66 Special kuuppa ruåttis EOEA

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

66 Special kuuppa ruåttis EOEA

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Aika halvalla saa FIA:n paperit jos todellakin matkassa.
Jos vastaava jenkki vehje, niin 0 lisää.
Oliko 65 vai 64 asti, niin sai rakentaa rallikopion jostakin perusmallista.
http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img1537 ... 153712.jpg[/img]

Linkki
http://www.blocket.se/vi/9906640.htm?ca=1_5_s
Viimeksi muokannut Ruosteruisku, Su Syys 09, 2007 18:34. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

En tietenkään tunne tuota blocketin tapausta, mutta aidossa Monte Carlossa on 750-kuutioinen kone. 66:n kaksitahtinen muistuttaa sitä, koska siinäkin on vakiona 3 kaasutinta.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Monte Carlossa oli 841 cc tahtari tai 1,5 l V4. Special oli just kuin tuo Blocketin ilmoitus väittää: 2t Monten tekniikka vakion vaatteissa.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Oliko Speciaalissakin muuten nelipulttiset navat vakiona?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

Specialissa oli monte carlon tekniikka täydellisenä mittaristoa myöten, mutta sedan mallin verhoilut, ja ulkoiset tunnusmerkit. Auto on koeajettu jossakin 60-luvun Moottorin numerossa?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 66 Special kuuppa ruåttis EOEA

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ruosteruisku kirjoitti:Oliko 65 vai 64 asti, niin sai rakentaa rallikopion jostakin perusmallista.
Nykyään ei tarvi olla kilpailuhistoriaa uudemmillakaan ja ymmärtääkseni noita kloonejakin saa taas tehdä (kajakista sportin, Cortinasta Lotuksen jne).
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja ainakin minun

Viesti Kirjoittaja mestari »

vehkeessä oli avattavat takasivuikkunat muistelisin
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro
Special oli moottoriltaan ja jarruiltaan sama kuin Monte Carlo. Sisustus oli tavallisesta. Navat siis nelipulttiset. Mittaristo on muutoin vakiosta, mutta Monte Carlon nopeusmittari ja erikseen öljynpaineenvalo (koska on erillisvoideltu moottori).
Takaikkunat eivät ole aukeavat.
Special oli ulospäin tavallisen näköinen.
t.hopo
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Pistin kuvat omalle blogille, jos se ilmoitus häviää.
Ei kenelläkään olisi 4 pulttisista navoista räjäytyskuvia/rakennekuvia ja mittoja.
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Yhden Specialin osat taltioin 80-luvulla.
Siinä oli nelipulttiset navat, avattavat takasivuikkunat,
vakio mittaristo + eriilinen kierrosnopeuesmittari.
Puuratti, vakiokone kolmella kaasuttimella

Olivatko kaikki tehtaalta lähtiessä ???
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro
Tavallinen ratti on Specialissa alunperin ja tavalliset takasivulasit. Listat ovat lokasuojissa.
Pakoputki (kaksiputkinen), 4-pulttinavat, erillisvoideltu sport-moottori ja sport-nopeusmittari ovat ne mistä Specialin tunnistaa.
Aikanaan ajoivat radalla kilpaa Specialeilla. Luultavasti se oli halvempi hankkia kilpuriksi kuin Saab Monte Carlo.
t.hopo
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

Jaha, Monte Carlo asiassa olin siis väärässä.
Mutta juku... Täytyykin katsoa tarkemmin sitä 66:stä tahtaria, joka "unohtui" ex-vaimon mökille 11 vuotta sitten. Siinä on 850 cc kone ja kolme kaasaria. Hienokuntoisen koneen otin talteen. Kolmine kaasareineen se varsin kaunis moottori. Lohko on vihreä (sanooko mitään, ei itse maalattu).

Auto jäi ajosta seisomaan 70-luvun lopulla sukulaismieheltä, jolta ostin sen. Purin, mutta usko loppui ruostevaurioiden paljastuttua. 11 vuotta olen miettinyt, että pitäisi silti hakea pois se sieltä mökiltä. Osat otin jo heti kättelyssä mukaan, mutta lähes ajamaton vaihdelaatikko (tehdasvaihdettu) jäi paikalleen enkä muista, rasvasinko akselin pään. Noloa jos aski on käyttökelvoton piloille ruostuneen akselin pään takia. Vanteet jäivät paikalleen, en muistako montako pulttia.

Auttaisiko valmistenumero malliselvennyksessä? Se on 391738. Malli on siis 96 -66, se pitkänokkainen välimalli just ennen V4:sia.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Todennäköisesti vakio '66, niissä oli kaikissa triplakaasari ja lohkokin kuuluu olla vihreä. Monte/Sport kone punainen ja ne erottaa heti erillisvoitelujärjestelmästä.

Missäs kaukana tämä "raato" sijaitsee, voisi olla tarvetta sisustuksen osille ym. jos niin kuin et muuta käyttöä löydä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

Siipa tietenkin ihan tavis malli. Erillisvoitelua ei ole, sen muistaisin kyllä, vaikka purkamisesta on vuosia.
Ei siellä mökillä ole enää kuin ruostunut kori, johon jäivät akselistot ja vaihdelaatikko. Kaiken muun, sisustuksenkin, toin kotiin Sipooseen odottamaan... Odottamaan mitä? 66:n tahtarin hankinta on kummitellut mielessä aika ajoin. Olisi ainakin hieno varamoottori. Mökkiraadon elvyttäminen olisi iso ja kallis savotta. Ei riitä, että osaa hitsata. Pitäisi olla myös peltiseppä. Helmoista ja pyöräkoteloista on kadonnut peltiä jäljettömiin niin, ettei edes muotoa ole enää jäljellä. Auto jäi pressun alle, mikä on varmasti vain pahentanut asiaa.
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Viesti Kirjoittaja Hese »

Siipa tietenkin ihan tavis malli. Erillisvoitelua ei ole, sen muistaisin kyllä, vaikka purkamisesta on vuosia.
Ei siellä mökillä ole enää kuin ruostunut kori, johon jäivät akselistot ja vaihdelaatikko. Kaiken muun, sisustuksenkin, toin kotiin Sipooseen odottamaan... Odottamaan mitä? 66:n tahtarin hankinta on kummitellut mielessä aika ajoin. Olisi ainakin hieno varamoottori. Mökkiraadon elvyttäminen olisi iso ja kallis savotta. Ei riitä, että osaa hitsata. Pitäisi olla myös peltiseppä. Helmoista ja pyöräkoteloista on kadonnut peltiä jäljettömiin niin, ettei edes muotoa ole enää jäljellä. Auto jäi pressun alle, mikä on varmasti vain pahentanut asiaa.
Vastaa Viestiin