Kannentiivisteistä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Kannentiivisteistä

Viesti Kirjoittaja jamala »

Terve,

Katselin tuolta Motonetin sivuilta, että v4:een on ollut kahdenlaista kannentiivistettä eli:

V4 67--68 vasen --moott no487678. . . . . . . . . . . . . . 27-6035 8.07 ???
V4 67--68 oikea --moott no487678
V4 68--80 vasen moott no487679--. . . . . . . . . . . . . . 27-1375 7.40 ???
V4 68--80 oikea moott no487679--. . . . . . . . . . . . . . 27-1376 7.40 ???

Ruotsin klubin sivuilta luin, että jäähdytysjärjestelmä on ollut erilainen ns. hopea moottorissa ja tästä siis juontaa, että tuo kannentiiviste on erilainen. Onkos kellään kuvaa / sanallista kuvausta tuollaisen vanhan mallisen lohkosta mitenkä nuo kanavat eroaa? Vai onko tuossa moottorissa eroa sekä kannen, että lohkon vesikanavissa?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Käsittääkseni vanhemmassa koneessa lohkon vesitilat ovat avoimet kanteen päin siinä, kun uudemmissa on vaan niitä reikiä. Vanhempaa konetta kutsutaan englanniksi 'open deck' moottoriksi.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Ahaa! Eli siis ne vesikanavat olisi siinä sylinterin ympärillä ihan niinkuin puolikuuna auki?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Bakrutanissa oli jossain numerossa pikkujuttu noista koneista, mutta ei siinäkään yksityiskohtiin menty. Mutta sen verran olin ymmärtävinäni, että varsinaisesti kai kolme konemallia on nelkusta.

Punalohkoinen esivaihe. Hopeanvärinen välimalli, 67 ja 68 ja sitten se alkuun sininen ja sitten musta lohko, joka olikin sitten tappiin saakka. Ja nämä kolme mallia on kaikki epäyhteensopivia toisiinsa nähden (kannet, imukansi, jne).

Olin ymmärtävinäni, että nuo punalohkoiset on niitä avoin vesitila -malleja. Mutta hopealohkossakin on jotain eroa mustaan. Jutunpätkässä ei kuitenkaan näistä ollu sen tarkemmin (eli täysin mahdollista että ne avoimet vesitilat on hopealohkossakin).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Juu hieman googlettamalla löytyy viittauksia open deckiin ja "grey motoriin" joten ilmeisesti myös hopeisin venttiilikopin varustettu kone on ollut avoimilla vesitiloilla varustettu.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

jamala kirjoitti:Ahaa! Eli siis ne vesikanavat olisi siinä sylinterin ympärillä ihan niinkuin puolikuuna auki?
Näinpä.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Aikoinaan (yli 20 v sitten) ihmettelin, kun en saanut '74 Kajakin kansia pitäväksi. Nyt vasta viime vuosina hokasin, että siihen oli vaihdettu vanhanmallisella lohkolla oleva koneen lousku :(
Vesitilat on noissa "täysikuu", eli ympäri auki.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ei sattumoisin olisi kuvaa niistä avomallin kansista, olisi hauska nähdä?

Mietin, että ei voi olla kovin optimoidut jäähdytysnesteen virtaukset...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Kun asiaa rupes tarkemmin katseleen, niin sinisessä bibliassa on juuri tuollainen hopeamoottori purettu. Se selviää itse asiassa ihan alussa kun tuo moottori on kuvassa ja siinä on vaaleat venttiilikopat. Itse lohkon vesikanavat on hyvin kuvassa sivulla 210-5 ja 210-6 sekä 210-8 sekä kansi kanavineen sivulla 214-3. Olisi pitänyt katsella tuota bibliaa ennenkuin menee kyselemään liikoja. No ehkäpä tämä selvisi itse kullekin paremmin. Kiitos kaikille valaisevista neuvoista vaikka kyselinkin tätä vain mielenkiinnon takia :lol:
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja eikös

Viesti Kirjoittaja mestari »

asia ole niin et niitä kannenpahveja on vaikea hankkia siihen avoinaiseen vesitila koneeseen, muistelisin näin
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Joskus tallilla avattiin tollanen avoimilla vesikanavilla oleva kone. Siinä oli ihan normaalit kannentiivisteet ja kannet. Tiedä sitten, oliko joku joskus vaihtanut. :roll:
#2277
Vastaa Viestiin