KUUPAN ETUJARRUT
KUUPAN ETUJARRUT
Kertokaapas viisaammat minkä takia kuupan etujarrut laahaa. Vaihdoin tänään uudet jarrulevyt ja-palat katsastusta varten, koska levyt olivat vuosi sitten 2mm liian ohuet. Levyt sain vaihdettua aika kivuttomasti, mutta kun tuli palojen vuoro, niin molemmilla puolilla sama ongelma: ei meinanneet millään sopia satulan kanssa paikalleen. Hieman puoliväkisin kopistelemalla ne sinne lopulta lupsahtivat, mutta kovin on tiukan oloinen sovitus. Molempien puolten männät olivat aivan sisässä ja muutenkin ne tuntuivat liikkuvan hyvin, mutta nyt ei enää liiku rengas kovin helposti. Palat ja levyt ovat Motonetista. Kiitoksia pikaisista vastauksista jo etukäteen.
kyssäri
veditkö tunteella lekalla sivusuunnassa eli koulutitko alatappia kunnolla ja panit vähän jölyä sinne?
liikkuiko männät todella vapaasti?
pumppaappa ulos mäntää ja työnnä se etusormiliikkeellä takaisin sisään.
jos menee helposti ei voi jumittaa,mutta kuitenin tuntuisi jostain näistä vika löytyvän
liikkuiko männät todella vapaasti?
pumppaappa ulos mäntää ja työnnä se etusormiliikkeellä takaisin sisään.
jos menee helposti ei voi jumittaa,mutta kuitenin tuntuisi jostain näistä vika löytyvän
Henk. koht. mielipide: mitä noita temppuilevia satuloita turhaan herkistelemään ja nysväämään, koska kun ne kerran alkavat jumittelemaan, niin niitä saa yleensä sitten herkistellä ja takoa jatkuvasti.
Satulat palasiksi, uudet tiivistesarjat (Motonetissä 4,5€) ja satulan nivelen kunnollinen putsaus ruosteesta ja muusta liasta ja kuparitahnaa väliin kasatessa, niin toimii taas pitkään takkuamatta. Samalla vaihtuvat helposti vaikka ne jarruletkutkin, mikäli niiden kuntoa epäilee. Mäntiä voi ja kannattaa tosiaan hieman hioa puhtaaksi samalla, mutta jos ovat yhtään huonommassa kunnossa, niin uusi mäntä maksaa esim. Motonetissä n. 13€.
Satulat palasiksi, uudet tiivistesarjat (Motonetissä 4,5€) ja satulan nivelen kunnollinen putsaus ruosteesta ja muusta liasta ja kuparitahnaa väliin kasatessa, niin toimii taas pitkään takkuamatta. Samalla vaihtuvat helposti vaikka ne jarruletkutkin, mikäli niiden kuntoa epäilee. Mäntiä voi ja kannattaa tosiaan hieman hioa puhtaaksi samalla, mutta jos ovat yhtään huonommassa kunnossa, niin uusi mäntä maksaa esim. Motonetissä n. 13€.
#1970
-
- "Kaasari"
- Viestit: 28
- Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
- Paikkakunta: karjaa
ah79 kirjoitti:Henk. koht. mielipide: mitä noita temppuilevia satuloita turhaan herkistelemään ja nysväämään, koska kun ne kerran alkavat jumittelemaan, niin niitä saa yleensä sitten herkistellä ja takoa jatkuvasti.
Satulat palasiksi, uudet tiivistesarjat (Motonetissä 4,5€) ja satulan nivelen kunnollinen putsaus ruosteesta ja muusta liasta ja kuparitahnaa väliin kasatessa, niin toimii taas pitkään takkuamatta. Samalla vaihtuvat helposti vaikka ne jarruletkutkin, mikäli niiden kuntoa epäilee. Mäntiä voi ja kannattaa tosiaan hieman hioa puhtaaksi samalla, mutta jos ovat yhtään huonommassa kunnossa, niin uusi mäntä maksaa esim. Motonetissä n. 13€.
yhdyn edelliseen puhujaan,ja teen ite aina samoin.eli jumittava satula tai sylkky pöydälle ja hoitoon .tosin jos kumiosat näyttävät todella hyväkuntoisilta niin saatan niillä kasata edelleen.tosin puhun nyt vw autoista joita ite eniten harrastan ja niihin ei edes kaikkiin enää uutta kumisarjaa edes saa mistään
Re: KUUPAN ETUJARRUT
Itsekin olen painiskellut vm -75 laahaavien etujarrujen kanssa tässä lähiaikoina. Jarrusatulat sylintereineen on putsattu ja uudet männät asennettu, uudet letkut myös ja pääjarrusylinteri (ATE:n) putsailtu ja uudet gummitkin siihen asennettu. Silti vaiva palasi heti seuraavana päivänä pikkuhiljaa.
Nyt huomasin, että kun jarrujen alipainetehostimen letkun nyppää irti niin laahaaminen katoaa. Syypää lienee siis tehostin, joka jää ikäänkuin päälle vaikka polkimen nostaa. Onko kokemuksia moisesta? Entä voiko alipainetehostinta korjailla, sillä korjaamokäsikirjassa lukee jotta sitä ei pitäisi mennä avaamaan?
Ja tuo tehostimen letku pitänee tulpata, jotta ei vaikuta moottorin käyntiin?
Raskashan tuo on nyt jarrutella, mutta liikennekäyttöön kuitenkin vielä OK.
Nyt huomasin, että kun jarrujen alipainetehostimen letkun nyppää irti niin laahaaminen katoaa. Syypää lienee siis tehostin, joka jää ikäänkuin päälle vaikka polkimen nostaa. Onko kokemuksia moisesta? Entä voiko alipainetehostinta korjailla, sillä korjaamokäsikirjassa lukee jotta sitä ei pitäisi mennä avaamaan?
Ja tuo tehostimen letku pitänee tulpata, jotta ei vaikuta moottorin käyntiin?
Raskashan tuo on nyt jarrutella, mutta liikennekäyttöön kuitenkin vielä OK.
96 V4 1975
Re: KUUPAN ETUJARRUT
eikös olisi helpompaa vaihtaa se ehostin hyvään käytettyyn nin ongelmat poistuu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: KUUPAN ETUJARRUT
Tulkitsen tuon niin että korjaaminen ei onnistu / on poikkeuksellisen hankalaa. Eli yv:llä voi laittaa viestiä jos joltakulta löytyy ylimääräinen toimiva alipainetehostaja nurkista. Olisi hieno homma!
96 V4 1975
Re: KUUPAN ETUJARRUT
Silloin tällöin osa noista jarrupaloista on liianpaksuja. Pari kertaa on tullut vastaan sellaisia ettei meinaa sopia väliin tai sit jos saa niin pyörä lukkiintuu. Eipä niille ihmeitä saa tehtyä pitää yrittää löytää ohuemmat jostain tai sit yrittää hioa kitkapintaa matalammaksi, mutta hankalaa se on.
Sitten toinen voisi olla se, että jarrupääsylinterin mäntien välissä oleva tanko on kiertynyt irti. Tämä tosin aiheuttaa vain toisen etupyörän laahaamisen.
Sitten toinen voisi olla se, että jarrupääsylinterin mäntien välissä oleva tanko on kiertynyt irti. Tämä tosin aiheuttaa vain toisen etupyörän laahaamisen.
On se vaan hurja peli