96 DIESEL

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

Löyty se nimikin, tosi tarvitsijalle voidaan kertoa... hän kun ei taida käydä tällä foorumilla..


ja riiseli vero tuolle, kokonais paino edelleen 1350 kg (?)
87,1 cent/päivä + perusvero 26cent/d =1,131e per päivä
ja vuodessa 412,82e

ja jos alkaa laittaan niin ottaa 77:n tai ennen 1.1.78 reksiteröidyn niin säästyy päästömittauksilta
ps. -76 taitaa olla peltie puolesta vielä sitä vanhaa hyvää ruosteen suojaustekniikka..
jnairism
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 16:17

Viesti Kirjoittaja jnairism »

Tämä Fordin 1.8 dieseli on siinä mielessä erilainen, että se ei ole kovin taloudellinen edes Escortissa/Orionissa (pieni auto verrattuna vaikka Passattiin), mutta jos sen laittaa vetämään jotain vielä painavampaa koria, sit kulutus nousee helposti yli kympin (kaveri laittoi huippukuntoisen Escortin dieselmoottorin isoon Mercuryyn). Nimenomaan sen takia ihmettelen, miksi audin lootan eteen laitettiin Fordin eikä Audin oma 1.6/1.9 dieseli. Taidan tietää myös vastauksen: ne VAGin koneet vaatii aika hyvän jäähdytyksen ja siellä sivussa oleva syyläri tuskin pystyy samaan ku keulassa oleva syyläri. Foortin koneelle siitä huonommasta jäähdytyksestä ei ole vaan niin paljon haittaa kun olis VAGin koneelle...
Viimeksi muokannut jnairism, Ke Tammi 30, 2008 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab Sonett III -72 (kesäauto); Saab 96 -79 (käyttis); Saab 96 -78; Saab 96 -76; Saab 96 -74
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

dq kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Aika täyden näköinen konehuone :lol:

Mitäköhän muuten tuollainen vie löpöä ja paljonkohan tuollaisessa on varsinainen ajoneuvovero (dieselvero)?
Paperisota on varmasti mielenkiintoinen, kun kyseessä on polttoaineen vaihto ja verotusmuutos.
Vieläköhän mahtuisi ahdin ja väläri.. :twisted:

Jos tuo nyt on se Fordin 1.8 vaparidiesel joksi sitä luulen, niin asettuisikohan 6-7 litran välille sadalla. En tiedä kuupan kokonaismassaa, dieselvero 24,455 € kokonaismassan jokaiselta alkavalta 100 kilolta vuodessa. Mahtaakohan tuon ikäisen auton dieselöinti paljon muutoskatsastusta kummempaa päänvaivaa tuottaa?
Ventiilikopasta päätellen tuo on 1,6 litrainen. (1,8:n kopassa lukee "1.8 Diesel")
40 kW @ 4800 rpm ja 95 Nm @ 3000 rpm.

Fiestan keulalla 90 km/h kulutukseksi tarjottiin 3,8 litraa satasella ja Escortissa ja Orionissa 4,0 l/100km

Oma ennätys Escortilla oli 4,3/100 km ja suurin koskaan mittaamani 5,9 litraa kun etujarru oli juminut päälle.

Dieselöintiin ei tarvita kuin muutoskatsastus, koska teho ei nouse alkuperäisestä eikä moottorin massakaan merkittävästi. Vero alkaa juosta katsastuksen jälkeen ja vero lasketaan kokonaismassasta, joka ei muutu moottorinvaihdon yhteydessä.

Kajakin kokonaismassa lienee jotain 1250 kg?
Tällöin dieselveron osuus ajoneuvoverosta on 13 * 6,7 snt/pv = 87,1 snt / pv * 365 = 318 e / vuosi
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja mike »

Ruottalaisten versio diesel kuupasta.

http://www.stdbil.se/ads/index.php?meth ... omfromid=1

Tuo Peugeotin kone näyttää mahtuneen pellin alle paremmin kuin se Escortin dieseli mitä joskus on näkyny. Mikähän vaihteisto tuossa sitten on?

EDIT: No oma vaihteistohan siellä näyttää olevan kun tarkemmin kattoo. Joku on vaan väkertäny sitten sovituslaipan moottorin ja vaihteiston väliin.
Viimeksi muokannut mike, Ti Tammi 29, 2008 11:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja Svc »

Moottori näyttäisi kovasti Peugeotin XUD sarjan moottorilta? Peugeot 305 1.9D?
EDIT: Tehon perusteella 1.8l XUD7
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Paljonko saa olla maksimissaan tehoja kuupassa, olisi ylimääräinen passatti tekniikanluovuttajaksi.
Huomauttelivat jo kylällä että milläs ajelet --> moottori kuuppaan niin loppuu v...uilu :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Sotasämpylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Su Syys 22, 2019 21:46

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja Sotasämpylä »

Tuntuukohan tuossa kuinka paljon tuo ylimääräinen keulapaino?🤔
Antti tissari
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7459
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja nupiksi ainakin nokialla silloin katoin sisään niin siinä oli sohva edessä ja aivan hervoton teko kuxxx vaihdekeppinä se jäi mieleen, kun oli oikein kyhmyt kepissä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Muistan nähneeni tuon auton ainakin kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta ainakin oli nokian radalla klubin kokoontumisessa. Taidettiin elää 90-lukua.
Ensimmäisellä kerralla pellin alla oli 96 vaihdelaatikko ja escortin 1,6 diesel. Jäi mieleen kun juteltiin tekijän kanssa siitä miten oli välilaipan toteuttanut laatikon ja koneen väliin.

Toisella kertaa en enää katsonut konehuoneeseen oliko tekniikalle tehty päivityksiä. Ulkoasua oli siistitty kuvien tässä ketjussakin olevien kuvien mukaiseksi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tämä sama yksilö oli mun mielestä Kellokoskella yhden tutun pihassa muutama vuosi takaperin. Ei ajokuntoisena. Taitaa olla aika pehmeä, mutta multa saa kaverin tiedot jos haluaa selvitellä onko hänellä se vielä pihassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kyseisellä pihalla siivottiin aika rankalla kädellä muutama vuosi sitten, joten voi olla jo hävinnyt.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 96 DIESEL

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saab96v60
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 15:49

Re:

Viesti Kirjoittaja saab96v60 »

jnairism kirjoitti:
Pe Maalis 23, 2007 13:19
Tämä Fordin 1.8 dieseli on siinä mielessä erilainen, että se ei ole kovin taloudellinen edes Escortissa/Orionissa (pieni auto verrattuna vaikka Passattiin), mutta jos sen laittaa vetämään jotain vielä painavampaa koria, sit kulutus nousee helposti yli kympin (kaveri laittoi huippukuntoisen Escortin dieselmoottorin isoon Mercuryyn). Nimenomaan sen takia ihmettelen, miksi audin lootan eteen laitettiin Fordin eikä Audin oma 1.6/1.9 dieseli. Taidan tietää myös vastauksen: ne VAGin koneet vaatii aika hyvän jäähdytyksen ja siellä sivussa oleva syyläri tuskin pystyy samaan ku keulassa oleva syyläri. Foortin koneelle siitä huonommasta jäähdytyksestä ei ole vaan niin paljon haittaa kun olis VAGin koneelle...
Olin pari vuotta sitten kyseisen auton omistaja. Itse rakentaja kertoi Fordin dieseli koneen syyksi sen että oli ostettu ennenkuin vaihdelaatikoksi oli laitettu VW automaatti.
Eli alunperin mahtava yhdistelmä oli 1.8diesel+kuupan oma laatikko😅.
Vastaa Viestiin