viipan kello jätättää...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

viipan kello jätättää...

Viesti Kirjoittaja zonos »

onko jollain kokemuksia viipan kelloista. mulla on selainen pyöreä pieni kello viipassa ja se jätättää aika tolkuttomasti. siellähän on takana sellainen nupikka, jossa nuolet molempiin suuntiin, toinen plus ja toinen miinus.
ennenkuin irroitan kellon uudestaan niin onkohan kyseinen nuppi jonkun sortin nopeuttamis/hidastamis säätö. vai olenko ihan väärässä? jos en niin onko joku joskus säätäny sitä? kuinka suuri vaikutus on pienellä pyöräytyksellä, esim 1:llä kierroksella.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kelloa näkemättä vaikea sanoa, mutta yleensä rukkausruuvissa on asteikko ja viivan väli on muutama sekuntti / vuorokausi. Jätättäminen johtuu usein likaisuudesta ts. vanhat öljyt pikeentyneet ja jarruttavat käyntiä.
96 V4 -75
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja zonos »

jep, eli pitääpäs käydä ottamassa se irti ja tutkia asiaa tarkemmin. jos sen haluaa öljytä niin mitähän sinne uskaltaa suihkutella?
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Ensin sieltä pitää puhdistaa vanhat öljyt pois ja sitten jotain ohutta mutta säilyvää öljyä tilalle. Kannattaa kysellä kellosepiltä.
96 V4 -75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

yleensä

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuupan kellolla oli sellaine ominaisuus että talveksi piti panna rundia lisää ja keväällätaas säätää takaisinpäin. vaikka oli uusia kelloja silloin aikoinaan
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja zonos »

justiinsa kävin laittamassa kellon laturiin ja katon kuinka paljon se jättää parin tunnin aikana, sitten säätämään. kyseessä siis 69 vuosimallin viipan alkuperäis kello, vdo:n valmistama.
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja zonos »

tuli juuri todettua että taitaa olla kello kesä asetuksissa. ollut sisällä koko päivän eikä ole jätättänyt ollenkaan. täytyy laittaa se autoon takas ja kattoa että kuinka paljon se jätättää kylmässä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

otithan huomioon

Viesti Kirjoittaja mestari »

että akkulaturilla saat liian hyvän tuloksen aikaan pane akkuun se kiinni ja totea ero
zonos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 23:59
Paikkakunta: Haaparanta

Viesti Kirjoittaja zonos »

autossa kiinni ja seuranta päällä
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Ihme härveleitä nuo 95/96 kellot. Se vanhempi pyöreä malli yleensä toimii moitteettomasti-aika hyvin, kun taas se neliskulmainen toimii harvinaisen huonosti mitä nyt jätättää, yleensähän se ei liiku ensinkään.

Ihmellistä tässä on se, että molemmilla kelloilla noin päällisin puolin näyttäis olevan sama saksalainen koneisto.

Onko muuten jollakin tiedossa kelloseppää, joka kohtuuhintaan putsaa ja korjaa näitä vehkeitä? Ruotsista olen sellaisen löytänyt mutta lopputulos on ollut varsin epätasainen. :?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

aika kulkee

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

moro
toi kellon toimintaperiaate perustuu sähkömagneettiin (solenoidiin) joka
aika ajoin iskee heilurin ääri asentoon, heilurin paluu on sopivasti jousilla jarrutettu ja muutetaan samalla kellokoneiston mekanismien kanssa viisareiden liikkeeksi, kun heiluri pääsee alku asemaansa, se samalla kytkee solenoidille taas jännitteen ja homma alkaa alusta..

tämän vuoksi ei periaatteesa ole merkitysta mistä koe virran ottaa, akusta tositasasta tasavitaa vai laturita sykkivää tasvirtaa, iskukun ei montaa sekunnin osaa kestä

eli jätätys/edistys on suoraa jousien voimmista ja koneiston laakeroinnista
kiinni, voitelussa kannattaa heti unohtaa yleisöljyt ja crc joissa on syövytys vaara, oikean tyyppistä rasvaa kannattatosiaa kysyä kellosepältä, myös pakkas sieto kannattaa huomioida.

Voisi ajatella että tausta valon pitämine päällä tasaisi talven ja kesä eroja ajaessa..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

perusteet

Viesti Kirjoittaja mestari »

en tiedä mitä perusteita kello käytti aikoinaan kun säädin sitä akkulaturilla ja sain kohdalleen ja kikotit sen kiinni niin sit jätätti ja jouduin autossa penkillä hyppyjohdoilla säätään sitä et se rupes pysyyn ajassa. en tiedä oliko akkulaturilla osuuta asiaan vai mits.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: viipan kello jätättää...

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Laitetaanpas kysymystä tämän aiheen jatkoksi, kun asiaan kuiten liittyy...

Ostin juuri WST-reissulta kellon, jonka piti olla toimiva, mutta eihän siinä toiminu ku valo. Kysymys kuuluukin, onko joku korjannu/korjauttanu näitä aikarautoja? Aiemmin olikin maininta jostain ruotsalaisesta kellosepästä. Tai jos on korjausvinkkiä tms. olisin niistä kiitollinen.

Koneiston kyljessä on myös tarra jossa puhutaan jostain sulakkeesta (thermo fuse), joka pitää tinata oikean sulamispisteen omaavalla tinalla. Onko tietoa mistä sellainen vois löytyä? Tarran teksti: Solder thermo-fuse only with special solder (fusing point 120 C)

Vaikka ei kai sillä taida olla merkitystä pyöriikö kello vai ei, kun vaikuttaa tuo ajan pitäminen olevan niin ja näin. Mutta näyttää kuitenki hienolta kojelaudassa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: viipan kello jätättää...

Viesti Kirjoittaja rr »

Putsaa ne kontaktikärjet sieltä sisältä ja jo alkaa tikittää :)

Jossain laatikossa tuollainen (kulmikas) kello minullakin, ostin 20v sitte kaverilta paalaukseen menevästä 99:stä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: viipan kello jätättää...

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Jep, täytyypä putsailla. Olisiko vinkkiä kuinka tuon kellon saisi räjäytettyä auki, siten että sen saa vielä koottuakin? Takakannessa on pari mutteria, mutta ne avaamalla kansi ei vielä irtoa. löystyy kylläkin, mutta jostain ottaa vielä kiinni. Lasia ei ilmeisesti tarvi tätä varten irroittaa?

Kunhan kyselen, ettei taas tule malttamattomana tehtyä sutta ja sekundaa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Vastaa Viestiin