Pensaongelmia 96 '77ssä!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Pensaongelmia 96 '77ssä!
Moi!
Olin eilen koittamassa käynnistää mun 96 '77.
Uusi akku paikalle,ja ei muuta kun avainta vääntämään.
No,se "sahas" ympäri ihan kunnolla,mutta ei lähtenyt käyntiin.
(Auto on seissyt noin 6 vuotta pressun alla).
Mä otin ilmansuodattimen kannen pois ja kaadoin sitäkautta pensaa kaasuttimeen,ja heti lähti käyntiin!Kävi noin kolme sekuntia,jonka jälkeen se heti sammui.mahtava ääni oli silti .sitten ei onnistunut enää.(paitsi jos kaatoi kaasuttimeen pensaa,silloin onnistui joka kerta!).
tankkiin kaadoin noin 5 litraa pensaa.ei menny sillä käyntiin.
Lulltavasti putkiet tukossa tankin ja pumpun välillä jossain!
en tiedä mitä tehdä, voiko kukaan auttaa mua?
Pumppu näyttää olevan kunnossa,kaikki johdot pumpun ja kaasarin välillä ovat auki,elikkä ei tukossa.
Kiitti!
Niko
Olin eilen koittamassa käynnistää mun 96 '77.
Uusi akku paikalle,ja ei muuta kun avainta vääntämään.
No,se "sahas" ympäri ihan kunnolla,mutta ei lähtenyt käyntiin.
(Auto on seissyt noin 6 vuotta pressun alla).
Mä otin ilmansuodattimen kannen pois ja kaadoin sitäkautta pensaa kaasuttimeen,ja heti lähti käyntiin!Kävi noin kolme sekuntia,jonka jälkeen se heti sammui.mahtava ääni oli silti .sitten ei onnistunut enää.(paitsi jos kaatoi kaasuttimeen pensaa,silloin onnistui joka kerta!).
tankkiin kaadoin noin 5 litraa pensaa.ei menny sillä käyntiin.
Lulltavasti putkiet tukossa tankin ja pumpun välillä jossain!
en tiedä mitä tehdä, voiko kukaan auttaa mua?
Pumppu näyttää olevan kunnossa,kaikki johdot pumpun ja kaasarin välillä ovat auki,elikkä ei tukossa.
Kiitti!
Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Moi!
mä uskon että se oli tyhjä!
(anakin pitäis olla )
No olis kai sitäkin pitäny kattoa silloin..
Jostain syystä unohdin.
mutta ei siis tullut ollenkaan pensaa pumpusta pois,enkä usko että tuli edes pumppuun!uskon sen olevan tukossa..mutta voi olla ihan mitä vaan!
Onneksi se ei oo mun käyttöauto!muuten menis hermot ihan kunnolla..
No projektiauton tarkoitushan on ratkaista ongelmia sen kanssa
mä uskon että se oli tyhjä!
(anakin pitäis olla )
No olis kai sitäkin pitäny kattoa silloin..
Jostain syystä unohdin.
mutta ei siis tullut ollenkaan pensaa pumpusta pois,enkä usko että tuli edes pumppuun!uskon sen olevan tukossa..mutta voi olla ihan mitä vaan!
Onneksi se ei oo mun käyttöauto!muuten menis hermot ihan kunnolla..
No projektiauton tarkoitushan on ratkaista ongelmia sen kanssa
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Vaihda ihmeessä pumppu, ei paljoa maksa.
Nuo tahtoo pitkään seistessään hapertaa ja kovettaa pumpun kalvon, ja vaikka toimisikin nyt niin ei pitkään, kuusi vuotta on pitkä aika...
Ja niinkuin ari_viitanen tuossa sanoi niin kaasarin puhdistus on poikaa, varsikin jos auto on seissyt kosteassa paikassa/tankki ajettu aikanaan tyhjäksi, ja kaasariin jäänyt vettä.
Sinne muodostuu hapettumisesta valkoista mähnää joka tukkii suuttimet ja kaikki pikku kanavat.
Nuo tahtoo pitkään seistessään hapertaa ja kovettaa pumpun kalvon, ja vaikka toimisikin nyt niin ei pitkään, kuusi vuotta on pitkä aika...
Ja niinkuin ari_viitanen tuossa sanoi niin kaasarin puhdistus on poikaa, varsikin jos auto on seissyt kosteassa paikassa/tankki ajettu aikanaan tyhjäksi, ja kaasariin jäänyt vettä.
Sinne muodostuu hapettumisesta valkoista mähnää joka tukkii suuttimet ja kaikki pikku kanavat.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Ok!
Löytyykö kellään sellaista pumppua..?
Joo voin puhdistaa sen kaasarin myös!ainoa ongelma että auto on noin 80km pois kotoa..että en oikein saa kyytiä sinne joka päivä,kun ei ajokorttia vielä löydy..
mutta pari kuuppaa kuitenkin jo löytyy
Löytyykö kellään sellaista pumppua..?
Joo voin puhdistaa sen kaasarin myös!ainoa ongelma että auto on noin 80km pois kotoa..että en oikein saa kyytiä sinne joka päivä,kun ei ajokorttia vielä löydy..
mutta pari kuuppaa kuitenkin jo löytyy
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
kokeile ensin
1.aukaise bensan täyttöletkun korkki
2.irroita ennen bensaletku pumppun alta
3.koeta imeä
4.jos ei tule bensaa niin puhalla paineilmalla,jos alkaa tulla soppaa niin letku kiinni.
5.älä unohda että tankki on likainen,joten putsaa se.
olen n10 seissyttä kajakkia saanut käyntiin samalla tavalla
1.aukaise bensan täyttöletkun korkki
2.irroita ennen bensaletku pumppun alta
3.koeta imeä
4.jos ei tule bensaa niin puhalla paineilmalla,jos alkaa tulla soppaa niin letku kiinni.
5.älä unohda että tankki on likainen,joten putsaa se.
olen n10 seissyttä kajakkia saanut käyntiin samalla tavalla
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittä, niin otetaan tähän vielä alakohdatvakari kirjoitti:kokeile ensin
1.aukaise bensan täyttöletkun korkki
2.irroita ennen bensaletku pumppun alta
3.koeta imeä
4.jos ei tule bensaa niin puhalla paineilmalla,jos alkaa tulla soppaa niin letku kiinni.
b) ota bensapumpulta kaasarille menevä letku irti ja pyöritä konetta, pumppaako
c) tankkaa kaasuttimen kohokammio em. letkun/liitännän kautta ja kokeile toimiiko kiihdytyspumppu
d) kun em. ok, sitten voi kokeilla taas kaasuttimen kurkkuun annettavalla huikalla käyntiin, josko nyt jäisikin käymään
Oman kokemuksen mukaan kuivaksi päässyt kohokammio aiheuttaa tarvetta 3-6 ulkoisella huikalla tehtyyn käynnistykseen. Kuivaksi päässyt bensapumppu ei välttämättä vanhemmiten jaksa aloittaa pumppaamista lainkaan ilman siemenbensaa ts. täyttöä bensalla yläkautta.vakari kirjoitti: 5.älä unohda että tankki on likainen,joten putsaa se.
olen n10 seissyttä kajakkia saanut käyntiin samalla tavalla
Nykyaikainen bensa toimii huonosti vuoden ikäisenä ja tuskin juuri lainkaan tuon ikäisenä. Tuore bensa yhdessä vanhan jämien kanssa saattaa muodostaa kaikki paikat tukkivaa emulsiota ja kiteitä, ainakin jos vanhassa on käytetty (niinkuin kuupassa pitää) venttiilinsuoja- eli lyijyä korvaavaa lisäainetta. Eli tankin ja bensalinjan ynnä kaasuttimen puhdistaminen ja _vain_ tuoreen bensan käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Omassa tapauksessa bensalinjan ja kaasarin puhdistamalla pääsi 2-3 km ennenkuin em. seos oli taas tukkinut kaikki paikat. Vasta tankin puhdistus ja tuore bensa auttoivat pidemmälle.
96 V4 -75
-
- "Ruisku"
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
- Paikkakunta: Vaasa
Ongelma on hyvin tuttu kauan seisoneiden antamista kokemuksista. Olen leikannut yhden tankin auki ja ne havainto-opetuskappaleet ovat nähtävänä varastollani.
Tankin täydellinen ja tarpeellinen sisäpuolinen puhdistus ei ole mahdollista ilman tankin saumojen avaamista. Jossain aikaisemmassa yhteydessä jo kerrottiin että bensan imu tapahtuu tankin sisään rakennetun pikkulokeron sisältä. Imuputken sisähalkaisija on vain 4 mm (haluttu rajoittaa p-akulutusta?), ja putki lähtee läheltä lokeron pohjaa. Bensa (ja likaa) pääsee lokeroon pienistä reijistä. Ralliasiantuntja kertoi, että tämä järjestelmä syntyi kun "avoin" imuputki haukkasi ilmaa kovassa menossa. Em. sisäänrakennettu lokero täyttyy tavallisessa ajossa, mutta ei tyhjene heti edes taitolentoasennossa vaan meno jatkuu!!
Irroita säiliö ja tunge jäykkää sähkö- tms lankaa imuputkeen, jos menee 27 cm niin silloin tämä tankin sisäinen imuputki on auki, minkä voi tietenkin puhaltamallakin tarkastaa. Jos lanka työntää roskat em. imulokeroon, on vaarana että ne tukkivat uudestaan imuputken. Miten tehdään tankkiin uusi imuputki, sitä sopii sitten miettiä.
Tankin täydellinen ja tarpeellinen sisäpuolinen puhdistus ei ole mahdollista ilman tankin saumojen avaamista. Jossain aikaisemmassa yhteydessä jo kerrottiin että bensan imu tapahtuu tankin sisään rakennetun pikkulokeron sisältä. Imuputken sisähalkaisija on vain 4 mm (haluttu rajoittaa p-akulutusta?), ja putki lähtee läheltä lokeron pohjaa. Bensa (ja likaa) pääsee lokeroon pienistä reijistä. Ralliasiantuntja kertoi, että tämä järjestelmä syntyi kun "avoin" imuputki haukkasi ilmaa kovassa menossa. Em. sisäänrakennettu lokero täyttyy tavallisessa ajossa, mutta ei tyhjene heti edes taitolentoasennossa vaan meno jatkuu!!
Irroita säiliö ja tunge jäykkää sähkö- tms lankaa imuputkeen, jos menee 27 cm niin silloin tämä tankin sisäinen imuputki on auki, minkä voi tietenkin puhaltamallakin tarkastaa. Jos lanka työntää roskat em. imulokeroon, on vaarana että ne tukkivat uudestaan imuputken. Miten tehdään tankkiin uusi imuputki, sitä sopii sitten miettiä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Yksi tekniikkavinkki tuli mieleen näissä bensa-asioissa.
Silloin kun elvyttelin seisoneita kuuppia useammin, kyllästyin bensan imemiseen tankista asti ym. kikkailuun. "Tyhjää" pyörittämällähän ei kestä akku eikä startti niin kauaa, että liemi tulisi tankista asti. Yleensä käytinkin "nurkka-ajossa" puskurin päällä köllöttävää, grilliin sidottua kanisteria...
Polkupyörän pumppuun pieni modifikaatio: männän tiiviste toisinpäin --> loistava bensa-imuri! Itellä on muovinen pumppu, joka nyt ei tietysti bensan kosketuksesta parane, mutta on halpa ja helppo modata.
Homma toimii bensapumpun yläpuoleltakin, ja siinä pumpun letkulähdössähän on hyvä vastinpinta fillarin pumpun tiivisteelle. Fillarin pumpusta voi ruuvata sen muovisen suulakerenkaan pois, jolloin kumitiivistepintaa tulee näkyviin reilummin. Kumitiiviste bensapumpun lähtöön, pari pumppausta ja a-vot: bensaa tulvii pumpun putkeen ja käsille!
Hyvä paikka on myös bensasuodattimen ylempi lähtö; pumppu tiivistyy siihen hyvin, ja samalla voi tarkkailla koska b-suodatin alkaa täyttyä bensasta; näin osaa lopettaa ajoissa.
Oli oikein yllätys ekalla kertaa huomata, miten loistava onkaan tämä yksinkertainen keksintö...
Silloin kun elvyttelin seisoneita kuuppia useammin, kyllästyin bensan imemiseen tankista asti ym. kikkailuun. "Tyhjää" pyörittämällähän ei kestä akku eikä startti niin kauaa, että liemi tulisi tankista asti. Yleensä käytinkin "nurkka-ajossa" puskurin päällä köllöttävää, grilliin sidottua kanisteria...
Polkupyörän pumppuun pieni modifikaatio: männän tiiviste toisinpäin --> loistava bensa-imuri! Itellä on muovinen pumppu, joka nyt ei tietysti bensan kosketuksesta parane, mutta on halpa ja helppo modata.
Homma toimii bensapumpun yläpuoleltakin, ja siinä pumpun letkulähdössähän on hyvä vastinpinta fillarin pumpun tiivisteelle. Fillarin pumpusta voi ruuvata sen muovisen suulakerenkaan pois, jolloin kumitiivistepintaa tulee näkyviin reilummin. Kumitiiviste bensapumpun lähtöön, pari pumppausta ja a-vot: bensaa tulvii pumpun putkeen ja käsille!
Hyvä paikka on myös bensasuodattimen ylempi lähtö; pumppu tiivistyy siihen hyvin, ja samalla voi tarkkailla koska b-suodatin alkaa täyttyä bensasta; näin osaa lopettaa ajoissa.
Oli oikein yllätys ekalla kertaa huomata, miten loistava onkaan tämä yksinkertainen keksintö...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
en tunne kuupan imusarjaa, mutta ainakin ysiysin imusarjasta löytyy kiva "takaovi" josta voi lorottaa "metanoolia" suoraan palotilaan. tämän avulla saadaan kone + mekaaninen bensapumppu hyrräämään pieneksi hetkeksi kunnon kierroksilla, -> liemi saadaan tankista asti pumpulle.Suomik kirjoitti: Silloin kun elvyttelin seisoneita kuuppia useammin, kyllästyin bensan imemiseen tankista asti ym. kikkailuun. "Tyhjää" pyörittämällähän ei kestä akku eikä startti niin kauaa, että liemi tulisi tankista asti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Kun koekäynnistin omaa projektiani tankin irrotuksen ja kiinnityksen jälkeen, otin tulpat pois bensan imemiseksi startin avulla. Illman sylinterien puristusvastusta motti pyöri herkästi ja aika lujaa, eivätkä akku ja startti rasittuneet liikaa vaikka bensapumppu sätkätti tehokkaasti. Kohta bensa näkyi pulppuavan suodattimessa, ja hetkeä myöhemmin tulpan rei'istä pöllähti bensasumua. Sitten vain tulpat ja johdot kiinni ja moottori käynnistyi heti.