1.7 HC vai LC
1.7 HC vai LC
Rupes kaivertamaan mieltä että kummatkohan männät 1.7 männät mulla on tuossa V4:ssa, LC:t vai HC:t, kun tiettävästihän Ford teki 1.7 kahdella puristussuhteella? Esim. ne jenkkivientikuupat yms. on kai varustettu LC-männillä. Mulla jää männät himpun alas lohkosta, oisko pyöreesti millin. Löytyykö tietoa keltään, miten ylös HC ja LC-männät nousee? Mulla on ehkä vajaan millin lasketut kannet, ja puristukset hieman vajaata kymmentä joka pytyssä, vaikka kone on hoonattu ja rengastettu uudelleen.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Luonnollisesti puristuspaineet. Puristussuhteen jos tietäisin niin turhaanpa näitä täällä kyselisinkäänSuppari kirjoitti:Muusta en osaa sanoa,mutta onko puristusPAINEET vai puristusSUHDE alle kympin?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Pieni erohan siinä täytyy 1,5:lla ja 1,7 HC:lla olla, kun kannen palotilat on samoja. Koska iskutilavuus on isompi, joten myös palotilan (kokonaisuudessaan) oltava hiukka isompi. Ja koska sylinterihalkaisija ja tiivistepaksuus on sama, niin ero täytyy olla männän laen ja lohkon tason välissä. Kokonaispalotila (siis kannen, tiivisteen ja mahd. sylinterin osuudet yhteensä) on iskutilavuus/(puristussuhde-1). Ysin puristussuhteella laskien männän laen pitäis siis 1,7:ssa olla aika tarkkaan millin alempana. Eli itse itselleni alkuperäiseen kysymykseen vastaten, kyllä mulla lienee HC-männät. Tietty tuo milli minkä arvioin aiemmin yläkuolokohdan paikaksi on aika karkea silmällä tehty arvio. Millin ero männän nousussa vastaa puristussuhteessa aika tarkkaan täyden pykälän eroa. Taidanpa kuitenkin laskea kansista hieman lisää
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Juuri noin se menee, kun isku kasvaa niin männän on tietystikin jäätävä alemmas jotta on sama puristussuhde. Eli HC:t ne on.orava kirjoitti:Pieni erohan siinä täytyy 1,5:lla ja 1,7 HC:lla olla, kun kannen palotilat on samoja. Koska iskutilavuus on isompi, joten myös palotilan (kokonaisuudessaan) oltava hiukka isompi. Ja koska sylinterihalkaisija ja tiivistepaksuus on sama, niin ero täytyy olla männän laen ja lohkon tason välissä. Kokonaispalotila (siis kannen, tiivisteen ja mahd. sylinterin osuudet yhteensä) on iskutilavuus/(puristussuhde-1). Ysin puristussuhteella laskien männän laen pitäis siis 1,7:ssa olla aika tarkkaan millin alempana. Eli itse itselleni alkuperäiseen kysymykseen vastaten, kyllä mulla lienee HC-männät. Tietty tuo milli minkä arvioin aiemmin yläkuolokohdan paikaksi on aika karkea silmällä tehty arvio. Millin ero männän nousussa vastaa puristussuhteessa aika tarkkaan täyden pykälän eroa. Taidanpa kuitenkin laskea kansista hieman lisää
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -