Saab 96 2T:n kannentiiviste ja pakoputken osia?
Saab 96 2T:n kannentiiviste ja pakoputken osia?
Amerikkalainen ystäväni on jahkaantunut kunnostamaan 96/2T:tä ja kaipaisi kannentiivistettä ja pakoputkiston osia; lähinnä kai takavaimentajaa. Mikä tällaisten osien saatavuus mahtaa olla ja keneltä niitä ehkä kannattaisi kysellä? Terv, Kare
Kannentiivisteitä näyttäisi olevan kaupan ainakin Ruotsin Saab kerholla
http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm
Tuolla Ruotsin kerholla näyttää olevan myös pakoputkiston osia mutta ainakin äkkipäätä sattui silmääni lähinnä sportin putkia.
V4:n takapönttö on muuten hyvin samanlainen kuin tahtarin takapönttö. Suurin ero on pöntön kiinnityksessä mutta nelkun takapöntön kiinnitys on sangen helppo muuttaa tahtarin kiinnitykseksi. käsittääkseni pönttöön pitää lisäksi porata pieni reikä josta pönttöön mahdollisesti kerääntyvä öljy pääsee valumaan ulos. Omassa tahtarissani on juuri modifioitu nelkun takapönttö, tosin ilman tuota pikkureikää kun en ole sen paikasta täysin varma. Hyvin se on kyllä toiminut noinkin.
http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... spares.htm
Tuolla Ruotsin kerholla näyttää olevan myös pakoputkiston osia mutta ainakin äkkipäätä sattui silmääni lähinnä sportin putkia.
V4:n takapönttö on muuten hyvin samanlainen kuin tahtarin takapönttö. Suurin ero on pöntön kiinnityksessä mutta nelkun takapöntön kiinnitys on sangen helppo muuttaa tahtarin kiinnitykseksi. käsittääkseni pönttöön pitää lisäksi porata pieni reikä josta pönttöön mahdollisesti kerääntyvä öljy pääsee valumaan ulos. Omassa tahtarissani on juuri modifioitu nelkun takapönttö, tosin ilman tuota pikkureikää kun en ole sen paikasta täysin varma. Hyvin se on kyllä toiminut noinkin.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Kuulemma nelkun pönttö pidemmän päälle nokeentuu tukkoon (öljy+noki), on joku niitä avannut ja porannut seinämien reikiä isommiksi ja taas pelittää.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kokemusta tuosta tukkeutumisesta on, en muista kuinka nopeastiKuulemma nelkun pönttö pidemmän päälle nokeentuu tukkoon (öljy+noki), on joku niitä avannut ja porannut seinämien reikiä isommiksi ja taas pelittää.
takapönttö tukkeutui, mutta kun koneesta pikkuhiljaa puhti hävisi,
ja monet muut asiat oli tarkistettu, niin avasin rälläkällä takapöntön.
Siellä sisuskaluissa olevat reijät olivat tukkeessa, porasin isommaksi,
hitsasin pöntön kasaan, ja taas meno maistui tahtarille.
Lasse Peltola
omassa tahtarissa on tahtarin oma putki,mutta kyllä sekin tukkoon menee. itse irroitin koko putken,vein ulos ja kaasu "toho" toiseen päähän noin 5min niin oli liekin tulo toisessa päässä loppunut. siinä kuva: http://s47.photobucket.com/albums/f190/ ... -80129.jpgpeltla kirjoitti:Kokemusta tuosta tukkeutumisesta on, en muista kuinka nopeastiKuulemma nelkun pönttö pidemmän päälle nokeentuu tukkoon (öljy+noki), on joku niitä avannut ja porannut seinämien reikiä isommiksi ja taas pelittää.
takapönttö tukkeutui, mutta kun koneesta pikkuhiljaa puhti hävisi,
ja monet muut asiat oli tarkistettu, niin avasin rälläkällä takapöntön.
Siellä sisuskaluissa olevat reijät olivat tukkeessa, porasin isommaksi,
hitsasin pöntön kasaan, ja taas meno maistui tahtarille.
Lasse Peltola
jäsen 2499
Jep, samaa olen kuullut minäkin että nelkun ja tahtarin pönttöjen sisäisissä aukotuksissa ja/tai rakenteessa on eroja, ulkoisesti pöntöt ovat samankokoisia. Pitäisikin joskus kaivaa alkuperäinen tahtarin takapönttö ja tehdä sellaiselle ruumiinavaus ja verrata sitä nelkun takapönttöön. Olisi mielenkiintoista tietää mitkä ovat erot ja kuinka paljon isommat aukot tahtarin pöntössä on. Vai liekö joku jo tehnytkin moisen vertailun?
Omaan tahtariini tosiaan laitoin nelkun pöntön ainoastaan ulkoisesti oikeanlaiseksi muutettuna ja ainakaan tähän mennessä, noin 4000km jälkeen, ei ole mitään hengenahdistusta ilmennyt. Yli satasen matkanopeutta voi pitää aivan mainiosti. Veikkaisin että putkien ja pöntön kunnollakin on merkitystä, kun putkien pinnat ovat uusia ja sileitä, niihin ei kerry nokea samalla lailla kuin vanhaan ja ruosteiseen putkeen.
Omaan tahtariini tosiaan laitoin nelkun pöntön ainoastaan ulkoisesti oikeanlaiseksi muutettuna ja ainakaan tähän mennessä, noin 4000km jälkeen, ei ole mitään hengenahdistusta ilmennyt. Yli satasen matkanopeutta voi pitää aivan mainiosti. Veikkaisin että putkien ja pöntön kunnollakin on merkitystä, kun putkien pinnat ovat uusia ja sileitä, niihin ei kerry nokea samalla lailla kuin vanhaan ja ruosteiseen putkeen.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
14 reikää pitkänokassa, 12 lyhytnokassa. Uutta tilaamaan sitten vaan. Todnäk saa sen ylimääräisen kaupaksi jollain jenkkifoorumilla tai ebayllä.
Aika selvästi kuitenkin noi vuodet merkitty, kuinka onnistu väärän ottamaan...? http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... _motor.htm
Aika selvästi kuitenkin noi vuodet merkitty, kuinka onnistu väärän ottamaan...? http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssr ... _motor.htm
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kuulostaa jotenkin kovin amerikkalaiselta. Mikäli moottori ei ole Chevyn pikkulohko ja siihen ei saa osia naapurin Earlin pitämältä huoltoasemalta on kaikki niin kovin vaikeaa. Varsinkin kun eurooppalaiset ihan piruuttaan ovat muuttaneet moottorikonstruktioitaan aina silloin tällöin. No tämä oli nyt vähän asenteellisviritteellinen off-topic alkuun
Mutta ihan oikeasti, jos tilaaja ei tilatessaan tajua mainita autonsa vuosimallia ja moottorin kokoa niin voi voi, ehkä kannattaisi jatkossa tehdä niin. Voihan tietty olla että autoon on vaihdettu erilainen moottori kuin mikä siihen alunperin kuuluu, eipä noista aina tiedä. Voisihan sitä vaikka laittaa tilauksen mukaan kuvan moottorista, kyllä Ruotsin pojat sitten osaavat siihen oikean tiivisteen laittaa.
Mutta ihan oikeasti, jos tilaaja ei tilatessaan tajua mainita autonsa vuosimallia ja moottorin kokoa niin voi voi, ehkä kannattaisi jatkossa tehdä niin. Voihan tietty olla että autoon on vaihdettu erilainen moottori kuin mikä siihen alunperin kuuluu, eipä noista aina tiedä. Voisihan sitä vaikka laittaa tilauksen mukaan kuvan moottorista, kyllä Ruotsin pojat sitten osaavat siihen oikean tiivisteen laittaa.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Kiitos ja anteeksi.
Öh tuota, kyllä tässä on näköjään mukana ripaus eurooppalaistakin sössimistä; ilmeisesti David oli saanut Ruotsista vahingossa väärän tiivisteen ja kun se oli tuupannut sen säkärin mulle CC:nä niin riensin hätäpäissäni kuvittelemaan, että mun pitäis reagoida siihen jotenkin. Itseasiassa homma lienee hoidossa ja siitä kiitos täältä saadulle avulle!kabu kirjoitti:Kuulostaa jotenkin kovin amerikkalaiselta. Mikäli moottori ei ole Chevyn pikkulohko ja siihen ei saa osia naapurin Earlin pitämältä huoltoasemalta on kaikki niin kovin vaikeaa. Varsinkin kun eurooppalaiset ihan piruuttaan ovat muuttaneet moottorikonstruktioitaan aina silloin tällöin. No tämä oli nyt vähän asenteellisviritteellinen off-topic alkuun
Kare