KUUPAN ETUJARRUT

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
landola
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:03
Paikkakunta: Karstula

KUUPAN ETUJARRUT

Viesti Kirjoittaja landola »

Kertokaapas viisaammat minkä takia kuupan etujarrut laahaa. Vaihdoin tänään uudet jarrulevyt ja-palat katsastusta varten, koska levyt olivat vuosi sitten 2mm liian ohuet. Levyt sain vaihdettua aika kivuttomasti, mutta kun tuli palojen vuoro, niin molemmilla puolilla sama ongelma: ei meinanneet millään sopia satulan kanssa paikalleen. Hieman puoliväkisin kopistelemalla ne sinne lopulta lupsahtivat, mutta kovin on tiukan oloinen sovitus. Molempien puolten männät olivat aivan sisässä ja muutenkin ne tuntuivat liikkuvan hyvin, mutta nyt ei enää liiku rengas kovin helposti. Palat ja levyt ovat Motonetista. Kiitoksia pikaisista vastauksista jo etukäteen.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kyssäri

Viesti Kirjoittaja mestari »

veditkö tunteella lekalla sivusuunnassa eli koulutitko alatappia kunnolla ja panit vähän jölyä sinne?
liikkuiko männät todella vapaasti?
pumppaappa ulos mäntää ja työnnä se etusormiliikkeellä takaisin sisään.
jos menee helposti ei voi jumittaa,mutta kuitenin tuntuisi jostain näistä vika löytyvän
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Usein mäntien ulkopäät likantuu ja ruostuu ja sitten, kun uusia paloja varten ne pitää painaa pitkälle sisään, ne jumii. Palojen vaihdon yhteydessä kannattaakin mäntien päät viilata tai muuten putsata kumeja särkemättä, niin toimii paremmin. Tää tietysti mestarin ohjeiden lisäksi.
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Jarruletkut voivat olla myös vanhuuttaan turvonneet jolloin reikä on lähes tukossa, ja palautus ei toimi.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Henk. koht. mielipide: mitä noita temppuilevia satuloita turhaan herkistelemään ja nysväämään, koska kun ne kerran alkavat jumittelemaan, niin niitä saa yleensä sitten herkistellä ja takoa jatkuvasti.

Satulat palasiksi, uudet tiivistesarjat (Motonetissä 4,5€) ja satulan nivelen kunnollinen putsaus ruosteesta ja muusta liasta ja kuparitahnaa väliin kasatessa, niin toimii taas pitkään takkuamatta. Samalla vaihtuvat helposti vaikka ne jarruletkutkin, mikäli niiden kuntoa epäilee. Mäntiä voi ja kannattaa tosiaan hieman hioa puhtaaksi samalla, mutta jos ovat yhtään huonommassa kunnossa, niin uusi mäntä maksaa esim. Motonetissä n. 13€.
#1970
Mikko Tamminen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 15:25
Paikkakunta: karjaa

Viesti Kirjoittaja Mikko Tamminen »

ah79 kirjoitti:Henk. koht. mielipide: mitä noita temppuilevia satuloita turhaan herkistelemään ja nysväämään, koska kun ne kerran alkavat jumittelemaan, niin niitä saa yleensä sitten herkistellä ja takoa jatkuvasti.

Satulat palasiksi, uudet tiivistesarjat (Motonetissä 4,5€) ja satulan nivelen kunnollinen putsaus ruosteesta ja muusta liasta ja kuparitahnaa väliin kasatessa, niin toimii taas pitkään takkuamatta. Samalla vaihtuvat helposti vaikka ne jarruletkutkin, mikäli niiden kuntoa epäilee. Mäntiä voi ja kannattaa tosiaan hieman hioa puhtaaksi samalla, mutta jos ovat yhtään huonommassa kunnossa, niin uusi mäntä maksaa esim. Motonetissä n. 13€.



yhdyn edelliseen puhujaan,ja teen ite aina samoin.eli jumittava satula tai sylkky pöydälle ja hoitoon .tosin jos kumiosat näyttävät todella hyväkuntoisilta niin saatan niillä kasata edelleen.tosin puhun nyt vw autoista joita ite eniten harrastan ja niihin ei edes kaikkiin enää uutta kumisarjaa edes saa mistään :cry:
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: KUUPAN ETUJARRUT

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Itsekin olen painiskellut vm -75 laahaavien etujarrujen kanssa tässä lähiaikoina. Jarrusatulat sylintereineen on putsattu ja uudet männät asennettu, uudet letkut myös ja pääjarrusylinteri (ATE:n) putsailtu ja uudet gummitkin siihen asennettu. Silti vaiva palasi heti seuraavana päivänä pikkuhiljaa.

Nyt huomasin, että kun jarrujen alipainetehostimen letkun nyppää irti niin laahaaminen katoaa. Syypää lienee siis tehostin, joka jää ikäänkuin päälle vaikka polkimen nostaa. Onko kokemuksia moisesta? Entä voiko alipainetehostinta korjailla, sillä korjaamokäsikirjassa lukee jotta sitä ei pitäisi mennä avaamaan?

Ja tuo tehostimen letku pitänee tulpata, jotta ei vaikuta moottorin käyntiin?
Raskashan tuo on nyt jarrutella, mutta liikennekäyttöön kuitenkin vielä OK.
96 V4 1975
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7470
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: KUUPAN ETUJARRUT

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös olisi helpompaa vaihtaa se ehostin hyvään käytettyyn nin ongelmat poistuu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kataja
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 19:08
Paikkakunta: Tampere

Re: KUUPAN ETUJARRUT

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Tulkitsen tuon niin että korjaaminen ei onnistu / on poikkeuksellisen hankalaa. Eli yv:llä voi laittaa viestiä jos joltakulta löytyy ylimääräinen toimiva alipainetehostaja nurkista. Olisi hieno homma!
96 V4 1975
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: KUUPAN ETUJARRUT

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Silloin tällöin osa noista jarrupaloista on liianpaksuja. Pari kertaa on tullut vastaan sellaisia ettei meinaa sopia väliin tai sit jos saa niin pyörä lukkiintuu. Eipä niille ihmeitä saa tehtyä pitää yrittää löytää ohuemmat jostain tai sit yrittää hioa kitkapintaa matalammaksi, mutta hankalaa se on.
Sitten toinen voisi olla se, että jarrupääsylinterin mäntien välissä oleva tanko on kiertynyt irti. Tämä tosin aiheuttaa vain toisen etupyörän laahaamisen.
On se vaan hurja peli
Vastaa Viestiin