Doddii..olen taas kerennyt kuupan kimppuun ja tänään sain palasiksi moottoria.
Kaksi vikaa. 1) Venttiili naputtaa 2) Kytkinpoljin klaputtaa.
1) Yksi pakoventtiili aivan valkoinen ja samalla tästä pytystä myöskin tulppa "puhdas". Naputtava venttiili on ilmeisesti tuo. Eli nuo kannet aikoinaan täysrempattiin ja vika on ollut heti alunperin rempan jälkeen. Tiivisteessä ei kumminkaan näjy minkäänlaista vuotokohtaa, vaikka vettä katosikin. Kannet myöskin vaihdettiin toiselta puolelta toiselle ja naputus seurasi mukana, eli olettaisin tuon vian olevan kannessa, mutta millä tavoin?
2) Paineasetelmassa näkyy selkeät kulumat sen painelevyn "vipujen" päissä, sekä niissä kynsissä. Myöskin irrotushaarukassa jäljet. Mistä tuo johtuu? Jotkut on laittanu jotain prikkoja paineasetelman ja pyörän väliin, mutta mistä tämä oikeasti johtuu? Painelaakeri liian ohut? Sama tauti oli myöskin vanhemmalla asetelmalla, joka on ilmeisesti alkuperäinen(sasch).
Auttakee..
Naputtaa..
Naputtaa..
VW transporter 2.5tdi vm.99
Kytkimestä:
Oletko tarkastanut, ettei irrotushaarukka ole vääntynyt? Se on isoa jöötiä, mutta varsin pehmeätä. Jos/kun laatikko on käsillä, tai edes kone irti, on haarukka helppo vaihtaa varaosalaatikosta "varmuuden vuoksi". Kyllä siitä etsivä voi silmälläkin kieroutta löytää...
Tällöin siis oireena on, että haarukan kärki liikkuu pitemmällä kuin painelaakeri, ja ottaa siis paineasetelmaan kiinni ensimmäisenä. Tuloksena raastava metallinen ääni (koska metalliahan siellä raastetaan
), ja polkimessakin tuntuva nypytys. Vääntymisen asteesta riippuu sitten tuo metelin määrä. Itellä ei kytkin ensin irrottanut ollenkaan, ja kun testimielessä lisäsin prikkoja työsylinterin alle, alkoi haarukan liike tietysti kasvaa. Harmi vaan ettei painelaakeri ehtinyt asetelmalle ennen haarukkaa...
Onnistuin aikanaan saamaan irrotushaarukan "solmuun", kun laitoin konetta paikalleen, vaikka väkivaltaa / voimaa ei todellakaan käytetty ylenpalttisesti. Haarukan pehmeydestä kertoo se, että kun tajusin asian, onnistui oikaisu konetta irrottamatta, vääntämällä haarukan korvaketta isolla kiilameisselilla irrotetun työsylkyn reiästä, kytkinkopan kylkeä vasten. Näppituntumalla suoritetun "säädön" jälkeen kytkin toimi kuten pitääkin, ilman ylimääräisiä prikkoja työsylinterin alla.
Nimim. -Näinkin voi käydä-
Oletko tarkastanut, ettei irrotushaarukka ole vääntynyt? Se on isoa jöötiä, mutta varsin pehmeätä. Jos/kun laatikko on käsillä, tai edes kone irti, on haarukka helppo vaihtaa varaosalaatikosta "varmuuden vuoksi". Kyllä siitä etsivä voi silmälläkin kieroutta löytää...
Tällöin siis oireena on, että haarukan kärki liikkuu pitemmällä kuin painelaakeri, ja ottaa siis paineasetelmaan kiinni ensimmäisenä. Tuloksena raastava metallinen ääni (koska metalliahan siellä raastetaan

Onnistuin aikanaan saamaan irrotushaarukan "solmuun", kun laitoin konetta paikalleen, vaikka väkivaltaa / voimaa ei todellakaan käytetty ylenpalttisesti. Haarukan pehmeydestä kertoo se, että kun tajusin asian, onnistui oikaisu konetta irrottamatta, vääntämällä haarukan korvaketta isolla kiilameisselilla irrotetun työsylkyn reiästä, kytkinkopan kylkeä vasten. Näppituntumalla suoritetun "säädön" jälkeen kytkin toimi kuten pitääkin, ilman ylimääräisiä prikkoja työsylinterin alla.
Nimim. -Näinkin voi käydä-
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Kokeilin laittaa kytkin paketin vauhtipyörään kiinnitettynä siihen painelaakeria vasten (loodassa kiinni) jää siihen "kynnen" ja haarukan väliin jokunen milli tilaa. Toisaalta tuo temppu ei täysin vastaa sitä mikä voima siellä on käyntitilanteessa.
Eli tuo haarukan vääntyminen on täysin mahdollista, myöskin ne painelaakerin kiinnitysreiät ovat klappia, eli laakeri menee aika paljon taakseppäin painettaessa. Sitä en tiedä kuinka timmit noiden reikien kuuluisi olla. Muistaakseni vaihdettiin tuo haarukka kyllä viimmeksi räpeltäessä, mutta eihän se takaa sitä etteikö myöskin toinen haarukka olisi vääntynyt.
Eli tuo haarukan vääntyminen on täysin mahdollista, myöskin ne painelaakerin kiinnitysreiät ovat klappia, eli laakeri menee aika paljon taakseppäin painettaessa. Sitä en tiedä kuinka timmit noiden reikien kuuluisi olla. Muistaakseni vaihdettiin tuo haarukka kyllä viimmeksi räpeltäessä, mutta eihän se takaa sitä etteikö myöskin toinen haarukka olisi vääntynyt.
VW transporter 2.5tdi vm.99