Saxomatia kellään?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Saxomatia kellään?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Tuli tuossa pläräillessä mieleen, että onko Suomessa kellään Saabissaan / osina Saxomatia?

Voisi olla kiinnostava projekti - toisaalta jonkun ruosteisen möykyn elvyttäminen toimintakuntoon... Huh
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saxomatia kellään?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

tommij kirjoitti:toisaalta jonkun ruosteisen möykyn elvyttäminen toimintakuntoon...
...voi onnistua laittamalla sitruunahappokylpyyn viikoks pariks?

Piti oikein intternetistä ihmetellä mikä toi saxomat on, ja sieltä tuli vastaus että automaattinen kytkin (vapaakytkin). Onkos tuo nyt se paljon harmia aiheuttava vapaakytkin sitten vai eri?
Toimintaperiaatteita en alkanut selvittämään, mutta toimiessaan kai aikansa edistyksellisimpiä auton osia?
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Se on automaattikytkin - ei siis vapaakytkin, eikä automaattivaihteisto.

Toimintaperiaate sikäli sama kuin Sensonicissa, että kytkinpoljinta ei tarvitse käyttää (edes liikkeelle lähdettäessä), mutta vaihteet on vaihdettava käsin.

Kytkin toimii keskipakotyyppisesti kierrosluvun mukaan. Alle n. 1000 kierroksen kytkin ei ota kiinni ollenkaan ja tarraa täysin parintuhannen kierroksen paikkeilla.

Lisäksi siinä on alipaineohjattu tunnistus vaihteenvaihdolle, eli kun keppiä alkaa siirtää pois vaihteelta kytkin irrottaa ja kytkeytyy taas kun uusi pykälä on saatu silmään.

Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste... :D

- - -

Niin juu, elvyttämisestä. On hyviä kokemuksia elektrolyysillä puhdistamisesta, joten sinällään varmaan saisi osat irralleen jos jumissa. Mutta tuon kytkimen rakenne on suhteellisen monimutkainen, joten voisi äkkiseltään kuvitella, että syöpymät ym. haittavaat toimintaa = joutuu koneistamaan uusia osasia jne. Järjestelmään kuuluu myös alipaineen varastosäiliötä ja sen sellaista muuta mukavaa...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eli tuo olisi siis omalla varustelistalla kategoriassa "pakko saada jossain vaiheessa" jos 9x Saabin omistaisin.
Minkäs takia "Sattuneesta syystä kohtuullisen harvinainen varuste...", ihmiset epäluuloisia uutta tekniikkaa kohtaan vai "huonoja kokemuksia"? Vai ihan vain yläkanttiin hinnoiteltu luxus-varuste?
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kallis, eikä niin varmatoiminenkaan (pidemmän päälle) käsittääkseni. Se oli tarjollakin vain lyhytnokkatahtareiden aikaan.

Systeemihän ei kait sinällään ollut mikään überharvinainen, tietääkseni Saxomattia oli mm. volkkarin pakuihinkin ym. autoihin tarjolla. Saabversiota (kytkin+vauhtipyörä+hilavitkuttimet) ei vain ole juuri näkynyt missään myynnissä (esim. Tradera-sivustolla).

Setin voisi ehkä rakennella jonkun toisenkin merkin Saxomatista. En ole satavarma, mutta on mielikuva, että vauhtipyörä on kuitenkin erilainen kuin tahtarin vakiomalli. Paketti sinällään sopii vakio kytkinkopan sisään.

Eniten kiinnostaisi nähdä ja dokumentoida tuo systeemi, mutta tietysti jos sellainen vastaan kävelisi, niin voisi kiinnostaa projektimielessäkin.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Juu, myös kuplaan oli saxomatia oli tarjolla. Tuolloin puhuttiin tosin
VW-automaticista.
Mallivuonna 68 tuota varustetta sai kuplaan (vain 1,5l moottori) /Cabrioletiin
ja Karman Ghia Coupé / Cabriolet -malleihin.

Itselläni oli (auto on mulla nyt manuaalina) -68-mallisessa
1500 kuplassa juuri tuo systeemi.
Vaihteita oli kolme eteenpäin (kuplan 2,3 ja 4) ja vaihtamiskytkin
oli vaihdekepissä. Toimi siten, että vaihdekeppiä painettiin muutama
milli alaspäin vaihdon yhteydessä.
Jotain osaa tuosta systeemistä saattaa olla vielä tallessakin.

Käyttöohjekirjakin muuten löytyi pienellä penkaisulla. :)
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ainoa Saxomat, josta olen kuullut oli Markulla Riihimäellä viime vuosituhannella, mutta hänhän siirteli kalustonsa muille jo kymmenkunta vuotta sitten. Taidanpa kysäistä jos ja kun tavataan.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Saxomat juu! Tanskan kv tapahtumassa törmäsin valkoiseen englantilaiseen lyhytnokkaan jolla oli Saxomaatti. Olin hukassa ja kyselin tietä. "Follow me!"
Ja voi vitsi se 2-t hävisi siniseen savuun eikä ihan helpolla ollut saavutettavissa V4:lla kihdytysvaiheessa. Ei ollut edes Sportti :cry: Mut' silloin mä päätin että lyhytnokka täytyy saada. Oliskohan sittenkin vielä pitänyt ottaa Saxomatilla!
:?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
lehtola
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Trollhättanin museossa on yksi pitkänokka jossa Saxomat.

Matti
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuossa tietoa ja kuvia Saxomatista auf Deutsch:
http://www.dkw-autos.de/verschiedenes/p ... axomat.htm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

saxomatista

Viesti Kirjoittaja tn »

Joskus vuosia sitten olin hamstraamassa 95/96-osia jossain täällä väli-Suomessa. Valitettavasti en pysty koordinoimaan tarkemmin edes henkilöä, mutta hän kertoi, että hänen isällään oli joskus ollut Saxomatilla varustettu 96, jota mm. R. Huhta oli siitä kuullessaan ihmetellyt.

Eli kyllä niitä varmaan on aikanaan muutama myös Suomeen kulkeutunut...
Petri Tyrkkö
"Viggen"
Viestit: 691
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja Petri Tyrkkö »

Tikkisellä on saxomatic
#544
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Petri Tyrkkö kirjoitti:Tikkisellä on saxomatic
Jes, näin kuulin. Täytyy soitella kunhan tässä ehtii. Taka-ajatuksena, että kait tuosta vois jutunkin vääntää.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

65 saxomat

Viesti Kirjoittaja tikkis »

juu, toin ruotsista, muistaakseni n. -91, maksoin tullit ja kaikki. ajelin sillä vielä täällä kotosuomessakin n. 1000 km, koulumatkoja jne... Kori oli jo ostettaessa ihan mätä, mutta tekniikka, kromit, ´verhoilu kohtalainen. purin sen kolmisen vuotta sitten osiksi kun en viitsinyt paaliin laittaa. (Samana syksynä laitoin muuten n. 15 kajakkia paaliin, joukossa 95, 99-70 ja yksi lada. tänä syksynä peijaiset jatkuu ulkorojujen suhteen..) Se saxo oli hauska peli kun pystyi paikaltaan lähtemään vaikka kakkosella, tekniikka hoiti ite luistattamisen. mielestäni erittäin hyvä systeemi johonki 95 v6 avoSpeedster projektiin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin