Saxomatia kellään?
Saxomatia kellään?
Tuli tuossa pläräillessä mieleen, että onko Suomessa kellään Saabissaan / osina Saxomatia?
Voisi olla kiinnostava projekti - toisaalta jonkun ruosteisen möykyn elvyttäminen toimintakuntoon... Huh
Voisi olla kiinnostava projekti - toisaalta jonkun ruosteisen möykyn elvyttäminen toimintakuntoon... Huh
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Saxomatia kellään?
...voi onnistua laittamalla sitruunahappokylpyyn viikoks pariks?tommij kirjoitti:toisaalta jonkun ruosteisen möykyn elvyttäminen toimintakuntoon...
Piti oikein intternetistä ihmetellä mikä toi saxomat on, ja sieltä tuli vastaus että automaattinen kytkin (vapaakytkin). Onkos tuo nyt se paljon harmia aiheuttava vapaakytkin sitten vai eri?
Toimintaperiaatteita en alkanut selvittämään, mutta toimiessaan kai aikansa edistyksellisimpiä auton osia?
Se on automaattikytkin - ei siis vapaakytkin, eikä automaattivaihteisto.
Toimintaperiaate sikäli sama kuin Sensonicissa, että kytkinpoljinta ei tarvitse käyttää (edes liikkeelle lähdettäessä), mutta vaihteet on vaihdettava käsin.
Kytkin toimii keskipakotyyppisesti kierrosluvun mukaan. Alle n. 1000 kierroksen kytkin ei ota kiinni ollenkaan ja tarraa täysin parintuhannen kierroksen paikkeilla.
Lisäksi siinä on alipaineohjattu tunnistus vaihteenvaihdolle, eli kun keppiä alkaa siirtää pois vaihteelta kytkin irrottaa ja kytkeytyy taas kun uusi pykälä on saatu silmään.
Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste...
- - -
Niin juu, elvyttämisestä. On hyviä kokemuksia elektrolyysillä puhdistamisesta, joten sinällään varmaan saisi osat irralleen jos jumissa. Mutta tuon kytkimen rakenne on suhteellisen monimutkainen, joten voisi äkkiseltään kuvitella, että syöpymät ym. haittavaat toimintaa = joutuu koneistamaan uusia osasia jne. Järjestelmään kuuluu myös alipaineen varastosäiliötä ja sen sellaista muuta mukavaa...
Toimintaperiaate sikäli sama kuin Sensonicissa, että kytkinpoljinta ei tarvitse käyttää (edes liikkeelle lähdettäessä), mutta vaihteet on vaihdettava käsin.
Kytkin toimii keskipakotyyppisesti kierrosluvun mukaan. Alle n. 1000 kierroksen kytkin ei ota kiinni ollenkaan ja tarraa täysin parintuhannen kierroksen paikkeilla.
Lisäksi siinä on alipaineohjattu tunnistus vaihteenvaihdolle, eli kun keppiä alkaa siirtää pois vaihteelta kytkin irrottaa ja kytkeytyy taas kun uusi pykälä on saatu silmään.
Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste...

- - -
Niin juu, elvyttämisestä. On hyviä kokemuksia elektrolyysillä puhdistamisesta, joten sinällään varmaan saisi osat irralleen jos jumissa. Mutta tuon kytkimen rakenne on suhteellisen monimutkainen, joten voisi äkkiseltään kuvitella, että syöpymät ym. haittavaat toimintaa = joutuu koneistamaan uusia osasia jne. Järjestelmään kuuluu myös alipaineen varastosäiliötä ja sen sellaista muuta mukavaa...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Eli tuo olisi siis omalla varustelistalla kategoriassa "pakko saada jossain vaiheessa" jos 9x Saabin omistaisin.
Minkäs takia "Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste...", ihmiset epäluuloisia uutta tekniikkaa kohtaan vai "huonoja kokemuksia"? Vai ihan vain yläkanttiin hinnoiteltu luxus-varuste?
Minkäs takia "Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste...", ihmiset epäluuloisia uutta tekniikkaa kohtaan vai "huonoja kokemuksia"? Vai ihan vain yläkanttiin hinnoiteltu luxus-varuste?
Kallis, eikä niin varmatoiminenkaan (pidemmän päälle) käsittääkseni. Se oli tarjollakin vain lyhytnokkatahtareiden aikaan.
Systeemihän ei kait sinällään ollut mikään überharvinainen, tietääkseni Saxomattia oli mm. volkkarin pakuihinkin ym. autoihin tarjolla. Saabversiota (kytkin+vauhtipyörä+hilavitkuttimet) ei vain ole juuri näkynyt missään myynnissä (esim. Tradera-sivustolla).
Setin voisi ehkä rakennella jonkun toisenkin merkin Saxomatista. En ole satavarma, mutta on mielikuva, että vauhtipyörä on kuitenkin erilainen kuin tahtarin vakiomalli. Paketti sinällään sopii vakio kytkinkopan sisään.
Eniten kiinnostaisi nähdä ja dokumentoida tuo systeemi, mutta tietysti jos sellainen vastaan kävelisi, niin voisi kiinnostaa projektimielessäkin.
Systeemihän ei kait sinällään ollut mikään überharvinainen, tietääkseni Saxomattia oli mm. volkkarin pakuihinkin ym. autoihin tarjolla. Saabversiota (kytkin+vauhtipyörä+hilavitkuttimet) ei vain ole juuri näkynyt missään myynnissä (esim. Tradera-sivustolla).
Setin voisi ehkä rakennella jonkun toisenkin merkin Saxomatista. En ole satavarma, mutta on mielikuva, että vauhtipyörä on kuitenkin erilainen kuin tahtarin vakiomalli. Paketti sinällään sopii vakio kytkinkopan sisään.
Eniten kiinnostaisi nähdä ja dokumentoida tuo systeemi, mutta tietysti jos sellainen vastaan kävelisi, niin voisi kiinnostaa projektimielessäkin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juu, myös kuplaan oli saxomatia oli tarjolla. Tuolloin puhuttiin tosin
VW-automaticista.
Mallivuonna 68 tuota varustetta sai kuplaan (vain 1,5l moottori) /Cabrioletiin
ja Karman Ghia Coupé / Cabriolet -malleihin.
Itselläni oli (auto on mulla nyt manuaalina) -68-mallisessa
1500 kuplassa juuri tuo systeemi.
Vaihteita oli kolme eteenpäin (kuplan 2,3 ja 4) ja vaihtamiskytkin
oli vaihdekepissä. Toimi siten, että vaihdekeppiä painettiin muutama
milli alaspäin vaihdon yhteydessä.
Jotain osaa tuosta systeemistä saattaa olla vielä tallessakin.
Käyttöohjekirjakin muuten löytyi pienellä penkaisulla.
VW-automaticista.
Mallivuonna 68 tuota varustetta sai kuplaan (vain 1,5l moottori) /Cabrioletiin
ja Karman Ghia Coupé / Cabriolet -malleihin.
Itselläni oli (auto on mulla nyt manuaalina) -68-mallisessa
1500 kuplassa juuri tuo systeemi.
Vaihteita oli kolme eteenpäin (kuplan 2,3 ja 4) ja vaihtamiskytkin
oli vaihdekepissä. Toimi siten, että vaihdekeppiä painettiin muutama
milli alaspäin vaihdon yhteydessä.
Jotain osaa tuosta systeemistä saattaa olla vielä tallessakin.
Käyttöohjekirjakin muuten löytyi pienellä penkaisulla.

96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Saxomat juu! Tanskan kv tapahtumassa törmäsin valkoiseen englantilaiseen lyhytnokkaan jolla oli Saxomaatti. Olin hukassa ja kyselin tietä. "Follow me!"
Ja voi vitsi se 2-t hävisi siniseen savuun eikä ihan helpolla ollut saavutettavissa V4:lla kihdytysvaiheessa. Ei ollut edes Sportti
Mut' silloin mä päätin että lyhytnokka täytyy saada. Oliskohan sittenkin vielä pitänyt ottaa Saxomatilla! 
Ja voi vitsi se 2-t hävisi siniseen savuun eikä ihan helpolla ollut saavutettavissa V4:lla kihdytysvaiheessa. Ei ollut edes Sportti


Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Tuossa tietoa ja kuvia Saxomatista auf Deutsch:
http://www.dkw-autos.de/verschiedenes/p ... axomat.htm
http://www.dkw-autos.de/verschiedenes/p ... axomat.htm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saxomatista
Joskus vuosia sitten olin hamstraamassa 95/96-osia jossain täällä väli-Suomessa. Valitettavasti en pysty koordinoimaan tarkemmin edes henkilöä, mutta hän kertoi, että hänen isällään oli joskus ollut Saxomatilla varustettu 96, jota mm. R. Huhta oli siitä kuullessaan ihmetellyt.
Eli kyllä niitä varmaan on aikanaan muutama myös Suomeen kulkeutunut...
Eli kyllä niitä varmaan on aikanaan muutama myös Suomeen kulkeutunut...
-
- "Viggen"
- Viestit: 691
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Jes, näin kuulin. Täytyy soitella kunhan tässä ehtii. Taka-ajatuksena, että kait tuosta vois jutunkin vääntää.Petri Tyrkkö kirjoitti:Tikkisellä on saxomatic
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
65 saxomat
juu, toin ruotsista, muistaakseni n. -91, maksoin tullit ja kaikki. ajelin sillä vielä täällä kotosuomessakin n. 1000 km, koulumatkoja jne... Kori oli jo ostettaessa ihan mätä, mutta tekniikka, kromit, ´verhoilu kohtalainen. purin sen kolmisen vuotta sitten osiksi kun en viitsinyt paaliin laittaa. (Samana syksynä laitoin muuten n. 15 kajakkia paaliin, joukossa 95, 99-70 ja yksi lada. tänä syksynä peijaiset jatkuu ulkorojujen suhteen..) Se saxo oli hauska peli kun pystyi paikaltaan lähtemään vaikka kakkosella, tekniikka hoiti ite luistattamisen. mielestäni erittäin hyvä systeemi johonki 95 v6 avoSpeedster projektiin.