Vapaakytkin, kaikkien vikojen äiti?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Vapaakytkin, kaikkien vikojen äiti?

Viesti Kirjoittaja timos »

Taas sama vika kuin edellisessä vaihteistossa: vain vapaakytkin toimii. Valitsinvipu liikkuu OK, samoin valkoinen valitsinlevy vaiht. päällä, mutta aina vapaakytkimellä. Onko syytä huoleen? Edellinen kesti vuodenpäivät, 22 tkm.
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Viesti Kirjoittaja timos »

Olis kiva saada kommenttia ettei taas leviä vaihteisto. Eikö aiheet kiinnosta, liian tyhmiä kysymyksiä, tietäjät lomilla? Taidan alkaa taas DATSUN 100A-hommiin, niin ei tartte kysellä!
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kysymyksen muotoilu on hieman epäselvä, mutta jos oikein ymmärsin, niin vapaakytkimen lukko ei pelaa vaan vapaakytkin on aina toiminnassa valitsimen asennosta riippumatta?

Tässä tapauksessa on luultavasti lukon hampaat levinnyt, mikä ei ole kovinkaan yllättävää jos autolla on ajeltu pidempään lukko päällä. Siellä ne irtohampaiden palaset sitten lilluvat lootan pohjalla, kunnes joku kaunis päivä kenties eksyvät jonnekin hampaiden väliin tai muuhun yhtä hauskaan paikkaan :) .

Eli jonkinlaista pelon aihetta voi kyllä ollakin. Jos loota olisi irrallaan, olisi tilanne helppo tarkastaa kytkinkoppa avaamalla ja tarvittaessa huuhdella loota kunnolla metallijämien poistamiseksi.
#1970
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Viesti Kirjoittaja timos »

Jos vaan tarttee taas uuden vaihteiston, niin sais olla pois koko v-kytkin.
Lienee mahdollista, katso
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9x/index.html?bID=12149
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Oliko vapaakytkimen lukko rikki jo, kun nykyisen laatikon asensit vai oletko itse ajellut se päällä? Kyseinen viritelmä on nimittäin niin itkettävän ja naurettavan rajamailta, ettei sen kanssa kannata ajella metriäkään ilman hyvää syytä...

Itse vapaakytkin kestää käsittääkseni melko hyvin, kunhan ajaa edes suhteellisen siististi ja vaihtelee lootaöljyjä silloin tällöin.
#1970
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vapaakytkin kestää hyvin muun vaihteiston iän, ei siitä vaivaa ole, pelkkää iloa vaan kun ei tarvitse kuin polkuautoa ajaa.
No, kuluuhan se sitten joskus vanhemmiten.
Vapaakytkimen lukitussysteemi tuskin kestää jatkuvaa käyttöä, sen verran hentoja ovat ne hampaat. Lukitus on tarpeen vain esim. käyntiin hinattaessa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Viesti Kirjoittaja timos »

Alusta lähtien (3 vk) on v-kytk. lukitus ollut rikki/toimimatta. Ajattelin, että tyhjennän näinä päivinä v-öljyt alta ja katson mitä moskaa mahd. tulee ulos.
Avasin viime puh. vuoron jälkeen vanhasta vaihteistosta valitsinlevyn (valkoinen kolmikulmio päällä johon valitsintanko tulee) ja se ei voinut toimia, kun muovi oli alosasta murtunut eikä voinut kääntää valitsinhaarukkaa. Kerään rohkeutta avata nykyisestä saman osan. Siihen pitäis kuulua kuulakin, jota ei ollut vanhassa...(jatkuu)
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Viesti Kirjoittaja timos »

ah79 kirjoitti:Oliko vapaakytkimen lukko rikki jo, kun nykyisen laatikon asensit vai oletko itse ajellut se päällä? Kyseinen viritelmä on nimittäin niin itkettävän ja naurettavan rajamailta, ettei sen kanssa kannata ajella metriäkään ilman hyvää syytä...

Itse vapaakytkin kestää käsittääkseni melko hyvin, kunhan ajaa edes suhteellisen siististi ja vaihtelee lootaöljyjä silloin tällöin.

Joo, nyt tiedän vähän enemmän kun avasin kytkinkopan ent. lootasta. Hampaat oli harvassa ja pieniä. Varmaan täytyis tehdä isompi homma jos meinais vapautua v-kytkimestä. Vois olla, että ent. loota kelpaa, kun saa uuden vapaakytkimen. Laakereita löytyi 7/10, jousia 10/20, pidätinkappaleita 12/20. Myydäänkö v-kytk. esim. rompetorilla, Yyteris viikoloppuna?
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Todennäköisesti myydään. Ainakin pääset puheisiin asiaan perehtyneiden kanssa, ja siitä ne sitten lähtee ne kaupatkin syntymään. Vapaakytkimen kokoamistyökalunkin saat vmelko varmasti Yyteristä.

Itse tein sen aikanaan tarvitessani vain putken pätkästä, johon tein yhden kolon. Sillä onnistui kokoaminen ihan hyvin, mutta tuollaisella "pro"-mallilla säästää sekä työkaluntekoaikaa että asennusaikaa...

Yyteriin vaan pyörimään, niin eiköhän ala varaosia löytyä! Itselläkin olisi pari joutilasta varaosalaatikkoa, mutta en tähän hätään pysty niitä purkamaan vapaakytkintä irrottaakseni.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

kemppi liimaa

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

eikös niitä vapaakytkimiä ole hitsattu joskus kokonaan lukkoon? tiedän yhden entisen saab asentajan, joka hitsaili niitä jumiin... itse asiassa minulla on yksi sellainen kytkin akseli josta on hitsattu koko paketti yhdeksi,mutta pitäisi ennen paikalleen asentamista käyttää jollain kyläsepällä oikaisemassa siitä heitot..
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Viesti Kirjoittaja timos »

Alkuperäisenä tarkoituksena on viedä 96 Kreetalle kaverilleni (ainakin vielä!) ja kun näin miten heppoisat hampaat vievät autoa, kun v-kytkin on lukittu, niin en voi sitä myydä kaverille niihin oloihin. (Kaverille ei koskaan pitäis kai myydä vanhaa autoa.) Tuskin sinne asti uskaltaa edes lähteäkään v-kytkimellä. Joten mulla on syytä päästä eroon v-kytkimestä.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: kemppi liimaa

Viesti Kirjoittaja tommij »

tuuttana kirjoitti:eikös niitä vapaakytkimiä ole hitsattu joskus kokonaan lukkoon?
Juu, kyllähän niitä tehtiin. Meikäläiselläkin on yksi laatikko tehty kiinteelle vedolle kun vapari poiki. Käytännössä tehty sinne väliin holkki joka pitää paketin paikallaan niin, ettei voi siirtyä vaparille. On sillä ihan ajeltukin joskus ja tuntui kestävän siistiä ajoa ok (oli se muistaakseni jokusen vuoden käytössä).

Iskä muisteli, että markka-aikaan maksoi tonnin verran se vapaakytkin. Sen kun suhteuttaa ajan palkkoihin, niin ihmekös tuo, että "kemppilukko" oli suosittu vaihtoehto.

Vanhemmat vaparit (isommat rullat, vähemmän rullia) kestää paremmin rujompaa käyttöä kuin uudemmat.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on edelleen myynnissä joku 6 kpl käytettyjä vaihteistoja hintaan á 9,60. Kasasta saa valita. Lottoamistahan se on, mutta useimmissa on ehjä vapaakytkin.
Edelleen olen sitä mieltä, että tässä nyt turhaan syyllistetään vapaakytkintä; ne kestävät normaalisti normaalia ajoa ja antavat Saabille sen ainutlaatuisen hienostuneen piirteen ajossa. Tietenkin rynkyttämällä auton saa rikki jos haluaa, 96:lla ajossa on eduksi jos on jonkinlainen tunto oikeassa jalassa, että osaa painaa kaasua kytkeytymisen aikaan tasaisen rauhallisesti.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

kostape kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä, että tässä nyt turhaan syyllistetään vapaakytkintä; ne kestävät normaalisti normaalia ajoa
Samaa mieltä, esim. omassa kuupassa vapari on arviolta n. 300 000 ajettu. Eikä nyt aina niin herrasmiesmäisestikään...

Perheessä on kuuppia aikoinaan ollut ajoautona (käytettynä ostettuna) useita. Ne muutamat vapaakytkinvikaiset ovat oireilleet heti oston jälkeen, eli todennäköisesti ed. omistaja(t) ei ole osannut / halunnut käyttää kaasua oikein.

Vapaakytkintä oikein käytettäessä (oikein sovitetuilla kierroksilla), ei kaasua painettaessa tunnu juurikaan nykäisyä. Paukaus ja nykäisy vaihdon yhteydessä kertoo, että kierrokset on nostettu aivan liian nopeasti.

Jos vaihdon joutuu suorittamaan nopeasti kannattaa käyttää kytkintä, tällöin ei vapaakytkin suotta kärsi "repimisestä".
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Kyllä ne lukitus hampaat kestää jos vaan siirtäjä pysyy jommassa kummassa asennossa. Itsellä on laatikko, jossa vapari on lukittu holkilla kun en viitsinyt korjata sitä. Toisessa autossa, jossa vapaakytkin toimii olen varmistanut vivunpysymisen paikallaan silloin kun vapaakytkin ei ole käytössä, kiilaamalla halkisahatun sähköputkenpätkän pellin ja nupin väliin. Pari kertaa on vaihteisto menny rikki mut molemmissa porsi sama laakeri, sen siitä sai kun kasasi köyhiksenä 2 yhden.
On se vaan hurja peli
Vastaa Viestiin