Saab 96 - onkelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Saab 96 - onkelma

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Elikkäs ois tollanen sedän vanha rallisaabbi, tais olla joku vm. 77, mutta ois tarkotus laittaa se kuntoon peltoautoksi :D ja siinä on 1.85L porautettu moottori ja nyt olis sellanen ongelma että kytkin ei pidä, ja koska tossa on alkuperäseen enemmän tehoa niin tietenkään alkuperäinen kytkinasetelma ei pidä..

Niin että tietäisikö joku millä saisi sen pitämään, siinä on kuulemma ollut VW transportterin kytkinasetelma, mutta se ei valitettavasti pitänyt kuulemma ja nyt tarvittaisiin siis hieman jäykempi, osaisiko joku neuvoa että mikä kytkinasetelma toimisi parhaiten ja tietysti ei saisi maksakkaan mitään ihmeempiä..
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Kuplan kytkin.
Ei tietenkään mene heittämällä, mutta suht helposti.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tiedätkö, mitä tarvitsee tehdä suunnilleen ?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Rupesin ajattelemaan, että jos tossa on ollut VW transportterin kytkinasetelma, niin eikös VW kuplan kytkinasetelma ei pidä, koska eikös transportterin kytkinasetelma ole jäykempi?
Vai tarkotitko jotain muuta kuin alkuperäistä ? Meinaan katsoin noita VW:n jäykempiä kytkinasetelmia niin ne maksavat minulle liikaa sekä enkä tiedä että sopiiko ne...
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

lisäprikat?

Viesti Kirjoittaja jt »

vilkaisin tosta hyllystä...

saabistissa nro 11 (syyskuu -93) on mainittu V6- koneen yhteydessä sorvatun n. 3 mm paksut lisäprikat kytkinasetelman jousien alle.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

niin elikkä jos tuollaiset lisäprikat laittaa niin pitäis kytkin toimiva taas ?
Mikäs siihen grenadan koneeseen on kytkinlasetelmaksi laitettu ?ei sentään alkuperäinen kestä ?
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

lisäprikat

Viesti Kirjoittaja jt »

e.m. saabisti-lehdessä oli kohtuullisen seikkaperäiset ohjeet V6-koneen vaihdosta, eikä kytkimen vaihdosta siinä ollut puhetta.
kokemusta ei itselläni asiasta ole, välitin vain tietoa :)

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ladan asetelmaa on myös käytetty. Uudet pultinreiät tarvii vauhtipyörään ja väliholkin painelaakerin ja asetelman levyjousen väliin. Mittoja en muista, mutta eiköhän sen näe sovittelemalla laakeria asetelmalle.
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Jos jollakulla on V4->V6-muutosjuttu (nro11/ syyskuu -93) lehti käsillä ja skanneri niin viitsisitkö laittaa jutun luettavaksi? Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi...

teevee P:n Vee
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Joo, ja, jos tavallinen Ladan asetelma on löysä, niin Nivassa on vielä järeempi.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kutvosen asetelmaankin on saanut eri jäykkyyden omaavia jousia. Ne sinisen väriset taisi olla niitä jäykempiä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: Saab 96 - onkelma

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Turbo16 kirjoitti:Elikkäs ois tollanen sedän vanha rallisaabbi, tais olla joku vm. 77, mutta ois tarkotus laittaa se kuntoon peltoautoksi :D ja siinä on 1.85L porautettu moottori ja nyt olis sellanen ongelma että kytkin ei pidä, ja koska tossa on alkuperäseen enemmän tehoa niin tietenkään alkuperäinen kytkinasetelma ei pidä..

Niin että tietäisikö joku millä saisi sen pitämään, siinä on kuulemma ollut VW transportterin kytkinasetelma, mutta se ei valitettavasti pitänyt kuulemma ja nyt tarvittaisiin siis hieman jäykempi, osaisiko joku neuvoa että mikä kytkinasetelma toimisi parhaiten ja tietysti ei saisi maksakkaan mitään ihmeempiä..
Eikös noi ralli pelit pitäis säilöä johonkin muuhun tarkoitukseen kun pellolle kun ei niitä kuitenkaan ole kovin paljon. Jos siinä on kilpailu historia niin ota yhteyttä kiitos.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Itseasiassa kaikki ysikuupat pitää säilöä. Niitä ei enää saa kaupasta uusia.
Jos on ihan pakko tärvätä tuollaisia vanhuksia jossain pellolla tai jäällä, niin sinne saa mielestäni laittaa siitä museoajoneuvoprojektista ylijääneet ja käyttö Saabiin tarpeettomista romuista kootut pommit. (eli siis jos tallissa on kolme tai enemmän 96:ia, niin ne joista ei ole enää minkään valtakunnan muuksi projektiksi kenellkkään)
Vastaa Viestiin