automaatti kuuppaan?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tuosta dieseli jutusta alkoi kiinnostaan se vaihteisto. Oli ilmeisesti vag-konsernin tuotteita? Itse joskus mittailin että audi 80:n automaatti sopisi melko hyvin, joskin vetarit ja kytkinkoppa tuottaa hankaluuksia. Onko jollakin parempaa tietoo/vaihtoehtoo laatikoks? Sopis tohon mun sämpylään kun nenä päähän.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

12m

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Fordin 60- lukusissa etuvetotaunuksissa on ollut automaattilootaa saatavilla. luulis sen olevan helpoin ratkasu kun konekin on sama V4 !?
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 690
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

paitsi että tuossa vkutvosessa on nimensä mukaan pari mukia enemmän.. mutta voorttilainenhan sekin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mainos

Viesti Kirjoittaja mestari »

jossain mainoksessa oli taunomatic automaattiloota taunus 60 luvulla.... en kyllä koskaan ole suomessa nähnyt..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mainos

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:jossain mainoksessa oli taunomatic automaattiloota taunus 60 luvulla.... en kyllä koskaan ole suomessa nähnyt..
Oliko tanarissa peräti 4-vaihteinen automaatti kuten 60-luvun Mineissä?
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: mainos

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

mestari kirjoitti:jossain mainoksessa oli taunomatic automaattiloota taunus 60 luvulla.... en kyllä koskaan ole suomessa nähnyt..
Olen kyllä nähnyt Taunuksen "taunomatic"-teksteillä ja automaatin kepiksi tulkittavalla varustuksella vanhoissa Suomi-kilvissä. Sitä en sitten tiedä, oliko feikki, replica vai orggis.
96 V4 -75
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

vkutvonen kirjoitti:Tuosta dieseli jutusta alkoi kiinnostaan se vaihteisto. Oli ilmeisesti vag-konsernin tuotteita? Itse joskus mittailin että audi 80:n automaatti sopisi melko hyvin, joskin vetarit ja kytkinkoppa tuottaa hankaluuksia. Onko jollakin parempaa tietoo/vaihtoehtoo laatikoks? Sopis tohon mun sämpylään kun nenä päähän.
Sama homma on ollut mielessä. Hommasin jo ajat sitten audin (coupe) laatikon. Välilevy moottorin ja laatikon väliinkin tuli jo askarreltua. Fordin (v6) vetolevy ei sovi audin laatikkoon (ei mahdu "kytkin" koteloon) ja audin vetolevy ei taas sovi helposti v6:n kampiakseliin. Lisäksi startille joutuu tekemään uuden paikan. Koesovitin pakettia purkuauton konetilaan. Tilaa joutuu tekeen reippaalla otteella (konehuoneen lattiaa on laikattava) ja/tai sitten keulaa pidentämään. Audin aski on pidempi ja muutenkin suurempi. Lisäksi vetoakseli linja on kauempana "kytkin" kotelon laipasta.

Subarun laatikossa näyttäis olevan lyhempi etäisyys vetoakselilinjalta "kytkin" kotelon laippaan.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: mainos

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Jukka T kirjoitti:
mestari kirjoitti:jossain mainoksessa oli taunomatic automaattiloota taunus 60 luvulla.... en kyllä koskaan ole suomessa nähnyt..
Olen kyllä nähnyt Taunuksen "taunomatic"-teksteillä ja automaatin kepiksi tulkittavalla varustuksella vanhoissa Suomi-kilvissä. Sitä en sitten tiedä, oliko feikki, replica vai orggis.

Joo, Taunomatic näyttäisi tulleen vuosien 1964-1967 Ford Taunus 17M/20M (P5) -malleihin.

http://www.oldtimer-klassiker.de/ford.php
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tosiaan siinä joutuis muokkaan ainakin tulipeltiä, ja ehkä lattiaa. Sulla ilmeisesti on 100:n laatikko? joka on isompi kuin 80:n, tiedä sitten kestäisikö kutosen "mahtavaa" vääntöä kovin pitkään. Et tainnut päästä kokeileen käytännössä miten välitykset osuu kohdalleen. javascript:emoticon(':D')
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

vkutvonen kirjoitti:Tosiaan siinä joutuis muokkaan ainakin tulipeltiä, ja ehkä lattiaa. Sulla ilmeisesti on 100:n laatikko? joka on isompi kuin 80:n, tiedä sitten kestäisikö kutosen "mahtavaa" vääntöä kovin pitkään. Et tainnut päästä kokeileen käytännössä miten välitykset osuu kohdalleen. javascript:emoticon(':D')
Sekä tulipeltiä että lattiaa pitää muokata. Hammastankokin oli olevinaan liian alhaalla. kuvia

On 100:n laatikko ja muistaakseni tyyppiä 087. Keston suhteen ei luulisi olevan ongelmia. Toi mun laatikko on ainakin peräisin 2.2L 5cyl koneen perästä, jossa oli muistaakseni enemmän tehoa ja vääntöäkin kuin 2.3L V6:ssa. Kokeileen en todellakaan ole päässyt mutta harvempi välitys (3.45) oli yksi syistä joiden vuoksi aloin tuota vaihtoa aikoinaan suunnittelmaan. Ehkä joskus... tai sitten 4wd...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ootteko ajatellut saab 900 mallin automaatti laatikkoo? Mittailuni perusteella ei pitäsi olla ongelmia raidetangon kanssa ainakaan. Tuleeko moottori liian korkealle, en ole varma. Onkohan 900 moottorin kallistuskulma kuinka lähellä v4:n kulmaa?
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Esim. tuollaisen audin laatikon saa sovitettua V6(4) perään melko yksinkertaisella välilevyllä. 900:n laatikko taas on öljypohjan paikalla, sanoisin että kannattaa unohtaa heti 900:n laatikko jos ei aio käyttää myös 900:n moottoria. Ja minä ainakaan en luovu pitkittäin olevasta V6:sta. :-)
Mikael kirjoitti:Ootteko ajatellut saab 900 mallin automaatti laatikkoo? Mittailuni perusteella ei pitäsi olla ongelmia raidetangon kanssa ainakaan. Tuleeko moottori liian korkealle, en ole varma. Onkohan 900 moottorin kallistuskulma kuinka lähellä v4:n kulmaa?
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: automaatti kuuppaan?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tero_s kirjoitti:Esim. tuollaisen audin laatikon saa sovitettua V6(4) perään melko yksinkertaisella välilevyllä. 900:n laatikko taas on öljypohjan paikalla, sanoisin että kannattaa unohtaa heti 900:n laatikko jos ei aio käyttää myös 900:n moottoria. Ja minä ainakaan en luovu pitkittäin olevasta V6:sta. :-)
Ellei tässä tarkoitettu sitten opel korista ng900:sta..

Osta myy palstalla tais olla uuden v6 koneen perästä kotoisin oleva 6speed aski :)

Edit.Heh,enpä ajatellut sitä että noissa on kone poikittain.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Mites noi vetarit olit aatellut sovittaa? Kuupan omat vai audin vetarit napoineen?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Arvaan että Tero tekee vetarit kahdesta yhdistämällä, eli hitsaamalla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin