viipan kello jätättää...
viipan kello jätättää...
onko jollain kokemuksia viipan kelloista. mulla on selainen pyöreä pieni kello viipassa ja se jätättää aika tolkuttomasti. siellähän on takana sellainen nupikka, jossa nuolet molempiin suuntiin, toinen plus ja toinen miinus.
ennenkuin irroitan kellon uudestaan niin onkohan kyseinen nuppi jonkun sortin nopeuttamis/hidastamis säätö. vai olenko ihan väärässä? jos en niin onko joku joskus säätäny sitä? kuinka suuri vaikutus on pienellä pyöräytyksellä, esim 1:llä kierroksella.
ennenkuin irroitan kellon uudestaan niin onkohan kyseinen nuppi jonkun sortin nopeuttamis/hidastamis säätö. vai olenko ihan väärässä? jos en niin onko joku joskus säätäny sitä? kuinka suuri vaikutus on pienellä pyöräytyksellä, esim 1:llä kierroksella.
otithan huomioon
että akkulaturilla saat liian hyvän tuloksen aikaan pane akkuun se kiinni ja totea ero
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Ihme härveleitä nuo 95/96 kellot. Se vanhempi pyöreä malli yleensä toimii moitteettomasti-aika hyvin, kun taas se neliskulmainen toimii harvinaisen huonosti mitä nyt jätättää, yleensähän se ei liiku ensinkään.
Ihmellistä tässä on se, että molemmilla kelloilla noin päällisin puolin näyttäis olevan sama saksalainen koneisto.
Onko muuten jollakin tiedossa kelloseppää, joka kohtuuhintaan putsaa ja korjaa näitä vehkeitä? Ruotsista olen sellaisen löytänyt mutta lopputulos on ollut varsin epätasainen.
Ihmellistä tässä on se, että molemmilla kelloilla noin päällisin puolin näyttäis olevan sama saksalainen koneisto.
Onko muuten jollakin tiedossa kelloseppää, joka kohtuuhintaan putsaa ja korjaa näitä vehkeitä? Ruotsista olen sellaisen löytänyt mutta lopputulos on ollut varsin epätasainen.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
-
- "Viggen"
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
aika kulkee
moro
toi kellon toimintaperiaate perustuu sähkömagneettiin (solenoidiin) joka
aika ajoin iskee heilurin ääri asentoon, heilurin paluu on sopivasti jousilla jarrutettu ja muutetaan samalla kellokoneiston mekanismien kanssa viisareiden liikkeeksi, kun heiluri pääsee alku asemaansa, se samalla kytkee solenoidille taas jännitteen ja homma alkaa alusta..
tämän vuoksi ei periaatteesa ole merkitysta mistä koe virran ottaa, akusta tositasasta tasavitaa vai laturita sykkivää tasvirtaa, iskukun ei montaa sekunnin osaa kestä
eli jätätys/edistys on suoraa jousien voimmista ja koneiston laakeroinnista
kiinni, voitelussa kannattaa heti unohtaa yleisöljyt ja crc joissa on syövytys vaara, oikean tyyppistä rasvaa kannattatosiaa kysyä kellosepältä, myös pakkas sieto kannattaa huomioida.
Voisi ajatella että tausta valon pitämine päällä tasaisi talven ja kesä eroja ajaessa..
toi kellon toimintaperiaate perustuu sähkömagneettiin (solenoidiin) joka
aika ajoin iskee heilurin ääri asentoon, heilurin paluu on sopivasti jousilla jarrutettu ja muutetaan samalla kellokoneiston mekanismien kanssa viisareiden liikkeeksi, kun heiluri pääsee alku asemaansa, se samalla kytkee solenoidille taas jännitteen ja homma alkaa alusta..
tämän vuoksi ei periaatteesa ole merkitysta mistä koe virran ottaa, akusta tositasasta tasavitaa vai laturita sykkivää tasvirtaa, iskukun ei montaa sekunnin osaa kestä
eli jätätys/edistys on suoraa jousien voimmista ja koneiston laakeroinnista
kiinni, voitelussa kannattaa heti unohtaa yleisöljyt ja crc joissa on syövytys vaara, oikean tyyppistä rasvaa kannattatosiaa kysyä kellosepältä, myös pakkas sieto kannattaa huomioida.
Voisi ajatella että tausta valon pitämine päällä tasaisi talven ja kesä eroja ajaessa..
perusteet
en tiedä mitä perusteita kello käytti aikoinaan kun säädin sitä akkulaturilla ja sain kohdalleen ja kikotit sen kiinni niin sit jätätti ja jouduin autossa penkillä hyppyjohdoilla säätään sitä et se rupes pysyyn ajassa. en tiedä oliko akkulaturilla osuuta asiaan vai mits.
Re: viipan kello jätättää...
Laitetaanpas kysymystä tämän aiheen jatkoksi, kun asiaan kuiten liittyy...
Ostin juuri WST-reissulta kellon, jonka piti olla toimiva, mutta eihän siinä toiminu ku valo. Kysymys kuuluukin, onko joku korjannu/korjauttanu näitä aikarautoja? Aiemmin olikin maininta jostain ruotsalaisesta kellosepästä. Tai jos on korjausvinkkiä tms. olisin niistä kiitollinen.
Koneiston kyljessä on myös tarra jossa puhutaan jostain sulakkeesta (thermo fuse), joka pitää tinata oikean sulamispisteen omaavalla tinalla. Onko tietoa mistä sellainen vois löytyä? Tarran teksti: Solder thermo-fuse only with special solder (fusing point 120 C)
Vaikka ei kai sillä taida olla merkitystä pyöriikö kello vai ei, kun vaikuttaa tuo ajan pitäminen olevan niin ja näin. Mutta näyttää kuitenki hienolta kojelaudassa.
Ostin juuri WST-reissulta kellon, jonka piti olla toimiva, mutta eihän siinä toiminu ku valo. Kysymys kuuluukin, onko joku korjannu/korjauttanu näitä aikarautoja? Aiemmin olikin maininta jostain ruotsalaisesta kellosepästä. Tai jos on korjausvinkkiä tms. olisin niistä kiitollinen.
Koneiston kyljessä on myös tarra jossa puhutaan jostain sulakkeesta (thermo fuse), joka pitää tinata oikean sulamispisteen omaavalla tinalla. Onko tietoa mistä sellainen vois löytyä? Tarran teksti: Solder thermo-fuse only with special solder (fusing point 120 C)
Vaikka ei kai sillä taida olla merkitystä pyöriikö kello vai ei, kun vaikuttaa tuo ajan pitäminen olevan niin ja näin. Mutta näyttää kuitenki hienolta kojelaudassa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Re: viipan kello jätättää...
Putsaa ne kontaktikärjet sieltä sisältä ja jo alkaa tikittää
Jossain laatikossa tuollainen (kulmikas) kello minullakin, ostin 20v sitte kaverilta paalaukseen menevästä 99:stä.
Jossain laatikossa tuollainen (kulmikas) kello minullakin, ostin 20v sitte kaverilta paalaukseen menevästä 99:stä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: viipan kello jätättää...
Jep, täytyypä putsailla. Olisiko vinkkiä kuinka tuon kellon saisi räjäytettyä auki, siten että sen saa vielä koottuakin? Takakannessa on pari mutteria, mutta ne avaamalla kansi ei vielä irtoa. löystyy kylläkin, mutta jostain ottaa vielä kiinni. Lasia ei ilmeisesti tarvi tätä varten irroittaa?
Kunhan kyselen, ettei taas tule malttamattomana tehtyä sutta ja sekundaa.
Kunhan kyselen, ettei taas tule malttamattomana tehtyä sutta ja sekundaa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"