Pensaongelmia 96 '77ssä!

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Pensaongelmia 96 '77ssä!

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Moi!
Olin eilen koittamassa käynnistää mun 96 '77.
Uusi akku paikalle,ja ei muuta kun avainta vääntämään.
No,se "sahas" ympäri ihan kunnolla,mutta ei lähtenyt käyntiin.
(Auto on seissyt noin 6 vuotta pressun alla).
Mä otin ilmansuodattimen kannen pois ja kaadoin sitäkautta pensaa kaasuttimeen,ja heti lähti käyntiin!Kävi noin kolme sekuntia,jonka jälkeen se heti sammui.mahtava ääni oli silti :) .sitten ei onnistunut enää.(paitsi jos kaatoi kaasuttimeen pensaa,silloin onnistui joka kerta!).
tankkiin kaadoin noin 5 litraa pensaa.ei menny sillä käyntiin.
Lulltavasti putkiet tukossa tankin ja pumpun välillä jossain!
en tiedä mitä tehdä, voiko kukaan auttaa mua?
Pumppu näyttää olevan kunnossa,kaikki johdot pumpun ja kaasarin välillä ovat auki,elikkä ei tukossa.

Kiitti!
Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Aukaise kaasutin ja putsaa se, on voinut hapettua ja bentsiini ei
tule kaasuttimelle,ja tarkista pensapumppu että nostaako pensaa.
Ari 1622
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Moi, tulin nyt häsläämään tänne osiolle kun kuuppakuume iski :D

Paljonko oli tankissa vanhaa bensaa?
menee huonoksi ajan kanssa eikä toimi enää polttoaineena, muovikannussa oktaanit alkaa laskea jo parissa kuukaudessa.

Onnea kuupalle!

Kyllä minäkin vielä jonain päivänä...
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Moi!
mä uskon että se oli tyhjä!
(anakin pitäis olla :roll: )
No olis kai sitäkin pitäny kattoa silloin.. :?
Jostain syystä unohdin.
mutta ei siis tullut ollenkaan pensaa pumpusta pois,enkä usko että tuli edes pumppuun!uskon sen olevan tukossa..mutta voi olla ihan mitä vaan!

Onneksi se ei oo mun käyttöauto!muuten menis hermot ihan kunnolla.. :evil:

No projektiauton tarkoitushan on ratkaista ongelmia sen kanssa :)
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaihda ihmeessä pumppu, ei paljoa maksa.
Nuo tahtoo pitkään seistessään hapertaa ja kovettaa pumpun kalvon, ja vaikka toimisikin nyt niin ei pitkään, kuusi vuotta on pitkä aika...

Ja niinkuin ari_viitanen tuossa sanoi niin kaasarin puhdistus on poikaa, varsikin jos auto on seissyt kosteassa paikassa/tankki ajettu aikanaan tyhjäksi, ja kaasariin jäänyt vettä.

Sinne muodostuu hapettumisesta valkoista mähnää joka tukkii suuttimet ja kaikki pikku kanavat.
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Ok!
Löytyykö kellään sellaista pumppua..?
Joo voin puhdistaa sen kaasarin myös!ainoa ongelma että auto on noin 80km pois kotoa..että en oikein saa kyytiä sinne joka päivä,kun ei ajokorttia vielä löydy.. :(
mutta pari kuuppaa kuitenkin jo löytyy 8)
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Polttoainepumppuja myy esim. Motonet ja hyvin varustellut varaosaliikkeet. Hintaa pauttiarallaa huimat pari kymppiä. Kannattaa vaihtaa.
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

kokeile ensin
1.aukaise bensan täyttöletkun korkki
2.irroita ennen bensaletku pumppun alta
3.koeta imeä
4.jos ei tule bensaa niin puhalla paineilmalla,jos alkaa tulla soppaa niin letku kiinni.
5.älä unohda että tankki on likainen,joten putsaa se.

olen n10 seissyttä kajakkia saanut käyntiin samalla tavalla :P
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Ok!
Pitää sitä kokeilla..toivottavasti onnistuu!

Kiitti, Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

vakari kirjoitti:kokeile ensin
1.aukaise bensan täyttöletkun korkki
2.irroita ennen bensaletku pumppun alta
3.koeta imeä
4.jos ei tule bensaa niin puhalla paineilmalla,jos alkaa tulla soppaa niin letku kiinni.
Jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittä, niin otetaan tähän vielä alakohdat
b) ota bensapumpulta kaasarille menevä letku irti ja pyöritä konetta, pumppaako
c) tankkaa kaasuttimen kohokammio em. letkun/liitännän kautta ja kokeile toimiiko kiihdytyspumppu
d) kun em. ok, sitten voi kokeilla taas kaasuttimen kurkkuun annettavalla huikalla käyntiin, josko nyt jäisikin käymään
vakari kirjoitti: 5.älä unohda että tankki on likainen,joten putsaa se.

olen n10 seissyttä kajakkia saanut käyntiin samalla tavalla :P
Oman kokemuksen mukaan kuivaksi päässyt kohokammio aiheuttaa tarvetta 3-6 ulkoisella huikalla tehtyyn käynnistykseen. Kuivaksi päässyt bensapumppu ei välttämättä vanhemmiten jaksa aloittaa pumppaamista lainkaan ilman siemenbensaa ts. täyttöä bensalla yläkautta.
Nykyaikainen bensa toimii huonosti vuoden ikäisenä ja tuskin juuri lainkaan tuon ikäisenä. Tuore bensa yhdessä vanhan jämien kanssa saattaa muodostaa kaikki paikat tukkivaa emulsiota ja kiteitä, ainakin jos vanhassa on käytetty (niinkuin kuupassa pitää) venttiilinsuoja- eli lyijyä korvaavaa lisäainetta. Eli tankin ja bensalinjan ynnä kaasuttimen puhdistaminen ja _vain_ tuoreen bensan käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Omassa tapauksessa bensalinjan ja kaasarin puhdistamalla pääsi 2-3 km ennenkuin em. seos oli taas tukkinut kaikki paikat. Vasta tankin puhdistus ja tuore bensa auttoivat pidemmälle.
96 V4 -75
Saab96Power
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 09:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Saab96Power »

Ok kiitos vinkeistä!
pitää tarkistaa kaikki nuo jutut!

Niko
Saab 96 V4 1973, Museorek.
Saab 96 V4 1974 ajosta jäänyt projektiksi
Saab 96 1963 Projekti
Saab 9-3 2003
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ongelma on hyvin tuttu kauan seisoneiden antamista kokemuksista. Olen leikannut yhden tankin auki ja ne havainto-opetuskappaleet ovat nähtävänä varastollani.
Tankin täydellinen ja tarpeellinen sisäpuolinen puhdistus ei ole mahdollista ilman tankin saumojen avaamista. Jossain aikaisemmassa yhteydessä jo kerrottiin että bensan imu tapahtuu tankin sisään rakennetun pikkulokeron sisältä. Imuputken sisähalkaisija on vain 4 mm (haluttu rajoittaa p-akulutusta?), ja putki lähtee läheltä lokeron pohjaa. Bensa (ja likaa) pääsee lokeroon pienistä reijistä. Ralliasiantuntja kertoi, että tämä järjestelmä syntyi kun "avoin" imuputki haukkasi ilmaa kovassa menossa. Em. sisäänrakennettu lokero täyttyy tavallisessa ajossa, mutta ei tyhjene heti edes taitolentoasennossa vaan meno jatkuu!!
Irroita säiliö ja tunge jäykkää sähkö- tms lankaa imuputkeen, jos menee 27 cm niin silloin tämä tankin sisäinen imuputki on auki, minkä voi tietenkin puhaltamallakin tarkastaa. Jos lanka työntää roskat em. imulokeroon, on vaarana että ne tukkivat uudestaan imuputken. Miten tehdään tankkiin uusi imuputki, sitä sopii sitten miettiä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Yksi tekniikkavinkki tuli mieleen näissä bensa-asioissa.

Silloin kun elvyttelin seisoneita kuuppia useammin, kyllästyin bensan imemiseen tankista asti ym. kikkailuun. "Tyhjää" pyörittämällähän ei kestä akku eikä startti niin kauaa, että liemi tulisi tankista asti. Yleensä käytinkin "nurkka-ajossa" puskurin päällä köllöttävää, grilliin sidottua kanisteria... :lol:

Polkupyörän pumppuun pieni modifikaatio: männän tiiviste toisinpäin --> loistava bensa-imuri! Itellä on muovinen pumppu, joka nyt ei tietysti bensan kosketuksesta parane, mutta on halpa ja helppo modata.

Homma toimii bensapumpun yläpuoleltakin, ja siinä pumpun letkulähdössähän on hyvä vastinpinta fillarin pumpun tiivisteelle. Fillarin pumpusta voi ruuvata sen muovisen suulakerenkaan pois, jolloin kumitiivistepintaa tulee näkyviin reilummin. Kumitiiviste bensapumpun lähtöön, pari pumppausta ja a-vot: bensaa tulvii pumpun putkeen ja käsille! :roll:

Hyvä paikka on myös bensasuodattimen ylempi lähtö; pumppu tiivistyy siihen hyvin, ja samalla voi tarkkailla koska b-suodatin alkaa täyttyä bensasta; näin osaa lopettaa ajoissa.

Oli oikein yllätys ekalla kertaa huomata, miten loistava onkaan tämä yksinkertainen keksintö... 8)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suomik kirjoitti: Silloin kun elvyttelin seisoneita kuuppia useammin, kyllästyin bensan imemiseen tankista asti ym. kikkailuun. "Tyhjää" pyörittämällähän ei kestä akku eikä startti niin kauaa, että liemi tulisi tankista asti.
en tunne kuupan imusarjaa, mutta ainakin ysiysin imusarjasta löytyy kiva "takaovi" josta voi lorottaa "metanoolia" suoraan palotilaan. tämän avulla saadaan kone + mekaaninen bensapumppu hyrräämään pieneksi hetkeksi kunnon kierroksilla, -> liemi saadaan tankista asti pumpulle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Kun koekäynnistin omaa projektiani tankin irrotuksen ja kiinnityksen jälkeen, otin tulpat pois bensan imemiseksi startin avulla. Illman sylinterien puristusvastusta motti pyöri herkästi ja aika lujaa, eivätkä akku ja startti rasittuneet liikaa vaikka bensapumppu sätkätti tehokkaasti. Kohta bensa näkyi pulppuavan suodattimessa, ja hetkeä myöhemmin tulpan rei'istä pöllähti bensasumua. Sitten vain tulpat ja johdot kiinni ja moottori käynnistyi heti.
Vastaa Viestiin