaan. Vastakkaiset etu- ja takapyörä ei lukkiudu/ lukkiutuu toista puolta myöhemmin ==> n. 100-% varma pääsylinteriongelma. Jos taas vain yksi pyörä takkuaa, niin luonnollisesti tutkit ko. piirin läpikotaisin.
#1970
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Ruotsista tuon uuden pääsylinterin hankin, ja kyllä vaikutti olevan trimmissä.
Mutta vaihdon jälkeen tosin poljin menee vielä nopeammin pohjaan. Lukkojarrutusta ei voi tehdäkään, mutta kun kun vetäisee liinat (poljin alta aikayksikön pohjaan) kiinni puoltaa urheilukurkku oikealle.
Mistä/miten voisi päätellä onko laite kunnossa?

Tällaiset jarruongelmat lienee harvinaisia?! Mutta väliäkö sillä kun pitäisi saada auto kuntoon.
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tutkihan takapyörien sylinterit ettei ole pullahtanut mäntä pihalle
tai näkee sen kilven puolelta onko jarrunesteessä jos on kuluneet
rummut ja kengät niin voipi tehdä tuollaisen ilmiön??!!
Ari 1622
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

kokeile ilman tehostajaa.. eli alipaineletku pois tehostajasta.. ainakin pitäis polkimen olla raskas "poljettava". ei välttämättä mene ihan heti pohjaan 8)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tai metalliputkessa pienen pieni reikä ei välttämättä huomaa heti
vaikka tutkisi,
Ari 1622
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Eli jos ei näkyviä vuotoja ole, pääsylinteri vaihdettu (oletus että kunnossa), metalliputkien kunto on myös kertaalleen katsottu, voisiko jarrutehostaja olla viallinen? Onko kenties joku muu V4 kuski törmännyt jarrutehostajan rikkoutumiseen? Ajaminen tehostajaletku irti suositeltavaa?

:?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Meikäläisellä on kerran tehostaja poikinut ja vaikutushan oli juurikin sellainen kuin odottaisi, eli tiukassa alamäessä oli lähteä penkin selkänoja kiinnityksistä kun otin vähän tukea, että saisi pysähtymään valoihin...

Eli jarrutusteho putoaa olemattomiin V4sella ilman tehostajaa, varsinkin kun noin yllättäen päsähtää. Voi tietysti ajaa, kunhan ennakoi reilusti ja pitää välit riittävinä, mutta ei ehkä suositeltavaa.

Jarrutehostimen rikkoutuminen ei käsittääkseni aiheuta sitä, että poljin painettaessa hiljalleen vajoaisi pohjaan. Kyllä se viittaa siihen, että neste vuotaa jonnekin. Ulos tai sitten sisäistä ongelmaa, tiiviste tms.

Pääsylinterihän oli uusi? Ei siis ole pitkittäisnaarmuja tms, uudet ehjät tiivisteet?

Niin juu, en nyt ihan muista miten tiivisteet oli siellä pääsylkassa kun on varmaan useampi vuosi aikaa viime remontista, mutta olisikohan onnistunut joskus laittaa jonkin niistä väärin päin tai oli paikalleen tuupattaessa mennyt mutkalle tai jotain sellaista. Kuulostaa epämääräisesti tutulta ongelmalta tuo polkimen vajoaminen rempan jälkeen.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Jarrut edelleen kateissa... :(

Koitin miten jarrut toimii kun irroittaa tehostajan, poljin painuu edelleen pohjaan ja auto puoltaa hieman oikealle.

Jarrunestettä ei tunnu vuotavan mihinkään, purkissa taso ennallaan.

Pääsylinteri on uusi, mutta ollut jossain varaston hyllyllä, joten nuo tiivisteet hmm.. en osaa sanoa.
Täytyy vielä tarkistaa ne ja/tai hankkia uudet varmuuden vuoksi.

Miten sitten jarrut käyttäytyy jos takajarrusylinteri on viallinen?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

caramba1 kirjoitti:Jarrut edelleen kateissa... :(

Koitin miten jarrut toimii kun irroittaa tehostajan, poljin painuu edelleen pohjaan ja auto puoltaa hieman oikealle.

Jarrunestettä ei tunnu vuotavan mihinkään, purkissa taso ennallaan.
Vaihtoehdot:

a) Järjestelmässä ilmaa, korjaantuu ilmaamalla jarrut kunnolla
b) Nestevuoto jossakin (jokin sylinteri/satula, letku, putki, ilmausruuvi, pääsylinterin päätytiivisteet.) Paikallistuu polkemalla jarrua paikallaan pitkään ja urakalla, kunnes jää näkyvä lammikko.
c) Pääsylinterin sisäinen vuoto. Varmistuu sillä, että tällöin menee teho koko piiristä = toinen etupyörä ja vastakkainen takapyörä. Selviää esim. jarrutuskokeella hiekalla tai ottamalla auto pukeille, yksi henkilö painaa poljinta kevyesti ja pitää sen paikallaan ja toinen kiertää kokeilemassa, ottavatko molemmat etu- ja takapyörät suunnilleen samalla voimalla kiinni.
d) Kummitus tai poltergeist sabotoi jarrujasi, kutsu oman vapaan valinnan mukaan avuksi joko meedio tai Ghostbusters.

Muita vaihtoehtoja ei ihan oikeasti ole ja järjestelmällisellä etsinnällä vian täytyy paikallistua johonkin edellä mainituista vaihtoehdoista.

EDIT: ja mikäli jarruja ei ole juuri missään nurkassa, niin periaatteessa on mahdollista, että kaikki pääsylinterin tiivisteet ovat jostain syystä tiensä päässä, jolloin ongelma ratkeaa uudella tiivistesarjalla.
caramba1 kirjoitti: Miten sitten jarrut käyttäytyy jos takajarrusylinteri on viallinen?
Joko kyseinen nurkka jumittaa, jolloin kuitenkaan poljin ei painu pohjaan tai sylinteri vuotaa nesteet pihalle, jolloin tehot katoaa JA poljin vajoaa. Rumpu irti, niin sillähän sen näkee, onko sylinterin ympäristö kostea.
Viimeksi muokannut ah79, Ti Syys 26, 2006 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1970
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Itselleni tuli pari kesää sitten reikä oikean etupyörän jarruletkuun, josta neste paineen alaisena poistui. Mutta jarrutustehoonhan tämä ei tuntuvasti vaikuta, ennen kuin piiristä poistuu riittävästi nestettä, jolloin paine vähenee. Saa olla isompi reikä, että neste poistuu niin rivakasti, ettei painetta ehdi käytännössä ollenkaan syntyä.

Mutta kun sitä nestettä ei sinulla katoa, niin ota suosista se pääsylinteri auki ja tarkista tiivisteet yms. Jos ovat kovin vanhoja, ovat voineet kovettua, eivätkä tiivistä kunnolla.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kannattaa melekeen tutkia, että tuleeko jarruttaessa johonkin jarruletkuun mahtava patti.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Viesti Kirjoittaja eegas »

Pääsylinterin tiivisteisiin sanoisin tuon painumisen viittaavan, puoltaminen voi johtua "ristikkäisestä" jarrujärjestelmästä, jos on toisella piirillä ilmaa, itse ilmaan omatekoisella "tohtorilla", vanha säiliön korkki, missä on polkupyörän venttiili, sitten vaan pumpulla painetta säiliöön, varovasti kuitenkin, ettei säiliö hajoa paineesta. Kerran oli vikana puoltamiseen etujarruletku, näytti aivan ehjältä päällepäin, mutta sisältä meni tukkoon paineen alla.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Jarrut, vauhdin surma

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Jos nestettä ei katoa maastoon ja ilmaaminen on onnistuneesti suoritettu, ei jääne juuri muita vaihtoehtoja kuin pullistuva letku tai pääsylinterin valskaavat tiivisteet. Jos pääsylinterin tiivisteet päästävät paineet takaisin säiliöön, yleensä säiliön nestepinta poreilee polkimella pumpatessa, mutta pinta ei juurikaan laske. Jos taas pinta laskee pumpatessa reilusti, voisi epäillä pullistumaa letkussa. Omassa -75 Ysiwitkassa oli pääsylinterin tiivisteiden parasta ennen-päivä ohitettu alkukesästä ja uusilla tiivisteillä hoitui kuntoon, kun ei ollut runko syöpynyt lainkaan.

teevee P:n Vee
Vastaa Viestiin