1.7 HC vai LC

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

1.7 HC vai LC

Viesti Kirjoittaja orava »

Rupes kaivertamaan mieltä että kummatkohan männät 1.7 männät mulla on tuossa V4:ssa, LC:t vai HC:t, kun tiettävästihän Ford teki 1.7 kahdella puristussuhteella? Esim. ne jenkkivientikuupat yms. on kai varustettu LC-männillä. Mulla jää männät himpun alas lohkosta, oisko pyöreesti millin. Löytyykö tietoa keltään, miten ylös HC ja LC-männät nousee? Mulla on ehkä vajaan millin lasketut kannet, ja puristukset hieman vajaata kymmentä joka pytyssä, vaikka kone on hoonattu ja rengastettu uudelleen.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Muusta en osaa sanoa,mutta onko puristusPAINEET vai puristusSUHDE alle kympin?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Suppari kirjoitti:Muusta en osaa sanoa,mutta onko puristusPAINEET vai puristusSUHDE alle kympin?
Luonnollisesti puristuspaineet. Puristussuhteen jos tietäisin niin turhaanpa näitä täällä kyselisinkään :)
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jos 1.7 korkeapuristeisen version puristussuhde on sama kuin 1.5n ,niin männät tulee aika tarkkaan dekin tasolle.Vakiokansien palotilan tilavuus muistaakseni 39cc
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Pieni erohan siinä täytyy 1,5:lla ja 1,7 HC:lla olla, kun kannen palotilat on samoja. Koska iskutilavuus on isompi, joten myös palotilan (kokonaisuudessaan) oltava hiukka isompi. Ja koska sylinterihalkaisija ja tiivistepaksuus on sama, niin ero täytyy olla männän laen ja lohkon tason välissä. Kokonaispalotila (siis kannen, tiivisteen ja mahd. sylinterin osuudet yhteensä) on iskutilavuus/(puristussuhde-1). Ysin puristussuhteella laskien männän laen pitäis siis 1,7:ssa olla aika tarkkaan millin alempana. Eli itse itselleni alkuperäiseen kysymykseen vastaten, kyllä mulla lienee HC-männät. Tietty tuo milli minkä arvioin aiemmin yläkuolokohdan paikaksi on aika karkea silmällä tehty arvio. Millin ero männän nousussa vastaa puristussuhteessa aika tarkkaan täyden pykälän eroa. Taidanpa kuitenkin laskea kansista hieman lisää
:twisted:
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

orava kirjoitti:Pieni erohan siinä täytyy 1,5:lla ja 1,7 HC:lla olla, kun kannen palotilat on samoja. Koska iskutilavuus on isompi, joten myös palotilan (kokonaisuudessaan) oltava hiukka isompi. Ja koska sylinterihalkaisija ja tiivistepaksuus on sama, niin ero täytyy olla männän laen ja lohkon tason välissä. Kokonaispalotila (siis kannen, tiivisteen ja mahd. sylinterin osuudet yhteensä) on iskutilavuus/(puristussuhde-1). Ysin puristussuhteella laskien männän laen pitäis siis 1,7:ssa olla aika tarkkaan millin alempana. Eli itse itselleni alkuperäiseen kysymykseen vastaten, kyllä mulla lienee HC-männät. Tietty tuo milli minkä arvioin aiemmin yläkuolokohdan paikaksi on aika karkea silmällä tehty arvio. Millin ero männän nousussa vastaa puristussuhteessa aika tarkkaan täyden pykälän eroa. Taidanpa kuitenkin laskea kansista hieman lisää
:twisted:
Juuri noin se menee, kun isku kasvaa niin männän on tietystikin jäätävä alemmas jotta on sama puristussuhde. Eli HC:t ne on.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin