v4 vaihdelaatikon kesto?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jos sattuu pääsemään 200nm-> paremmalle puolelle,pitävällä kytkimellä ja ehkä renkaalla,niin mites tuo vakio vaihteisto kestää?Vapaakytkin vissiin korkkaa ensin?Kannattaako ajella vapaakytkin toiminnassa vai ei?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jokkiksessa on laatikot vakio sisustalla - no onhan ne välitettyjä pitkä ykkönen/pitkä kakkonen/vakio kolmonen/vakio nelonen. Kytkin on varmasti pitävä, molemmat pyörät repii 100 % ja kumit on myös niin pitäviä kuin järkevällä rahalla löytyy (185-205 leveitä katukumeja ja mahdollisimman pehmeäseoksisisia esim Marangoni). Sutii joka lähdön asfaltilla ja pitkään. Vapaakytkin ei ole tietystikkään käytössä, mutta sisuskalujen osalta niitä ei helposti saa rikki. Vetarit on eri juttu, mutta ei nekään mitään ihmeellisen heikkoja ole. Toki kun turbottaa tai virittää perinteisesti, niin toki se kannattaa avatuttaa ja vaihtaa kuluvaa osaa. Meillä on tallilla kohtuullisesti kokemusta 200 nm ja 200 hv 96:sta omalla laatikolla. Itsellä toki vain V4:sta ja laatikon kunnostusta pitää pohtia Sonettin kohdalla, sillä laakerit pitelee valitettavasti ääntä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
veenelkku
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 10:31

Viesti Kirjoittaja veenelkku »

Onko myös niin,että vapaakytkimen lukitussysteemi ihan vakiolla koneellakin on tarkoitettu vain käyntiin hinaukseen ja jos tarvii moottorijarrutusta esim. vuoristossa?Eli ei ole suunniteltu kestämään koko konetehoa?
Jäsen 823

Saab 96 -77
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vapaakytkimelle tuhoisampaa on, ettei käytä sitä. Rullat hakkaa koko ajan samaa kohtaa kytkimen pesässä ja kuluttaa kuopille ja sen jälkeen se ei pidä.
Ja on ne lukituslaitteen sakarat aika heppoisen näköisetkin välittämään edes vakiokoneen huimaa 65 hevosen tehoa.
Jostakin vm '67 tai '68 taaksepäin vapaakytkimessä oli kuusi rullaa uudempien kymmenen sijasta ja sen pitäisi olla kestävämpi. Ainakin se tarttuu vähän uudempaa äkäisemmin, eli mukavuudessa häviää. Samat hilut sopii kolmivaihteisestakin lootasta.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Herätellääs vanhaa..

Laatikko porsimassa,hirveä meteli.

Toisen laatikon kun kelkkoan keulille niin hitsaan perän lukkoon,entäs se vaparin hitsaaminen?

Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

Suppari kirjoitti:Herätellääs vanhaa..

Laatikko porsimassa,hirveä meteli.

Toisen laatikon kun kelkkoan keulille niin hitsaan perän lukkoon,entäs se vaparin hitsaaminen?

Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
minulla on yksi hitsattu kytkinakseli,mutta hitsatessa se vetäty ja nyt se ei ole suora... kai sen joku seppä osaisi takoa suoraksi.
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

tuuttana kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Herätellääs vanhaa..

Laatikko porsimassa,hirveä meteli.

Toisen laatikon kun kelkkoan keulille niin hitsaan perän lukkoon,entäs se vaparin hitsaaminen?

Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
minulla on yksi hitsattu kytkinakseli,mutta hitsatessa se vetäty ja nyt se ei ole suora... kai sen joku seppä osaisi takoa suoraksi.
Vai onko perä hitsattu kiinteäksi ja samalla on tullut heittoa kytkinakseliin ? Itse en ole ko laatikkoa koskaan purkanut/100 % kempin lukkoa väsännyt, joten en kommentoi miten/mistä pitää hitsata, mutta sellaisia "kytkin akseli heittää" on nähty meilläkin. Lukuisa määrä 100 % lukolla olevia valmiita jokkis-välitettyjä laatikoita kyllä löytyy tallilta.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja Juha »

Suppari kirjoitti: Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
Mieluummin vapaakytkimenrulla nro8 akseliin nro27
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:
tuuttana kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Herätellääs vanhaa..

Laatikko porsimassa,hirveä meteli.

Toisen laatikon kun kelkkoan keulille niin hitsaan perän lukkoon,entäs se vaparin hitsaaminen?

Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
Lukuisa määrä 100 % lukolla olevia valmiita jokkis-välitettyjä laatikoita kyllä löytyy tallilta.
Millainen vapaa kytkin näissä on vai viittaatko juuri 100% lukolla tähän?

Olisko myydä yksi? :) Muuten mun mielestä vakio aski ihan ok mutta pitkä nelonen verrattuna kolmoseen on aika annelista.Moottori on alueellaan siinä viiden tonnin päälle.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

[quote="Suppari]
Millainen vapaa kytkin näissä on vai viittaatko juuri 100% lukolla tähän?

Olisko myydä yksi? :) Muuten mun mielestä vakio aski ihan ok mutta pitkä nelonen verrattuna kolmoseen on aika annelista.Moottori on alueellaan siinä viiden tonnin päälle.[/quote]

Vain yksi "pirunpitkä ykkönen-pirunpitkä kakkonen-vakio kolmonen-vakio nelonen" on mulla ylimääräisenä. Laatikon äänekkyydestä/laakereista tms kunnosta en tiedä - oli hetken aikaa Anacondan kuuluisaksi tekemässä V4:ssa, kunnes vaihdettiin "pitkä ykkönen - pitkä kakkonen" -versioon. Siinä on heittoa kytkin akselissa. Pitkä ykkönen/kakkonen 7 hampaisella perällä ei ole myytävänä. Kolmas on autossa kiinni. JohnnyV4:n isällä on joitakin irrallisia, mutta en tiedä niiden kohtaloa -yks menee ainakin valmistuvaan kilpuriin. Anacondalla ei ole ylimääräistä.

Vapaakytkimestä en tiedä - ei ole käytössä mutta on todennäköisesti laatikossa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Miten se heitto käytännössä ilmenee?

Onko tietoa mistä ne rattaat on kotoisin jotta on saatu pirunpitkät ykköset ja kakkoset? Onko tietoa mistä löytyisi neloselle ratas/rattaat jotta siitä sais lyhyemmän?

Mulla on vissiin yks laatikko nurkissa missä on ilmeisesti lyhyempi perä,fpentti meinas että kiersi enemmän sillä.

Eilen levitin yhden vanteen jo,6,5'' tuli leveydeksi.Tänään viellä toinen.Saa nähdä paljonko vipottaa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Suppari kirjoitti:Herätellääs vanhaa..

Laatikko porsimassa,hirveä meteli.

Toisen laatikon kun kelkkoan keulille niin hitsaan perän lukkoon,entäs se vaparin hitsaaminen?

Hitsataanko tässä kuvassa näkyvä osa numero 6 numeroon 27?Vaiko jotain muuta,mitä?
Itse hitsasin tuohon akselin pienillä täpillä tuon lukitusholkin kiinni, eli tarkoitus ei ole muuta kuin estää sen liikkumista pois tuolta pesästä. Aluksi ajattelin hitsata holkin pesään, mutta nuo vetelyt ja omat hitsaustaidot alkoi arveluttamaan. Muutaman tuhannen kilometriä olen tuolla virityksellä ajanut eikä ole mitään ongelmia ollut.

-Petteri
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: v4 vaihdelaatikon kesto?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Miten se heitto käytännössä ilmenee?

Onko tietoa mistä ne rattaat on kotoisin jotta on saatu pirunpitkät ykköset ja kakkoset? Onko tietoa mistä löytyisi neloselle ratas/rattaat jotta siitä sais lyhyemmän?

Mulla on vissiin yks laatikko nurkissa missä on ilmeisesti lyhyempi perä,fpentti meinas että kiersi enemmän sillä.

Eilen levitin yhden vanteen jo,6,5'' tuli leveydeksi.Tänään viellä toinen.Saa nähdä paljonko vipottaa..
Pyörittää vetareita, niin kytkinakselissa on näkyvästi heittoa.

Rattaat tehty kahden vakiolaatikon hammaspyöriä yhdistelemällä. Vaatii vaihdettavien rattaiden sorvaamista. Muuta en tiedä. JohnnyV4:lla on katuautossa pitkä ykkönen - pitkä kakkonen ilman hitsilukkoa. Lyhyemmät nelosen ja kolmosenkin rattaat löytyy todennäköisesti vain noista special sarjoista. 7 hampaisella perällä tottakai kiertää enemmän saati sitten 6 hampaisella. Alastaron jokkis-SM kisoissa oli muutama Matzda moottorinen 96 ja siellä sai vakio 8 hampaisella hetken näyttää nelosta pääsuoralla, kun taas 6 hampaisella nelonen oli aivan liian lyhyt.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mikko_H kirjoitti:Vapaakytkimelle tuhoisampaa on, ettei käytä sitä. Rullat hakkaa koko ajan samaa kohtaa kytkimen pesässä ja kuluttaa kuopille ja sen jälkeen se ei pidä.
Ja on ne lukituslaitteen sakarat aika heppoisen näköisetkin välittämään edes vakiokoneen huimaa 65 hevosen tehoa.
Jostakin vm '67 tai '68 taaksepäin vapaakytkimessä oli kuusi rullaa uudempien kymmenen sijasta ja sen pitäisi olla kestävämpi. Ainakin se tarttuu vähän uudempaa äkäisemmin, eli mukavuudessa häviää. Samat hilut sopii kolmivaihteisestakin lootasta.
Mulla on 170 Nm ja peruskorjauksen jälkeen vähän ajettu vakiolaatikko. Kokeilin kerran ohituksessa kiihdyttää nelosella täysillä ja kokeilumielessä oli vapaakytkin päällä. Veto muuttui nykiväksi vaikka kierrokset nousivat eli jokin luisti. Toiminta palasi normaaliksi kun vaihdoin pintakaasulle. Kiinteällä kytkimellä toimii hyvin myös kiihdytyksissä tuon tapauksen jälkeenkin. Jos vapaakytkimen kannalta olisikin parempi pitää se päällä niin minun kajakkini (vapaakytkin?) ei ainakaan kestä täyskiihdytystä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

JiiVee kirjoitti:Jos vapaakytkimen kannalta olisikin parempi pitää se päällä niin minun kajakkini (vapaakytkin?) ei ainakaan kestä täyskiihdytystä.
Todennäköisesti sun laatikon vapaakytkimessä tms on vikaa, sillä rallikuskit kyllä käyttivät/käyttävät vapaakytkintä kisatouhussa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin